Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Slimme parkeerhulp op afstand (RSAP)

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Onze garage bevindt zich tussen 2 woningen maw tussen 2 muren. Dikwijls is het handig om gebruik te maken van het de 'slimme sleutel' voor het in- en uitrijden van de garage. Op zich lukt dit prima voor het binnenrijden maar om de wagen er terug voorwaarts uit te laten rijden is er altijd het probleem dat het stuur naar links wordt gedraaid en de wagen, eens deels uit de garage, richting muur van mijn buurman rijdt en weliswaar stopt maar de zijkant van de wagen zo dicht (parallel) bij de muur staat dat instappen ook niet meer lukt. 

Mijn vraag is dan ook of er misschien iemand een gelijkaardige situatie heeft of, er iemand weet heeft van het automatisch draaien van de wielen en hoe en in welke omstandigheden dit gebeurt? 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ps. Ik heb gemerkt dat er een andere topic is maar deze gaat voornamelijk over het automatisch file-/inparkeren van de wagen. Vandaar dat ik toch een nieuw topic heb geopend. 

Geplaatst
Onze garage bevindt zich tussen 2 woningen maw tussen 2 muren. Dikwijls is het handig om gebruik te maken van het de 'slimme sleutel' voor het in- en uitrijden van de garage. Op zich lukt dit prima voor het binnenrijden maar om de wagen er terug voorwaarts uit te laten rijden is er altijd het probleem dat het stuur naar links wordt gedraaid en de wagen, eens deels uit de garage, richting muur van mijn buurman rijdt en weliswaar stopt maar de zijkant van de wagen zo dicht (parallel) bij de muur staat dat instappen ook niet meer lukt. 
Mijn vraag is dan ook of er misschien iemand een gelijkaardige situatie heeft of, er iemand weet heeft van het automatisch draaien van de wielen en hoe en in welke omstandigheden dit gebeurt? 
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ps. Ik heb gemerkt dat er een andere topic is maar deze gaat voornamelijk over het automatisch file-/inparkeren van de wagen. Vandaar dat ik toch een nieuw topic heb geopend. 

Als je de filmpjes op YouTube bekijkt draaien de wielen steeds als de auto bijna ergens tegenaan rijdt en dan dus ook stopt . Misschien zien de camera’s een opstakel (wat hoog gras of zo ) waardoor de wagen stopt met vooruit te rijden
Geplaatst

Bedankt Smollie voor de input. Hier is dit niet het geval omdat er vooruit rijdend enkel de 2 wanden zijn. Rechtuit zijn er geen obstakels tot aan de uitgang/straat. De foto vanuit de garage en de muur van de buren maakt het misschien iets duidelijker.

Het lijkt me inderdaad redelijk aan te nemen dat de wagen bij obstakels stopt maar dan is het net vreemd dat hij schuin, stuur/banden naar links draaiend, richting muur rijdt, wanneer hij reeds voorbij de deur van de garagepoort is en dan stopt op een 25 à 30cm (de linkse koplamp tot de muur) en er dan amper nog 40 à 50cm is om de bestuurdersdeur te openen.756411427_KiaRSPA-garage.jpg.d313f9b69cc06a34a7ef17e950b6c721.jpg

Geplaatst
Bedankt Smollie voor de input. Hier is dit niet het geval omdat er vooruit rijdend enkel de 2 wanden zijn. Rechtuit zijn er geen obstakels tot aan de uitgang/straat. De foto vanuit de garage en de muur van de buren maakt het misschien iets duidelijker.
Het lijkt me inderdaad redelijk aan te nemen dat de wagen bij obstakels stopt maar dan is het net vreemd dat hij schuin, stuur/banden naar links draaiend, richting muur rijdt, wanneer hij reeds voorbij de deur van de garagepoort is en dan stopt op een 25 à 30cm (de linkse koplamp tot de muur) en er dan amper nog 40 à 50cm is om de bestuurdersdeur te openen.756411427_KiaRSPA-garage.jpg.d313f9b69cc06a34a7ef17e950b6c721.jpg

Nee , inderdaad geen opstakels te zien . Dan weet ik het ook niet .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst

Staat het stuur 'perfect' recht in het rechtuitrijden?

En is dat ook in het midden tussen uiterst links en uiterst rechts gestuurd?

Alle banden hard genoeg / op de juiste spanning?

Niets gemerkt van 'trekken in het stuur' bij (licht) remmen of vrijloop?

Als dat allemaal in orde is, zul je terug moeten naar de dealer..........hoewel, als het niet allemaal okee is, heb je een aanwijzing.

