Jump to content

OTA (over the air) update navigatie/software

eizo1965

Recommended Posts

Heb net een Niro EV 2023 en sinds vanmorgen is de software aan het updaten (over the air). Iemand dit al gehad en hoelang duurt dat? Inmiddels 150km gereden en is nog bezig met downloaden staat in het scherm....ben benieuwd morgen als ik weer ga rijden.

Oud nieuws en.......

Ook voor auto's ouder dan 7 jaar kun je met de "Updater" de bestanden downloaden en installeren (onlangs nog een 2014 Sportage).

Op 5-7-2023 om 01:40, zei HenkM:

Oud nieuws en.......

Ook voor auto's ouder dan 7 jaar kun je met de "Updater" de bestanden downloaden en installeren (onlangs nog een 2014 Sportage).

Ik heb het niet over de updater maar via wifi gewoon tijdens het autorijden

Over the air downloaden tijdens het rijden duurde 2.20 uur, nu nog afwachten hoelang voorbereiden installeren en uiteindelijk installeren duurt tijdens het rijden. Inmiddels 1 uur gereden na het downloaden en hij is nog steeds aan het voorbereiden. Gaarne reacties omtrent OTA en geen USB updates daar zijn andere topics voor.

IMG_0236.jpg

Edited by eizo1965

• 2 weeks later...
Op 6-7-2023 om 09:35, zei eizo1965:

Over the air downloaden tijdens het rijden duurde 2.20 uur, nu nog afwachten hoelang voorbereiden installeren en uiteindelijk installeren duurt tijdens het rijden. Inmiddels 1 uur gereden na het downloaden en hij is nog steeds aan het voorbereiden. Gaarne reacties omtrent OTA en geen USB updates daar zijn andere topics voor.

IMG_0236.jpg

Hier dezelfde ervaring, is al een week aan het voorbereiden voor installatie

Ik heb vanmorgen nog ruim een uur gereden maar hij blijft op voorbereiden staan

Edited by Dave525

• 2 months later...

Ik vraag mij af hoeveel Niro EV (2023) rijders die nieuwe OTA update van juni 2023 inmiddels hebben ontvangen. Mijn Niro EV is van april 2023 (met de softwareversie van juni 2022) en ik heb nog geen enkel signaal van een OTA ontvangen. Een chatgesprekje met de Kia Klantendienst leverde ook geen informatie op waar ik iets aan had. Ik wil die update zo langzamerhand wel krijgen vanwege de verbeterde navigatie. Ik vraag mij af of er een logica te ontdekken valt in de volgorde waarin zo'n update wordt verstuurd. Ik ben dus benieuwd of er andere Niro EV rijders zijn die de auto in het voorjaar hebben opgehaald en inmiddels wel de OTA hebben ontvangen.

Ja, inderdaad is het zo dat je nog steeds handmatig met een sticky kunt updaten. Ik kan natuurlijk ook de dealer vragen dat te doen. Het aardige van moderne elektrische auto's is echter dat die update 'over the air' zou moeten gaan, zoals Tesla dat ook al jaren doet., waardoor je daar als eigenaar/bestuurder geen werk aan hebt en er minder fout kan gaan (vermoed ik). Mijn vraag was of er nu al veel mensen zijn die de juni 2023 OTA update hebben ontvangen in Niro EV's die in het voorjaar zijn geleverd. Dank alvast voor eventuele reacties.

5 uur geleden, zei Guapo:

Mijn vraag was of er nu al veel mensen zijn die de juni 2023 OTA update hebben ontvangen in Niro EV's die in het voorjaar zijn geleverd. Dank alvast voor eventuele reacties.

Zelf niet. Maar met Niro EV van april 23 ook nul OTA activiteit. Zelf met USB stick gedaan, probleemloos. Maar ik heb de indruk dat de knop "bijwerken" enkel actief wordt bij het gebruik van een USB stick om bij te werken. En dat je van de OTA zelf niks merkt, behalve misschien dat nummer en datum van de software gewijzigd is. Weet iemand of het klopt wat ik nu beweer...

• 3 months later...

Ik schafte in december een Niro phev aan. Het navigatiesysteem meldde meteen dat er een update moest worden geïnstalleerd terwijl OTA ‘grijs’ bleef, dus niet te activeren. Volgens de dealer was/is er een groot server probleem en komt de volgende ota-update ‘ergens in januari 2024’ beschikbaar. Voorlopig dus maar even met de usb-stick, dat werkt prima (alhoewel langzaam; 35 Gb zou toch sneller dan moeten kunnen dan in een uur…). 

Kreeg deze week van de Kia Connect app een berichtje: keuzemogelijkheden om via de app mijn Kia Niro wat meer mogelijkheden te geven, bijv automatisch inparkeren.  
Ook de OTA kon worden besteld, maar wel daarvoor betalen.

updates blijven gratis, zelf met de stick updaten blijft gratis, maat voor Over The Air moet betaald worden. 
volgens de Kia garage moet er toch ergens winst gehaald worden nu E voertuigen minder onderhoud nodig hebben.

• 2 months later...