Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Puntjes KCG voor KIANL

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Bij deze een los topic voor de benoemde problemen her en der op het forum 'problemen' 

Graag dit topic wat schoon houden zodat we een duidelijk lijstje/overzicht houden.

Bij deze zou ik graag de volgende punten willen doorgeven om te melden/navragen bij KIA :)

1. DAB antenne is niet goed, radio valt uit, zenders niet bereikbaar. Dit is wereldwijd, ook een topic op buitenlandse forums hierover. Hier moet een oplossing voor komen, desnoods andere antenne.
> Heeft KIA hiervan kennis genomen en wat hun in gedachten hebben om dit op te lossen?

2. Navigatie kaarten lopen echt '10 jaar achter', ik heb zelf gemerkt dat die me wegen wil insturen die al zo'n 10 jaar zijn afgesloten of zelfs helemaal niet meer bestaan.  aangegeven snelheden kloppen vaak niet.
> Is KIA van plan de Navigatie voor de Sportage 5 over te laten gaan op TomTom kaarten, zo ja, hoe en wanneer?

3. Adaptieve CC reageert best fel(of laat en daardoor fel bij remmen), iets eerder starten met remmen en dan langzamer remmen is wel zo prettig.
> ik denk dan ze bedoelen of er meer instellingen kunnen komen, ook het borden detecteren gaat nog niet goed en de auto past dan snelheid aan zonder eerst te vragen of dit "oke" is.
(Misschien kan een ander die hier meer problemen van heeft dit beter toelichten..)
Hetzelfde geld een beetje dat er weinig mogelijkheden zijn om bepaalde instellingen 'vast te zetten' na herstarten van de auto. > komen er meer mogelijkheden om bepaalde opties 'vast te laten staan'.

4. Bij de PHEV lijkt de EV stand (Via de HEV/EV knop) niks te doen, HEV stand werkt wel meteen op de motor, maar op de EV stand gaat de auto niet eerder op EV rijden.
> Is het mogelijk via update dat de EV stand toch eerder op EV gaat lopen, ondanks dat je de climate controll aanzet?

5. Automatisch inparkeer functie zijn ze 'vergeten', ondanks dezelfde sensoren en camera's als in de EV6 mist de Sportage GTPlusLine de functie file parkeren. (EV6 heeft dit wel).
> Waarom heeft KIA deze eruit gelaten, ondanks identiek aan de EV6, of kan dit worden toegevoegd via updates nog achteraf?

6. OTA Updates, in de voorwaarden staat dat er maximaal 2 OTA updates gratis beschikbaar zijn.
> Het is niet duidelijk hoe KIA de OTA functie dan voor zich ziet als er maar 2x iets via OTA wordt bijgewerkt en daarna alsnog alleen via USB updates kan.

7. Inmiddels 2 meldingen dat de auto via remote control (of hoe moet ik het noemen haha, laten rijden via de sleutels) in garages naar links stuurt richting de muur. (fout in stuur?).

8. Meerdere meldingen van een "losse" achterklep/laadklep/kofferbak klep. Zelf heb ik hier ook last van, het lijkt wel alsof die los zit onder het rijden en maakt behoorlijk kabaal, hoe lager de buiten temperaturen hoe erger het wordt. 1 melding van openschieten klep in wasstraat. Klep is gammel, bekend bij dealers.
> Is KIA hiervan op de hoogte en hoe gaan ze dit repareren bij de getroffen auto's?

9. Bij een PHEV is er nergens te zien hoeveel van het totaal aantal KM daadwerkelijk op EV is gereden en hoeveel KM dat de motor draaide.

9. Lastig puntje, de piano zwarte lak van het interieur, extreem krasgevoelig zelfs met voorzichtig afvegen van stof met een microvezeldoekje. Ook de zwarte gedeelte van de deur hebben hier last van, na 1x wassen is het al vol krasjes/swirls. 
> Gaat KIA hier iets aan doen in de garantie periode, er zit ook garantie op lak (toch?) vervangen van de interieur onderdelen of folie leveren ter bescherming?

