Ga naar inhoud

Olie lekkage achter op cilinderkop Sorento 2,4 MPI 2005


LeenS
Ga naar de oplossing Opgelost door LeenS,

Aanbevolen Berichten

Hallo,

Ik heb enkele maanden geleden een Sorento uit 2005 gekocht, met een 2,4 MPI benzinemotor. Nu blijkt aan de acherzijde van de cilinderkop wat olie te lekken. Ik wil dit graag repareren en heb daarom een Chilton werkplaatshandboek gekocht. Daarin blijkt echter de motor, welke in mijn Sorento zit niet in te staan. Heeft iemand misschien een stukje van een handboek, waar de cilinderkop van de 2,4 MPI uit 2005 in beschreven staat? Het gaat om de samenbouw, eventuele afstellingen en de aanhaalmomenten van de cilinderkop.

 

bij voorbaat hartelijk dank

 

LeenS

Image.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Ik heb hier wel een L4 beschrijving van Sorento model 2003-2013. Zelf even op volgorde zetten want dat lukt me niet met uplaoden van foto's om e een of andere manier...

 

 

7.jpg

5.jpg

6.jpg

3.jpg

4.jpg

2.jpg

1.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

aangepast door ArjanS
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo ArjanS,

dank je voor de foto’s. Een vergelijkbaar boek heb ik ook, maar het gedeelte, achter op de kop, waar mijn lekkage is staat er niet vermeld/afgebeeld. Ik zal het gewoon maar eens gaan slopen en opnieuw afdichten.

60BEB338-FCA2-47FE-B53C-10DE974CD2BD.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja dat is bijna hetzelfde boek.

Ik zou zeggen bij het uit elkaar nemen maak foto's en wellicht ook aantekeningen van iedere stap net zoals ze doen om zo'n boek te maken zodat het veel makkelijker wordt de boel ook weer juist in elkaar te zetten.

Het kleppendeksel en het motorblok uit elkaar halen is meestal het moeilijkste niet als je de juiste aanhaalmomenten en gereedschappen hebt - lijkt mij - maar wel het hele bedradings" harnas" afnemen van alle sensors en alle vacuum slangen van vacuum nippels en dergelijke om het blok heen.

Dat gezegd hebbende weet ik dat bij oude auto's meestal de slangen poreus ( rubber "versteend" ) is geworden en lekkgages vaak daar vandaan komen, of er door veroorzaakt worden.

Waar mijn auto last van had ( andere motor ) was een vervuilde carter-ontluchtings slang waardoor er overdruk ontstaat onder de kleppendeksels, wat op zijn beurt dus weer olie tussen de klappendeksel pakkingen door drukt.  Mijn motor heeft dus ook zo'n lichtbruine aanslag onder het niveau van de klepppendeksels. Als je nu alleen de kleppendeksel pakking vervangt los je in zon geval niets op, omdat de verstopte/vervuilde slang  ( of klep naar de slang ) de oorzaak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo ArjanS,

een goeie tip om eerst maar eens de carterontluchting schoon te maken en dan kleppendeksel pakking vernieuwen. Ik denk dat de meeste olie langs de nokkenas positie sensoren er uit komt. Dus daar een paar nieuwe o-ringen om.

Dank je 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
Op 12-7-2021 om 20:17, LeenS zei:

Hallo ArjanS,

een goeie tip om eerst maar eens de carterontluchting schoon te maken en dan kleppendeksel pakking vernieuwen. Ik denk dat de meeste olie langs de nokkenas positie sensoren er uit komt. Dus daar een paar nieuwe o-ringen om.

Dank je 

Ja als je erbij nadenkt is overdruk die olie overal eruit perst in een ruimte met een  een afdichting die eigenlijk alleen voor een drukloze spat/druip afdichting ontworpen is een waarschijnlijke oorzaak voor dergelijke lekkages.

Bij oudere voertuigen zo "normaal" dat men er bijna altijd niets aan doet.  ( moet je maar eens "klokje rond" kijken op YT, die druipen zelfs olie uit allerlei pakkingen :-) ) Kan natuurlijk komen van een (half) verstopte ontluchtings slang of klep voor sludge, maar ook van een versleten motor waar veel druk langs de zuigerveren lekt.

Niemand vind dat interessant ( de fabrikant neemt aan dat de auto "op" is na 6-7 jaar ) behalve eigenaren zoals wij die machines langer willen gebruiken, vaak tot ze daadwerkelijk versleten zijn:-))

Sorento 1 zijn best unieke auto's geworden, het is vrijwel onmogelijk een modern alternatief te vinden die betaalbaar is ( Rover heeft nog wel moderne auto's met een ladderchassis, maar zeer prijzig ) en zulke enorme lasten kan trekken, zonder daarvan extreem snel te slijten of defect te raken.

 

 

aangepast door ArjanS
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
  • Oplossing
Op 28-8-2021 om 15:34, ArjanS zei:

Ja als je erbij nadenkt is overdruk die olie overal eruit perst in een ruimte met een  een afdichting die eigenlijk alleen voor een drukloze spat/druip afdichting ontworpen is een waarschijnlijke oorzaak voor dergelijke lekkages.

Bij oudere voertuigen zo "normaal" dat men er bijna altijd niets aan doet.  ( moet je maar eens "klokje rond" kijken op YT, die druipen zelfs olie uit allerlei pakkingen :-) ) Kan natuurlijk komen van een (half) verstopte ontluchtings slang of klep voor sludge, maar ook van een versleten motor waar veel druk langs de zuigerveren lekt.

Niemand vind dat interessant ( de fabrikant neemt aan dat de auto "op" is na 6-7 jaar ) behalve eigenaren zoals wij die machines langer willen gebruiken, vaak tot ze daadwerkelijk versleten zijn:-))

Sorento 1 zijn best unieke auto's geworden, het is vrijwel onmogelijk een modern alternatief te vinden die betaalbaar is ( Rover heeft nog wel moderne auto's met een ladderchassis, maar zeer prijzig ) en zulke enorme lasten kan trekken, zonder daarvan extreem snel te slijten of defect te raken.

 

 

Hallo ArjanS,

Eindelijk onderdelen aangeschaft, voor een grote beurt en daarbij een kleppendekselpakking. De boel uit elkaar gaan halen. De olie leek langs de achterste 2 bougies omhoog te komen en daarna over het midden van het kleppendeksel naar achteren eraf te lopen. Het bleek dat iemand het kleppendeksel eens verwijderd had en terug gezet met de oude pakkingen en heel veel vloeibare pakking. Oppervlakten schoongemaakt, nieuwe pakkingen er tussen en nu na een paar weken nog geen druppel olie gelekt en gebruikt.

Bedankt voor het meedenken.

E46D77A8-7955-4640-A190-8F209AA6B818.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...