Geplaatst
12 minuten geleden, zei Peter-036:

Staat het stuur 'perfect' recht in het rechtuitrijden?

En is dat ook in het midden tussen uiterst links en uiterst rechts gestuurd?

Alle banden hard genoeg / op de juiste spanning?

Niets gemerkt van 'trekken in het stuur' bij (licht) remmen of vrijloop?

Als dat allemaal in orde is, zul je terug moeten naar de dealer..........hoewel, als het niet allemaal okee is, heb je een aanwijzing.

Bedankt voor de tips en voor het meedenken Peter en inderdaad zeker mogelijkheden dat het konden zijn maar moet op allen positief antwoorden maw geen van bovenstaande.

Als we het op een gewone parking hebben getest dan rijdt de wagen gewoon rechtuit zowel voor- als achteruit.
Hebben het ook al geprobeerd door onszelf op een andere plek te plaatsen maw aansturen vanuit de garage, dus achter de wagen, maar ook voor de wagen en zowel links als rechts van de wagen maar als hij uit de garage wordt gereden dan draait de wagen op een gegeven moment het stuur, duidelijk zichtbaar, naar links.

Iets moet de sensor laten anticiperen vraag is wat als op wat? De muur? Kleur van de muur?
Vandaar dat ik even wou polsen of iemand, moet al heel toevallig ongeveer gelijke omstandigheden zijn..., eenzelfde ervaring herkend.

Bij het , van op de oprit, achteruit de wagen in de garage rijden met de smart key is er totaal geen probleem. 
Er is nog één te proberen en dit is de wagen vooruit in de garage rijden en achterwaarts uit de garage laten rijden en zien of hij ook dan naar links stuurt.
Gaan dat hier morgen even proberen...

Maar blijft toch vreemd. reden ook dat we de wagen achterwaarts 'in' de garage te rijden heeft te maken met een speciaal laadstopcontact die we ook daar nog van onze vorige Phev hebben en aangezien de stekker rechtsachter zit... Dan kan hij zowel in de garage makkelijk als buiten de garage, aan het laadstation dat we net hebben laten installeren, opgeladen worden. 

• Like 1
Geplaatst
5 minuten geleden, zei Patrick T.:

Als we het op een gewone parking hebben getest dan rijdt de wagen gewoon rechtuit zowel voor- als achteruit.
Hebben het ook al geprobeerd door onszelf op een andere plek te plaatsen maw aansturen vanuit de garage, dus achter de wagen, maar ook voor de wagen en zowel links als rechts van de wagen maar als hij uit de garage wordt gereden dan draait de wagen op een gegeven moment het stuur, duidelijk zichtbaar, naar links.

Ik heb identiek hetzelfde, op een gegeven moment met de garage inrijden gooit die het stuur ook naar links. Niet meer gedaan daarom, want gaat juist tegen iets aanrijden als die door zou gaan..

Buiten heb ik ook geen problemen.

Wel interessant, puntje om te melden.

PS, heb jij de plaats om te filmen met de telefoon? ik pas er amper tussen dat is niet goed te zien vrees ik.

Geplaatst
16 uur geleden, zei Rick:

Ik heb identiek hetzelfde, op een gegeven moment met de garage inrijden gooit die het stuur ook naar links. Niet meer gedaan daarom, want gaat juist tegen iets aanrijden als die door zou gaan..

Buiten heb ik ook geen problemen.

Wel interessant, puntje om te melden.

PS, heb jij de plaats om te filmen met de telefoon? ik pas er amper tussen dat is niet goed te zien vrees ik.

Amai Rick, dat is nog straffer... als hij in de garage zelf begint te draaien.... gelukkig heb ik het enkel nog maar gehad in het buitenrijden.
Ga dat proberen filmen...

Geplaatst
1 uur terug, zei Patrick T.:

Amai Rick, dat is nog straffer... als hij in de garage zelf begint te draaien.... gelukkig heb ik het enkel nog maar gehad in het buitenrijden.
Ga dat proberen filmen...

en wat ook zo toevallig is, bij ons beide draait het stuur naar links.

• 2 weken later...
Geplaatst
Op 28-12-2022 om 11:09, zei Rick:

en wat ook zo toevallig is, bij ons beide draait het stuur naar links.

Even update... nog niet gefilmd omdat beide keren dat ik de smart key heb gebruikt reed de Sportage perfect recht uit de garage.

