Jeroen_G Geplaatst 24 Januari, 2024 Geplaatst 24 Januari, 2024 On 1/1/2024 at 2:01 PM, Jeroen_G said: December 2022 mijn nieuwe Kia Niro HEV besteld. Dynamic line. Laatste bericht van de dealer (13-11-2023) is dat hij nog niet geproduceerd is :-(. Athlon mledt een paar dagen later dat de verwachte leverdatum is opgeschoven naar 30 mei 2024. Afwachten maar, gelukkig doet mijn huidige Niro het nog prima. Vorige week weer eens geïnformeerd bij de dealer. Blijkbaar worden dit kwartaal alleen de witte en zwarte Niro’s gemaakt, en volgend kwartaal groene en blauwe varianten ( die van mij wordt blauw). De verwachting is dus nu produktie in Q2 dit jaar, levering mei/juni. Dus 18 maanden na bestelling… heb ik misschien toch een nieuw kenteken Quote
Fred K Geplaatst 25 Januari, 2024 Geplaatst 25 Januari, 2024 9 hours ago, Jeroen_G said: Vorige week weer eens geïnformeerd bij de dealer. Blijkbaar worden dit kwartaal alleen de witte en zwarte Niro’s gemaakt, en volgend kwartaal groene en blauwe varianten ( die van mij wordt blauw). De verwachting is dus nu produktie in Q2 dit jaar, levering mei/juni. Dus 18 maanden na bestelling… heb ik misschien toch een nieuw kenteken Welke dealer verzint dit sprookje nu weer? Vorige week bij mijn dealer liet mijn dealer juist zien dat hij net VIN nummers had gekregen voor een cityscape green en interstellar grey. (En zelfs meerdere maar dat waren niet altijd HEV DLP's) Kia moet echt eens een communicatie deskundige aannemen die de boodschap stroomlijnt. O en btw na productie mag je momenteel rustig 3 maanden nemen voor de aflevering, gegeven het omvaren en de transportproblematiek van de auto transport bedrijven, Dus als het wel waar is dan komt je auto op zijn vroegst in Q3. Quote
Smartsys Geplaatst 25 Januari, 2024 Geplaatst 25 Januari, 2024 Op 10-1-2024 om 15:16, zei Josver: Mijn Kia staat bij de leasemaatschappij nog op verwachte leverdatum tweede week maart, echter heeft de auto nog geen VIN-nummer, dus ga er vanuit dat het doorgeschoven wordt naar april/mei. auto is besteld in januari 2023, met destijds verwachte leverdatum van mei 2023(auto werd door de leasemaatschappij ook verkocht als snel leverbaar). Kia en de leasemaatschappij krijgen het dus voor elkaar om de auto een jaar na de verwachte leverdatum te leveren. In dit geval mag je er ook gewoon kosteloos vanaf. Ik heb een zeer vergelijkbare situatie als jij. Half januari de opdracht gegeven de auto te bestellen. Een kleine twee weken later was de boel administratief rond en is de auto besteld. Ik kreeg echter een paar dagen later al 13-03-2024 door als leverdatum. Helaas heeft niemand dat echt duidelijk verteld rond het moment van bestellen. Ik heb wel getracht de bestelling om te zetten naar een Skoda Enyaq of VW ID.4 of ID.5. Die staan op voorraad en zijn flink afgeprijsd sinds Q1 2023. Echter moet ik dan 10% van de nieuwwaarde van de Kia betalen. Ook de order omzetten naar een "Occasion" met 800km op de klok is geen optie. Ik moet dus gewoon de volle 14maanden uitzitten en waarschijnlijk komt er nog wel een maandje of 2 bij. Ik heb wel vernomen dat er een VIN nummer bekend is, dus ik hoop dat mijn auto op de Morning Post staat. Dan klopt die 13-03-2024 redelijk. Quote
