Jump to content

Geen airco en geen verwarming

Go to solution Solved by Murcielaygo,

Recommended Posts

Posted

Ik merkte laatst, toen het fris was en ik de airco aanzette, en de temperatuur knop op 21 graden zette, dat er geen warme lucht ingeblazen werd. Het lichtje van de airco brandde wel. Ook de stoel- en stuurverwarming deden het normaal. Is dit iets groots, of is het zo verholpen?

Posted

Heeft je Niro een warmtepomp, dat zou enige vertraging bij het opwarmen verklaren, of de 'ouderwetse' (elektrische) gloeidraad verwarming?

Van die laatste zou eerder warmte voelbaar moeten zijn, maar die ruik je ook: of je zo'n oud straalkacheltje aanzet.

De stuur- en stoel-verwarming werken op 12 Volt, de kachel krijgt z'n stroom van de HV accu, dus het kan een relais zijn dat hapert, maar het kan ook iets groters wezen.

Posted

Een dynamic plus, ik denk niet dat die een warmtepomp heeft. Maar het probleem is opgelost: behalve de airco knop indrukken en aan de temperatuurknop draaien, moet je ook nog het knopje "Heat" indrukken. Ik had dat nog niet eerder gezien (rechts op de onderste rij knoppen), dus ik heb die ingedrukt, en voilá, heerlijke warmte. Ik zal voortaan beter naar de knopjes kijken.

Bedankt voor het meedenken.

• Like 1
  • Thanks 1
Posted

Indrukken! Dat had ik nog niet bedacht. Staat ook niet in het boekje. Bedankt voor de tip, ga ik onmiddellijk proberen.

Posted

Dank voor de tip, had ik ook niet in de gaten. Niet alleen rijdt die e-Niro lekker, hij is ook nog eens vol verrassingen😃

Posted
Op 10-11-2023 om 09:17, zei exc:

Een dynamic plus, ik denk niet dat die een warmtepomp heeft. Maar het probleem is opgelost: behalve de airco knop indrukken en aan de temperatuurknop draaien, moet je ook nog het knopje "Heat" indrukken. Ik had dat nog niet eerder gezien (rechts op de onderste rij knoppen), dus ik heb die ingedrukt, en voilá, heerlijke warmte. Ik zal voortaan beter naar de knopjes kijken.

Bedankt voor het meedenken.

Volgens mij schakel je met de knop HEAT manueel de spiraal verwarming in, los van de airco. Ik heb deze knop UIT staan en krijg toch warme lucht.. (Niro EV)

Posted

En dan heb ik mss nóg een knop voor je: linksboven. Als je daarop drukt gaat je radio aan of uit. 😜

Allemaal van die draaiknoppen waarop je ook kunt drukken.

• Like 1
Posted

Die knop voor de radio had ik al ontdekt. Ik vraag me nu af, of er een ergonomische aanduiding bestaat, die je op knoppen kunt aanbrengen, zodat je weet, dat je ook kan drukken. Een boog boven de knop betekent duidelijk dat je kunt draaien, Een cirkel met daarin een rondje in het midden van de knop, is dat een tekentje dat je ook kunt drukken? Is er een ergonoom op het forum, die hier iets over kan zeggen?

• Solution
Posted

Die cirkel met daarin een streepje is het icoon voor aan/uit; een 1 en een 0 ineen.
Staat het streepje iets omhoog, de bovenkant van de cirkel doorsnijdend dan is het "stand-by"; niet echt uit, maar ook niet echt uit.

Ik weet niet of er duidelijke iconografie is voor de "indrukbaarheid", maar is dat wel nodig? De functie van de knoppen staat natuurlijk gewoon uitgelegd in het boekje van je auto, dat je natuurlijk gelezen hebt na ontvangst van de auto