Fresno Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 In mei willen wij de knoop doorhakken om een andere auto te kopen. We hebben onze keus nu tot op deze 3 types ingekort. Gisteren een proefrit in de 1.4 X-tra met Comfort Pack gereden. Fijne auto, erg compleet en ruim, miste wel wat meer pit, maar dat heb je in Nederland ook niet echt nodig. Wat zijn de ervaringen van de forum members over het gebruik van de Venga na enkele maanden? Zijn er kinderziektes, irritante probleempjes of iets dergelijks? Moet zeggen dat de Venga mij positief verrast heeft. Alvast bedankt voor jullie reacties. Quote
ger.w. Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 In mei willen wij de knoop doorhakken om een andere auto te kopen. We hebben onze keus nu tot op deze 3 types ingekort. Gisteren een proefrit in de 1.4 X-tra met Comfort Pack gereden. Fijne auto, erg compleet en ruim, miste wel wat meer pit, maar dat heb je in Nederland ook niet echt nodig. Wat zijn de ervaringen van de forum members over het gebruik van de Venga na enkele maanden? Zijn er kinderziektes, irritante probleempjes of iets dergelijks? Moet zeggen dat de Venga mij positief verrast heeft. Alvast bedankt voor jullie reacties. Wat te denken van: http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=3531 Zo is er nog veel meer Venga nieuws te vinden op forum > Kia modellen > Venga Quote
Fresno Posted April 3, 2010 Author Posted April 3, 2010 Ik had het forum al doorgespit. Wat ik eigenlijk tegen kwam was: - slechte matten - wat hoog verbruik - wat afwerkingsprobleempjes - wat kleine storingen - gevoelig voor steenslag Waar ik erg nieuwsgierig naar ben zijn de rijeigenschappen. Liefst ook vergeleken met zijn directe concurrenten. Nu ga ik vandaag de Honda Jazz uitproberen. Ik weet dat deze wat kleiner is, maar deze zou een gunstiger verbruik hebben en wat meer vermogen. Jullie zijn voor mij de ervaringsdeskundigen. Zijn er zaken waar ik verder nog rekening mee moet houden? Quote
Venga1 Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 (edited) Ik had het forum al doorgespit. Wat ik eigenlijk tegen kwam was:- slechte matten - wat hoog verbruik - wat afwerkingsprobleempjes - wat kleine storingen - gevoelig voor steenslag Waar ik erg nieuwsgierig naar ben zijn de rijeigenschappen. Liefst ook vergeleken met zijn directe concurrenten. Nu ga ik vandaag de Honda Jazz uitproberen. Ik weet dat deze wat kleiner is, maar deze zou een gunstiger verbruik hebben en wat meer vermogen. Jullie zijn voor mij de ervaringsdeskundigen. Zijn er zaken waar ik verder nog rekening mee moet houden? Hallo Fresno Ten eerste Welkom!! ten tweede - slechte matten - hier zou ik de keuze niet op bepalen, voor 40 euro heb je een andere mattenset. - wat hoog verbruik - wat is een hoog verbruik? Chrones is hier een kampioen in, die heeft al bijna 7000 km mee gereden, en haalt 5.8 liter op 100 km. Ik zelf zit nog iets hoger 6,8 liter per 100 km , maar ik heb nog niet de helft gereden - wat afwerkingsprobleempjes - leg eens uit - wat kleine storingen - welke kleine storingen - gevoelig voor steenslag - volgens mij niet meer of minder als andere merken. de gemelde steenslag komt hoofdzakelijk door de slechte winter.. Wat meer van belang is is: heb je de ruimte nodig? Wat moet je betalen? En ga zo maar door. De hoge zit is geweldig, ik zou geen lage zit willen hebben, dus de Jazz valt voor mij al af. Wel een leuke auto De Venga is iets stug afgeveerd, dit merk je als je over een bobbel rijd. Voor de rest ben ik tot nu toe erg blij met de auto. Voor de Meriva moet je bij Smart zijn, maar hier moet je natuurlijk veel meer voor betalen, en je krijgt geen 7 jaar garantie Wel heb ik ooit in de huidige Meriva gereden, dit model zou ik echt niet willen hebben, die vind ik niet lekker rijden, en veel te hoekig Edited April 3, 2010 by Venga1 Quote