Nico de Jong Geplaatst 25 Januari, 2024 Geplaatst 25 Januari, 2024 Op 11-7-2023 om 20:45, zei Nico de Jong: ik weet niet of het zin heeft om nog een niro aan deze lange lijst wachtenden toe te voegen. Maar doe het toch. Eind mei van 2023 een niro hev dpl in steel grey besteld. Volgens de dealer kon de levertijd wel meer dan een jaar zijn; maar eerdere levering kon ook zo maar het geval zijn. Daar heb je dus weinig aan. Heb ook ergens gelezen dat KIA wilde proberen om nog dit jaar de achterstanden in levering weg te werken. Misschien levert dat nog iets op. Vandaag van de dealer gehoord dat er een VIN-nummer is. Verwachte aankomst in Rotterdam zou zo eind maart 2024 zijn. Ik hoop hem dan in april op te kunnen halen. Quote
Fred K Geplaatst 25 Januari, 2024 Geplaatst 25 Januari, 2024 12 minutes ago, Nico de Jong said: Vandaag van de dealer gehoord dat er een VIN-nummer is. Verwachte aankomst in Rotterdam zou zo eind maart 2024 zijn. Ik hoop hem dan in april op te kunnen halen. Fijn voor je. Levering is dus in zicht. En hiermee is dus ook het sprookje dat ze Q1 alleen maar zwart en wit produceren naar het land der fabelen verwezen Quote
SMITHEN69 Geplaatst 27 Januari, 2024 Geplaatst 27 Januari, 2024 hallo barie, de kia nero komt niet alleen met de bood. hij hij wort, ook in uropa gemaakin slowakijje Quote
Rob18 Geplaatst 27 Januari, 2024 Geplaatst 27 Januari, 2024 12 minuten geleden, zei SMITHEN69: hallo barie, de kia nero komt niet alleen met de bood. hij hij wort, ook in uropa gemaakin slowakijje Wat een onzin. Even googlen: "In de fabriek in Slowakije worden onder andere de Kia Ceed, ProCeed, XCeed en Sportage gefabriceerd." 1 Quote
SMITHEN69 Geplaatst 27 Januari, 2024 Geplaatst 27 Januari, 2024 mijn kia dieler kooyman in de meern. utrecht heb mij bevestig. dar de kia niro in slowakije ook wort geaszamblird. en hun als een van de grootse dielers van nederland. zouden dat wel weten. Quote
Kia clublid 1 Geplaatst 27 Januari, 2024 Geplaatst 27 Januari, 2024 1 uur terug, zei Rob18: Wat een onzin. Even googlen: "In de fabriek in Slowakije worden onder andere de Kia Ceed, ProCeed, XCeed en Sportage gefabriceerd." "Onder andere" betekent niet hetzelfde als "enkel". 34 minuten geleden, zei SMITHEN69: mijn kia dieler kooyman in de meern. utrecht heb mij bevestig. dar de kia niro in slowakije ook wort geaszamblird. en hun als een van de grootse dielers van nederland. zouden dat wel weten. Dit zou dus kunnen kloppen, zou bijzonder zijn als de dealer daar over liegt/misinformeert, maar goed.. uitgesloten is dat ook niet. Quote
Bastiaan75 Geplaatst 29 Januari, 2024 Geplaatst 29 Januari, 2024 Ik ben bang dat dat toch een broodje aap is. Het zou wel heel mooi zijn als de Niro ook binnen Europa gemaakt zou worden, dat zou veel problemen en vertraging met verscheping schelen. Als je op de Engelse Wikipedia pagina van de Kia Niro kijkt dan wordt de huidige generatie enkel in "South Korea: Hwaseong, Gyeonggi" geassembleerd. https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Niro Quote
SMITHEN69 Geplaatst 30 Januari, 2024 Geplaatst 30 Januari, 2024 je kon wel eens gelijk hebben'. de levering komd uit zuid korea. en in plaats van lever tijd. een jaar word het 15 maanden om dat de bood 9 weken om moet varen via de zwarte zee. Quote
