Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Praktijk Verbruik Nieuwe Sportage

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Draadje loopt sinds 2/9/2010

We zijn nu wel uit de cijfertjes van de NU leverbare motoren.

Dan heb je nog zware voeten en minder zware voeten.

Leer er mee leven.

Op het Picantodeel beginnen ze al te gillen als een auto niet de beloofde 1:25 haalt maar slechts 1:19,7

Gek genoeg horen we helemaal NIKS van de Sorento gebruikers w.b. verbruik... stoere gasten..

Geplaatst

Leer er mee leven.

Op het Picantodeel beginnen ze al te gillen als een auto niet de beloofde 1:25 haalt maar slechts 1:19,7

Gek genoeg horen we helemaal NIKS van de Sorento gebruikers w.b. verbruik... stoere gasten..

Mij hoor je niet klagen, zou natuurlijk wel fijn zijn als ie op mijn ochtendwater de hele wereld rond zou komen, maar het is niet anders :)

Ik geef mijn gebruikscijfers enkel om te laten zien dat de koper/gebruiker zich niet al teveel van de veel te mooi voorgestelde fabriekscijfers aan moet trekken. Als je iets meer dan 10km per liter ver komt met de 1.6GDi, dan ben je in mijn ogen een zuinige rijder, al hoop ik niet achter die slak te hoeven rijden :wink:

• 1 maand later...
Geplaatst

Ik heb mijn sportage nu 5 weken en mijn verbruik is 1:13 half snelweg half stad dat is volgens mij heel netjes voor een 1.6 GDI.

Alleen het aftanken is een crime er gaat als je heeeeel rustig tankt nog ruim een liter of 7 in...dus om het verbruik te meten tank ik bij de zelfde pomp.

Geplaatst

Ik heb mijn sportage nu 5 weken en mijn verbruik is 1:13 half snelweg half stad dat is volgens mij heel netjes voor een 1.6 GDI.

Alleen het aftanken is een crime er gaat als je heeeeel rustig tankt nog ruim een liter of 7 in...dus om het verbruik te meten tank ik bij de zelfde pomp.

Als ik heel rustig aftank krijg ik er wel een litertje of 12 bij, maar dat zegt niet veel, de pomp kan bij mij wel eens eerder afslaan.

Om een echt verbruik te krijgen pomp ik net zolang door totdat ik de benzine zie, daarbij gebeurt het dus wel eens dat er een paar druppels over de rand gaan :(

Zat ik in de wintermaanden met veel korte stukjes op een gebruik rond de 1 op 10, nu met het wat zachtere weer had ik een tank waarmee ik 1 op 11,26 uit kwam.

Inderdaad is je verbruik heel mooi, zeker als je de helft van je kilometers in de stad hebt gemaakt maar ik denk dat je erbij vergeet te vertellen dat je wel heel voorzichtig met je gaspedaal omgaat....

Denk zelf dat ik ook wel iets zuiniger zou kunnen rijden, maar houd toch wel van een beetje vlotte rijstijl, de boordcomputer houd het momenteel op een gemiddeld gebruik van 9.1 liter op de honderd kilometer(is nog nooit gereset) bij een totaal kilomterstand van 6000km. Het zal mij benieuwen wat het verbruik gaat doen als de airco weer volop mee mag gaan draaien.......

• Like 1
Geplaatst

Hoi iedereen.

Ik heb sinds een drietal weken een Kia Sportage, de GDI 1.6 versie

Als ik het boekje had gelezen waar het gemiddelde verbruik in stond vermeld moet geloven, staat daar 6,5 L op de autostrade.

Wanneer ik nu op een drietal weken bijna 2800 km heb gereden, is mijn gemiddeld verbruik 8,5 L.

Als ik dan op de autostrade 130 km/u rijd, zit ik in 6de versnelling aan 3500 toeren.

Is dit een herkenbaar verbruik?

Alvast bedankt!

Geplaatst

Beste 'tank'-liefhebbers ;)

Er is iets wat ik niet begrijp: er wordt in dit topic vaak gepraat over 'voltanken tot aan het randje', en dit i.f.v. het zo goed mogelijk kunnen berekenen van het gemiddeld verbruik.

Sommige eigenaars staan een kwartier aan de pomp om hun tank toch maar tot de laatste druppel vol te krijgen terwijl er zelfs zijn die rekening houden met de hellingshoek van het tankstation ^_^ .

