Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik ben op zoek naar passende dakdragers, zonder fixed point bevestiging.  Dat lijkt een lastig probleem. Thule zegt nog geen match te hebben en Prorack heb ik nu thuis, maar past net niet op/om de dakrails.

Heeft iemand anders wel een positieve ervaring die je wil delen?

Welke merk/type etc. 😀IMG_20221002_120543.thumb.jpg.4c82c2afa35fb5f477d5d83f24073e7e.jpg

Edited by Piet65
Posted
Op 2-10-2022 om 23:01, zei Hippe lip:

@Piet65

Heb je hier al gekeken?

Ik heb voor mijn MY19 de Hapro Chronos Aero 3 (artikelnummer 3112) gekocht en die bevallen uitstekend!

En volgens deze lijst zijn ze geschikt voor de Niro vanaf 2016.

Bedankt voor je tip! Ik ga zeker kijken of deze wel passen.

• Like 1
Posted

Hoi allemaal, inmiddels heb ik samen met Remenko Automotive vastgesteld dat de beste en naar mijn mening enige manier om dakdragers te monteren de fixed point is. Dus de klepjes uit de rails halen, draadeind erop draaien en daaraan weer de dakdragers. 

Waarom? De darails zijn slechts van plastic en niet van metaal. Darkdragers monteren die je vast moet klemmen over de dakrails gaan de kunstof indeuken en dit zal vast tot beschadiging en mogelijk een breuk leiden.

Kortom, ik heb de Prorack aero dragers met Kitset K982.  Helaas mis ik daarmee het gemak van alleen erop zetten en aandraaien. 😀

Bedankt voor de reacties en tips!

Piet

Posted (edited)
18 uur geleden, zei Piet65:

Waarom? De darails zijn slechts van plastic en niet van metaal. Darkdragers monteren die je vast moet klemmen over de dakrails gaan de kunstof indeuken en dit zal vast tot beschadiging en mogelijk een breuk leiden.

Goh, dat is balen.

Maar zou het werkelijk zo zijn dat Kia hierop bezuinigd heeft en wel zodanig dat het niet verantwoord is om dakdragers aan de dakrails te bevestigen? Dat zou ik wel heel bijzonder vinden.

Ik heb het zelf niet opgezocht, maar staat er in het boekje (van die nieuwe Niro EV dus) iets over de toegestane daklast? Als die zoiets van 100 kg mag zijn (zoals dat dacht ik is bij de e-Niro tot nu toe), dan lijkt me dat je de gemonteerde dakrails daar toch voor moet kunnen gebruiken?

Edit:
Ik kon alleen het engelstalige boekje vinden op internet en daarin staat duidelijk:

The crossbars (if equipped) should be placed in the proper load carrying positions prior to placing items onto the roof rack.

Het lijkt me duidelijk dat je die dingen dus zeker WEL op je dakrails mag monteren, maar dat dit alleen op specifieke plekken mag. Dat zal dan wel te maken hebben met de bevestigingspunten van die rails aan het dak.

Dus @Piet65, als je alsnog voor makkelijk gaat en je kunt die dingen die je bestelde nog ruilen, dan zou ik dat doen.

16A372C3-96A7-4750-97CC-2919564D2139.jpeg

Edited by Hippe lip
  • 4 weeks later...
Posted

Ik heb tot opnoemen in ieder geval nog niets kunnen vinden dat specifiek op de Niro EV past. Op de vraag of Kia hierop bezuinigd heeft: halogeen koplampen en een kofferklep die met hand geopend moet worden… Op een auto van 45K? 

Posted
23 uur geleden, zei NiroEV22:

[…] en een kofferklep die met hand geopend moet worden… Op een auto van 45K? 

Dat is voor mij geen bezuiniging hoor. Ik heb ooit daar wel mee gewerkt, maar ik heb echt geen zin in een elektrische achterklep waarop ik moet wachten tot die open of dicht is. Ik gooi ‘m wel dicht. Gaat stuk sneller. 😄

• Like 2
  • 1 month later...
Posted

Hallo allen,

ik ben Arjen en hoop volgende week met een city-green Kia Niro DPL te gaan rijden. Zin in! 
ik ben nieuw hier maar wil me graag gaan registreren dadelijk. 