Josver Geplaatst 30 Januari, 2024 Geplaatst 30 Januari, 2024 Op 25-1-2024 om 10:59, zei Smartsys: In dit geval mag je er ook gewoon kosteloos vanaf. Ik heb een zeer vergelijkbare situatie als jij. Half januari de opdracht gegeven de auto te bestellen. Een kleine twee weken later was de boel administratief rond en is de auto besteld. Ik kreeg echter een paar dagen later al 13-03-2024 door als leverdatum. Helaas heeft niemand dat echt duidelijk verteld rond het moment van bestellen. Ik heb wel getracht de bestelling om te zetten naar een Skoda Enyaq of VW ID.4 of ID.5. Die staan op voorraad en zijn flink afgeprijsd sinds Q1 2023. Echter moet ik dan 10% van de nieuwwaarde van de Kia betalen. Ook de order omzetten naar een "Occasion" met 800km op de klok is geen optie. Ik moet dus gewoon de volle 14maanden uitzitten en waarschijnlijk komt er nog wel een maandje of 2 bij. Ik heb wel vernomen dat er een VIN nummer bekend is, dus ik hoop dat mijn auto op de Morning Post staat. Dan klopt die 13-03-2024 redelijk. Klopt, kosteloos annuleren heb ik nu ook gedaan, gezien er een occasion lease auto beschikbaar was met weinig km op de teller. Jammer van de Kia, maar wacht ondertussen al 14 maanden en geen enkele zicht op levering. Ik ga nu voor een Toyota Corolla Cross, die kan ik in 3 weken rijden. Ik hoop dat jullie toch nog op enige redelijk termijn van de Kia kunnen genieten. 2 Quote
Fred K Geplaatst 30 Januari, 2024 Geplaatst 30 Januari, 2024 33 minutes ago, Josver said: Klopt, kosteloos annuleren heb ik nu ook gedaan, gezien er een occasion lease auto beschikbaar was met weinig km op de teller. Jammer van de Kia, maar wacht ondertussen al 14 maanden en geen enkele zicht op levering. Ik ga nu voor een Toyota Corolla Cross, die kan ik in 3 weken rijden. Ik hoop dat jullie toch nog op enige redelijk termijn van de Kia kunnen genieten. Begrijpelijk. Heb je op die toyota corolla cross dan een beetje gelijkwaardige deal kunnen sluiten? Ik kwam zo een 4000 euro duurder uit dan voor de KIA voor zelfs nog een auto zonder schuifdak Quote
Josver Geplaatst 30 Januari, 2024 Geplaatst 30 Januari, 2024 39 minuten geleden, zei Fred K: Begrijpelijk. Heb je op die toyota corolla cross dan een beetje gelijkwaardige deal kunnen sluiten? Ik kwam zo een 4000 euro duurder uit dan voor de KIA voor zelfs nog een auto zonder schuifdak Fiscale waarde ligt ongeveer gelijk, de Kia had wel een wat ruimer uitrustingsniveau. Ik heb wel wat concessies moeten doen met bijv. stoelverwarming, schuifdak enz. Maar was het inmiddels helemaal beu en geen zin meer om nog langer op een nieuwe auto te moeten wachten, dus nu voor een voorraad auto gekozen. Gelukkig paste deze ook nog in het leasebudget. Ben overigens heel benieuwd hoe Kia de enorme problemen m.b.t. de levering van de Niro wil gaan oplossen. Quote
