Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Koelslang trekt vacuüm bij radiateurdop – normaal of probleem?

Ga naar de oplossing Opgelost door Fvdb,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het koelsysteem van mijn Kia Rio 1.4 uit 2012 - 125.000 km.

Onlangs merkte ik op dat de dikke rubberen slang die naar de radiateurdop loopt (zie foto hieronder) vacuüm trekt nadat de motor is afgekoeld. De slang wordt helemaal ingedrukt, alsof er onderdruk ontstaat in het systeem.

Wat ik al gecontroleerd heb:

• Koelvloeistofniveau is goed.

• Geen zichtbare lekkages.

• Motor wordt niet te warm, volgens mij. Ik heb geen thermometer in het dashboard (?) Ik doe toch de aanname, omdat ik dagelijks met de auto rijd.

• Nog geen koelvloeistof verversing of radiateurdop vervanging gedaan, wel trekt de buis meteen vol lucht als ik de radiateurdop los schroef.

Mijn vragen:

1. Is dit normaal gedrag bij een Kia Rio uit 2012?

2. Kan dit wijzen op een defecte radiateurdop?

3. Moet ik het systeem ontluchten of is er iets anders aan de hand?

Ik hoor graag of iemand dit eerder heeft meegemaakt en wat ik eventueel kan doen om het op te lossen.
Bedankt alvast voor jullie hulp!

Groeten,
Felix

IMG_9901 2.jpg

IMG_9902 2.jpg

• 2 weken later...
  • Oplossing
Geplaatst
Op 11-6-2025 om 22:30, zei Murcielaygo:

Hoe is de status van het overlooptankje?
Zit daar voldoende (of teveel) vloeistof in? Zijn die leidingen en de beluchting in orde?

Dank voor je reactie.

Uiteindelijk ben ik naar de garage geweest.

De metalen dop functioneerde niet meer naar behoren -> deze is vervangen. Ik bedoel de zilverkleurige dop die deels oranje is. Met daarop de waarschuwing dat deze heet kan zijn bij aanraking.

Deze dop is ontworpen om bij een bepaalde druk (volgens mij 1,1 bar, maar weet niet zeker) koelvloeistof aan te zuigen uit het reservoir linksonder via het dunne slangetje. Als de dop niet goed werkt, lukt dit aanzuigen niet, waardoor er een vacuüm ontstaat in de rechter dikke slang.

Groet, 
Felix

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...