Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Centrale deurvergrendeling KIA Venga werkt niet meer

Ga naar de oplossing Opgelost door Dennis_Jansen_10,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

De centrale deurvergrendeling van mijn KIA Venga uit 2012 werkt niet meer. De batterij van de sleutel is al vervangen en ter controle ook doorgemeten, maar die is nog goed. Dit is het geval bij beide sleutels, dus hoofd- en reservesleutel. Meest waarschijnlijk is dat het dus aan iets in de auto ligt, i.p.v. de sleutel. De garage (geen officiële KIA dealer, omdat die niet meer in onze woonplaats zit) wist geen oplossing hiervoor.

Heb in een ander forum te horen gekregen dat het aan de zekering kan liggen, maar krijg in dit stadium graag zoveel mogelijk info. Wie weet waardoor dit komt en hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt  voor het meedenken en je reactie.

KIA sleutel.jpeg

aangepast door Dennis_Jansen_10
Correctie jaartal auto
Geplaatst

Zekering zou ook mijn eerste verdachte zijn, maar ik zou verwachten dat een garage daar ook wel naar kijkt...

Doet de vergrendeling helemaal niks meer, of alleen niet met de remote? Met andere woorden; gaan de andere deuren wel op of van slot als je de deuren met de sleutel of van binnen bedient?

Geplaatst
4 uur geleden, zei Murcielaygo:

Zekering zou ook mijn eerste verdachte zijn, maar ik zou verwachten dat een garage daar ook wel naar kijkt...

Doet de vergrendeling helemaal niks meer, of alleen niet met de remote? Met andere woorden; gaan de andere deuren wel op of van slot als je de deuren met de sleutel of van binnen bedient?

Bedankt voor je reactie. Handmatig werkt alles nog, ook met de centrale deurvergrendeling knop in de auto. Nog wat extra context:

- Bij het handmatig openen van de deur met de sleutel, openen alle deuren, niet alleen die bij de bestuurderskant.

- Heel soms gaat bij het handmatig openen met de sleutel ook meteen het alarm van de auto af

- Het rode led-lichtje op de sleutel gaat branden zodra ik de LOCK of UNLOCK knop indruk. Dus daar zit reactie

- Heel af en toe werkt de centrale deurvergrendeling wel. Maar dat is niet door vaker op de LOCK of UNLOCK knop te drukken, maar altijd op een later moment (kan een uur later of dezelfde dag nog zijn)

- Het richten van de sleutel naar de binnenspiegel als ik deze hoog tegen de voorruit plaats maakt ook geen verschil

Geplaatst

Oké, de vergrendeling doet het dus; alles gaat immers op of van slot als je een deur handmatig doet; de zekering is dan goed.

Het lichtje in de sleutel doet het; er gaat du signaal uit; sleutel werkt.

De sleutel werkt met radio, niet met infrarood, richten op de spiegel zal dus idd geen verschil maken.

Het is me niet helemaal duidelijk wat er met het alarm gebeurt; gaat dat uit of gaat het herrie maken?
Naar mijn weten is het alarm gekoppeld aan de remote, dus gaat het niet aan als je met de sleutel afsluit.
Wanneer het alarm herrie maakt zou dit uit moeten gaan door de auto op contact te zetten.

Dat de auto later pas alsnog reageert intrigeert me; ik denk dat daar een hint zit in de fout.
VERMOEDELIJK heeft de auto een aparte remote-ontvanger en CV-controller. Ik denk dat in de verbinding tussen die twee wat mis is; dat de remote dus het signaal wel "maakt", maar dat dit niet bij de CV aankomt, tot bijv. door een windvlaag ofzo de auto beweegt en de verbinding alsnog het signaal doorgeeft.

Helaas heb ik geen concrete oplossing voor je, maar hopelijk is hiermee iets gerichter te zoeken?

Geplaatst
Op 27-1-2026 om 14:10, zei Murcielaygo:

Oké, de vergrendeling doet het dus; alles gaat immers op of van slot als je een deur handmatig doet; de zekering is dan goed.

Het lichtje in de sleutel doet het; er gaat du signaal uit; sleutel werkt.

De sleutel werkt met radio, niet met infrarood, richten op de spiegel zal dus idd geen verschil maken.