Mattman Geplaatst 31 Januari, 2024 Geplaatst 31 Januari, 2024 20 uur geleden, zei Josver: Klopt, kosteloos annuleren heb ik nu ook gedaan, gezien er een occasion lease auto beschikbaar was met weinig km op de teller. Jammer van de Kia, maar wacht ondertussen al 14 maanden en geen enkele zicht op levering. Ik ga nu voor een Toyota Corolla Cross, die kan ik in 3 weken rijden. Ik hoop dat jullie toch nog op enige redelijk termijn van de Kia kunnen genieten. Ja, ik vind het echt verschrikkelijk. Wat een bedrijf! Geen enkele communicatie excuus of informatie. Alleen schuift de leverdatum steeds 2 manden door. Bij de dealer, voor het bestellen werd gezegd 4 à 5 maanden. Na bestellen (januari '23) was het gelijk 10 maanden (oktober '23) en na nog een paar keer schuiven krijg ik nu door eind april. Ik vind het echt belachelijk! Quote
Ricardop25 Geplaatst 31 Januari, 2024 Geplaatst 31 Januari, 2024 Kia Niro HEV DPL White besteld begin september 2023. Levertijd staat nu op 31 Juli 2024. Van de Dealer te horen gekregen dat de auto in maart word gefabriceerd, echter was er nog geen VIN. Ik ga uit van Juli 2024 na aanleiding van alle posts op deze Forum. Maar zal jullie op de hoogte houden Quote
Josver Geplaatst 1 Februari, 2024 Geplaatst 1 Februari, 2024 17 uur geleden, zei Ricardop25: Kia Niro HEV DPL White besteld begin september 2023. Levertijd staat nu op 31 Juli 2024. Van de Dealer te horen gekregen dat de auto in maart word gefabriceerd, echter was er nog geen VIN. Ik ga uit van Juli 2024 na aanleiding van alle posts op deze Forum. Maar zal jullie op de hoogte houden Ik denk dat je de woorden van de dealer met een korreltje zou moet nemen, zij kunnen namelijk niet zien wanneer een auto geproduceerd wordt. Quote
Josver Geplaatst 1 Februari, 2024 Geplaatst 1 Februari, 2024 Op 31-1-2024 om 08:23, zei Mattman: Ja, ik vind het echt verschrikkelijk. Wat een bedrijf! Geen enkele communicatie excuus of informatie. Alleen schuift de leverdatum steeds 2 manden door. Bij de dealer, voor het bestellen werd gezegd 4 à 5 maanden. Na bestellen (januari '23) was het gelijk 10 maanden (oktober '23) en na nog een paar keer schuiven krijg ik nu door eind april. Ik vind het echt belachelijk! Ja het is werkelijk ongekend. Het blijft mij verbazen dat er totaal geen informatie is over productieplanning enz. Het is iedere keer weer hopen dat hij eindelijk gemaakt is en op de boot staat. Hoop dat je toch snel de Niro op de oprit hebt staan! Quote
Kia clublid 1 Geplaatst 1 Februari, 2024 Geplaatst 1 Februari, 2024 Heb net eventjes gebeld naar Zeeuw en Zeeuw over mijn HEV Aurora black ExecutiveLine die in begin September 2023 is besteld. De verwachte leverdatum was 30-9-2024, maar ik kreeg goed nieuws. Mijn auto is gemaakt, heeft een VIN en is onderweg. Wordt 11 maart verwacht in hun vestiging in Rotterdam. Dus hopelijk eind maart aan mij overgedragen. Hij gaf aan dat ik geluk had en ik hoogstwaarschijnlijk de auto toegewezen heb gekregen nadat iemand anders zijn bestelling heeft geannuleerd. Hij vertelde dat sommige bestellingen als backorder komen te staan, niet eens als normale bestelling, maar tegelijkertijd ook dat de normale levertijd op dit moment 12 maanden is. Even gevraagd naar wat van de hier rondgaande geruchten. Groen en Blauw lijken langer te duren, maar de reden ervoor wist hij niet. Hij zei dat het "deze maanden wit en zwart in de productie" gerucht niet klopt. Quote
