Toon Kamp Geplaatst 21 Augustus, 2021 Geplaatst 21 Augustus, 2021 Bij 100% opgeladen geeft ie iedere keer andere te rijden km aan van 405 tot 418 nooit 455 zoals het zou moeten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan de oorzaak zijn. Quote
meeder Geplaatst 21 Augustus, 2021 Geplaatst 21 Augustus, 2021 Als je bij een benzine auto tankt is de actieradius toch ook niet elke keer hetzelfde?De actieradius meter in een EV zal ook rekening houden met het historische verbruik en jouw rijstijl. 1 Quote
The Dude Geplaatst 21 Augustus, 2021 Geplaatst 21 Augustus, 2021 Als je bij een benzine auto tankt is de actieradius toch ook niet elke keer hetzelfde?De actieradius meter in een EV zal ook rekening houden met het historische verbruik en jouw rijstijl.Het is inderdaad een schatting op basis van je historische verbruik Quote
Hippe lip Geplaatst 21 Augustus, 2021 Geplaatst 21 Augustus, 2021 Dat wat het bereik aangeeft heet de GOM: Guess-O-Meter (geen grap). Die gokt hoeveel bereik je nog hebt. Quote
jwv Geplaatst 21 Augustus, 2021 Geplaatst 21 Augustus, 2021 Alleen bij Tesla geeft die afstand bij 100% vol dezelfde afstand aan (en minder als de accu is gedegradeerd), bij Kia is het variabel afhankelijk van je recente verbruik. Boven de 500km bij 100% vol is mogelijk als je zuinig (dus niet op de snelweg) rijdt. Quote
Sigmasailor Geplaatst 22 Augustus, 2021 Geplaatst 22 Augustus, 2021 (aangepast) Hoe hoog je de GOM krijgt hangt gewoon helemaal af van je rechtervoet. Een van de forum leden krijgt hem zelfs op 600 kilometer. Omdat de levensduur van de accu langer is als je niet helemaal vol laadt (ik hou altijd 80% aan, behalve bij een lange rit in het vooruitzicht) zit ik altijd zo rond de 425 kilometers bij 80% vol. Dat haal je ook als je op de snelweg rijdt tussen de 95 en 100 op de teller. Ga je 110 op de teller rijden (dus nog net wettelijk toegestaan (met gebruik van de marge) gaat het verbruik al merkbaar omhoog terwijl je nauwelijks sneller op de plaats van bestemming bent. 22 Augustus, 2021 aangepast door Sigmasailor Quote
The Dude Geplaatst 22 Augustus, 2021 Geplaatst 22 Augustus, 2021 Mijn GOM is momenteel 455 bij 100% vol. Maar rijdt 95% snelweg met momenteel 14-16kWh/100km. Laadt de auto tegenwoordig toch tot 100% vol want heen en terug naar huidige klus is toch ca 380km. Heb ik nu ca 90km over als ik thuis ben, geen stress en geen gedoe met duurder opladen op locatie of onderweg. Quote
Gast Geplaatst 25 Augustus, 2021 Geplaatst 25 Augustus, 2021 Op 21-8-2021 om 23:24, jwv zei: Alleen bij Tesla geeft die afstand bij 100% vol dezelfde afstand aan (en minder als de accu is gedegradeerd), bij Kia is het variabel afhankelijk van je recente verbruik. Boven de 500km bij 100% vol is mogelijk als je zuinig (dus niet op de snelweg) rijdt. Dat lijkt me heel erg sterk. Ook een tesla heeft met omgevingsfactoren te maken. Alleen al in de winter is je bereik puur door de kou al bijna 100 minder. Wat al eerder gezegd is, ook benzine heeft niet hetzelfde bereik omdat er gigantisch veel factoren meespelen. Hoeveel kilo (oa mensen) neem je mee. Tegenwind. Temperatuur heeft invloed op de prestaties van de batterij. Hoe hard je rijd. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Bij elektrisch schommelt het gewoon wat harder op en neer. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.