Het is me niet helemaal duidelijk wat er met het alarm gebeurt; gaat dat uit of gaat het herrie maken?
Naar mijn weten is het alarm gekoppeld aan de remote, dus gaat het niet aan als je met de sleutel afsluit.
Wanneer het alarm herrie maakt zou dit uit moeten gaan door de auto op contact te zetten.

Dat de auto later pas alsnog reageert intrigeert me; ik denk dat daar een hint zit in de fout.
VERMOEDELIJK heeft de auto een aparte remote-ontvanger en CV-controller. Ik denk dat in de verbinding tussen die twee wat mis is; dat de remote dus het signaal wel "maakt", maar dat dit niet bij de CV aankomt, tot bijv. door een windvlaag ofzo de auto beweegt en de verbinding alsnog het signaal doorgeeft.

Helaas heb ik geen concrete oplossing voor je, maar hopelijk is hiermee iets gerichter te zoeken?

Bedankt voor je reactie en het meedenken. 

Ik heb de oplossing zojuist gevonden, het zat in het contactslot. Deze video laat precies zien wat voor ons ook werkte:

https://www.youtube.com/watch?v=fYlms4g8XC0

• Like 1
Geplaatst

Dit zou ik nooit bedacht hebben, zeker niet omdat mijn auto keyless Entry heeft, maar dit voelt heel logisch; die klik is waarschijnlijk de schakelaar die de auto "vertelt" dat de sleutel in het contact zit.
En dan wil je de remote niet gebruiken, want dan zou je je sleutel kunnen insluiten (als de batterij leeg raakt). Bij mijn auto doet de remote het ook niet als de sleutel in de auto gedetecteerd wordt.

Dit zou ook kunnen verklaren waarom het na een hele tijd ineens wel werkt; als de schakelaar door beweging ofzo toch ineens "vrij" valt...

Fijn dat je dit hier terugkoppelt; daar hebben anderen later misschien ook nog wat aan!

• 4 weken later...
Geplaatst
Op 29-1-2026 om 20:40, zei Murcielaygo:

Dit zou ik nooit bedacht hebben, zeker niet omdat mijn auto keyless Entry heeft, maar dit voelt heel logisch; die klik is waarschijnlijk de schakelaar die de auto "vertelt" dat de sleutel in het contact zit.
En dan wil je de remote niet gebruiken, want dan zou je je sleutel kunnen insluiten (als de batterij leeg raakt). Bij mijn auto doet de remote het ook niet als de sleutel in de auto gedetecteerd wordt.

Dit zou ook kunnen verklaren waarom het na een hele tijd ineens wel werkt; als de schakelaar door beweging ofzo toch ineens "vrij" valt...

Fijn dat je dit hier terugkoppelt; daar hebben anderen later misschien ook nog wat aan!

Ja, idd. Blij dat ik het tegenkwam. Anders had ik een uur bij de garage gezeten, sleutels opnieuw laten inleren, zonder dat het uiteindelijk opgelost was. En de vraag is wat de garage hierover zou zeggen en zou rekenen aan het eind van de rit. Nu beweeg ik de sleutel bij het verwijderen uit het contact wat op en neer en hoor ik de klik en gaat het prima. Kosten: een hoop tijd en € 0, maar wel tevreden.

• Like 1
Geplaatst

Je kunt altijd nog kijken of misschien de schalkelaar(s) van het contactslot te vervangen zijn.
Dan hou je iig je bestaande sleutels en is het probleem zo ook opgelost.

Of misschien een ander contactslot en dan de cilinder overzetten, zodat je bestaande sleutel blijft passen.

Geplaatst
12 uur geleden, zei Murcielaygo:

Je kunt altijd nog kijken of misschien de schalkelaar(s) van het contactslot te vervangen zijn.
Dan hou je iig je bestaande sleutels en is het probleem zo ook opgelost.

Of misschien een ander contactslot en dan de cilinder overzetten, zodat je bestaande sleutel blijft passen.

Dank je. Enige dat we hoeven te doen, is lichte druk boven en onder uitoefenen bij het eruit halen van de sleutel. Dan gaat het prima. Vervangen kan altijd nog als er meer problemen mee zouden komen. Maar het is nu alweer enkele weken geleden en het gaat zonder problemen. Dus laat ik het voorlopig lekker zo :-)

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...