Naar mijn bescheiden mening speelt het toch geen rol als er nu 47 liter dan wel 50 liter in de tank kan...? Met die 3 liter extra zul je gewoon wat verder geraken, maar het gemiddeld verbruik zal daarmee toch niet veranderen? Of heb ik het mis...?

Het kan ook zijn dat het de bedoeling is van die chauffeurs om de tank gewoonweg zo vol mogelijk krijgen om wat langer te kunnen rijden' :wink:

Maar als het hem effectief over het berekenen van gemiddelden gaat, dan denk ik dat dit 'volproppen' nutteloos is.

Ik laat het over aan de wiskundige genieën onder ons :idea:

• Like 1
Geplaatst

Wanneer je het verbruik sporadisch sinds je laatste tankbeurt wil berekenen moet je ze net zoveel vullen als de laatste keer. De ene pomp schuimt al eens meer dan de andere met gevolg dat het tankpistool sneller afslaat (ik kan, naargelang waar ik tank tussen 8 en 11 liter bijtanken na het afslaan). Heb je de laatste keer volgetankt tot aan de rand en nu opnieuw, dan weet je dus tot 13 cijfers na de komma ( :wink: ) hoeveel je met deze tank per 100 km hebt verbruikt (aantal liters gedeeld door de gereden kilometers X 100). Kijk je enkel naar het gemiddelde verbruik sinds de aanschaf, dan maken die 5 of meer liter inderdaad niet veel uit

Een kwartier staan tanken is trouwens sterk overdreven: het zijn maar 13 en een halve minuut :-D

Mij maakt het overigens ook niet uit hoeveel de brandstof kost; ik tank toch maar elke keer voor € 30 :D

Geplaatst

Als de Sportage beneden reserve staat en men tankt hem vol tot de klik van het tankpistool dan gaat er zo'n 50 tot max 54 literkes in. Als men nog wat door 'piest' met nu en dan een klikje door het schuim kan men doortanken tot zo'n 62 tot max 66!!! (mijn persoonlijk record!?!) liters. D.w.z tot men mazout (geen schuim!) ziet staan in de kraag. Tot dusver het verhaal, waarom tank bvb. ik telkens totdat ie boordevol staat, reden 1 ipv 700 à 800 kilometer met een tank doe ik met de boordevolle tank makkelijk min. 900 tot max een goeie 1000 kilometer, ben dus langer op mijn gemak, bijkomende reden is dat als men volgende maal weer voltankt tot in de 'toot' men makkelijk het aantal gereden kilometer en de getankte liters kan berekenen tot gemiddeld verbruik (bij mij is dit immer 0,4 à 0,5 liter meer dan wat de BC opgeeft), als men het gemiddeld verbruik wil berekenen met de eerste klik gaat men een minder precieze meeting bekomen doordat de ene keer de pistool al vlugger afslaat door schuim dan de andere...

Wat nu met het gemiddeld verbruik op de BC weergegeven? Als men nu al dan niet doortankt zal dit steeds een redelijk correcte waarde weergeven naar mijn ondervindingen, bij autostraderitten en stevig doortrekken ligt dit bij mij tussen 6.8 en 7.2 en rustig rijden (secundaire wegen) tussen 5.9 en 6.2liter, de naald van de tankmeter blijft (na compleet voltanken) uiteraard wel tot soms een goede 200 kilometer op vol staan zonder dat ie zakt omdat logisch gezien de hoeveelheid die men bijprutst boven het max niveau van de vlotter staat, het enige wat wel niet klopt als men volledig voltankt is de weergave van de autonomie (kilometers die men kan rijden met een volle tank) omdat deze berekend is op tanken tot de eerste klik.

Kia zelf raad ook af om verder te tanken na de klik omdat de luchthoeveelheid die overblijft noodzakelijk zou zijn om het uitzetten (bij warm weer) van de brandstof te compenseren, maar gezien volgens mij diesel niet erg verdampend is zie ik hier weinig gevaar in, zo gauw men enkele ritten maakt zakt de brandstof al vlug en komt er lucht boven te zitten, met een benzine-Sportage daarentegen zo ik eerder afraden compleet vol te tanken daar dit véél vluchtiger is en er ook altijd een zekere druk op de tank zit hierdoor... Enfin, het topic is voor discussie vatbaar en elk tankt volgens zijn manier, men kan hier nog menig boompje over opzetten, voor de die hard fans is er ook nog 8 pagina's !!! tanklectuur te vinden op volgende link van onze Duitse broeders>>>>> http://www.kia-board.de/forum/fahrzeuge/sportage-iii/sportage-iii-faq-s-häufig-gestellte-fragen-antworten/25888-füllmenge-bei-der-betankung/

