Jump to content

Welke autolader voor telefoon in 12V aansluiting?

Go to solution Solved by Murcielaygo,

Recommended Posts

Posted

In mijn Picanto 2 (2014) wil ik graag mijn Samsung-telefoon (max 25W laden) kunnen opladen terwijl ik navigeer. Ik heb begrepen dat ik dat het best in de 12V sigarettenaansluiting kan doen. Met een autolader met 5V output, die ik nog had, lukt dat niet goed, omdat deze waarschijnlijk te weinig spanning levert om het verschil tussen ontladen (scherm aan bij navigatie) en opladen op te vangen. Maar wat voor autolader moet ik dan kopen? Waar moet ik op letten? Bij alle autoladers staat het wattage dat ze leveren, bijvoorbeeld 15W of 18W, maar wat past bij de 12V aansluiting in mijn Picanto?

• Solution
Posted

De 12V aansluiting is waarschijnlijk afgezekerd met 10 of 15A, dus effectief 120W of meer.
Als je een autolader koopt die in de plug past en voldoende vermogen geeft voor jouw telefoon zal het verder geen probleem zijn.

Deze van Action voldoet al;
https://www.action.com/nl-nl/p/re-load-usb-dual-auto-oplader/
En heeft mooi een USB-A en een USB-C aansluiting, dus zijn meteen de meest voorkomende kabels bruikbaar.

Posted (edited)

Er waren (zijn nog?) USB laders bij action te koop die stoorden op de DAB ontvangst in de auto.

Als je niet naar DAB luistert, maakt 't niet uit :).

Edited by Peter-036
vraagteken toegevoegd.
Posted

Storing op ontvangst kan altijd gebeuren, niet alleen met spullen van Action.
Maar het gaat hier om een Picanto uit 2014, dus tenzij daar een andere radio in is gezet heeft die geen DAB+ aan boord.

• Thanks 1
Posted
18 uur geleden, zei PauloPicanto:

In mijn Picanto 2 (2014) wil ik graag mijn Samsung-telefoon (max 25W laden) kunnen opladen terwijl ik navigeer. Ik heb begrepen dat ik dat het best in de 12V sigarettenaansluiting kan doen. Met een autolader met 5V output, die ik nog had, lukt dat niet goed, omdat deze waarschijnlijk te weinig spanning levert om het verschil tussen ontladen (scherm aan bij navigatie) en opladen op te vangen. Maar wat voor autolader moet ik dan kopen? Waar moet ik op letten? Bij alle autoladers staat het wattage dat ze leveren, bijvoorbeeld 15W of 18W, maar wat past bij de 12V aansluiting in mijn Picanto?

aldi heeft draadloze laders voor 7.00 euries

Posted
14 uur geleden, zei Murcielaygo:

De 12V aansluiting is waarschijnlijk afgezekerd met 10 of 15A, dus effectief 120W of meer.
Als je een autolader koopt die in de plug past en voldoende vermogen geeft voor jouw telefoon zal het verder geen probleem zijn.

Deze van Action voldoet al;
https://www.action.com/nl-nl/p/re-load-usb-dual-auto-oplader/
En heeft mooi een USB-A en een USB-C aansluiting, dus zijn meteen de meest voorkomende kabels bruikbaar.

Bedankt voor je antwoord. Maar wat is precies 'voldoende vermogen'? Bij veel autoladers wordt geadverteerd met 15W, 18W of meer. Maar als je naar de specs kijkt wordt er gesproken over 'max. laadstroom van 3000mA' of 'Levert 3 A, 19.5 W' of gewoon '2 A'. Dus waar moet ik precies op letten om mijn telefoon met de hoogste snelheid via de 12V sigarettenaansluiting op te laden. Moet ik uitgaan van 2W of 3W en dus de beschrijvingen van 15W of 18W vergeten? En is in dat geval 3W dan altijd sneller/beter dan 2W?

Posted

Vermogen bereken je door de spanning te vermenigvuldigen met de stroom. Dus een lader van 15W bij 5V kan 3A leveren. 3000mA is hetzelfde als 3A; milli=1000.

Je moet kijken wat jouw telefoon nodig heeft, de lader moet dan minimaal dat vermogen kunnen leveren.
Een zwaardere lader zal je telefoon niet sneller laden als de telefoon daarmee niet overweg kan. Je kunt dus gerust een telefoon die max. 5W gebruikt opladen met een 20W adapter. Net als thuis; je stopcontact KAN 3,5kW leveren, maar je apparaat verbruikt slechts wat nodig is.

Via USB-A (de platte stekkers) is het vermogen beperkt tot ca.10W. Wil je sneller laden dan heb je USB-C PD (PowerDelivery) nodig. Daarbij kan de spanning hoger liggen, dus het vermogen ook.

Snelladen is trouwens nadelig voor de levensduur van je accu, dus als het niet nodig is kun je beter "gewoon" laden met 5W.

En mbt de Qi-lader; daarvan is de efficiency in de meeste gevallen maar zo'n 65% en is het vermogen wat je telefoon ontvangt vaak beperkt tot zo'n 15W.
Qi is handig omdat je geen stekker hoeft te gebruiken, maar als je je telefoon snel vol wilt hebben is bedrading laden altijd aan te raden.

• Like 1
Posted

De Qi of draadloze lader is daarnaast ook nog eens erg kritisch op hoe je telefoon er op ligt, en wanneer het scherm 'aan' moet blijven, geven de meesten daarvan niet het vermogen dat nodig is om daarnaast ook bij te laden.

• Like 1
Posted

Precies.
Mooi voorbeeld; mijn vader heeft een iPhone.
Kocht een Qi-basis, want handig. Maar kocht GEEN andere adapter. En met de 5W adapter van zijn telefoon komt er nauwelijks vermogen bij de telefoon binnen, terwijl de adapter heel warm werd. En er ging ook met regelmaat een error-lichtje aan...
Nieuwe adapter van 12W, probleem opgelost.

Voor de TO: als je een lader voor in de auto koopt, neem er 1 met USB-C en minimaal 12W, dan zit je meestal wel goed. Wil je snelladen, dan minimaal 18 of 20W.

Posted
5 uur geleden, zei Murcielaygo:

Precies.
Mooi voorbeeld; mijn vader heeft een iPhone.
Kocht een Qi-basis, want handig. Maar kocht GEEN andere adapter. En met de 5W adapter van zijn telefoon komt er nauwelijks vermogen bij de telefoon binnen, terwijl de adapter heel warm werd. En er ging ook met regelmaat een error-lichtje aan...
Nieuwe adapter van 12W, probleem opgelost.

Voor de TO: als je een lader voor in de auto koopt, neem er 1 met USB-C en minimaal 12W, dan zit je meestal wel goed. Wil je snelladen, dan minimaal 18 of 20W.

Top! Helemaal duidelijk. Thanks! 👍