Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Kia Niro EV heeft ook een Zombie modus (en de dealer weet van niks)

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Ja hoor, vanmorgen (uiteraard toen ik haast had) mijn twee dagen oude Niro EV stond voor het eerst op voorverwarmen en gedroeg zich daarna als een baksteen. Even googelen levert het fenomeen Zombie Modus op.

De auto was al lekker warm toen ik, een minuut of 5 nadat ik via de App het verwarmen had aangezet, instapte; het dashboard gaat nog aan (soort van ACC stand?), ready niet en je kunt dus ook niet wegrijden. Daarna schiet het systeem volledig in de stress, het wil niet meer uit en je kunt de auto ook niet meer afsluiten. Gelukkig had ik mijn oude trouwe e-Niro nog bij de hand dus die maar gebruikt. De auto onafgesloten achter gelaten (thuis, dus nog te overzien).

Een uur later leek alles weer normaal??

Op Tweakers (heb ik net pas gelezen) is het 'fenomeen' al bekend sinds begin oktober 2022 (ruim 3 MAANDEN geleden!?). De dealer weet van niets; bij Kia weten ze ook van niets en kunnen ze je niet doorverbinden: stuur maar een mailtje....

Hele slecht beurt van Kia; het minste wat ze kunnen doen is je instrueren wat je NIET moet doen. Ik denk dat je de App beter maar niet moet gebruiken om het verwarmen aan te zetten.

ZUCHT!!!!!!

aangepast door Sigmasailor
Geplaatst
Ja hoor, vanmorgen (uiteraard toen ik haast had) mijn twee dagen oude Niro EV stond voor het eerst op voorverwarmen en gedroeg zich daarna als een baksteen. Even googelen levert het fenomeen Zombie Modus op.
De auto was al lekker warm toen ik, een minuut of 5 nadat ik via de App het verwarmen had aangezet, instapte; het dashboard gaat nog aan (soort van ACC stand?), ready niet en je kunt dus ook niet wegrijden. Daarna schiet het systeem volledig in de stress, het wil niet meer uit en je kunt de auto ook niet meer afsluiten. Gelukkig had ik mijn oude trouwe e-Niro nog bij de hand dus die maar gebruikt. De auto onafgesloten achter gelaten (thuis, dus nog te overzien).
Een uur later leek alles weer normaal??
Op Tweakers (heb ik net pas gelezen) is het 'fenomeen' al bekend sinds begin oktober 2022 (ruim 3 MAANDEN geleden!?). De dealer weet van niets; bij Kia weten ze ook van niets en kunnen ze je niet doorverbinden: stuur maar een mailtje....
Hele slecht beurt van Kia; het minste wat ze kunnen doen is je instrueren wat je NIET moet doen. Ik denk dat je de App beter maar niet moet gebruiken om het verwarmen aan te zetten.
ZUCHT!!!!!!

Ik was oa een melder van dit probleem .. wat je kan doen? Zorgen dat je ruim van te voren dit aanzet. Als je eenmaal in zombie zit kan je niks doen, behalve wachten... Deze functie werkt wel, maar niet gaan rijden als het niet afgerond is! Dat is de 'quickfix'. Heb vorige week al gemaild naar de dealer of er al eens een update hiervoor is. Bij afleveren kreeg ik ',december' als geplande software update...
Geplaatst

Inmiddels met de technische man al hier overlegt die volledig bekend is met het euvel. Nederlandse importeur zit er bovenop bij de fabrikant om het probleem op te lossen en er wordt hard aan gewerkt!

Zo ziet u maar weer dat ook een kwalitatief hoogwaardig merk als Kia weleens een issue op te lossen heeft en er dus ook alles aan doet om dit te verhelpen.

Remedie tot deze oplossing er is, is even niet de op afstand voorverwarmen functie (wat is de techniek toch machtig mooi heden ten dagen) want dan raakt de software met elkaar in de clinch van wie mag wat doen in de auto!

Groet Erik-Jan Kleverlaan

Geplaatst
9 minuten geleden, zei marcel112:
23 minuten geleden, zei Sigmasailor:

Ik was oa een melder van dit probleem .. wat je kan doen? Zorgen dat je ruim van te voren dit aanzet. Als je eenmaal in zombie zit kan je niks doen, behalve wachten... Deze functie werkt wel, maar niet gaan rijden als het niet afgerond is! Dat is de 'quickfix'. Heb vorige week al gemaild naar de dealer of er al eens een update hiervoor is. Bij afleveren kreeg ik ',december' als geplande software update...

OK, ik begrijp niet goed dat een dealer (die zou het via Kia toch moeten weten?) je hier niet voor waarschuwt. Mijn Dealer zegt van niets te weten (maar dat hoor je wel vaker). De mijne is 2 dagen 'oud' en het probleem is niet opgelost. Zouden ze vergeten zijn de software te updaten of is het er 'gewoon' nog niet? Enfin, communicatie is ronduit slecht bij KIA, gelukkig zijn er forums.