Graag verneem ik of jullie nog meer nodig hebben, of hoe dit het best verder aangepakt kan worden :)

• Confused 1
Geplaatst (aangepast)

Ik vind punt 9 eigenlijk niet echt een issue waar KIA iets aan kan doen.
Zwart hoogglans is nou eenmaal gewoon krasgevoelig.
Ik heb zelf de gt-plus met deze onderdelen maar nog geen krassen na 6 maand.
Ik was laatst op de beurs in Brussel en daar zie je bij vrijwel alle en met name ook de premium auto merken (bmw, audi van zelfs 80.000 euro en meer) al krassen op de hoogglans zwarte delen terwijl die er nog maar net stonden. 
Je moet ten alle tijden gewoon contact met harde voorwerpen vermijden en schoonmaken met een schone microvezel doek.
Je kunt de onderdelen vaak wel weer goed krijgen door deze lichtjes op te polijsten.
Als je hier niet tegen kunt moet je het eigenlijk ook gewoon niet kopen.

Is eigenlijk het zelfde als dat je met je zwarte auto door de wasstraat gaat.
Daarom ga ik ook nooit door de krasstraat. 🤪

aangepast door R2D2
  • Haha 1
Geplaatst

Ik ga overstappen naar een dynamisch energie contract met prijzen per uur en dan zijn wat uitgebreidere schedule mogelijkheden voor laden wel fijn. Heb ook de indruk dat schedule aan/uit zetten dan wel aanpassen via Kia Connect af en toe niet goed werkt, maar dat moet ik nog verder uitproberen. Maar ik had wel eens de situatie, dat status van laden in auto anders was dan in de app.

• Confused 1
Geplaatst
19 minuten geleden, zei Jimmy Venema:

Ik ga overstappen naar een dynamisch energie contract met prijzen per uur en dan zijn wat uitgebreidere schedule mogelijkheden voor laden wel fijn. Heb ook de indruk dat schedule aan/uit zetten dan wel aanpassen via Kia Connect af en toe niet goed werkt, maar dat moet ik nog verder uitproberen. Maar ik had wel eens de situatie, dat status van laden in auto anders was dan in de app.

Eventuele bugs kan je hier melden Neem contact op | Kia Connect
Kies dan Kia Connect met onderwerp kia connect app services.
Heb ik ook gedaan over het voertuig rapport deze laat bij mij oude gegevens zien.
Rick wil dit topic gebruiken om alleen grote zaken voor kia te noteren. Overige zaken bij het andere topic kinderbugs....

• Like 1
  • Haha 1
Geplaatst
2 uur geleden, zei R2D2:

Ik vind punt 9 eigenlijk niet echt een issue waar KIA iets aan kan doen.
Zwart hoogglans is nou eenmaal gewoon krasgevoelig.
Ik heb zelf de gt-plus met deze onderdelen maar nog geen krassen na 6 maand.
Ik was laatst op de beurs in Brussel en daar zie je bij vrijwel alle en met name ook de premium auto merken (bmw, audi van zelfs 80.000 euro en meer) al krassen op de hoogglans zwarte delen terwijl die er nog maar net stonden. 
Je moet ten alle tijden gewoon contact met harde voorwerpen vermijden en schoonmaken met een schone microvezel doek.
Je kunt de onderdelen vaak wel weer goed krijgen door deze lichtjes op te polijsten.
Als je hier niet tegen kunt moet je het eigenlijk ook gewoon niet kopen.

Is eigenlijk het zelfde als dat je met je zwarte auto door de wasstraat gaat.
Daarom ga ik ook nooit door de krasstraat. 🤪

Dat is waar, maar bij mij is het echt overal swirls en ook dikke krasjes, alleen microvezel gebruikt altijd.

• Like 1
Geplaatst
1 uur terug, zei Rick:

Dat is waar, maar bij mij is het echt overal swirls en ook dikke krasjes, alleen microvezel gebruikt altijd.

1 uur terug, zei Rick:

Is idd vreemd Rick want ik heb er geen last van maar heb enige tijd terug wel microfibers gekocht die men ook voor detailing gebruikt en heb (nog) geen krassen.
Bij mijn vorige auto kon ik de swirls aan de zwart glanzende deurpanelen wel makkelijk verwijderen met een polish.
Bij pianolak delen in de wagen heb ik tot op heden, ook bij mijn 2 vorige auto's, een microfiber gebruikt in combinatie met een Touch Spray Detailer. Alle volgende keren dat je het oppervlak wil reinigen gaat dit heel erg vlot zonder pluis of strepen. 