Heeft het iets te maken met lichtinval, felle zon op de muur met vnl gele baksteen? I don't know. We zien wel bij volgende keren en of ook nog andere personen dit fenomeen hebben voorgehad.

• Like 1
Geplaatst
8 uur geleden, zei Patrick T.:

Even update... nog niet gefilmd omdat beide keren dat ik de smart key heb gebruikt reed de Sportage perfect recht uit de garage.

Heeft het iets te maken met lichtinval, felle zon op de muur met vnl gele baksteen? I don't know. We zien wel bij volgende keren en of ook nog andere personen dit fenomeen hebben voorgehad.

Ik heb et niet meer gedurfd met de weinig plek die ik daar heb :P  

Geplaatst

Ik zet het erbij bij het bericht naar KIA, heb het zelf ook meerdere keren gezien en ook de linker kant, wat wijst op een 'fout'.

• Thanks 1
Geplaatst (aangepast)
Op 14-1-2023 om 14:01, zei Rick:

Ik zet het erbij bij het bericht naar KIA, heb het zelf ook meerdere keren gezien en ook de linker kant, wat wijst op een 'fout'.

Beter dat dan gaspedaal naar "links" 😂

Kan de GT Plusline ook zelf parkeren?? Volgens mij niet?? 

aangepast door Justdigit
  • 4 weken later...
Geplaatst
Op 14-1-2023 om 14:01, zei Rick:

Aangezien we niet zo heel veel plaats hebben in de garage rijden we de auto dikwijls met remote key buiten.
Hij rijdt nog regelmatig naar links richting muur waar hij dan wel automatisch stopt maar als ik dichtbij vooraan in het midden blijf staan dan lukt het me 3 tot 4/5 om hem recht uit de garage te laten rijden. Achteruit binnenrijden in de garage met remote geen probleem eender waar ik sta. Vreemd toch want op sommige reviews ziet men de bediening met de sleutel toch uitvoeren op zekere afstand terwijl ik er bijna een halve meter vanaf sta om hem recht vooruit te laten rijden. Ben al blij dat het zo voor 80% werkt. Heb jij nog ervaring Rick?

Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, zei Patrick T.:

Aangezien we niet zo heel veel plaats hebben in de garage rijden we de auto dikwijls met remote key buiten.
Hij rijdt nog regelmatig naar links richting muur waar hij dan wel automatisch stopt maar als ik dichtbij vooraan in het midden blijf staan dan lukt het me 3 tot 4/5 om hem recht uit de garage te laten rijden. Achteruit binnenrijden in de garage met remote geen probleem eender waar ik sta. Vreemd toch want op sommige reviews ziet men de bediening met de sleutel toch uitvoeren op zekere afstand terwijl ik er bijna een halve meter vanaf sta om hem recht vooruit te laten rijden. Ben al blij dat het zo voor 80% werkt. Heb jij nog ervaring Rick?

Met de garage geen ervaringen meer, is lastig hier.
Buiten op de weg gaat het wel goed, de afstand van sleutel tot auto wisselt naar mijn gevoel. 'starten' gaat van heel ver, echt 'bewegen' dan moet de sleutel binnen ?2 meter zijn ongeveer gok ik.

oja, als je zelf je stuur scheef zet, en dan de remote gaat gebruiken zet die het stuur wel recht.. haha

aangepast door Rick
Geplaatst
3 uur geleden, zei Patrick T.:

En als je auto vooruit naar binnen rijdt en achteruit naar buiten, werkt het dan wel?

Geplaatst
1 uur terug, zei Kenniani:

En als je auto vooruit naar binnen rijdt en achteruit naar buiten, werkt het dan wel?

Dat zou ik moeten proberen want rijden altijd achteruit in de garage en dit heeft te maken als we hem binnen willen opladen via de 12A - 230V.
Ook de laadpaal op de oprit staat langs die kant maw rijden we van op straat achterwaarts oprit. Ondertussen uit gewoonte. 

• 2 jaar later...
Geplaatst
11 uur geleden, zei hanzzel:

Vandaag de nieuwe sportage opgehaald maar handige parkeerhulp doet niets moet ik instellingen aanpassen?

Zit dat op een GT-Line of alleen op GT-Line Plus?

Geplaatst

Als er op de platte kant van de sleutel 3 knoppen zitten (o.a. Hold), dan zit de optie ook in de auto. Goed de handleiding doorlezen; het werkt bijvoorbeeld enkel binnen een korte straal. 

Geplaatst

En het werkt ook alleen maar als de auto kort geleden op slot is gedaan, dacht ik. Dus eerst even op het gesloten slotje drukken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...