Hendricus Geplaatst 8 Augustus, 2010 Geplaatst 8 Augustus, 2010 Hallo mede-forumgenoten, Na een half jaartje Venga-genot, hou ik het voor gezien. Toegegeven KIA heeft de laatste jaren grote vorderingen gemaakt, maar ... ze kunnen -volgens mij- in kwalitatief opzicht nog niet tippen aan het niveau van de 'gevestigde orde'. Eerlijk is eerlijk qua prijsniveau zijn ze zeker concurrerend! Ik heb het afgelopen halfjaar ruim 3.000 km. gereden en voor 3 modificaties de garage mogen opzoeken: - het bekende kapje over de gordels voor - check koelvloeistof-slang/klem - check koppeling Bovendien begrijp ik uit de discussies op de forum, dat er nog wel meer terugroepacties aan zitten te komen, mede voor een probleem dat ik hieronder zal omschrijven. Verder is bij mij ook in het begin de koelvloeistof bijgevuld. Ik heb -waarschijnlijk tot nu als een van de weinigen- te maken met een softwarestoring: tot nu toe 4x voorgekomen bij koude motor: ik start de motor, alle waarschuwingslampjes blijven branden, o.a. stuur- en rembekrachtiging werken dan niet, enige remedie is motor uitzetten (resetten) en dan doet-ie het weer goed! Maar voor hoelang? Verder stoor ik me ook aan het 'hikken' in de eerste versnellingen en daar rij je nogwel eens in bij ons in de randstad. Ja, en dan komt er wel weer een update, maar die garage heb ik nu wel vaak genoeg gezien! Ik ben iemand van het type: sleutel omdraaien en dan moet de auto het doen en verder geen gezeur! Mij bekruipt steeds meer het gevoel dat Nederland een beetje de de proeftuin voor de Venga aan het worden is en ik heb verder weinig zin om daaraan mee te werken! Hiervoor had ik een C'eed (1e generatie) en net zoals bij de Venga ben ik niet kapot van het weggedrag van beide KIA's; ik vind ze bij op hogere snelheden wat 'zenuwachtig'/zoekerig. Dit punt is echter puur persoonlijk! Ten slotte heb ik erg lang moeten wachten op de accessoires. En toen ze er waren ... pasten ze niet goed! (de befaamde stootlijsten!) Ook dit stoort mij in hoge mate. Wat moet je met een Ipod-aansluiting in je Venga zonder kabeltje van 80 euro? Simpele spatlappen, heb ik twee maanden op moeten wachten! Kortom, een auto van een halfjaar oud, maar ik kan er bijna een boek over schrijven! Laten we hopen dat jullie meer plezier aan jullie koetsen beleven; ik ga mijn geluk elders beproeven! Het gaat geld kosten, maar ook dat is een persoonlijke afweging! Veel geluk en misschien tot ziens! Als het mag zal ik jullie verrichtingen blijven volgen, waarschijnlijk niet meer als KIA-rijder! groeten, Henk Quote
Gast Jantje Geplaatst 8 Augustus, 2010 Geplaatst 8 Augustus, 2010 Is een verhaaltje jammer en helaas. Ik hoop dat je met je volgende auto meer succes hebt dan met de venga, maar vergis je niet dat er bij de gevestigde orde een hoop terugroep acties pas gedaan worden bij een beurt, zelfs als het belangerijke dingen zijn.. en elk merk heeft daar last mee. Laat ons in ieder geval nog even horen wat je nu gaat rijden. Quote
antonief Geplaatst 8 Augustus, 2010 Geplaatst 8 Augustus, 2010 Henk, hoewel het mij te ver gaat om de Venga in te ruilen onderschrijf ik jou verhaal volledig. Quote
riodriver Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 ik begrijp hieruit dat er toch wel meer mensen meer verwachten van de Venga Quote
Alex VB Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 Gelukkig heeft de Venga nog geen rempedaal problemen of een handrem die automatisch aangaat onder het rijden en is hij elandproof vanaf het begin... Hendricus, ik wens je veel plezier met je volgende wagen. Hopelijk brengt deze wat jij ervan verwacht. Quote
Peterrrrr Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 Zal inderdaad wel flink geld gaan kosten... Wat heb je nu op het oog ? Quote
