chippie777 Posted January 27 Posted January 27 Ik ben benieuwd naar de gebruikerservaringen (en tips) van forum leden welke de flippers achter het stuur van de Niro gebruiken. In mijn vorige Niro had ik deze flippers niet, in mijn huidige Niro (Gen 2) HEV wel. Het duurde even voordat ik het ben gaan gebruiken maar tegenwoordig gebruik ik het toch vrij regelmatig. Wanneer ik wegrij houd ik de rechter flipper vast totdat de "auto" indicatie verschijnt. Dit deed ik al een tijdje maar vond het niet echt super werken. Echter ik ben er pas sinds kort achter dat je dan met je linker flipper de gevoeligheid/kracht kunt veranderen in deze "auto" stand. Ik vind het dan het prettigst werken wanneer ik twee blokjes heb geselecteerd (twee keer klikken met linker flipper) Ik merk dat ik dan bijna de rem niet meer hoef te gebruiken. Het komt dan in de buurt van "one pedal driving" wat je bij volledig elektrische autos vaak tegenkomt. Bij een hybride (HEV) zie je dit niet veel. Ik moest er even aan wennen, maar inmiddels rij ik in de stad bijna altijd op deze manier. Als je eenmaal gewend bent aan de hoeveelheid vertraging voel je aan wanneer je het gaspedaal moet loslaten. Alleen voor het allerlaatste stukje tot een volledige stop gebruik ik dan nog de rem. Ben benieuwd naar jullie gebruikers ervaringen. Quote
Bastiaan75 Posted January 29 Posted January 29 In onze 2019 Niro HEV hebben we niet de "auto" stand, maar enkel niveau 1, 2 of 3. Ik gebruik het ook regelmatig, scheelt een heleboel remmen. Op deze manier kon ik op vakantie in Sauerland in Duitsland erg zuinig rijden. Bij een lange afdeling niveau 1 kunnen gebruiken om op een goede snelheid te blijven was uiteindelijk de batterij geheel vol. Scheelt toch weer iets. Wat ik wel vervelend vindt is dat niveau 3 erg lastig te doseren is met het gaspedaal. Het is een beetje aan/uit. Dus of vol regenereren en als je een millimeter meer gas geeft dan geen regeneratie. Dat gaat in onze Fiat 500E 2023 (BEV) véél beter in one pedal drive. In de proefrit in een Niro EV 2023 was dit in one pedal drive ook veel beter. Dus Kia had die implementatie in de HEV Niro wel wat beter kunnen doen. Quote
MarcelE Posted January 30 Posted January 30 Sinds kort gebruik ik het wat meer. Alleen niet zodra ik iemand in de auto heb die snel wagenziek is. Houd wel rekening met het volgende: ik heb laatst een stuk gelezen van iemand die dergelijke functie ook op zijn auto (geen Kia) heeft en alleen dat maar gebruikte, hij noemt zichzelf een "hypermiler". Die kon dus bij een onderhoudsbeurt zijn gehele remmerij vervangen. Dat was dusdanig weinig gebruikt, dat de hele boel vastzat en de schijven behoorlijk geoxideerd waren. Ik rijd nu sinds oktober in de Niro my'23 en afgelopen week ontdekte ik pas dat de flippers voor de handbediening van de versnellingsbak is. Moet de auto wel in de SPORT-stand staan. Toen begreep ik ook waarom de + en de - andersom stonden tov de Lev1, Lev2 en Lev3 stand... Quote
Moos Posted January 31 Posted January 31 Hallo. Ik gebruik de best veel voor het afremmen [Recuperatie] en wissel dan meestal van standen 1 en 2 en weer terug [soms in drie]. werkt prima en heel vloeiend. ik stel de flippers altijd wel weer terug naar 0. omdat ik het prettig vind wanneer ik het gaspedaal los laat niet altijd wil afremmen. Maar juist uitrijden. je schrijft over, " Wanneer je wegrij houd ik de rechter flipper vast totdat de "auto" indicatie verschijnt" hier heb ik nog niets van gelezen of gehoord ik ga eens kijken of dat er bij mij op zit??? Wat bedoel je hier pressies mee ??? ik heb een Niro HEV 22MY. Verder reageren de flippers traag in de sport stand. deze schakel niet erg direct.. Hoe s dat bij jou? Quote