Fresno Posted April 3, 2010 Author Posted April 3, 2010 De hoge instap is een van de redenen dat ik neig naar de Venga. Wat kleine zaken zijn voor mij die folie en matten, zie dat niet als een echt beletsel, maar het viel gewoon op. Ook had ik ergens iets gelezen over een systeem wat opnieuw moest worden gereset, maar ik kan deze nu even niet vinden. Het feit dat dit slechts eenmaal gemeld werd, doet mij vermoeden dat het niets ernstigs is. De huidige Meriva kan ik ook niet waarderen, de nieuwe smoelt erg stoer. Deze zal wel prijziger zijn en dan ook weer afvallen. Ik ga pas eind mei voor de auto (jaja vakantiegeld), dus ik heb nog even om mijn keuze te maken. Zelf ben ik geen zuinige rijder dus dat verbruik vind ik wat hoog, misschien zou ik ook iets meer vermogen hebben. Quote
Venga1 Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 (edited) De hoge instap is een van de redenen dat ik neig naar de Venga.Wat kleine zaken zijn voor mij die folie en matten, zie dat niet als een echt beletsel, maar het viel gewoon op. Ook had ik ergens iets gelezen over een systeem wat opnieuw moest worden gereset, maar ik kan deze nu even niet vinden. Het feit dat dit slechts eenmaal gemeld werd, doet mij vermoeden dat het niets ernstigs is. Het resetten had volgens mij te maken dat de accu los was geweest. De huidige Meriva kan ik ook niet waarderen, de nieuwe smoelt erg stoer. Deze zal wel prijziger zijn en dan ook weer afvallen. Ik ga pas eind mei voor de auto (jaja vakantiegeld), dus ik heb nog even om mijn keuze te maken. Zelf ben ik geen zuinige rijder dus dat verbruik vind ik wat hoog, misschien zou ik ook iets meer vermogen hebben. Welke folie bedoel je? De nieuwe Meriva gaat een vanaf prijs krijgen van 17,995 euro. Dan komt er afleverkosten en alle opties nog bij. Dat kostte mijn Venga nog niet, dit incl aflever kosten. ( ik heb nog profijt gehad van de introductie korting) Ik heb ook een comfort pakket erop zitten. tel al die dingen bij elkaar op, en vergelijk dan de prijs. Maar ik heb ooit een Opel Corsa gehad, gloednieuw, na een halfjaar heb ik een andere auto gekocht. Wat een drama auto was dat!! De nieuwe deuren in de Meriva lijken mij juist erg onhandig. Voorbeeld, ik heb 2 kinderen. Je staat tussen andere auto's ingeparkeerd. Nu kan ik gewoon mijn eigen deur opendoen en dan kan iedereen direct binnenstappen. Met de Meriva moet je volgens mij allemaal dicht bij elkaar gaan staan ,en dan pas de deur open doen. En wat als de tussenruimte met de auto naast je kleiner is? De Meriva valt voor mij qua prijs af. Ik ben ook geen zuinige rijder, maar een gemiddeld verbruik van 6.8l op 100 km moet je makkelijk halen. Dit heb ik met mijn vorige auto (Toyota Yaris verso) nooit gehaald Edited April 3, 2010 by Venga1 Quote
