Geewee Geplaatst 24 April, 2023 Geplaatst 24 April, 2023 Sinds enkele dagen in het bezit van een Kia Niro phev uit 2019. Heb vandaag noodsleutel uitgeprobeerd, alarm ging af, was even schrikken maar dat hoort zo las ik elders op dit forum. Alarm stopte na enige tijd (dichtmaken van de bestuurdersdeur). Het vreemde is dat sindsdien deze smartkey niet meer werkt, dwz ik kan niet meer remote mijn Niro openen/sluiten. De 2e (reserve) smart-key werkt wél gewoon. Rode ledje op eerste smartkey brandt hetzelfde als op 2e smartkey, dus aan het batterijtje ligt het dan niet volgens mij. Hoe kan ik de eerste smartkey weer werkend krijgen? Quote
Murcielaygo Geplaatst 24 April, 2023 Geplaatst 24 April, 2023 Hoe heb je je auto stil gekregen? Door te wachten?Bij mijn Picanto stopt het alarm door default op contact te zetten, in geval van een leeg batterijtje door met de smartkey op de startknop te drukken. Het systeem autoriseert dan met een transponder ipv via radiosignalen.Ik zou eerst kijken of de sleutel nu niet uit sync is, door in de buurt van de auto een keer of 10 dezelfde knop te gebruiken. Werkt dat niet, dan misschien de sleutelbatterij even verwijderen voor een reset?Of misschien staat er wat anders in het boekje van je auto? Het trucje van het op de knop drukken met de remote stond bij mij ook in het boekje. Quote
Geewee Geplaatst 24 April, 2023 Topic Starter Geplaatst 24 April, 2023 Bedankt voor je snelle reactie Murcielaygo, Uit zenuwachtigheid door het forse kabaal weet ik niet meer precies hoe ik de auto stil heb gekregen, heb proberen te starten, ging niet, daarna dacht ik deur dichtgegooid en even daarna hield het geluid op. Ga morgen jouw suggesties proberen. Quote
Geewee Geplaatst 25 April, 2023 Topic Starter Geplaatst 25 April, 2023 Vervolgacties: rondom de auto gelopen en een aantal keren auto proberen te openen met 1e smartkey maar helaas zonder resultaat. Vervolgens batterijtje vervangen van smartkey maar helaas ook zonder resultaat. Auto geopend met 2e smartkey, deze key op afstand weggelegd en proberen te starten. Kreeg toen aanvankelijk de melding 'sleutel niet gevonden' maar na even proberen 'druk op de startknop met de sleutel'. Helaas ook dat hielp niet hoe vaak ik ook drukte. Zie bijgevoegde foto's Wie heeft de gouden tip? Quote
HenkM Geplaatst 25 April, 2023 Geplaatst 25 April, 2023 Sleutel (opnieuw) door dealer laten inlezen? Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 April, 2023 Geplaatst 25 April, 2023 Dus drukken op de startknop met de eerste sleutel (zonder batterijtje) werkt ook niet? Quote
Geewee Geplaatst 25 April, 2023 Topic Starter Geplaatst 25 April, 2023 @Murcielaygo, helaas werkt dat ook niet. Het lijkt er op dat de sleutel niet meer connect met de auto, of andersom. Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 April, 2023 Geplaatst 25 April, 2023 Dat is wel heel raar, want naar mijn weten zijn het Keyless/remote deel en de RF-transponder losstaande systemen.Ik denk ook dat het inleren van een sleutel in twee stappen zou moeten; de Keyless/remote en de transponder apart...De transponder is bedoeld als backup. Quote
Geewee Geplaatst 25 April, 2023 Topic Starter Geplaatst 25 April, 2023 @Murcielaygo: bedankt voor het meedenken maar ik heb helaas geen technische kennis. Is je advies dan ook wat @HenkM schreef of zijn er nog andere opties die mogelijk geen/minder geld kosten? Quote