Maar….
Hoorde net dat mijn Kia Niro EV zaterdag 31/12 overgedragen wordt, maar even later belde de verkoper dat de (toegezegde) dakdragers niet geleverd konden worden. Dit ondanks dat ze op de website indertijd aangeboden werden. Het is ook voor ons belangrijk omdat we vaak kano’s vervoeren en op vakanties een dakkoffer. 
Nu kan er vanwege kennelijke onveiligheid van de voorste dakdrager geen garantie van veiligheid gegeven worden. 
Verkoper gaat informeren bij importeur, maar ben bang dat een probleem gaat worden….

Wie heeft iets aan deze info of heeft misschien wel meer info?

Groet,  Arjen

Posted (edited)

@ArjenR heb je al op 'dakdragers' gezocht op dit forum? Er is hier namelijk al eerder over gesproken en ik meen dat ik ergens in een buitenlands boekje-bij-de-auto wat had gelezen over de daklast en dat die met name bij de bevestiging van de dakrails moet zitten. Dat kan ik me ook wel voorstellen omdat daar die dakrails aan de auto vastzitten...

Edit:
Het staat een paar posts hierboven 😄
En dat komt dus uit een boekje van Kia!

Edited by Hippe lip
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Ik heb de volgende dakdragers voor de Niro EV gekocht.

https://www.dakdragerwinkel.nl/yakima-dakdragers-kia-niro-vanaf-2016-flushbar/

Omdat ik niet helemaal zeker was heb ik ze laten installeren (is gratis bij deze winkel als je ze ophaalt). Ze worden vastgezet op de bevestigingspunten die onder de zwarte dopjes van de dakrails zitten. De winkel vertelde nog dat het systeem op de nieuwe Niro veranderd was (op de vorige werd het blijkbaar direct op de dakrail gezet en niet via de vaste punten).  Bij het bestellen moet je vermelden dat het om het nieuwe model gaat.

Edited by Meindert Vos
  • Like 1
Posted

[disclaimer] Zelf de Niro EV nog niet mogen ontvangen, maar deze komt er aan (en dus ook geen ervaring met de volgende dakdragers)

Maar op dakdragerwinkel staat nu een aparte pagina voor de Niro EV vanaf bouwjaar 2022: Dakdragers Kia Niro / e-Niro | Dakdragerwinkel.nl
Op de pagina's van de dakdragers zelf (Yakima dakdragers | Kia (e-)Niro vanaf 2022 (dakdragerwinkel.nl) & Yakima dakdragers | Kia (e-)Niro vanaf 2022 (dakdragerwinkel.nl)) zie je ook plaatjes van de dragers op een Niro EV.

Zelf alleen geen idee welke beter zijn, de flushbars of de ThruBars (de ThruBars zijn net wat breder).

Posted
2 uur geleden, zei FGriffin:

[disclaimer] Zelf de Niro EV nog niet mogen ontvangen, maar deze komt er aan (en dus ook geen ervaring met de volgende dakdragers)

Maar op dakdragerwinkel staat nu een aparte pagina voor de Niro EV vanaf bouwjaar 2022: Dakdragers Kia Niro / e-Niro | Dakdragerwinkel.nl
Op de pagina's van de dakdragers zelf (Yakima dakdragers | Kia (e-)Niro vanaf 2022 (dakdragerwinkel.nl) & Yakima dakdragers | Kia (e-)Niro vanaf 2022 (dakdragerwinkel.nl)) zie je ook plaatjes van de dragers op een Niro EV.

Zelf alleen geen idee welke beter zijn, de flushbars of de ThruBars (de ThruBars zijn net wat breder).

Grappig, dat is mijn auto. Hij vroeg al of ie wat foto's kon maken voor de website omdat er veel vragen over waren.

Screenshot_20230104_183006_Brave.jpg

• Like 2
Posted

Zelf ook sinds kort de niro in bezit en met oog op de zomervakantie aan het rondkijken naar dakkoffers. Kon zelf ook niet veel vinden en de dealer gevraagd met dit als antwoord:

Helaas zijn er nog geen dakkoffers en dak dragers te bestellen voor deze auto

Kia is er druk mee bezig maar dit gaat nog een tijdje duren voordat er iets op de markt komt, het heeft namelijk te maken met de sterkte van het dak..... 

Ik twijfel dus erg om nu al wat aan te schaffen gezien Kia eigenlijk zegt dat er niks goeds beschikbaar is

Posted
16 uur geleden, zei Sincerinhoo:

Zelf ook sinds kort de niro in bezit en met oog op de zomervakantie aan het rondkijken naar dakkoffers. Kon zelf ook niet veel vinden en de dealer gevraagd met dit als antwoord:

Helaas zijn er nog geen dakkoffers en dak dragers te bestellen voor deze auto

Kia is er druk mee bezig maar dit gaat nog een tijdje duren voordat er iets op de markt komt, het heeft namelijk te maken met de sterkte van het dak..... 