Fresno Posted April 3, 2010 Author Posted April 3, 2010 Dat verhaal over folie waarbij lucht onder zit en wat er op hoort of er afgehaald had moeten worden. Het is mij iig niet helemaal duidelijk. Wat ik al zei, dat is geen punt om de auto niet te nemen. Ja de binnenruimte is prachtig. Wij zijn gewoon erg groot (194-180) en ook mijn zoon zal de komende jaren de lengte in gaan, dus dat past geweldig. Was de introductiekorting zo hoog? Nu zou ik voor de 1.4 incl. comfort pakket 18.200 moeten neerleggen. Zit zelfs nu ook aan een demo wagen te denken voor rond de 16.500. Of zelfs aan een 1.6. Blijft nog even tobben. Quote
Venga1 Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Dat verhaal over folie waarbij lucht onder zit en wat er op hoort of er afgehaald had moeten worden. Het is mij iig niet helemaal duidelijk. Wat ik al zei, dat is geen punt om de auto niet te nemen.Ja de binnenruimte is prachtig. Wij zijn gewoon erg groot (194-180) en ook mijn zoon zal de komende jaren de lengte in gaan, dus dat past geweldig. Was de introductiekorting zo hoog? Nu zou ik voor de 1.4 incl. comfort pakket 18.200 moeten neerleggen. Zit zelfs nu ook aan een demo wagen te denken voor rond de 16.500. Of zelfs aan een 1.6. Blijft nog even tobben. De folie waar jij het nu over hebt is de "stikker" die bij de achterdeur zit. Dit is een stikker die tegen steenslag is geplakt. Kijk maar even bij Chrones, hij heeft het niet zo mooi zitten, bij mij zit het heel goed. De introductie korting waas 900euro, daarboven heb ik extra kortingen gekregen. Voor Nederland is een 1.6 niet echt nodig, en je verbruik zal omhoog gaan. Succes met de keuze!! Quote
Woeper Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Wij hebben ons pressies dezelfde vraag gesteld, wij hebben gekozen voor de Kia Venga en wel om de volgende redenen: 1) Honda is een duur merk, denk alleen maar aan de dubbele bougies (niet 4 maar 8 stuks) bij een groot onderhoud en dan niet te hopen op eventuele schades. Tevens is de Honda jazz ook niet er goedkoop in aanschaf, begint wel goedkoop, maar wil hetzelfde optie's als de Kia Venga dan betaal je al gauw 22.000,-. 2) Opel Meriva viel bij ons ook al af, onder andere om de zelfde reden die hier al werden aangegeven en je heb bij Opel maar 2 jaar garantie en bij ons waren ze ook niet helemaal duidelijk wat de gemiddelde onderhoudskosten waren van een Opel Meriva. 3) wij hebben goede ervaringen met het merk Kia, wij hebben in het verleden een Kia Cee'd sw gereden, een dijk van een wagen, ik heb er zelfs een slip cursus mee gevolgd, echt geweldig. Hopende heb ik je een beetje op weg geholpen. O ja zelf rijden wij op dit moment in een Hyundai I20 en wachten met smart op onze nieuwe Kia Venga (1 week geleden besteld). Quote
Fresno Posted April 3, 2010 Author Posted April 3, 2010 Vanmiddag de Jazz gereden en ik moet toegeven dat er een fijne motor inzit. De wegligging is ook iets beter, omdat het zwaartepunt wat lager ligt. Voor de rest moet hij het toch van de Venga verliezen. De hogere zit, veel ruimer. Honda heeft er wel een optiepakket opgezet, om hem nog concurrerende te maken. Wat ons betreft heeft de Venga de voorkeur. Nu op ons gemak nog de - en + bekijken en wachten op eind mei. Quote
Smart Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 @Fresno Ik heb zelf ook de Honda Jazz gereden en ik moet zeggen dat het een heerlijk rijdende stille auto is. Inderdaad een heerlijke V-tec motor, maar dat kun je wel overlaten aan Honda. De Venga 1.4 rijdt heerlijk, is compleet uitgerust voor zijn prijs, maar kan niet tippen aan de veel modernere Honda motor. Toch zou ik zelf ook gaan voor de Venga. Ben zelf ook ge Quote