scorpioshuma Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 Ik heb het afgelopen halfjaar ruim 3.000 km. gereden en voor 3 modificaties de garage mogen opzoeken: Nu gebeurt dit ook wel met de gevestigde orde en zelfs met de duurdere auto's, je wilt niet weten hoe vaak de Mercedes E500 van mijn schoonvader in het begin is teruggeroepen met diverse softwareproblemen. Ik ben iemand van het type: sleutel omdraaien en dan moet de auto het doen en verder geen gezeur! Kan ik me wel iets bij voorstellen, je maakt niet erg veel kilometers als ik het zo zie en dan wil je dat hij het doet. Versleten kan hij tenslotte nog niet zijn Ten slotte heb ik erg lang moeten wachten op de accessoires. En toen ze er waren ... pasten ze niet goed! (de befaamde stootlijsten!) Ook dit stoort mij in hoge mate. Wat moet je met een Ipod-aansluiting in je Venga zonder kabeltje van 80 euro? Simpele spatlappen, heb ik twee maanden op moeten wachten! Kortom, een auto van een halfjaar oud, maar ik kan er bijna een boek over schrijven! Dit lijkt mij inherent aan een nieuw model, maar misschien dat Peterrrrr hier een antwoord op kan geven vanuit Nissan ervaringen ? Laten we hopen dat jullie meer plezier aan jullie koetsen beleven; ik ga mijn geluk elders beproeven! Het gaat geld kosten, maar ook dat is een persoonlijke afweging! Misschien zelfs een overweging om te huren of autodelen ? Kosten per kilometer zouden wel eens erg hoog kunnen liggen bij jou/jullie gebruik. Veel geluk en misschien tot ziens! Als het mag zal ik jullie verrichtingen blijven volgen, waarschijnlijk niet meer als KIA-rijder! Ook voormalig KIA-rijders kunnen hun algemene en\of KIA-ervaringen delen. Ik loop hier ook nog steeds bijna dagelijks in de rondte. Shuma is alweer 3 jaar geleden verkocht Dave Quote
Peterrrrr Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 Ik denk dat je overal wel iets hebt, bij Toyota, Nissan, Opel etc etc. Bij de Qashqai zijn in het begin ook echt wel wat dingen veranderd, o.a. schokdempers, achterklepslot, benzinetank enz enz. Bij de andere modellen van Nissan valt het wel mee... Ik vraag me ook af of het wel zo verstandig is om als eerste land nieuwe auto's te kunnen leveren ! Quote
frans51 Geplaatst 10 Augustus, 2010 Geplaatst 10 Augustus, 2010 Ik had als je 3000 km gereden heb met de venga toch wel wat langer mee door gegaan bij zo km stand is de wagen en berijder nog niet goed met elkaar af gestemd, maar ik herkent jou klachten met de venga. Ik heb de zelfde klachten die jij op noemt, maar ik doe hem nog zeker niet aan de kant. Quote
Woeper Geplaatst 11 Augustus, 2010 Geplaatst 11 Augustus, 2010 Ook wij hebben die problemen en er wordt dan ook serieus aan gewerkt. Betreffende de lampjes is bij ons de convertor (iets met elektronica) of zo vervangen, alleen de ABS-ESP en van de handrem bleef bij het starten terug komen, de rest van de lampjes bleven gelukkig uit, hiervoor gaat de Venga nog een keer terug naar de garage, dan wordt alles wat met elektronica te maken heeft na gelopen. Voor de rest kan ik / wij zeggen dat iedere auto wel iets heeft / kan krijgen, en ik /wij spreken echt wel uit ervaring, zo hebben wij de volgende automerken voor onze deur gehad (al dan niet lease / bedrijfsauto) 1x Renault (echt een ramp auto), 3x Peugeot (kent ook z'n problemen), 1x Ford, 1x Seat, 1x VW, 1x Toyota, 1x Daihatsu, 1x Hyundai, Kia voor de 2e keer. Verder het volgende, is het niet zo dat de toe leverancier(s) van onderdelen voor Kia / Hyundai, daar ook debet aan is, want als die niet de kwaliteit leveren die is afgesproken, krijg je naar mijn inziens ook problemen, toch...... Quote