Bastiaan75 Posted February 2 Posted February 2 Het indirecte schakelen in de sport stand herken ik ook van de Niro HEV 2019. Dat zou voor de sport stand echt sneller kunnen. Het is niet het schakelen an-sich, want dat gaat wel snel. Het is meer wanneer je opdracht geeft tot het moment dat er wat gedaan wordt. Quote
chippie777 Posted February 2 Author Posted February 2 @Moos, hoe jij het gebruikt doe ik ook. Wanneer ik de rechter flipper 1 a 2 seconden naar mij toetrek dan verschijnt er auto op mijn dahsboard. Op dat moment is regenereren actief. Met de linker flipper kan ik dan stand 1, 2 of 3 aangeven en met de rechter flipper weer terug van 3 naar 2 naar 1 naar niks maar nog steeds auto. Ik heb het "nieuwe" model Niro (Gen 2). Wanneer je in de handleiding van die auto naar blz 6-28 gaat wordt de auto functie uitgelegd. Ze noemen het "Slim regeneratief remsysteem". Quote
ReJa ReJa Posted February 11 Posted February 11 Er is een nadeel van het afremmen met de flippers. Je ziet dat ook bij andere elektrische auto,s. Als je maar een millimeter van het gas afgaat, gaan de remlichten aan en dat is voor het andere verkeer erg vervelend. Quote
HenkM Posted February 11 Posted February 11 1 uur geleden, zei ReJa ReJa: Als je maar een millimeter van het gas afgaat, gaan de remlichten aan Bij mijn PHEV gebeurt dit alleen in de hoogste stand. Quote
Murcielaygo Posted February 11 Posted February 11 Heeft dat ook niet te maken met de snelheid van opkomen van het pedaal? Dus la gezwam "van het gas" licht niks op, ineens voet eraf wel? Quote
chippie777 Posted February 12 Author Posted February 12 Op 11-2-2024 om 10:26, zei ReJa ReJa: Er is een nadeel van het afremmen met de flippers. Je ziet dat ook bij andere elektrische auto,s. Als je maar een millimeter van het gas afgaat, gaan de remlichten aan en dat is voor het andere verkeer erg vervelend. Klopt, dit vind ik ook. Echter dit is ook het geval bij gebruik van de ACC. Wanneer je bijvoorbeeld gas bijgeeft wanneer je met ACC rijdt, om bijvoorbeeld in te halen en je daarna je gas loslaat dan gaan ook je remlichten aan. Als ik "snel" wil inhalen haal ik de ACC er even af, haal in en laat dan de auto uitrollen tot ik in de buurt ben van de ingestelde ACC snelheid en koppel de ACC dan weer. Ik probeer met de flippers wel zo geleidelijk mogelijk te rijden om het aan laten komen van de remlichten zo minimaal mogelijk te laten zijn. Quote
fiddler Posted March 8 Posted March 8 On 2/11/2024 at 10:26 AM, ReJa ReJa said: Er is een nadeel van het afremmen met de flippers. Je ziet dat ook bij andere elektrische auto,s. Als je maar een millimeter van het gas afgaat, gaan de remlichten aan en dat is voor het andere verkeer erg vervelend. Dat had ik me afgevraagd, ik gebruik 1,2, soms 3, maar nu misschien minder enthousiast. Remlichten zouden eigen lijk bij stand 1 niet aan moeten gaan, Is dat misschien in te stellen? Quote
Bastiaan75 Posted March 8 Posted March 8 Bij de Niro HEV 2019 die wij hebben gaan de remlichten pas aan als je stand 3 gebruikt. Soms blijven de remlichten dan aan als je van 3 terugschakelt naar stand 2. Het is niet in te stellen wanneer de remlichten aan gaan, dit zal wel geprogrammeerd zijn om aan te gaaan bij een bepaalde vertraging. Quote
Aad Hessler Posted May 1 Posted May 1 Op 11-2-2024 om 10:26, zei ReJa ReJa: Er is een nadeel van het afremmen met de flippers. Je ziet dat ook bij andere elektrische auto,s. Als je maar een millimeter van het gas afgaat, gaan de remlichten aan en dat is voor het andere verkeer erg vervelend. Klopt en ik heb al een keer flink ruzie gehad met iemand die achter mij zat en schelde dat ik godverdo**e steeds aan het remmen ben. Hij nu eten uit een rietje en ik niet meer remmen met flippers Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.