Ik ga het niet meer gebruiken. 

Geplaatst
4 minuten geleden, zei erikjan:

Inmiddels met de technische man al hier overlegt die volledig bekend is met het euvel. Nederlandse importeur zit er bovenop bij de fabrikant om het probleem op te lossen en er wordt hard aan gewerkt!

Zo ziet u maar weer dat ook een kwalitatief hoogwaardig merk als Kia weleens een issue op te lossen heeft en er dus ook alles aan doet om dit te verhelpen.

Remedie tot deze oplossing er is, is even niet de op afstand voorverwarmen functie (wat is de techniek toch machtig mooi heden ten dagen) want dan raakt de software met elkaar in de clinch van wie mag wat doen in de auto!

Groet Erik-Jan Kleverlaan

Beste Erik-Jan, was ik net zelf ook achtergekomen (Tweakers forum wist dit al 3 maanden geleden); vind je het niet jammer dat Kia de Dealers dit niet duidelijk (vooraf) even meldt? Scheelt een hoop stress. Wanneer komt de update? Kia moet hoognodig eens leren dat communicatie erg belangrijk is.

Geplaatst (aangepast)

Beste KIA,

Ik heb 'voor de grap' een paar willekeurige dealers eens gevraagd of ze klanten, die een Niro EV afgeleverd krijgen, nog iets bijzonders meegegeven. Uiteraard een beetje geholpen door te vragen naar het gebruik van de App en daarna met name de functie voorverwarmen. 

Resultaat: niet alle dealers zijn voldoende op de hoogte met dit 'Zombie' probleem. Een enorme kans op verbetering voor KIA. Zolang de correctie (reparatie van de software) er niet is (laat staan een corrigerende maatregel (hoe voorkom je dit soort blunders helemaal) is het minste wat KIA zou moeten doen de dealers nadrukkelijk instrueren klanten goed te informeren.

Via de mail krijg je een keurig 'het spijt ons' mailtje en 'we doen er alles aan om het op te lossen' (al ruim 3 maanden??) bericht. Ik ben er niet van overtuigd dat KIA inziet dat er laaghangend fruit is wat ze vanmiddag nog kunnen plukken (als de wil er is).

Eric

Sorry; ik werk de laatste 30 jaar in de kwaliteitszorg en heb geleerd dat communicatie en het adequaat oplossen van probemen (signalen uit de markt) best wel belangrijk zijn.

Ik wil KIA met alle plezier eens een '4-O' training geven.

• Like 1
Geplaatst

Even ter info.... Mijn dealer in ,wolle had me dit wel 'vermeld' en adviseerde om dit eventjes niet te gebruiken maar van de zotte dat het nog steeds niet is opgelost natuurlijk

Geplaatst

Wil je toch voorverwarmen en start de auto niet:

links voor zit de hendel van de"motorkap" voor
de klep van de extra opbergruimte openen
vervolgens de afdekking van de "startaccu" verwijderen
de MIN pool losmaken (sleutel 11 geloof ik)

De min pool weer bevestigen.
De losse onderdelen in de opbergruimte stoppen, voor de volgende keer.

En de auto kan weer gestart worden.

Slechts 2 min oponthoud als je een paar keer oefent.

GRRRRRRR

Geplaatst
11 uur geleden, zei A. Dekker:

Wil je toch voorverwarmen en start de auto niet:

links voor zit de hendel van de"motorkap" voor
de klep van de extra opbergruimte openen
vervolgens de afdekking van de "startaccu" verwijderen
de MIN pool losmaken (sleutel 11 geloof ik)

De min pool weer bevestigen.
De losse onderdelen in de opbergruimte stoppen, voor de volgende keer.

En de auto kan weer gestart worden.

Slechts 2 min oponthoud als je een paar keer oefent.

GRRRRRRR

Kijk, dat soort tips krijg je niet van Kia. Ik ga voortaan een half uur vooraf de dealer maar bellen, kan hij mooi iemand langsturen om dat telkens even voor me te doen. Is toch van de gekke dat dit al 4 maanden bekent is (terwijl Kia er alles aan doet) en er geen oplossing is. Het lijkt wel VW……

Geplaatst

Twee workarounds:

1. Je zorgt dat je dat voorverwarmen op tijd stopt. Als die dat voorverwarmprogramma gewoon helemaal af kan maken is er nix aan de hand.

2. Stap in de auto, zet ‘m aan en stap weer uit. Nu verwarmt je auto ook en kun je any moment ermee wegrijden.

Simple comme bonjour.

• Like 1
Geplaatst

Dat laatste ging bij mij dus niet. het systeem raakt zo in de war dat je hem niet meer uit krijgt. Ook de deuren afsluiten werkte niet. Was 'over' toen ik een uur later terugkwam.

