Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

OTA (over the air) update navigatie/software

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Heb net een Niro EV 2023 en sinds vanmorgen is de software aan het updaten (over the air). Iemand dit al gehad en hoelang duurt dat? Inmiddels 150km gereden en is nog bezig met downloaden staat in het scherm....ben benieuwd morgen als ik weer ga rijden.

Geplaatst

Heb het net gedaan bij mijn 2021 HEV, maar met een USB stikkie: denk dat het binnen een uur gepiept was. 

Geplaatst

Oud nieuws en.......

Ook voor auto's ouder dan 7 jaar kun je met de "Updater" de bestanden downloaden en installeren (onlangs nog een 2014 Sportage).

Geplaatst (aangepast)
22 hours ago, Sjoerdd said:

deze al gezien?

https://update.kia.com/EU/NL/Main voor zover ik lees heb je bij een nieuwe KIA 7 jaar updates. 

Vandaag de update gedaan op mijn Kia Niro EV 2023 met de USB stick en software van de KIA site, 45min was ie klaar met de versie van juni 2023

aangepast door Sjoerdd
Geplaatst
Op 5-7-2023 om 01:40, zei HenkM:

Oud nieuws en.......

Ook voor auto's ouder dan 7 jaar kun je met de "Updater" de bestanden downloaden en installeren (onlangs nog een 2014 Sportage).

Ik heb het niet over de updater maar via wifi gewoon tijdens het autorijden

Geplaatst (aangepast)

Over the air downloaden tijdens het rijden duurde 2.20 uur, nu nog afwachten hoelang voorbereiden installeren en uiteindelijk installeren duurt tijdens het rijden. Inmiddels 1 uur gereden na het downloaden en hij is nog steeds aan het voorbereiden. Gaarne reacties omtrent OTA en geen USB updates daar zijn andere topics voor.

IMG_0236.jpg

aangepast door eizo1965
  • 2 weken later...
Geplaatst (aangepast)
Op 6-7-2023 om 09:35, zei eizo1965:

Over the air downloaden tijdens het rijden duurde 2.20 uur, nu nog afwachten hoelang voorbereiden installeren en uiteindelijk installeren duurt tijdens het rijden. Inmiddels 1 uur gereden na het downloaden en hij is nog steeds aan het voorbereiden. Gaarne reacties omtrent OTA en geen USB updates daar zijn andere topics voor.

IMG_0236.jpg

Hier dezelfde ervaring, is al een week aan het voorbereiden voor installatie

Ik heb vanmorgen nog ruim een uur gereden maar hij blijft op voorbereiden staan

aangepast door Dave525
Geplaatst

Inmiddels ook helemaal gelukt

Nadat " voorbereiden voor installatie" is gedaan, dit kan wel een week duren, volgt vanzelf het scherm om de update te installeren, was met 10 minuten gebeurd!!!

• 2 maanden later...
Geplaatst

Ik vraag mij af hoeveel Niro EV (2023) rijders die nieuwe OTA update van juni 2023 inmiddels hebben ontvangen. Mijn Niro EV is van april 2023 (met de softwareversie van juni 2022) en ik heb nog geen enkel signaal van een OTA ontvangen. Een chatgesprekje met de Kia Klantendienst leverde ook geen informatie op waar ik iets aan had. Ik wil die update zo langzamerhand wel krijgen vanwege de verbeterde navigatie. Ik vraag mij af of er een logica te ontdekken valt in de volgorde waarin zo'n update wordt verstuurd. Ik ben dus benieuwd of er andere Niro EV rijders zijn die de auto in het voorjaar hebben opgehaald en inmiddels wel de OTA hebben ontvangen.

Geplaatst

Ja, inderdaad is het zo dat je nog steeds handmatig met een sticky kunt updaten. Ik kan natuurlijk ook de dealer vragen dat te doen. Het aardige van moderne elektrische auto's is echter dat die update 'over the air' zou moeten gaan, zoals Tesla dat ook al jaren doet., waardoor je daar als eigenaar/bestuurder geen werk aan hebt en er minder fout kan gaan (vermoed ik). Mijn vraag was of er nu al veel mensen zijn die de juni 2023 OTA update hebben ontvangen in Niro EV's die in het voorjaar zijn geleverd. Dank alvast voor eventuele reacties.

Geplaatst
5 uur geleden, zei Guapo:

Mijn vraag was of er nu al veel mensen zijn die de juni 2023 OTA update hebben ontvangen in Niro EV's die in het voorjaar zijn geleverd. Dank alvast voor eventuele reacties.