Ik twijfel dus erg om nu al wat aan te schaffen gezien Kia eigenlijk zegt dat er niks goeds beschikbaar is

Ik kan de twijfel uiteraard niet bij je wegnemen, maar met bovenstaande spreekt Kia eigenlijk haar eigen specificaties tegen.... De dealer zal ongetwijfeld liever zelf de marge houden op de verkoop van een dakdrager, maar de uitspraak over de sterkte van het dak is dus feitelijk onjuist (of was dit jouw  intepretatie en niet de uitspraak van de dealer ?). Je mag ze een keer uitproberen als je in de buurt woont 😁

Screenshot_20230107_093930_ReadEra.jpg

Posted
1 uur geleden, zei Meindert Vos:

Ik kan de twijfel uiteraard niet bij je wegnemen, maar met bovenstaande spreekt Kia eigenlijk haar eigen specificaties tegen.... De dealer zal ongetwijfeld liever zelf de marge houden op de verkoop van een dakdrager, maar de uitspraak over de sterkte van het dak is dus feitelijk onjuist (of was dit jouw  intepretatie en niet de uitspraak van de dealer ?). Je mag ze een keer uitproberen als je in de buurt woont 😁

Screenshot_20230107_093930_ReadEra.jpg

Het is en blijft aan apart verhaal. Ik vroeg Zeeuw en Zeeuw naar de mogelijkheden en die hebben contact opgenomen met Kia zelf. Die gaan uiteraard geen ander merk aanbieden dan hun eigen merk.

Woon zelf in delft dus waar jij ze gekocht hebt, Zevenhuizen, is redelijk dichtbij voor mij en ga daar tzt gewoon eens kijken. Heb ook een goede koffer nodig nog maar dat is natuurlijk niet echt een issue, meer wat je mooi vind... 

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Het is een raar verhaal inderdaad. Wij hebben ook een Niro van dec 2022 en ook daarvoor zijn ineens geen dakdragers meer beschikbaar. Zijn de dragers van dakdragerwinkel getest? Of hoe zijn jullie ervaringen hiermee? De constructie oogt goed en sterk. Iemand hier al mee op wintersport geweest? 

Posted
Op 16-1-2023 om 00:18, zei Kraan:

Het is een raar verhaal inderdaad. Wij hebben ook een Niro van dec 2022 en ook daarvoor zijn ineens geen dakdragers meer beschikbaar. Zijn de dragers van dakdragerwinkel getest? Of hoe zijn jullie ervaringen hiermee? De constructie oogt goed en sterk. Iemand hier al mee op wintersport geweest? 

Ik lees ook even mee, de wintersport komt er  inderdaad aan voor de dakkoffer en ik zou graag snelle/eenvoudige montage hebben ivm fietsendragers

• 3 weeks later...
Posted
Op 4-1-2023 om 18:30, zei Meindert Vos:

Grappig, dat is mijn auto. Hij vroeg al of ie wat foto's kon maken voor de website omdat er veel vragen over waren.

Screenshot_20230104_183006_Brave.jpg

Hallo, ik twijfel om de Niro EV te gaan leasen toen ik van de dealer Zeeuw & Zeeuw begreep dat er geen dakdragers geleverd konden worden ivm een ontwerp/fabricage fout en dat er wellicht een oplossing moet komen waarvoor een modificatie uitgevoerd moet worden. 
maar begrijp ik het goed dat er dus wél dakdragers leverbaar zijn? Al zijn t niet die van Kia? Dat zou wel een dealmaker zijn… 

alvast bedankt

Posted (edited)

Ik vind het alleen wat lastig om de klepjes uit de dakrails te halen. Daarnaast moet je goed kijken of er voldoende schroefdraad beschikbaar is onder de klepjes om het busje goed vast te kunnen draaien. 

Edited by Piet65
spelfout
  • 3 weeks later...
Posted

Sinds kort ben rij ik een Niro PHEV. Tot mijn verbazing is hier geen dakdrager voor beschikbaar, zo als jullie hier boven al hebben besproken.

Ik heb aan de importeur gevraagd of deze nog komen. Het antwoordt was ja, maar men weet niet wanneer.

Heeft iemand ven jullie iets gehoord over het termijn dat de dakdragers verwacht worden?