vince! Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Bij de eerste tanbeurten met de wagen viel me op dat het metertje van de brandstoftank nooit helemaal bovenaan stond. Nu blijkt dat wanneer het pistool voor de eerste maal afslaat, de tank nog niet vol is. Met wat geduld krijg ik er nog 8 liter bij en ik ben er vrij zeker van dat wanneer ik iets langer wacht en dan traagjes bijvul er dan misschien wel nog eens 2 liter ingaat. Ervaren nog mensen dit. Het is een diesel, mocht dit verschil uitmaken. Quote
wilcot Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Mijn cee'd benzine had dit ook. De Venga die ik nu heb vertoond precies het zelfde gedrag. Past nog makkelijk 5 tot 10 liter in als pistool afslaat. Lijkt mij te maken hebben met ontluchting. In mijn skoda zat er een ontluchtingsventiel in de tank mond en dan kreeg je hem echt helemaal vol Quote
Guest Jantje Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 waar tank je? Ik heb dit bij mijn bedrijfsauto ook als ik tank bij de goedkope pomp maar bijvoorbeeld bij de texaco niet.. Quote
exsubaru Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Ik heb dit met onze Cee'd SW 2.0 Crdi ook (ik heb dat hier al eens uitgebreid geplaatst). Na het afslaan van de pomp kan ik nog 14 liter bijprutsen, wel met veel geduld (halve liters tegelijk) maar toch ............ Heeft kennelijk te maken met de vorm van de tank en de vulhals, het schuimen van diesel etc. Ik neem de tijd met tanken, want ik vind het zonde van die 14 te missen liters. Ik heb daarmee alles met alles een actieradius van gemiddeld wel 1000 tot 1100 kilometers. Quote
exsubaru Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 De tank moet volgens mij uiteindelijk een inhoud hebben van zo'n 63 liter ......... Quote
snowy12 Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Heb ik met mijn Carnival ook. Tank is echt vol maar meter heb ik nog nooit bovenaan zien staan. Het duurt trouwens ook wel 5 kilometer rijden voordat de meter aangeeft zijn bovenste punt heeft bereikt (Dit is dan altijd nog minder dan vol). Als je het maar weet, maakt het ook niets uit toch. Valt me trouwens ook op dat ik op de bovenste helft van de meter maar zo'n 200 kilometer kan rijden en op de onderste helft dan nog wel 500. Zal wel met een vlotter of zo te maken hebben allemaal. Quote
patten Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Haha, ik herken het. Ik heb een Octavia, Golf V en Golf IV gereden (diesels). Die hebben allemaal een ontluchtingspal in de tankhals. Daar kun je met de tankmond tegen aan duwen, en je hoorde de auto zuigen. Dan ging er snel nog 8 Quote
snowy12 Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 misschien een stomme vraag van mij, maar als de dop toch van de tankopening is kan de lucht toch weg Quote
Guest Jantje Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 nee door de vorm van de vulnek en het schuimen van de diesel kan de lucht juist vaak niet weg/ niet snel genoeg weg. Daarom zie je ook nog best vaak dat mensen lekker aan het tanken zijn en dat het ineens een stukje eruit komt spuiten die diesel. Quote
lausbub Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 hen ik ook last van. vorige tank beurt ook langer gestaan en steeds even wachten na het afslaan. ging zeker 10 liter meer in. dit was bij de bp. betekend natuurlijk ook 10 liter meer betalen Quote
Guest Jantje Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 hen ik ook last van. vorige tank beurt ook langer gestaan en steeds even wachten na het afslaan. ging zeker 10 liter meer in. dit was bij de bp.betekend natuurlijk ook 10 liter meer betalen dat komt door het toegevoegde zeewater! http://www.dumpert.nl/mediabase/972861/a9557ade/bp_pesten.html Quote
lausbub Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 dat komt door het toegevoegde zeewater!http://www.dumpert.nl/mediabase/972861/a9557ade/bp_pesten.html hij is goed..... Quote
Guest ceratorijder1 Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Ik heb hetzelfde, als de pomp voor de eerste keer afslaat kan er nog ruim 12 tot 14 liter in de tank als ik er de tijd voor neem, wat ik dus ook altijd doe. Sterker nog, in het instructieboekje staat dat de Cerato een tankvulling heeft van 55 liter.Echter ik tank altijd rond de 61 a 62 liter!! De actieradius is zodoende best veel....het betalen aan de kassa van het pompstation is minder leuk.... Hoewel ik tank in Belgie en het daar aanzienlijk minder duur is blijft de benzine toch vrij prijzig. Quote
Guest Jantje Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 uiteindelijk betaal je toch altijd nog hetzelfde.. of je nou 1x 80 euro tankt of 2x 40 euro.. je hebt nog steeds evenveel brandstof (tenzij de prijzen weer extreem gaan stijgen) Quote