Zelf niet. Maar met Niro EV van april 23 ook nul OTA activiteit. Zelf met USB stick gedaan, probleemloos. Maar ik heb de indruk dat de knop "bijwerken" enkel actief wordt bij het gebruik van een USB stick om bij te werken. En dat je van de OTA zelf niks merkt, behalve misschien dat nummer en datum van de software gewijzigd is. Weet iemand of het klopt wat ik nu beweer...

• 3 maanden later...
Geplaatst

Ik schafte in december een Niro phev aan. Het navigatiesysteem meldde meteen dat er een update moest worden geïnstalleerd terwijl OTA ‘grijs’ bleef, dus niet te activeren. Volgens de dealer was/is er een groot server probleem en komt de volgende ota-update ‘ergens in januari 2024’ beschikbaar. Voorlopig dus maar even met de usb-stick, dat werkt prima (alhoewel langzaam; 35 Gb zou toch sneller dan moeten kunnen dan in een uur…). 

Geplaatst

Kreeg deze week van de Kia Connect app een berichtje: keuzemogelijkheden om via de app mijn Kia Niro wat meer mogelijkheden te geven, bijv automatisch inparkeren.  
Ook de OTA kon worden besteld, maar wel daarvoor betalen.

updates blijven gratis, zelf met de stick updaten blijft gratis, maat voor Over The Air moet betaald worden. 
volgens de Kia garage moet er toch ergens winst gehaald worden nu E voertuigen minder onderhoud nodig hebben.

• 2 maanden later...
Geplaatst

Ik heb vandaag mijn niro hev dpl gehad. Direct via OTA de updates aangezet en daarna uren in de auto gezeten.Blijft bezig met " voorbereiden". Waar kan je software voor update via een usb-stickie vinden?

• 5 maanden later...
Geplaatst

Vanochtend heb ik de OTA navigatie en software update uitgevoerd (Kia Niro ev uit 2023). Duurde in totaal 3 uur! Al die tijd stond de auto geopend voor de deur met de motor aan. Geen fijne situatie dus. Uiteindelijk gaf hij een melding via Kia connect, terwijl je de voortgang daar niet kon monitoren. Ik moest steeds in de auto gaan kijken hoe de vlag er voor hing.

Zeer gebruiksonvriendelijk dus helaas .. 

Ik betaalde voor twee updates 89 euro. Achteraf vraag ik mij af of ik de update niet beter handmatig had kunnen uitvoeren. Ik heb de update op mijn Windows computer gedownload en kocht al een usb stick van meer dan 100 gb. Ik krijg de indruk dat het dan gratis was geweest. 

Geplaatst (aangepast)
3 uur geleden, zei Marijkeh:

Ik betaalde voor twee updates 89 euro.

Betaald??? Sinds jaar en dag update ik gratis via USB-drive of nu OTA.

USB drive is wel sneller. In mijn vorige PHEV (2020) kon dit gewoon met uitgeschakelde auto (mits voldoende accu capaciteit). De OTA update met de huidige (2024) gebeurde ook gewoon op de achtergrond.

aangepast door HenkM
Geplaatst
Op 29-9-2024 om 13:37, zei Marijkeh:

Vanochtend heb ik de OTA navigatie en software update uitgevoerd (Kia Niro ev uit 2023). Duurde in totaal 3 uur! Al die tijd stond de auto geopend voor de deur met de motor aan. Geen fijne situatie dus. Uiteindelijk gaf hij een melding via Kia connect, terwijl je de voortgang daar niet kon monitoren. Ik moest steeds in de auto gaan kijken hoe de vlag er voor hing.

Zeer gebruiksonvriendelijk dus helaas .. 

Ik betaalde voor twee updates 89 euro. Achteraf vraag ik mij af of ik de update niet beter handmatig had kunnen uitvoeren. Ik heb de update op mijn Windows computer gedownload en kocht al een usb stick van meer dan 100 gb. Ik krijg de indruk dat het dan gratis was geweest. 

Ik heb er niet op gewacht (2023 DPL Niro EV). Gewoon op 'doe maar' geklikt en de auto afgesloten. De volgende dag alles OK. Geen idee of er ook iets verandert. Ik gebruik altijd Waze en doe echt helemaal niets met de KIA systemen. Veronica werkte gewoon de volgende dag.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...