Maar het klopt helemaal wat R2D2 schrijft want net hetzelfde is mij opgevallen in het Brussels Autosalon. En je hoefde nog niet dicht te gaan om de krasjes en swirls te zien met die belichting daar.  Ook zij liepen daar constant rond met de microfibers en detail producten....

• Like 1
  • Haha 1
Geplaatst (aangepast)
5 uur geleden, zei Patrick T.:

Is idd vreemd Rick want ik heb er geen last van maar heb enige tijd terug wel microfibers gekocht die men ook voor detailing gebruikt en heb (nog) geen krassen.
Bij mijn vorige auto kon ik de swirls aan de zwart glanzende deurpanelen wel makkelijk verwijderen met een polish.
Bij pianolak delen in de wagen heb ik tot op heden, ook bij mijn 2 vorige auto's, een microfiber gebruikt in combinatie met een Touch Spray Detailer. Alle volgende keren dat je het oppervlak wil reinigen gaat dit heel erg vlot zonder pluis of strepen. 

Maar het klopt helemaal wat R2D2 schrijft want net hetzelfde is mij opgevallen in het Brussels Autosalon. En je hoefde nog niet dicht te gaan om de krasjes en swirls te zien met die belichting daar.  Ook zij liepen daar constant rond met de microfibers en detail producten....

8 uur geleden, zei R2D2:

Eventuele bugs kan je hier melden Neem contact op | Kia Connect
Kies dan Kia Connect met onderwerp kia connect app services.
Heb ik ook gedaan over het voertuig rapport deze laat bij mij oude gegevens zien.
Rick wil dit topic gebruiken om alleen grote zaken voor kia te noteren. Overige zaken bij het andere topic kinderbugs....

dit kan gewoon niet: 

20230110_121936.jpg

20230110_122009.jpg

20230110_130131.jpg

20230110_130156.jpg

20230110_130905.jpg

Niks anders dan een fluffy micro vezel, kan er de camera lenzen ook mee poetsen in principe. met de vinger (niet nagel dus) erover wrijven is een kras.

aangepast door Rick
  • Sad 1
Geplaatst (aangepast)
8 uur geleden, zei Rick:

dit kan gewoon niet: 

20230110_121936.jpg

20230110_122009.jpg

20230110_130131.jpg

20230110_130156.jpg

20230110_130905.jpg

Niks anders dan een fluffy micro vezel, kan er de camera lenzen ook mee poetsen in principe. met de vinger (niet nagel dus) erover wrijven is een kras.

Dat wordt polijsten. Zie voorbeeld van bij een mercedes. Voor en na.

FB_IMG_1676615521925.jpg

FB_IMG_1676615534860.jpg

FB_IMG_1676615546454.jpg

FB_IMG_1676615557253.jpg

aangepast door R2D2
  • Haha 1
Geplaatst

Ik vind het bij Rick toch wel overdreven voor zo'n recente auto. Ik heb met mijn vorige auto bijna 6 jaar gereden en bijlange geen 10% van dat aantal krassen gehad. Zou zelfs nog minder durven zeggen want heb zelden de polish moeten bovenhalen om dan nog handmatig krasjes te verwijderen. Wel altijd de touch spray gebruikt bij iedere wasbeurt.
Of dit het nu gedaan heeft weet ik niet maar het heeft zeker geholpen als ik dit hier lees. Ook nu direct na levering heb ik deze gebruikt vanaf de eerste wasbeurt. Is een gewoonte geworden.
Ook de Mercedes bij R2D2 is toch wel heel erg. Zou ik niet mee kunnen lachen eerlijk gezegd. Zou zo lang niet kunnen wachten ook om ze te verwijderen maar dit zal wel aan mij liggen.
Vraag mij af of collega leden op dit forum hier ook zo veel last van hebben want ik blijf het vreemd vinden.

• Confused 1
Geplaatst

In mijn Ceed krast de piano lak ook als een gek.
Ik verbaas me over het gebruik van dit soort materialen gezien de functie. Evenals de eerste telefoons met een glazen achterkant (toen het glas nog erg breekbaar was).

