Jump to content

wie heeft er last met schakelen met koud weer

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo

Ik wil weten wie er last heb met de kou. (slecht schakelen)eigenlijk krrrrrrrr

met een hand geschakelde bak

Laat even weten waar je last mee heb

Met op schakelen of terug schakelen en als hij warm is het dan over

Ik wil weten of dit een kwaal is of gewoon pech

Ik ben hier mee bezig en mijn auto krijgt een grondig onderzoek 18 feb zodra ik meer weet hoor je het van mij

groeten jeroen

Edited by jeroen4me
iets bij gezet
Posted

Jeroen,

Wat bedoel je met last van? Bedoel je daarmee dat als het koud is hij iets moeilijker in de versnellingen gaat? Of dat het helemaal tering is en dat het echt roeren is in de bak?

Posted

Hallo

wat bij mij het probleem is dat hij slecht terug schakeld van 3 naar 2

half uur en dan is het beter hoe warmer hoe beter de rest is wel goed

Op schakelen is goed

groeten jeroen

Posted

Ha Jeroen,

heb eigenlijk hetzelfde. (Sportage)

Als de bak koud is (zomer/winter maakt niet uit) is van 1 naar 2 krrrrrrr.

Ook van 3 naar 2 moet "con amore" anders ook krrrrrrrr.

Pas na een half rijden uur gaat het beter.

Aangezien de verhoudingen van de bak van de Sportage nogal kort zijn zit je in de stad steeds te emmeren tussen die 2 en 3 rond de 30-60km/h.

Ik heb er nu 20.000km mee gereden maar het gaat niet soepeler.

Ook het mechaniek is al anders afgesteld maar dat heeft niks geholpen.

ATF in de bak zou helpen, ik weet het niet.

Het is een heerlijke auto maar die roerbak vind ik heeeeelemaal niks.

Kijk reikhalzend uit naar de opvolger met automaat.

Posted

Hallo

hallo bigwade

Volgens mij zijn wij de enigste al heb ik het wel meer gehoord

Maar maakt niet uit we gaan kijken wat er uit komt en ik laat je het zo snel mogelijk weten

17-2 gaat hij er naar toe en dan gaan ze 18-2 hem uit elkaar halen

Als ik er niet tevreden mee ben gaat de auto eruit ik wil gewoon een auto hebben die goed schakeld garage weet ervan maar hoop wel dat het opgelost word

Kwa uiterlijk en kracht is het een mooie auto dus wil eigenlijk niet anders

groeten jeroen

Posted
Hallo

Ik wil weten wie er last heb met de kou. (slecht schakelen)eigenlijk krrrrrrrr

met een hand geschakelde bak

Laat even weten waar je last mee heb

Met op schakelen of terug schakelen en als hij warm is het dan over

Ik wil weten of dit een kwaal is of gewoon pech

Ik ben hier mee bezig en mijn auto krijgt een grondig onderzoek 18 feb zodra ik meer weet hoor je het van mij

groeten jeroen

vertel je dealer maar dat ze je versnellingsbak olie moeten verwijden en dan half nieuwe versnellingsbak olie en half ATF olie. Mag eventueel ook 3/4 om 1/4 zijn. Dit lost 9 op 10 keer problemen met koud schakelen op. Dit advies geldt natuurlijk ook weer voor bigweet

Posted

Had ik ook met m,n rio,ik heb er een beetje TSL in gedaan is verbeterd maar nog niet toppie betrefd van 1 naar 2 als alles wat opwarmd is het weg.

Posted (edited)
Hoelang rij je h'm al en wat heb je hiervoor gereden?

Rob

Hallo rob wat heb ik hiervoor gereden

kia sportage 2.0 16v

kia ceed 16 16v

kia proceed 16 16v

en nu kia sorento di heb ik nu 3 maanden

4 keer kia

Nergens last van gehad alleen bij de sorento de olie hebben ze ook al een toevoeging bij gedaan maar heeft ook niet geholpen

nou is het even afwachten wat er uit komt

grt jeroen

Edited by jeroen4me
was wat vergeten kia heb ik nu 3mnd
Posted

Hallo riodriver bij mij het zelfde de toevoeging heeft zo goed als niks geholpen

dus baalde er wel van dus nu is het weer afwachten

grt jeroen

Posted

hoi jantje

de toevoeging hebben ze al gedaan maar heeft niks geholpen ik ben die ene van de 10 waar het niet bij werkt jammer genoeg

vriendelijke groeten jeroen

Posted

hoi jeroen,hier hetzelfde.koud de eerste kilometer eigenlijk helemaal k...

van 1 naar 2 gaat als je het niet met beleid doet met veel gekraak gepaard.en het op en terug schakelen gaat ook zwaar.

