Mario de Roos Geplaatst 25 November, 2021 Geplaatst 25 November, 2021 Hallo, Ik heb het voornemen om van mijn Hyundai Ioniq 28kWh over te stappen naar een Kia E-Niro 64kWh maar vraag mij af of ik voor de 1 fase of de 3 fase lader moet gaan? Ik heb hier thuis een Lolo Smart 7,4KW lader en dat werkt uiteraard prima op de Ioniq met max zo'n 4 uur laad tijd tot vol, maar hoe pakt dat uit met de E-Niro als dat een 3 fase lader zou zijn? nu snap ik wel dat zo'n 3 fase lader hier thuis geen voordeel heeft (geen 3 fase mogelijkheden) maar wil thuis ook geen nadelen ondervinden. Bvd, Mario Quote
Steeck03 Geplaatst 26 November, 2021 Geplaatst 26 November, 2021 Ik zie geen problemen. Hij zal gewoon met 7.4kWh laden op 1 fase. De Niro kan zowel op 1 en 3 fase laden, dus gewoon houden zoals het nu is zou ik zeggen. Quote
Kia pannenkoek Geplaatst 26 November, 2021 Geplaatst 26 November, 2021 Als het om een nieuwe e-Niro gaat is dat geen vraag meer, vanaf modeljaar 2020 (dacht ik ) is 3 fase lader standaard. Quote
Peter-036 Geplaatst 26 November, 2021 Geplaatst 26 November, 2021 Je auto kan inderdaad 3-fase laden, maar als je thuisinstallatie dat niet aankan, laadt 'ie ook prima op 1-fase. Mijn 64kWh E-Soul kan alleen 1-fase laden, en vanwege de load-balancing laadt 'ie thuis op 4,5 tot 5 kWh, na een avond/nacht is 'ie (ook van 10% of nog minder) weer op 100%. Dus dat moet bij jou ook goed gaan! Quote
Oplossing Hippe lip Geplaatst 26 November, 2021 Oplossing Geplaatst 26 November, 2021 (aangepast) 13 uur geleden, zei Mario de Roos: Hallo, Ik heb het voornemen om van mijn Hyundai Ioniq 28kWh over te stappen naar een Kia E-Niro 64kWh maar vraag mij af of ik voor de 1 fase of de 3 fase lader moet gaan? Ik heb hier thuis een Lolo Smart 7,4KW lader en dat werkt uiteraard prima op de Ioniq met max zo'n 4 uur laad tijd tot vol, maar hoe pakt dat uit met de E-Niro als dat een 3 fase lader zou zijn? nu snap ik wel dat zo'n 3 fase lader hier thuis geen voordeel heeft (geen 3 fase mogelijkheden) maar wil thuis ook geen nadelen ondervinden. Bvd, Mario @Mario de Roos Je vraagt voor welke lader je moet gaan. Je Lolo is een éénfase 32A lader (want 7,4 kW), dus ik neem aan dat je goepenkast thuis ook maar één fase heeft? Anders kom je meestal niet tot de 32A. Die kun je gewoon handhaven. Een e-Niro met 3-fase laadcircuit (vandaag de dag standaard) kan zowel op 3 fasen laden (3 x 16A = 11 kW) als op één fase. Bij dat laatste worden twee laadcircuits van de auto parallel geschakeld, waardoor de auto dan met 32A kan laden, dus met 1 x 32A x 230V = 7,4 kW. En dat is precies de lader die je nu al hebt. Drie fasen (11 kW) laden is precies 50% meer dan 1-fase (7,4 kW). Dat betekent dat het laden dan ⅔ van de tijd kost. Maar in een nacht laden met 7,4 kW is die auto sowieso al vol, dus daar hoef je het echt niet voor te doen. Tenzij je vaak om 12 uur ‘s nachts thuiskomt met een nagenoeg lege accu en voor zessen weer op pad moet voor een dag met meer dan 350 km. Als dat incidenteel is kun je zo’n dag beter een snellader onderweg bezoeken. Mijn e-Niro is een MY19 (ook 64 kWh) die maar met één fase kan laden en over het algemeen kom ik niet verder dan laden met 16A (3,7 kW). Zelfs daarmee heb ik mijn auto in een nacht vol en maak ik me nergens druk om, dus met jouw 7,4 kW kan ik me niet zo voorstellen waar er