• Confused 1
Geplaatst
34 minuten geleden, zei SmurfenB:

In mijn Ceed krast de piano lak ook als een gek.
Ik verbaas me over het gebruik van dit soort materialen gezien de functie. Evenals de eerste telefoons met een glazen achterkant (toen het glas nog erg breekbaar was).

In reviews klaagt men het vrijwel altijd aan en geen enkele constructeur die er ook maar rekening mee houdt. Wie bedenkt het om net op deze plaatsen waar de meeste handelingen gebeuren dit te gaan gebruiken. Of men nu goedkope materialen wil gebruiken of niet, het kan toch niet dat men hier geen andere, krasbestendige, materialen/mogelijkheden voor kan bedenken.

Voor de bedragen die men tegenwoordig voor een wagen betaald horen constructeurs toch te weten dat klanten hier ontevreden over zijn/worden.
Maar als men het bij BMW, Mercedes en zoveel andere doet.... tja...

• Haha 1
Geplaatst

ik probeer steeds zoiets te bestellen, maar word elke keer geannuleerd

GZGZ Auto-interieur middenconsole Transparante TPU beschermfolie, Voor Kia Sportage NQ5 2022-2023: Amazon.nl: Auto & motor

zal wel eens polijsten als ik de folie heb en dan erop plakken meteen.. kunnen ze tegenwoordig toch ook zelf leveren met bijna niet zichtbare folie.. 

• Sad 1
Geplaatst
5 uur geleden, zei Rick:

ik probeer steeds zoiets te bestellen, maar word elke keer geannuleerd

GZGZ Auto-interieur middenconsole Transparante TPU beschermfolie, Voor Kia Sportage NQ5 2022-2023: Amazon.nl: Auto & motor

zal wel eens polijsten als ik de folie heb en dan erop plakken meteen.. kunnen ze tegenwoordig toch ook zelf leveren met bijna niet zichtbare folie.. 

Interessante link met zelfde bedenkingen we we zelf ook hebben:

Zwarte pianolak interieurdelen, schitterend.... zolang er niemand aan komt! • Car Care Nederland 🚕✨

ze verwijzen ook naar de coating waarover ik het had maar de links kloppen niet zie ik. Even zoeken naar PPF coating geeft deze:

Interieur Bescherming - XPEL Netherlands

• Like 1
  • Sad 1
  • 2 weken later...
Geplaatst

Betreft 'los zittende achterklep' is inmiddels bevestigd door de dealer, de klep zit bij mij scheef, sluit aan een kant niet goed aan en zit daardoor los. Afstellen heeft geen zin, oplossing nog niet bedacht.

• Sad 1
Geplaatst

Betreft niet goed sluitende laadklep (staat gedeeltelijk open en sluit niet goed aan). Dealer heeft hiervan een kwaliteitsmelding aangemaakt bij KIA. Wacht op terugkoppeling. 

• Confused 1
Geplaatst
19 minuten geleden, zei kras:

Betreft niet goed sluitende laadklep (staat gedeeltelijk open en sluit niet goed aan). Dealer heeft hiervan een kwaliteitsmelding aangemaakt bij KIA. Wacht op terugkoppeling. 

Laadklep. jij bedoelt dat waar je de stekker in steekt? 
Daarmee was ik in de war laatst haha

ik bedoel de ganse kofferbak klep, ook scheef en sluit niet gans af

• Sad 1
  • 3 maanden later...
Geplaatst

@KCG

Hallo,

Is hier nog iets mee gedaan? heb lange tijd niks meer vernomen.

• Sad 1
Geplaatst
Op 17-6-2023 om 08:52, zei Rick:

@KCG

Hallo,

Is hier nog iets mee gedaan? heb lange tijd niks meer vernomen.

Wegens omstandigheden is het eerstvolgende gesprek verplaatst naar medio September.

Geplaatst
22 uur geleden, zei Specialmade:

Wegens omstandigheden is het eerstvolgende gesprek verplaatst naar medio September.

Ah oke, ben zelf tijd afwezig geweest en had het ook niet meer meegekregen.

Dank voor de update!

Zal tzt de lijst ook nog wat bijwerken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...