Geplaatst

...bijkomende reden is dat als men volgende maal weer voltankt tot in de 'toot' men makkelijk het aantal gereden kilometer en de getankte liters kan berekenen tot gemiddeld verbruik (bij mij is dit immer 0,4 à 0,5 liter meer dan wat de BC opgeeft), als men het gemiddeld verbruik wil berekenen met de eerste klik gaat men een minder precieze meeting bekomen doordat de ene keer de pistool al vlugger afslaat door schuim dan de andere...

Intussen weet ik (en velen met mij) al dat je technische kennis op vlak van 'heilige koeien' fabelachtig is Azzaro :P;), maar toch hou ik voet bij stuk wanneer ik zeg dat het geen verschil maakt of je nu boordevol tankt of niet. En ik heb het hier over het effectief zelf berekende verbruik hé! Niet over de waarde die de BC opgeeft, want dan tank je idd. best iedere keer ongeveer hetzelfde aantal liter.

Nog even een klein fictief voorbeeld (en dan ga ik ermee stoppen hoor): jij tankt op een mooie dag 60 liter tot aan het randje. Met een tissue veeg je de gemorste mazoutdruppels van je blinkende zijflank, en je rijdt vervolgens in de loop van de week 800 km bij elkaar. Gemiddeld verbruik = 7,5 liter (fictief voorbeeld hé !)

De volgende tankbeurt tank je maar 48 liter, want ik heb niet zoveel tijd en het kan je op dat ogenblik eigenlijk niet zoveel bommen hoeveel mazout er nu precies in die tank staat want je hebt andere zaken aan je hoofd (zoals vlug op 't Kia-forum kijken of er interessante discussies zijn :tt1: )

Volgens mij zul je de dagen erop 640 Km bijeenrijden met net hetzelfde gemiddeld verbruik als die keer ervoor.

Misschien moeten we het eens uittesten... :detective: Wie speelt er proefkonijn? :scooter:

Geplaatst

Hallo luitjes,

Wat klagen jullie toch over het verbruik van de Sportage,

Ik heb in januari 2012 een Kia Picanto gekocht,1.2 motor,automaat

Alle optie,s, nieuwprijs 16.500 euro,kilometerstand nu 3500 km!!!!

En mij auto rijd in de stad 1 op 11

Snelweg 1 op 15,

En ik rijd met een ongekookte ei onder mijn gaspedaal!!!!!

Geplaatst

Leer er mee leven.

@bigwade,geen 1 op 25 he!!!!

Snelweg 1 op 15,

Geplaatst

@bigwade,geen 1 op 25 he!!!!

Snelweg 1 op 15,

Voor het rijden eerst even de handrem eraf kan ook helpen :P (automaatjes zijn minder zuinig en alle opties maken hem nu ook niet bepaald lichter :no: ) :wink:

Geplaatst

Los van de voorgaande discussie nog even een meting mijnerzijds die aangeeft hoe groot het effect van de wind is op onze SP3:

De exactheid van de meting is betrekkelijk, want gebaseerd op de boordcomputer (die overigens naar mijn ervaring redelijk juist aanwijst).

Ik heb gisteren vanuit Zuid-Limburg naar Rotterdam gereden met 100 km/u op de snelheidsmeter, 180 km heen en 180 km terug. Stevig windje, kracht 4, uit zuid ten zuidwesten.

Verbruik heen (rugwind) 4.9L/100km (wat,ook voor mij, extreem laag is) :tt1:

Verbruik terug (tegenwind) 6.1L/100km :|

Uit deze meting (indicatie) blijkt dat de luchtweerstand op onze (forse) SP3 toch verrassend groot is. Ik wil jullie deze ervaring niet onthouden.

Voor jullie informatie:

Mijn SP3 is een 2.0 CRDi, rijstijl rustig (veel tijd beschikbaar, dus geen haast), rijomstandigheden gunstig (veel autoweg), verbruik over 20.000 km (zonder de 9.200 km met caravan): 6.3 liter/100 km (= 1 : 16).(Verbruik met caravan 8.9L/100km = 1 : 11.2) De afspraak voor de eerste 30.000km beurt is al gemaakt.

.