HenkM Geplaatst 25 April, 2023 Geplaatst 25 April, 2023 Gezien de leeftijd van de auto hoop ik toch dat het inlezen onder garantie valt. Het "Altzheimer effect" is niet iets wat de gebruiker kan worden aangerekend lijkt me. 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 April, 2023 Geplaatst 25 April, 2023 Ik zou zelf nog proberen de batterij uit de tweede sleutel te halen, om daarmee op de knop te drukken.Als dat wel werkt ligt het probleem vrijwel zeker bij sleutel 1.Werkt dat niet dan is er waarschijnlijk een probleem met hetvtranspondersysteem (de backup).Dat verklaart nog steeds niet waarom Keyless het niet doet, maar geeft iig inzicht in het werken van 1 of beide systemen.Mbt het batterijtje; heb je dat nieuwe batterijtje ook in sleutel 2 getest? Het zou niet voor het eerst zijn dat een "nieuwe" batterij het niet doet.Werkt dat allemaal niet dan zul je toch naar de garage moeten, want naar mijn weten zijn er geen DHZ-methodes om dit inleren te doen. Quote
Geewee Geplaatst 25 April, 2023 Topic Starter Geplaatst 25 April, 2023 ik heb nu nog 1 werkende smartkey....weet je zeker of het verwisselen met een nieuw batterijtje in sleutel 2 er niet voor zorgt dat ik daarna géén werkende sleutel meer zou kunnen hebben? Op beide smartkeys zie ik het rode lampje oplichten als ik op een van de knoppen druk. Betekent dat niet dat de batterij het wél doet? Het probleem is overigens niet ontstaan NA het verwisselen van de batterij maar ervóór al (na het openen met de noodsleutel) Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 April, 2023 Geplaatst 25 April, 2023 Ik kan niets garanderen, maar ik heb bij de sleutels van mijn Picanto in de afgelopen 11+ jaar meermaals batterijtjes gewisseld (incl. nieuwe slechte) en dat is nooit een probleem geweest.Verwijderen van de batterij in sleutel 2 is de enige optie die ik zie om de transponder te testen, aangezien met batterij erin het Keyless systeem voorrang neemt.Knipperen van de LED zou idd suggereren dat het batterijtje vermogen levert, maar wisselen van de batterij is simpel en goedkoop... Quote
Geewee Geplaatst 26 April, 2023 Topic Starter Geplaatst 26 April, 2023 @Murcielaygoheb jouw suggestie opgevolgd. Batterijtje uit sleutel 2 gehaald en toen daarmee op startknop gedrukt. En dat werkt! Het nieuwe batterijtje vervolgens in sleutel 2 gedaan en alles deed het. Dus batterijtje lijkt het probleem niet te zijn.1 Dan maar met sleutel 1 naar de dealer? Quote
Murcielaygo Geplaatst 26 April, 2023 Geplaatst 26 April, 2023 Als dat werkte ben ik bang dat je auto inderdaad sleutel 1 "kwijt" is en niet meer herkent. Dus naar de dealer lijkt me de enige optie.Het zou me tegenvallen als dit geen garantie is; dit lijkt me geen gewoon gedrag van de auto... Quote
Geewee Geplaatst 26 April, 2023 Topic Starter Geplaatst 26 April, 2023 Thanks Grand Master @Murcielaygo, ik laat nog weten wat de de dealer zegt. Fijn dat je zo meedenkt! 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 26 April, 2023 Geplaatst 26 April, 2023 Dat is wat mij betreft de kracht van een forum.Hopelijk is het snel opgelost. Quote
Geewee Geplaatst 26 April, 2023 Topic Starter Geplaatst 26 April, 2023 Probleem opgelost! Dealer heeft transponder van opnieuw ingeleerd en ik heb weer 2 werkende smartkeys! @HenkM @Murcielaygo bedankt voor jullie hulp! 2 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.