Nadeel van het eerste is dat je vooraf niet weet hoe lang van te voren je moet beginnen om zeker te weten dat het klaar is als je instapt.

Geplaatst
21 uur geleden, zei Sigmasailor:

Dat laatste ging bij mij dus niet. het systeem raakt zo in de war dat je hem niet meer uit krijgt.

Betekent ‘workaround‘ niet ‘een andere manier’? Dat houdt dus in dat je niet met je app gaat voorverwarmen. Dat bedoelde ik in elk geval.

• Like 1
Geplaatst

Ah, ja  daar was ik ook al achter. Voorverwarmen deed ik toch al niet dus laat ik dat maar even zo. Probleem bij mij was dat ik dat vorige week nog niet wist omdat niemand je dat even verteld.

Geplaatst (aangepast)

Ik heb vanmiddag geleerd dat er inmiddels een software versie van december 2022 is (lost die het probleem misschien op?). Wel vreemd dat de software in mijn (week 'oude') Niro nog van juni 2022 is dan. Ik dacht dat dat tegenwoordig OTA ging (staat bij mij aan)? Wordt vervolgd; misschien is het wel zo simpel als updaten; geen idee waarom dat nog niet gebeurd is.

kia.jpg

Foto er even bijgezet
Geplaatst
Ik heb vanmiddag geleerd dat er inmiddels een software versie van december 2022 is (lost die het probleem misschien op?). Wel vreemd dat de software in mijn (week 'oude') Niro nog van juni 2022 is dan. Ik dacht dat dat tegenwoordig OTA ging (staat bij mij aan)? Wordt vervolgd; misschien is het wel zo simpel als updaten; geen idee waarom dat nog niet gebeurd is.

kia.thumb.jpg.7979b332af6024a43d53114c008be4a8.jpg
Per je teleurstellen. Die lijkt alleen ota mogelijkheid te activeren oid. Geen fix voor zombie aldus onze dealer
Geplaatst

Sinds een week de eigenaar van een nieuwe e-niro met helaas hetzelfde probleem, oplossing was de minpool vd 12 v accu idd even loskoppelen.
Volgens mijn dealer was er een update voor beschikbaar, deze is gelijk geinstalleerd dus ben benieuwd, ik zal mijn ervaringen delen op dit forum.

Er is dus blijkbaar wel een update mbt zombiemode

Geplaatst
Sinds een week de eigenaar van een nieuwe e-niro met helaas hetzelfde probleem, oplossing was de minpool vd 12 v accu idd even loskoppelen.
Volgens mijn dealer was er een update voor beschikbaar, deze is gelijk geinstalleerd dus ben benieuwd, ik zal mijn ervaringen delen op dit forum.
Vreemd, ik heb dit specifiek aan onze dealer gevraagd
Geplaatst
1 uur geleden, zei Ampeter:

Als ik afga op het kennisniveau van mijn dealer heeft KIA nog heel wat kennis over te dragen. Vandaag de december update voor de navi gekregen, zou geen zombie fix hebben. Kortom, een van dealers zit er helemaal naast.

Geplaatst

Helaas te vroeg gejuicht, net weer met steeksleutel 10 aan de slag geweest om een nieuwe auto van €47000,- aan de praat te krijgen.

Update mbt zombiemode werkt dus nog niet!

Geplaatst

Klopte mijn info (helaas…) dus. Tijd om de dealer ingebrek te stellen voor het leveren van een non-conform product? Het is nu allemaal (eenrichtingverkeer) erg vrijblijvend: het spijt ons en we doen er echt alles aan……

Geplaatst

Het blijft een work-around, maar dan zou ik onderhand investeren in zoiets;

Bekijk Proplus Accuklem (-) Met Stroomonderbreker Din 17,5 Mm op: https://www.bol.com/nl/p/proplus-accuklem-met-stroomonderbreker-din-17-5-mm/9200000076736123?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Nog steeds idioot dat het nodig is, maar scheelt iig gepruts met steeksleutels, dus makkelijker en veiliger...

Geplaatst

Hmmm, leuk idee! Ik ben bang dat Kia snel roept dat je garantie dan vervalt , waren ze maar half zo snel met een echte oplossing bedenken. Het probleem is nu toch al een maand of 5 oud (eerste berichten van NL gebruikers van de Niro EV dateren van september 2022).

Geplaatst

Als die schakelaar de garantie doet vervallen zou loskoppelen van de pool dat ook doen.
Maar dan is de bewijslast aan Kia om te laten zien dat het daaraan ligt.

Als je weet welke zekering je zou kunnen trekken kun je die evt. geschakeld maken, maar ook dat is natuurlijk van de zotte dat je dat met een auto moet doen.

• 1 maand later...
Geplaatst

Kreeg van de dealer de melding dat er een software update is die het Zombie probleem oplost. Ze willen het eerst zelf uitproberen en daarna wordt hij er op gezet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...