Geplaatst

Om min of meer een redelijke meting uit te voeren tank ik wanneer het lampje begint te branden.Soms moet ik dan wel nog een paar km's rijden voor ik een tankstation binnenrijd maar veel zal dat niet schelen.Bij het tanken gaat er bijna 45 liter in voor het pistool afslaat.Wanneer de volgende keer dus mijn lampje weer brandt weet ik dat er met de 45 liter moet gerekend worden.Dit kan dan een klein beetje verschil maken maar over het algemeen geeft dit in mijn geval het juiste verbruik weer.Meestal rond de 9L/100km(1:11,1).Ik zag dit liever wat zuiniger maar dan zal ik ook maar wat aan mijn rijstijl moeten doen,vrees ik :lol: .

Geplaatst

Ach, die problemen heb ik allemaal niet....tank al jaren voor 25 euro... :D

Geplaatst

Nou, gewoon elke tankbeurt. Wanneer ik weer aan de beurt ben... ;)

Geplaatst

Ach, die problemen heb ik allemaal niet....tank al jaren voor 25 euro... :D

Dat zijn dan de laatste jaren ook maar minder en minder liters geworden.Dus wat sneller naar de pomp :D :D .

Geplaatst

Hallo

Ik heb sinds 14 dagen een sportage met een 1.6 benzinemotor.

Hij rijdt nu 1 op 11. Niet echt zuinig dus. Moet veel beter kunnen volgens de producent.

Maar ik ben niet boven de 3500 toeren geweest en het merendeel van de kilometers heb ik rond de 100 kilometer per uur gereden.

Valt me niet mee, moet ik zeggen.

Geplaatst

Hallo

Ik heb sinds 14 dagen een sportage met een 1.6 benzinemotor.

Hij rijdt nu 1 op 11. Niet echt zuinig dus. Moet veel beter kunnen volgens de producent.

Maar ik ben niet boven de 3500 toeren geweest en het merendeel van de kilometers heb ik rond de 100 kilometer per uur gereden.

Valt me niet mee, moet ik zeggen.

Wen er maar aan, mijn verbruik 2.0 Benzine AWD doet maar 9Km met een liter en dat na 13000Km. Ik ben ook geen racer en kom zelden boven de 110Km/h.

Groet

Geplaatst

Mijn Sportage is nu ruim 3 weken jong, het betreft een 1.6 GDI het werkelije verbruik en het verbruik van de BC ontlopen elkaar niet veel. Maar het werklijke verbruik, gemeten over een afstand van 728 km, is 8,01 liter (E10) per 100 km.Veel 80 km wegen, maar ook ca 200 km van 120 KM (GPS). Voor de Android gebruikers onder ons, dit is bij gehouden met de app Refuel Calc uit de Play Store. Die houd ook benzine prijs, aantal liters, totaal betaalt etc bij.

Jan Willem

Verstuurd van mijn Transformer TF101 met Tapatalk

Geplaatst

Had eerst de Sportage3 2.0 benzineversie (5 bak). Deze kwam gemiddeld uit op lange afstand op 1 op 12,5 gemeten via boordcomputer. Vanwege problemen met resonantie en inhouden bij overschakelen de auto omgeruild voor de 1,6 GDI. Ik heb deze nu een twee maanden. Het verbruik valt me tegen. Ik had betere resultaten verwacht vanwege de lichtere auto, de zesbak en de stop en go. Ben een rustige rijder. Ik blijf ook rond de 1 op 12.5 rijden. In de stad gaat het snel naar 1 op 9,5 en dat haalde ik ook met de 2.0.

Maar geen problemen met resonantie en inhouden en daar ging het mij om. Benzineverbruik bij dit soort auto's weet je dat is gewoon minder zuinig.

Geplaatst

Heb je de 2.0 ingeruild voor een nieuwe 1.6? Hoe oud was je 2.0 en hoe (on)gunstig was de inruil, financieel gezien? Ik denk erover om mijn 2.0 van 2011-01 (m.n. om dezelfde reden als jij: inhouden) in te ruilen voor een automaat (die rijdt super, maar schijnt problemen te hebben met de cruisecontrol op de autosnelweg), maar moet dan behoorlijk bijlappen.

Geplaatst

2.0 X-clusive Aut. Hiermee rijdt ik sinds oktober 2010. Heerlijke auto. Cruisecontrol geen enkel probleem gebruik die regelmatig ook op de snelweg(s'Bosch-A'dam).

Op dit moment 9,8 ltr /100km. Wel heb ik slechts 8.000 km gereden tot nu toe.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...