een knelpunt zou zitten… Nog een andere reden om het gewoon te laten bij wat je hebt: nu lijk je maar één fase aangesloten te hebben (35 of 40A hoofdzekering?). Als je wilt overstappen naar 3 fasen moet je wel rekening houden met flinke eenmalige kosten. Je netbeheerder moet je aansluiten op 3 fasen en die moet je meter vervangen. Daarvoor worden eenmalige kosten berekend (zie internet voor het bedrag). Bovendien moet je groepenkast aangepast worden zodat alle verbruiksgroepen verdeeld worden over de drie fasen. Zeker als je al een wat oudere groepenkast hebt zal die in zijn geheel vervangen moeten worden, inclusief hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en mogelijk ook de zekeringen voor de groepen. Dan kun je alles bij elkaar zomaar ruim over de 1000 euro kwijt zijn! En voor dat beetje sneller laden dat je maar een paar keer in het jaar nodig hebt? 26 November, 2021 aangepast door Hippe lip 2 Quote
Mario de Roos Geplaatst 26 November, 2021 Topic Starter Geplaatst 26 November, 2021 5 uur geleden, zei Hippe lip: @Mario de Roos Je vraagt voor welke lader je moet gaan. Je Lolo is een éénfase 32A lader (want 7,4 kW), dus ik neem aan dat je goepenkast thuis ook maar één fase heeft? Anders kom je meestal niet tot de 32A. Die kun je gewoon handhaven. Een e-Niro met 3-fase laadcircuit (vandaag de dag standaard) kan zowel op 3 fasen laden (3 x 16A = 11 kW) als op één fase. Bij dat laatste worden twee laadcircuits van de auto parallel geschakeld, waardoor de auto dan met 32A kan laden, dus met 1 x 32A x 230V = 7,4 kW. En dat is precies de lader die je nu al hebt. Drie fasen (11 kW) laden is precies 50% meer dan 1-fase (7,4 kW). Dat betekent dat het laden dan ⅔ van de tijd kost. Maar in een nacht laden met 7,4 kW is die auto sowieso al vol, dus daar hoef je het echt niet voor te doen. Tenzij je vaak om 12 uur ‘s nachts thuiskomt met een nagenoeg lege accu en voor zessen weer op pad moet voor een dag met meer dan 350 km. Als dat incidenteel is kun je zo’n dag beter een snellader onderweg bezoeken. Mijn e-Niro is een MY19 (ook 64 kWh) die maar met één fase kan laden en over het algemeen kom ik niet verder dan laden met 16A (3,7 kW). Zelfs daarmee heb ik mijn auto in een nacht vol en maak ik me nergens druk om, dus met jouw 7,4 kW kan ik me niet zo voorstellen waar er een knelpunt zou zitten… Nog een andere reden om het gewoon te laten bij wat je hebt: nu lijk je maar één fase aangesloten te hebben (35 of 40A hoofdzekering?). Als je wilt overstappen naar 3 fasen moet je wel rekening houden met flinke eenmalige kosten. Je netbeheerder moet je aansluiten op 3 fasen en die moet je meter vervangen. Daarvoor worden eenmalige kosten berekend (zie internet voor het bedrag). Bovendien moet je groepenkast aangepast worden zodat alle verbruiksgroepen verdeeld worden over de drie fasen. Zeker als je al een wat oudere groepenkast hebt zal die in zijn geheel vervangen moeten worden, inclusief hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en mogelijk ook de zekeringen voor de groepen. Dan kun je alles bij elkaar zomaar ruim over de 1000 euro kwijt zijn! En voor dat beetje sneller laden dat je maar een paar keer in het jaar nodig hebt? Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord, ik maak mij geen zorgen meer 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.