heb al div oliesoorten geprobeerd maar weinig tot geen verbetering.

ben dus benieuwd wat er bij jouw onderzoek uitkomt.

heb zelf al wel een adres om de bak evt erg goedkoop te laten repareren,maar is misschien niet nodig als er bij jou een goed alternatief naar voren komt.

ben in elk geval zeer benieuwd en hoop dat je ons op de hoogte wilt houden.

suc6 en groetjes

chris

• 2 weeks later...
Posted

Hoi Chris

Het heeft even geduurd maar ik heb een nieuwe bak eronder de dealer ging er mee rijden en kreeg hem er helemaal niet in was -6 dus kwam mooi uit.

hij schakeld goed tevens ook toevoeging bij de olie

dus probleem helemaal verholpen was allemaal garantie

ik ben weer tevreden

het iets stugger schakelen bij koud weer heeft hij een klein beetje maar de tandwielen moeten ook nog inslijten van de bak en gaat alleen nog beter schakelen

ik ben weer tevreden groeten jeroen:D

Posted

nou hehe,superoplossing toch?

maar hoe oud is jouw sor?

heb zelf ook een oplossing,mijn bak wordt gereviseerd via een collega van me,omdat het van mij geen garantie meer is.

in elk geval toppie dat de jouwe weer perfect is,veel fijn schakelende kilometers toegewenst.

gr chris

Posted

Hoi chris

De auto heeft nu 41000 gelopen en in juni is hij 3 jaar het is de 2,5 crdi 170 pk zit nog te denken om hem te chippen naar 202 pk maar even kijken hoe de bak blijft

en als de bak in orde is van jouw laat even hoe hij schakeld

en trouwens hoe oud is die van jouw en welk type diesel /benzine/gas

en de pk

ik hoor het wel vriendelijke grt jeroen

Posted

hoi bigwade

de sorento heeft een nieuwe bak en alles is weer in orde schakeld weer goed zat een fout in de bak

ze hebben gelijk een nieuwe er onder gezet

alles is weer perfeckt

grt jeroen

Posted

Dat is heel netjes, ik verwacht echter niet dat ze dat bij mij zo snel zullen doen.

Ik zou eigenlijk eens in een andere Sportage moeten rijden, het kan ook aan mij liggen natuurlijk :-)

Posted

Hoi bigwade

Ja ze moesten wel een nieuwe bak eronder gooien toen ze hem probeerde had ik het geluk dat hij helemaal niet in de versnelling ging de dealer reed zelf dus kwam mooi uit

de dingen die veranderd zijn :

nieuwe vliegwiel

nieuwe koppeling

compleet nieuwe bak

dus de auto is weer nieuw nu ff duimen op veel km

grt jeroen

• 1 month later...
Posted

he hallo

ik werd door verwezen naar deze discussie.

en nu ik dit nu lees is het net of het over mijn auto gaat.

is hij koud dan schakelt hij echt slecht in versnelling in 1 en 2.

maar na max 5 min schakelt hij gewoon toppie.

nu is mijn vriendin er achter gekomen dat als we heel rustig schakelen dan gaat het zonder gekraak.

nu is mijn vraag ik lees een paar dingen over verversen en ik had al gebeld met een dealer in amsterdam en die zegt heel leuk dat doen wij nooit.

dat heeft geen zin bij een sorento.

waar kan ik mijn olie laten verversen en wat zullen de kosten ongeveer zijn.

wil namelijk niet in de zeik genomen worden heb namelijk slechte ervaringen met dealers.

groetjes rick

Posted

Dit schakelprobleem (stroef / krakend 1 --> 2) dat bij vaak bij kou optreedt en na een paar minuten of enkele honderden meters weer weg is, komt veel voor bij Sorento's. Oorzaak meestal versleten synchromeshringen in de bak. Soms helpt andere bakolie of een toevoeging.

Laat ook even het vrijspel van de koppeling kontroleren. Sommige Sorento's gaan er al vandoor als je de voet op het koppelingspedaal alleen maar ontspant. Dat kan ingesteld worden en heeft ook minder slijtage van de bak tot gevolg.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

In het duitse sorento forum (www.sorento-forum.de) beschrijven veel mensen hetzelfde probleem.

Er schijnen zeer goede resultaten behaald te kunnen worden door de bak-olie te vervangen door Castrol Transmax Z.

"Castrol Transmax Z is een volledig synthetische transmissieolie en wordt aanbevolen voor gebruik in alle bussen en touringcars die zijn uitgerust met een automatische of semi-automatische versnellingsbak. Castrol Transmax Z mag ook toegepast worden in sommige handgeschakelde versnellingsbakken."

Veel mensen die schakelproblemen hebben zijn ervan verlost met deze olie.

Edited by masimo