Roeland Loggen Geplaatst 11 Januari, 2023 Geplaatst 11 Januari, 2023 Beste experts en medegebruikers, We hebben recent een Kia Niro PHEV 2017 als occasion aangeschaft. Banden: 205/60 R16's. We gaan op wintersport in februari. Ik heb nog een oudere set winterbanden liggen, maatje 205/55 R16. Geen TPMS. Kan ik die onder deze Niro zetten (qua verschil 60 vs 55 hoogte en ontbreken TPMS) of krijg ik dan gedoe? Alvast dank voor jullie inzichten! Roeland Quote
gjcvro Geplaatst 11 Januari, 2023 Geplaatst 11 Januari, 2023 Waarschijnlijk een afwijking in je teller, hoeveel kun je hier uitvinden: https://www.willtheyfit.com/ en een melding dat irritant elke keer meld dat je geen sensoren hebt. Ik heb er een paar winters zo mee gereden (zonder tpms) vanaf mj 2020 of zo ben je eigenlijk verplicht om ze wel te hebben. Quote
Flying_Dutchman Geplaatst 12 Januari, 2023 Geplaatst 12 Januari, 2023 Kijk eerst of de velgen vrij kunnen ronddraaien en dus niet tegen de remklauw oid aanlopen. En als jouw oudere setje geen 4 mm profiel meer heeft niet gaan gebruiken. Persoonlijk vind ik bezuinigen op banden zeer onverstandig. Die ene meter remweg of net niet de bocht uitvliegen kan het verschil maken..... 1 Quote
Sometimes Geplaatst 12 Januari, 2023 Geplaatst 12 Januari, 2023 Van wat voor auto komen die velgen/banden? Klopt de steek en de ET-waarde van die velgen met die van de Niro? 1 Quote
gjcvro Geplaatst 12 Januari, 2023 Geplaatst 12 Januari, 2023 Van een renault megane III pasten ze prima De rest kun je kijken in eerder genoemde link. Quote
Sometimes Geplaatst 12 Januari, 2023 Geplaatst 12 Januari, 2023 Laat ik dan de grootte van het naafgat aan de vraag toevoegen, die is bij de Megane III en de Niro (net) niet hetzelfde. 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 12 Januari, 2023 Geplaatst 12 Januari, 2023 En zoals Flying Dutchman al aangeeft; kijk of ze -als alle andere maten kloppen- wel rond kunnen draaien.De binnenkant van de spaken moet ook ruimte genoeg bieden, als ze "hol" zijn of juist vlak kan al enkele centimeters ruimte schelen! Quote
gjcvro Geplaatst 12 Januari, 2023 Geplaatst 12 Januari, 2023 3 uur geleden, zei Sometimes: Laat ik dan de grootte van het naafgat aan de vraag toevoegen, die is bij de Megane III en de Niro (net) niet hetzelfde. Klopt, en ondanks dat het originele Renault velgen zijn zaten er centreerringen in omdat het naafgat te groot was (voor de renault), dus heb ik zelf ringen op maat gemaakt voor de Niro Dus: kijk hoe groot de afwijking is, kijk of het past vwb ET waarde en steek enz enz. en anders snel op zoek naar een goed gebruikt setje, de Niro is behoorlijk populair, dus zal er vast wel wat te vinden zijn, en dan heb je misschien meteen tpms sensoren.. Quote
Jannic Geplaatst 13 Januari, 2023 Geplaatst 13 Januari, 2023 Volgens mij klopt de uitlijning niet meer zodra de diameter van het wiel niet hetzelfde is. Quote
Peter-036 Geplaatst 13 Januari, 2023 Geplaatst 13 Januari, 2023 6 minuten geleden, zei Jannic: Volgens mij klopt de uitlijning niet meer zodra de diameter van het wiel niet hetzelfde is. Onzin, de uitlijning wordt uitgevoerd op de (buitenkant van) de velgen, dus effectief op de pasvlakken van de naven. Anders zou de uitlijning van een versleten band ook al anders zijn dan die van een nieuwe band. De uitlijning moet wel gecontroleerd (en eventueel aangepast) worden wanneer er dingen aan de stuurstangen en of ophanging veranderd/vervangen/los geweest zijn. 1 Quote
Roeland Loggen Geplaatst 25 Januari, 2023 Topic Starter Geplaatst 25 Januari, 2023 Dank voor jullie antwoorden! Ik ben inmiddels meer ingevoerd in zaken als tpms, Steek, ET waarde en naafdiameter. Deze site was wel handig erbij: https://www.steekmaat.nl/auto/Kia/Niro (2016 - ).html Inmiddels erachter gekomen dat mijn oude winterbanden dus niet passen. Helaas. En daarom 2e hands set aangeschaft via dealer, met goed scorende (ANWB) banden, op passende velgen, met tpms, en nog goed profiel. Groet, Roeland Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.