lausbub Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 net mijn auto bij de dealer gebracht voor onderhoud en een paar dingen. heb gelijk gevraagd over het tanken. het klopt, bekend iets. is wegens veiligheid zeiden ze. en daar schotten in tank. laatste 10 l gaat er langzaam en druppelend in. Quote
Woeper Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Dit probleem herkenen wij gedeeltelijk bij onze Kia Venga, bij ons is het niet 10 liter maar tussen 2 - 6 liter en wij tanken bij Shell (V-Power). Quote
patten Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Kun je er nog iets van merken? Motor rustiger? Meer kracht? Etc? Ik tankte vroeg Quote
Rob D Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Kun je er nog iets van merken? Motor rustiger? Meer kracht? Etc?Ik tankte vroeg Quote
gstar Posted June 16, 2010 Posted June 16, 2010 Gister ook maar eens geprobeerd de tank vol te druppelen. Na het automatisch afslaan van de pomp kreeg ik er nog dik 10L bij, hierna ben ik gestopt omdat ik geen benzine er overheen wou hebben (had net van het weekend de auto gewassen )dus misschien ging er zelfs nog wel meer in. Normaal gesproken maakt het misschien niet zo veel uit ik bedoel of ik nu vandaag moet tanken of morgen dat maakt niet veel verschil voor mij. Maar als je zo dik 100km meer op 1 tank kan rijden kan dit straks naar frankrijk wel lekker zijn, een wat grotere actieradius . Ik ben benieuwd waar ik op uit ga komen qua kilometers op deze tank. De geschatte nog te rijden kilometers liep vanochtend wel wat terug maar de brandstofmeter bleef lekker boven het eerste streepje staan Wat betreft de V-power brandstof, deze heb ik in mijn vorige auto geprobeerd maar had daar geen ander gevoel bij. Mijn broertje tankt het echter altijd omdat hij het wel "voelt" en merkt in het aantal km/tank. Het zal dus blijkbaar per auto/persoon en wellicht rijstijl verschillen. Grtz. Gstar. Quote
Leon Posted June 16, 2010 Posted June 16, 2010 Het grappige (of irritante) is ook, het maakt niet uit hoevol je hem druppelt, de boordcomputer wil nooit meer dan 760 te rijden km aangeven, ook al heb ik er bijna 60l in getankt. Aangezien ik met m'n dieseltje rond de 1 op 17 rij, moet ik rond de 1000 km halen met een volle tank. Dat haal ik ook wel, met het gevolg dat ik de eerste 300 km weinig heb aan de info van de boordcomputer, die zich steeds maar blijft corrigeren. Blijkbaar zit de vlotter te laag in de tank om die bovenste liters te meten Quote
Rob D Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 Vree,de situatie met de brandstofmeting. Is je dealer hier al van op de hoogte? Quote
gstar Posted July 4, 2010 Posted July 4, 2010 Ik heb nu een aantal maal de tank vol gedruppelt en de +/-10L extra scheelt mij minstens een keer extra op neer naar mijn werk zonder dat ik hoef te tanken. Het vol druppelen zelf vindt ik echter nogal lang duren (ik tank altijd bij de shell weet niet of dit verschil maakt?) zijn er nog foefjes voor om dit te doen of is het echt gewoon een kwestie van een beetje op gevoel de slang er half inhangen en telkens indrukken? Zal extra vol tanken i.v.m. de extra tijd (ik heb het gevoel dat ik er een kwartier sta ) dan ook niet veel vaker gaan doen. Voor een lange rit zoals voor de vakantie naar frankrijk kan dit wel erg prettig zijn, de extra kilometers die je hierdoor kan maken. De auto voelt overigens ook echt zwaarder aan door die extra 10L of zal dit tussen mijn oren zitten Bij mij blijft de boordcomputer bij een volgedruppelde tank max.670 km aangeven maar kan uiteindelijk dus wel veel meer rijden. De boordcomputer houdt ik dan ook alleen in de gaten als de brandstofmeter ook onderin begint te raken en ik heb het idee dat hij dan wel redelijk nauwkeurig is. Grtz. Gstar. Quote
Leon Posted July 4, 2010 Posted July 4, 2010 Er zijn geen foefjes om die laatste 10 L sneller te doen gaan, alleen een hoop geduld Ik doe het idd ook alleen maar als we een hele lange rit gaan maken, want het kost ongelooflijk veel tijd om de tank helemaal te vullen. Dat je zou merken dat je echt zwaarder aanvoelt door die extra 10 liter (= +/- 10 kg) zit volgens mij wel tussen je oren Quote
markverhoeven Posted October 21, 2010 Posted October 21, 2010 Ik heb ooit begrepen dat die buffer van 10 liter er is voor landen waar het erg warm word en dat de diesel zo wat uit kan zetten. die buffer zit in veel auto's. ik tank de auto bij grote afstanden ook altijd vol -= 10 L extra. en de tank meter geeft dan de eerste 250 km geen reactie gewoon 690 km maar ik kan nooit meer dan 800 km rijden. onder aan in de tank gaat het altijd sneller. crdi (115) Quote
Recommended Posts