Remko .me Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Over het gebruik, kijk is naar mijn bericht ik gebruik 17,9km per 1 liter. Quote
Fresno Posted April 3, 2010 Author Posted April 3, 2010 Ben ook bang dat de vanaf juni te leveren Meriva ver boven de 20.000 gaat komen. Vanaf 17.950 voor de 75 pk. Wordt de de zwaardere motor al duurder, komt nog metallic lak/rijklaar kosten bij. Nee zal wel boven het budget komen. Ziet er op de video erg strak en ruim uit. Geld is toch een belangrijke drijfveer om voor een auto te kiezen. Het blijft voor ons een vervoermiddel om ons van A naar B te brengen. Alleen op onze wintersportvakanties zouden we wat meer behoefte hebben aan wat extra vermogen. Maar om voor 4 ritjes per jaar nu een 1.6 te nemen is ook weer wat. Quote
Smart Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Als het alleen een vervoermiddel is om van A naar B te komen, zou ik zeker kiezen voor een Venga. Een complete auto, met dezelfde of vaak meer uitrusting voor een mindere prijs. Voor een beetje aangekleedde Meriva of Jazz betaal je zeker boven de Quote
bigwade Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Die nieuwe Mer..... ziet er toch ook niet gek uit........ Het geneuzel over die deuren, ik denk dat het best heel handig kan zijn.. Maar ja het is een O.... Quote
Venga1 Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Het geneuzel over die deuren, ik denk dat het best heel handig kan zijn.. Waarom is dit geneuzel?? Een kras op de lak is geneuzel, maar een kras op het dashboard niet? Ik probeer alleen maar een mening te geven. Meer niet. Quote
bigwade Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Waarom is dit geneuzel??Een kras op de lak is geneuzel, maar een kras op het dashboard niet? Ik probeer alleen maar een mening te geven. Meer niet. Ah, Venga1, da's niet persoonlijk bedoeld..... Ik lees meer forums en daar wordt een beetje minderwaardig over die deuren gedaan.....de praktijk zal het leren. w.b lakkrasjes refereer je waarschijnlijk aan berichten van Chrones ?...... Quote
Fresno Posted April 3, 2010 Author Posted April 3, 2010 Niks mis met Opel hoor, ben tot op heden tevreden Astra rijder. Die is nu 7 jaar en gaat de tweede auto worden. Bedacht me net dat ik gewoon met deze naar de wintersport kan blijven rijden, staat nog maar 80.000 op de teller. Zou de Venga de dagelijkse auto zijn. Quote
Fresno Posted April 3, 2010 Author Posted April 3, 2010 Als het alleen een vervoermiddel is om van A naar B te komen, zou ik zeker kiezen voor een Venga. QUOTE] Is het dan geen fijne rijdersauto? Quote
Venga1 Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Ah, Venga1, da's niet persoonlijk bedoeld.....Ik lees meer forums en daar wordt een beetje minderwaardig over die deuren gedaan.....de praktijk zal het leren. w.b lakkrasjes refereer je waarschijnlijk aan berichten van Chrones ?...... no hard feelings hoor!!!! Ik heb eigenlijk nog helemaal niets over de Meriva gelezen, maar ik zie dit gewoon voor mij. Het ziet er grappig uit, maar of het handig is. Ja, ik bedoelde de krassen van Chrones,wat voor de een niet belangrijk is, is voor de ander heel erg belangrijk. Dit heeft met gevoelswaarde te maken. Maar zonder gekheid, als er bij mij iemand een kras op mijn dashboard zou maken, zou ik helemaal uit mijn plaat gaan. Niks mis met Opel hoor, ben tot op heden tevreden Astra rijder. Die is nu 7 jaar en gaat de tweede auto worden. Bedacht me net dat ik gewoon met deze naar de wintersport kan blijven rijden, staat nog maar 80.000 op de teller. Zou de Venga de dagelijkse auto zijn. Zoals ik vertelde heb ik een Corsa gehad, als we Quote