Kia Fan Geplaatst 11 Augustus, 2010 Geplaatst 11 Augustus, 2010 Denk dat hier weer een hoop valt en/of staat hoe een dealer ermee omgaat!! En weer de communicatie...... En daar moeten een hoop dealers maar zeker de importeur nog maar een paar flinke cursussen in gaan volgen waar daar kan nog wel wat verbeterd worden..... Quote
Woeper Geplaatst 11 Augustus, 2010 Geplaatst 11 Augustus, 2010 (aangepast) Denk dat hier weer een hoop valt en/of staat hoe een dealer ermee omgaat!! En weer de communicatie...... En daar moeten een hoop dealers maar zeker de importeur nog maar een paar flinke cursussen in gaan volgen waar daar kan nog wel wat verbeterd worden..... Ik zeg het niet snel, maar daar sluit ik me bij aan. ;-) 12 Augustus, 2010 aangepast door Woeper Quote
xxxx Geplaatst 13 Augustus, 2010 Geplaatst 13 Augustus, 2010 jammer voor je, wij hebben inmiddels meer dan 6000 km afgelegd zonder problemen, tevreden over de auto (automaat) en over de dealer Quote
Smart Geplaatst 14 Augustus, 2010 Geplaatst 14 Augustus, 2010 (aangepast) Naast de bekende, meestal kleine, problemen zijn wij uiterst tevreden over de Venga. Inmiddels hebben wij 4800 km's afgelegd, waarvan ongeveer 3000 vakantiekilometers. De 1.4 motor heeft ons aangenaam verrast. Heel stil doet hij zijn werk. Het verbruik kan beter, maar mogelijk zal dat mettertijd afnemen. Hij rijdt zeer comfortabel, is goed geveerd en biedt veel laadruimte op compacte buitenmaten. Welgeteld 14 Augustus, 2010 aangepast door Smart Quote
bigwade Geplaatst 14 Augustus, 2010 Geplaatst 14 Augustus, 2010 Met een fietsje erachter en een flubberding op het dak gaat dat verbruik niks worden natuurlijk. Wat was het in werkelijkheid ? Antennetje shoppen in Oostenrijk ? Goed bezig ! Quote
snowy12 Geplaatst 14 Augustus, 2010 Geplaatst 14 Augustus, 2010 Ik ken de Venga niet van rijden. Heb er wel eens in de showroom ingezeten en vond het een prachtige auto. Wat me in alles wel een beetje stoort is dat de verkopers blijkbaar denken dat mensen een pakje boter kopen. Dit mankeert er aan en dat. Ik erger me een beetje hieraan. Het is dan wel niet een auto in het duurste segment, maar de mensen die een Venga kopen leggen hier toch een pak geld voor op tafel. Is het dan niet vreemd dat je een produkt krijgt waar nog van alles aan aangepast moet worden? Zeg nu eens eerlijk, als je een tv koopt en je moet vijf keer terug naar de verkoper omdat het kreng het weer niet doet of je maar een half beeld krijgt, hoe reageer je dan? Ik vind dit gewoonweg minachtig van de koper. Voor pakweg € 15.000 mag je toch een produkt verwachten dat goed is en aan je verwachtingen voldoet. Quote
snowy12 Geplaatst 14 Augustus, 2010 Geplaatst 14 Augustus, 2010 Oke Smart. Ik wil ook echt niet negatief zijn over het merk KIA. Ik berijd inmiddels 10 jaar dit merk. Maar het valt me gewoon op dat bij dit type wel erg veel klachten voorkomen. Lees ook over klachten bij de Sorento bij een kilometerstand van zo'n 70.000. Ik vind gewoon dat dit niet mag voorkomen. Onze spaarcenten zijn een goed produkt waard. Quote
Smart Geplaatst 14 Augustus, 2010 Geplaatst 14 Augustus, 2010 Met een fietsje erachter en een flubberding op het dak gaat dat verbruik niks worden natuurlijk.Wat was het in werkelijkheid? Antennetje shoppen in Oostenrijk ? Goed bezig ! Verbruik met dakkoffer was 9.2 l/100km. Snelheid gemiddeld 130/140km/u.... (zonder files) Ach, ik kwam hem toevallig tegen en dacht doe eens gek........ Voor pakweg € 15.000 mag je toch een produkt verwachten dat goed is en aan je verwachtingen voldoet. Doe er nog maar € 10.000,-- bij....... Quote
