Fzr Posted March 22, 2022 Posted March 22, 2022 Sinds jan. van dit jaar ben ik in bezit van een Kia Niro HEV DynamicLine. We wilden graag nog met ons caravannetje weg en dan zou 1300 kg trekgewicht ruim voldoende moeten zijn. Het rijden in de Niro bevalt me prima, de auto is ruim, motorisch geweldig met het schakelen tussen elektro- en benzinemotor en een verbruik van meer dan 1:20 is tegenwoordig ook niet verkeerd. Het is geen snelheidsmonster dus ik ben wel benieuwd of het een beetje lukt met de caravan. Is het allemaal koek en ei dan? Nou nee. Of zoals mijn zoon het zo kernachtig verwoordde na zijn eerste rit: “Wat maakt dat ding een herrie!”. En inderdaad, dat kan niemand ontkennen. Allerlei infantiele jingletjes bij aan- en uitzetten. De parkeerhulp voor produceert een geluid waarmee je een gemiddeld spookhuis kan bedienen. Er hebben al verbijsterd kijkende passagiers in de auto gezeten met al dat kabaal. Meestal is het dan voldoende om te zeggen ‘t is koreaans’ waarna begripvol geglimlacht wordt. Daarnaast OV uitcheck geluiden als je over een lijn gaat, een navigatiedame die ongevraagd blijft beweren dat we tegen het verkeer inrijden terwijl dat daar al zo’n 10 jaar is toegestaan. Die zelfde dame is compleet de weg kwijt als je net over de grens gaat naar Duitsland. Een lane assist rijhulp(?) met destructieve neigingen… Motorisch zit het goed in elkaar maar de toeters en bellen die erop zijn gehangen zijn ronduit lomp. Je houdt je hart vast als vanaf juli een snelheidsbordenlezer annex snelheidsbegrenzer verplicht wordt. Een treurig dieptepunt in dit alles is het achteruitrijgeluid. Een briljante geest bij Kia heeft bedacht dat niet alleen de voetgangers in de naaste omgeving van de auto maar ook de mensen 2 straten verderop moeten weten dat er een Kia achteruit rijdt. Nu gaat het nog niet eens zozeer over de herrie maar het is de filosofie erachter. Als de buurvrouw van verderop met haar boodschapjes achter de auto langsloopt dan stond mijn vorige auto vriendelijk te brommen tot zij langs was. Mijn Kia echter schreeuwt het uit, zo van “Scheer je weg trien, met je rollator, ik kom eraan!”. Dit is niet alleen zeer onvriendelijk, het is gewoon intimiderend. En HH van Kia, als wij een intimiderende auto hadden willen hebben dan hadden we geen Kia aangeschaft! Hier gaapt een kloof. De korte termijn oplossing voor het achteruitrijgeluid is gewoon de zekering eruit sjorren. Het zekeringskastje links van de bestuurder, 4e rij van links en 2e van boven. Daarna kun je met goed fatsoen weer achteruitrijden en ook eens op gemak genieten van de achterruitrijcamera. Een iets betere oplossing is een schakelaar om de zekering aan- of uit te zetten. Soms is dat geluid wel handig en die zekering doet ook nog iets met één of andere stroomlijn klep. De oplossing is gelegen in een tweetal zekering adapters maatje micro2 en een schakelaar. En dat moet er dan zo ongeveer uitzien en in elkaar geklikt worden. U kunt gewoon de originele zekering gebruiken met daarnaast een grotere omdat de zekeringen toch in serie staan. Het schakelaartje heb ik aan het zekeringkastje dekseltje getaped. En zo kunt u in serene rust achteruit rijden. Geweldig! Zo wordt het iets meer de auto die het had moeten zijn. Als iemand nog wat ideeën heeft over het kabaal in de auto dan houd ik mij aanbevolen. Veel rustige en veilige Kia kilometers toegewenst. Quote
gjcvro Posted March 22, 2022 Posted March 22, 2022 Vooral met dank aan de europese wetgeving, alhoewel kia wel erg graag wil overdrijven met het geluid. Quote
Derksen Posted March 28, 2022 Posted March 28, 2022 geluid is idd irritant, maar al die zogenaamde veiligheidsdingen zijn dat. het startschermpje dat je moet bevestigen. de line assist die soms juist gevaarlijk is De adaptive crouse control die die op z'n rem gaat staan omdat er een reclame bord erg dicht langs de weg staat (lekker veilig, had pas bijna een auto in m'n achterkant hierdoor.) Kia (zegt) er niets aan te kunnen doen, zijn wettelijke maatregelen. Maar ja het is software, hoe kom je daarbij is de ham vraag? Quote
Recommended Posts