Smart Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Als het alleen een vervoermiddel is om van A naar B te komen, zou ik zeker kiezen voor een Venga. QUOTE] Is het dan geen fijne rijdersauto? Oh, het is juist een hele fijne rijdersauto, maar doelde meer op de keus die gemaakt moet worden. De Venga is gewoon zonder twijfel de beste keus als je binnen je budget wilt blijven. Quote
pjotter Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Verbruik is volgens mij erg zuinig voor dit type wagen. Zeker zal een modernere motor zuiniger kunnen zijn dan de standaard 1.4. Ik denk echter dat een meriva zwaarder zal zijn en dus meer wegenbelasting per jaar moet kosten. Verbruik voor deze wagen zou met slordig rijden 1 op 12 kunnen zijn en een zuinige meriva 1 op 15? (praat over gemiddelde) dan is dit 400 euro per jaar verschil aan brandstof bij 20 000 km per jaar. Trek het verschil in wegenbelasting eraf dan is het verschil erg klein per jaar. Het grootste voordeel zit hem dan in de garantie die na 2? jaar bij de meriva over is en bij de Kia nog 5 jaar doorgaat. Quote
Peerke Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 Inderdaad een moeilijke keuze. Je moet in dit geval, denk ik, afgaan op je gevoel. Er is natuurlijk met geen van drie auto's iets mis - en is er een probleem dan wordt dit (zeker bij mijn kia dealer) adequaat en zonder gezeur opgelost - en dus ga je letten op zaken als uitrusting en uitstraling. Ook bij alle drie in orde volgens mij (vreemd dat er mensen zijn die zich niet kunnen vereenzelvigen met het merk Opel...maar ja, dat heb ik dan bijv. weer met VW - in mijn ogen een merk waarin toch wel opvallend veel "Ik heb overal lak aan" chauffeurs in rondrijden), maar Kia heeft toch wel een gigantisch voordeel t.o.v. de andere 2 nl. die enorm uitgebreide garantie! Dat die Venga goed rijdt zal geen verrassing zijn, intussen is men bij Kia natuurlijk echt niet achterlijk, maar ik denk zelf dat prijs/kwaliteitverhouding toch weer ten gunste van de Kia uitpakt. Intussen zijn er diverse vergelijkingstests verschenen en ook daarin komt die Venga steeds goed uit de hoek. Dus: Ga voor die Venga:idea: Quote
Smart Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 ......vreemd dat er mensen zijn die zich niet kunnen vereenzelvigen met het merk Opel... Tja...., dat heeft een voorgeschiedenis die we op dit forum (nog) even moeten verwerken;) Dat die Venga goed rijdt zal geen verrassing zijn, intussen is men bij Kia natuurlijk echt niet achterlijk, maar ik denk zelf dat prijs/kwaliteitverhouding toch weer ten gunste van de Kia uitpakt.Intussen zijn er diverse vergelijkingstests verschenen en ook daarin komt die Venga steeds goed uit de hoek. Dus: Ga voor die Venga:idea: Helemaal mee eens Peerke. Zelfs in Duitse tests komt men niet om de Venga heen, getuige de testverslagen en de positionering. Quote
Woeper Posted April 4, 2010 Posted April 4, 2010 Kennen julie de reclame van Skoda nog: zijn we nu uitgelachen of te wel de Skoda van vroeger is niet meer de Skoda van nu, en dit zelfde geld ook voor Kia. Gekker nog als je vroeger met een Kia aan kwam rijden, kreeg iedereen medelijden met je en boden ze je massaal hun 2e hands VW / Opel / ford aan of ze moesten hard lachen, maar dat is in mijn inziens afgelopen. Quote
Recommended Posts