Smart Geplaatst 14 Augustus, 2010 Geplaatst 14 Augustus, 2010 Oke Smart. Ik wil ook echt niet negatief zijn over het merk KIA. Ik berijd inmiddels 10 jaar dit merk. Maar het valt me gewoon op dat bij dit type wel erg veel klachten voorkomen. Lees ook over klachten bij de Sorento bij een kilometerstand van zo'n 70.000. Ik vind gewoon dat dit niet mag voorkomen. Onze spaarcenten zijn een goed produkt waard. Oh, maar je hebt volkomen gelijk hoor. Niet negatief maar to-the-point. Ik moet er ook hard voor werken om hem te kunnen aanschaffen en te blijven gebruiken. Quote
bigwade Geplaatst 14 Augustus, 2010 Geplaatst 14 Augustus, 2010 (aangepast) Voor pakweg € 15.000 mag je toch een produkt verwachten dat goed is en aan je verwachtingen voldoet. Ben het eens met je verhaal, lees de laatste tijd ook veel te veel ellende, ook w.b. Sorento's. Kia heeft nog echt nog een hoop te doen, anders dan prijzen verhogen Auto na 3000 km de deur uitdoen gaat te ver natuurlijk. Met 6000 km/jr kun je zowieso beter een andere oplossing gaan zoeken (huren, taxi, delen etc) 14 Augustus, 2010 aangepast door bigwade Quote
snowy12 Geplaatst 14 Augustus, 2010 Geplaatst 14 Augustus, 2010 Precies Smart en Bigwade. En ik vind het dan niet kunnen dat mensen voor hun zuurverdiende geld een produkt krijgen wat niet aan de verwachtingen voldoet. En als je dan 4 of 5 klachten hebt en schrijft dat je toch wel erg tevreden bent met je auto, heeft dat misschien wel meer te maken met het feit dat je je spaarcenten erin getoken hebt en niet weer snel iets anders kunt kopen. Je moet per slot van rekening de moed erin houden he. Maar ik vind het voor als deze medemensen wel jammer dat het produkt niet gewoonweg af is. Dat moet in deze tijd toch gewoon kunnen. Een fabrikant test toch zijn produkt voordat het op de markt komt. Quote
Smart Geplaatst 14 Augustus, 2010 Geplaatst 14 Augustus, 2010 Zolang ik serieus wordt genomen bij de dealer en de problemen worden naar tevredenheid opgelost, ben ik tevreden. Wel moet het allemaal niet teveel tijd kosten. Ik ben het wel met je eens dat een produkt waarvoor je 7 jaar garantie durft te geven, beter in de markt gezet had moeten worden. Het kost Kia tenslotte veel geld om de geconstateerde problemen (en recalls) op te lossen. De dealers zijn daar overigens ook niet blij mee kan ik je vertellen. Quote
Peerke Geplaatst 15 Augustus, 2010 Geplaatst 15 Augustus, 2010 Ik rijd al een aantal jaren Kia! Heb 3 generaties Carens gehad en ben daar altijd zeer tevreden over geweest! De 1e generatie Carens was werkelijk probleemloos, de 2e was prima maar had een uiterst gevoelige koppeling en wegrijden was werkelijk voor hoger geschoolden... De 3e generatie (die nu nog steeds het verkooptype is) was werkelijk een perfecte auto!!! Er was bijna niets negatiefs over te schrijven. Ik zeg bijna want de handrem (die je met de voet moest bedienen) had een gewone handrem (met de hand bedienen) moeten zijn, dan was er aan deze Carens werkelijk niets aan te merken geweest. Wat een geweldige auto!!! We hadden echter geen grote auto meer nodig (kids de deur uit) en gingen over op de Venga vanwege de geringere kosten. Ook wij hebben het een en ander ermee meegemaakt (naast alle modificaties, ook het accuprobleem en het branden van alle lampjes), maar dat is allemaal naar volle (!!!) tevredenheid door dealer van Boxtel (Den-Bosch) opgelost!!! Ik ben tevreden over onze Venga, ook al heeft hij ook die hik. Heb ik zelf ook wel eens! Peer Quote
ger.w. Geplaatst 15 Augustus, 2010 Geplaatst 15 Augustus, 2010 Zomaar een paar vragen van een leek: Waar wordt de Venga geproduceerd ? Is dat mogelijk in de nieuwe fabriek in Slowakije en heeft men daar aanloop- c.q. kwaliteitscontroleproblemen ? Het valt mij op dat er natuurlijk klachten zijn over de Kia producten (maar bij welke auto heb je nooit problemen ??) maar bij de Venga wel erg veel (en van hetzelfde) Te weinig getest en te vroeg in de markt gezet ?? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.