SPORTAGE 2010 Chiptunen, heeft dat zin ?
9 9

25 berichten in deze discussie

Mijn sp III 2.0 awd plus pack is ook getuned door kia zelf bij de dealer en moet zeggen dat hij aardig feller is geworden en tijdens de vakantie volbeladen met caravan er achter het beter heeft gedaan dan het jaar er voor zonder tuning. Ik ben zeer tevreden er over. Het verbruik is ook iets verbeterd wij reden met caravan het eerste jaar 1:6 en het jaar erna 1:8 . En dat naar de zelfde bestemming in Italie.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat er nu een hoop mensen willen weten welke dealer dit gedaan heeft.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben destijds met mijn auto bij Bullpower geweest en die heeft zijn best gedaan Sportage 3 [2.0 Automaat] ..helaas zonder enig merkbaar resultaat. De auto is "voor en na" op de rollenbank geweest en "op papier" was er wel een kleine toename van motor koppel en vermogen te bespeuren, maar dat was zo gering dat het in de praktijk echt helemaal niets (maar dan ook echt niets) uitmaakt.

Bespaar je de moeite en het geld in geval van een turboloze motor.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt helemaal, wil je bij een benzine er wat meer vermogen bij zul je nog wat andere ingrepen moeten doen.

Bij mij heeft Bullpower er 182 pk en 442nm uit gehaald, 2.0 crdi Turbo

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Chippen is weggegooid geld bij een atmosferische motor !!

De winst die gemaakt wordt qua pk's zit hem in het verrijken van het brandstof mengsel.

Een rijker mengsel geeft meer pk's , maar ook veel meer vervuiling.

 

Zou het een TURBO geladen benzine motor zijn kan je de TURBO druk verhogen van bijvoorbeeld 1,6 naar 2.0 atm.

Dat in combinatie met een rijker mengsel en MEER lucht in de cijlinder kan een hoger koppel geven van soms wel 20% / 30%

Daar zou je wel wat aan hebben, EN een rijker mengsel EN meer lucht geeft weer een juiste verhouding.

Helaas geen TURBO op de Kia.

Niet doen is mijn advies !

Voor de katalisator ook een regelrechte ramp dat vieze rijke mengsel maar ook voor ons millieu.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

tegenwoordig met al die snufjes en ellende op een non turbo motor kan je gehoorlijk nog wat doen 


en zo als meer inspuiten om winst te halen dat werkt niet hoor krijg je echt geen meer vermogen door het is een samen spel van meerdere factoren


zo kunnen ze uit een 1.2 motor van de rio zonder dat deze meer gaat verbruiken toch even simpel en snel bijna 100pk krijgen en het brandstof verbruik daalt zelfs 


nu zou ik hier zelf ook niet aan beginnen I.V.M de garantie en zo 


maar ik weet er een paar en heb daar ook mee gereden en moet zeggen het werkt en ik ben jaloers op het brandstof verbruik 


dus ik denk dat jou aannamen niet helemaal juist is 


Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

een goed tuning bedrijf zal er voor zorgen dat bij TURBO motoren ( benzine / diesel ) het koppel en vermogen toeneemt zonder dat de

TURBODRUK toeneemt , zodat de motor dan nog steeds in zijn safety marge draait , dus turbodruk af fabriek 0.8 moet na tuning ook de

turbodruk 0.8 zijn , gebeurd dit  niet en ze draaien de druk hoger dan zal dit ten nadele zijn van de turbo en motor

 

mijn vorige auto ( peugeot 308 1.6t benzine had 150pk af fabriek en na remapping ( software tuning ) 183 pk met daarbij ruim 60newtonmeter

meer trekkracht maar heeft de turbodruk op fabrieks druk kunnen houden

de beste man legde specifiek uit dat het door hogere turbodruk pk,s en nm hoger word maar de motor niet meer in de veilige marge,s draait

en slijtage hoger word en sneller overlijd met als eerste de turbo , en als er dan nog eens een caravan achter hangt dan zeker

dus doet hij alleen chippen in veilige marge en niet er boven   ( chiptune koning PAUL WELTER ) oud mede eigenaar van beek autoracing

in Leidschendam

 

na de chiptune moet ik toegeven dat het rijplezier met 100% was toegenomen wat een beest huist er dan in zo,n 1,6 turbo

in vijfde versnelling bij 120km niets terugschakelen maar gas en echt gewoon weg , brandstof verbruik nam ook zeker af

 

auto zonder turbo zal alleen verbruik minder worden meer niet

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ook een auto zonder turbo worden de pk,s en het koppel hoger 

wel in mindere maten als een turbo motor maar me broer heeft het laten doen op een niet geblazen motor en die ging van 85 naar 99 pk en het koppel is gegaan van 120nm naar 141nm

dus zeker een winst en het verbruik is ook nog eens afgenomen dus al met al een win win situatie 

en dat voor een geblazen motor

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind 14 pk en de koppelwinst erg optimistisch voor een ongeblazen motor. 10 pk is meestal wel de max.

Is die auto op de rollenbank geweest of zijn het cijfertjes uit het boekje? En wie heeft deze auto gechipped?

Dit kan gewoon bijna niet.

 

Bij gelijkblijvende rijstijl daalt het verbruik idd.

Maar als je gebruik maakt van het vermogen, kijk dan nog maar eens.

