lexygone Geplaatst 24 Augustus, 2021 Geplaatst 24 Augustus, 2021 Goedendag allemaal, Eerst wat info over mijn auto, ik heb een Sportage 2WD 5speed 2.0i handbak. ik heb al enige tijd een probleempje met mijn auto maar ben al 2 garages geweest. maar de een beweerd dat er niks aan de hand, en de andere komt met onderdelen die stuk zijn terwijl nieuw zijn. dus je raad het al ik ben een beetje einde raad. kort uitgelegd wat ik heb, Als ik rij en ik laat het gaspedaal los (dus remmen op de moter) hoor en voel je metalen "klak" geluid tussen de versnellingsbak en het motorblok. dit gebeurt ook anders om wanneer je dus je gas intrapt terwijl je aan het coasten was. je merkt het vooral wanneer je net achteruit gereden hebt en je zet hem in de 1 en laat dan de koppeling op komen dan hoor je het geluid ook. het komt een beetje overeen met een versleten DMF's (heb ik niet zover ik weet) of motor steunen (zijn nog intact). je merkt het ook met schakelen wanneer je het niet extreem voorzichtig doet, zal de auto schokken. ook kan het zijn als je heel voorzichtig je koppeling op laar komen kan je "schokkend" optrekken. in het kort ervaar ik ruimte/speling tussen de massa wissel. ik hoop dat er iemand is de dit herkend en zo mij kan helpen. Alsvast bedankt. mvg Joury Quote
Murcielaygo Geplaatst 24 Augustus, 2021 Geplaatst 24 Augustus, 2021 Welke onderdelen zijn er al verwisseld of voorgesteld?Het eerste waar ik aan denk zijn kruiskoppelingen op de cardan-as of een probleem in de "backlash" op het differentieel; te veel speling tussen kroonwiel en pignon. 1 Quote
lexygone Geplaatst 24 Augustus, 2021 Topic Starter Geplaatst 24 Augustus, 2021 6 minuten geleden, Murcielaygo zei: Welke onderdelen zijn er al verwisseld of voorgesteld? Het eerste waar ik aan denk zijn kruiskoppelingen op de cardan-as of een probleem in de "backlash" op het differentieel; te veel speling tussen kroonwiel en pignon. Als eerste de kruiskoppeling of cardan kan niet want ik hem maar de 2wd variant. en wat ik al vervangen heb zijn: de toplagers, shockdempers, (allemaal), voorste onderste draagarmen + rubbers, stabstangen, aandrijfassen (compleet). maar wat ik erbij vergat te vertellen als je de auto opkrikt en je beweegt het wiel in is de rijrichting en de auto staat in een versnelling hoor je duidelijk het klinkende geluid komen vanuit de bellhousing van de koppeling. mischienn niet geheel relevant maar Dit lijkt aarding op het geluid wat ik hoor. en zo als dit mechaniek werkt is denk ik precies de beweging die ik merk in de auto. alleen lijkt het me strek want de garage wees mij er op dat de 2005 kia sportage de bezine variant niet beschik over een DMF. 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 24 Augustus, 2021 Geplaatst 24 Augustus, 2021 Dan zou ik toch de drukgroep eens (laten) bekijken.Ook al is het geen DMF, vaak heeft de plaat toch een set veren om klappen e.d. op te vangen.Ik kan me voorstellen dat bij het breken of "verdwijnen" van 1 of meer vsn die veren ook iets dergelijks gebeurt. Quote
CJAvHam Geplaatst 26 Augustus, 2021 Geplaatst 26 Augustus, 2021 Homokeneet versleten Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Quote
CJAvHam Geplaatst 26 Augustus, 2021 Geplaatst 26 Augustus, 2021 Veer in koppelings plaat gebrokenVerzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Quote
Rinus30 Geplaatst 12 Januari, 2022 Geplaatst 12 Januari, 2022 Dit heb ik ook gehad in mijn eerste kia sportage, toen was het lager in het koppelingshuis op de as naar de aandrijving , dus de uitgaande as . Deze was versleten, gewisseld en alles was weer normaal. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.