Stephan V Geplaatst 1 Februari, 2024 Geplaatst 1 Februari, 2024 Hoi, wel gek dat er kia niro verschillende levertijden zijn. Zelf een kia niro dynamiclin besteld op 13-1-2023 . 31-1-2024 een telefoontje gekregen dat eindelijk de auto gemaakt is. Wordt als het goed is in maart geleverd Quote
Fred K Geplaatst 1 Februari, 2024 Geplaatst 1 Februari, 2024 2 hours ago, Stephan V said: Hoi, wel gek dat er kia niro verschillende levertijden zijn. Zelf een kia niro dynamiclin besteld op 13-1-2023 . 31-1-2024 een telefoontje gekregen dat eindelijk de auto gemaakt is. Wordt als het goed is in maart geleverd Als de auto eind januari gemaakt is dan heb je hem niet meer in maart. De volgende schepen vertrekken 6/2 en 8/2 en zijn dan al 8 weken onderweg ivm omvaren. Daarna duurt ook transport van haven naar dealer langer momenteel agv personeelsproblemen bij auto transporteer bedrijven En dan moet de auto bij de dealer nog klaar gemaakt worden (trekhaak oid. Als alleen afleverinspectie dan kan dat laatste snel) Quote
CoenT Geplaatst 3 Februari, 2024 Geplaatst 3 Februari, 2024 Vandaag weer eens bij de dealer geweest. Zoals al eerder gemeld, is de door mij bestelde blauwe Niro Dynamic line plus oorspronkelijk in mei 2022 besteld. Ik heb bij de dealer deze auto "overgenomen" in oktober 2022. Tot op heden is er geen zicht op levering. Mijn dealer zegt dat hij geen excuses meer heeft De importeur zegt dat de dealer op "foutieve informaties" afgaat. Mijn huidige auto heeft gelukkig een vaste inruilprijs. Ik ben hem ook nog niet zat. Ik blijf dus afwachten totdat mijn Niro komt. Quote
DaniBlaa Geplaatst 5 Februari, 2024 Geplaatst 5 Februari, 2024 Ik heb op 24 april de Kia Niro HEV DynamicPlusline in groen besteld (Lease Athlon). Verwachte levertijd toen was week 5 2024. Dus maar even navraag gedaan bij de dealer. Die zegt dat er nog geen VIN nummer bekend is. Voorlopige nieuwe schatting is aankomst in de haven April 2024, maar gezien de kleur kon dat nog wel eens anders worden. We wachten dus nog even rustig af. Quote
BarryP Geplaatst 8 Februari, 2024 Geplaatst 8 Februari, 2024 Op 9-1-2024 om 09:19, zei Fred K: Is een normale tussenstop. Vaak zit er op zo een boot lading voor diverse havens. Die tussenstop staat overigens ook de site van Eukor (hij wordt 28/1 in fos verwacht zo te zien) Ik zie overigens dat hij over de kaap vaart en rode zee dus vermijdt. Betekent wel zo een 10 dagen extra vaartijd Hallo allemaal. Wij hebben vanaf 2 januari een vin nummer. Volgens de dealer is de auto nog op zee. Ik dacht dat als er een vin nummer bekend is, de auto onderweg is. Er is begin februari een boot in de haven Rotterdam aangekomen. Kan het zijn dat de auto daar bij zit? Quote
Fred K Geplaatst 8 Februari, 2024 Geplaatst 8 Februari, 2024 37 minutes ago, BarryP said: Hallo allemaal. Wij hebben vanaf 2 januari een vin nummer. Volgens de dealer is de auto nog op zee. Ik dacht dat als er een vin nummer bekend is, de auto onderweg is. Er is begin februari een boot in de haven Rotterdam aangekomen. Kan het zijn dat de auto daar bij zit? Momenteel zijn de boten zo een 8 weken onderweg (vanwege omvaren via de kaap). Dus als jouw auto begin januari op transport op zee gegaan is, dan is hij pas begin maart in Rotterdam Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.