Vermogen moet ergens vandaan komen en dat verkrijg je door onder andere meer inspuiting.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ja zeker is de auto op de roller bank gewest is gedaan bij een van de forum sponsers  :wink:  :wink:

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan moet je het waarschijnlijk zo zien en dat weet ik wel zeker:

 

De motor leverde standaard al meer vermogen als de fabriek opgeeft.

Heeft Kia wel vaker last van ( eigen ervaring ) :-D

Is super hoor, maar een vermogens stijging van 14 pk bij een ongeblazen motor met een gering vermogen kan gewoonweg niet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

hier de computer uitdraai kan je het zelf zien wat er is gemeten 

 

 

13405133.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind 14 pk en de koppelwinst erg optimistisch voor een ongeblazen motor. 10 pk is meestal wel de max.

Is die auto op de rollenbank geweest of zijn het cijfertjes uit het boekje? En wie heeft deze auto gechipped?

Dit kan gewoon bijna niet.

 

Bij gelijkblijvende rijstijl daalt het verbruik idd.

Maar als je gebruik maakt van het vermogen, kijk dan nog maar eens.

Vermogen moet ergens vandaan komen en dat verkrijg je door onder andere meer inspuiting.

================================================

 

Helemaal de juiste formulering ! Ga je het vermogen gebruiken waar je het uiteindelijk voor gedaan hebt, zal die me een party gaan ZUIPEN ! ( en vervuilen.) 

De extra pk's kunnen alleen maar dan ook echt ALLEEN gerealiseerd worden door een  (te)  rijk mengsel in te spuiten.

 

Vergelijk het met vroeger als je een brommer wilde opvoeren, het eerste wat je deed was een grotere sproeier in de carburateur zetten.

Met als gevolg grote dikke rook wolken uit de uitlaat maar wel MEER pk's

 

Ik  vind het in deze tijd van hebryde rijden of zelfs elektrisch om het millieu te sparen voor de volgende generatie's absoluut niet meer kunnen.

Maar een ieder zijn mening uiteraard, en respect ervoor !

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb heel wat brommers en scooters opgevoerd in m'n leven maar nog nooit heb ik er 1 gehad waar zwarte wolken uit de uitlaat kwamen, volgende keer toch maar even je zuigerveren nakijken? :-)  Het verhaal van het chiptunen en rijk mengsel is sowieso al niet waar trouwens, in de software zitten heel veel toleranties ingebouwd omdat de auto overal ter wereld moet kunnen functioneren. In ons land hebben we bijvoorbeeld  geen temperaturen van -60 graden en ook geen bergen van 3000 meter, een auto die dus met min 60 op een 3000 meter hoge berg op moet zul je hier dus niet nodig hebben. En juist door die dingen te finetunen is er wel degelijk winst te behalen. Bij een gelijke rijstijl gaat de auto niet voor niks minder verbruiken na softwaremodificatie...

 

 

P.s., over electrische en hybride auto's gesproken; het productieproces van zo'n auto levert meer co2 op dan de auto in z'n hele leven goed zal kunnen maken t.o. van een benzine auto. 

3 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

P.s., over electrische en hybride auto's gesproken; het productieproces van zo'n auto levert meer co2 op dan de auto in z'n hele leven goed zal kunnen maken t.o. van een benzine auto. 

 

Jaja, maar met subsidies en wegkijken is het toch veel duurzamerder hoor, net als die windmolens....

 

(Het wordt tijd dat techneuten de macht krijgen ipv geitewollesokken)

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Die windmolens zijn ook zo'n mooi verhaal idd, niemand lult voor het gemak over de revisie die zo'n kreng moet ondergaan na het leveren van een uiterst beperkt aantal Kw's...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle nieuwe auto's worden met een te rijk mengsel onder in toeren afgesteld dit om de co2 te verminderen, het omgekeerde bovenin toeren dat is het mengsel te arm terwijl het rijker moet zijn (tempratuur + kwaliteitsbehoud) Dit betekend dat een auto onder in toeren traag of loom reageert en bovenin toeren gretig is. wat chiptuners doen (2 of 3 bedrijven in Europa) is het inspuit gedrag anders maken. hoe nieuwer het type auto hoe meer vermogen er mogelijk is (zeker bij kia slag x boring)

 

98% van de chiptuners haalt zijn software bij één van de drie grote bedrijven het enige wat ze doen is software uitladen om voor de zekerheid te bewaren, ze downloaden tegen betaling de nieuwe software (daarom zijn ze zo genaamd boven of ergens anders bezig) en zetten de nieuwe gedownloade software weer terug. Hier kunnen bij sommige nog wat parameters worden ingesteld maar dan praat je over het algemeen over bedrijven die al meer in software hebben geïnvesteerd van het bedrijf waar ze het vandaan halen en er iets meer hun eigen sausje over heen gooien.

 

Dit betekend dat maar een klein deel van de tuners (lees heel weinig) eigensoftware ontwikkelen (alleen maar merk gespecialiseerd) en de rest gewoon bij de grossier vandaan komt.

 

Bedrijven als V-tune leveren een piggybag en het enige wat die piggybag doet is de luchtverhouding 1:14,7 terug brengen (ideale verbrandingsverhouding) oftewel geef jij gas onderin gaat hij minderbrandstof inspuiten en bij hogere toeren iets meer inspuiten om altijd de verhouding 1:14,7 aan te houden. Dit maakt de kastjes natuurlijk wel compex maar uiteindelijk is dit de werking.

 

Heeft chiptunen dan zin? tuurlijk alleen vraag je af waarom een fabrikant iets maakt wat wel overwogen is gemaakt (en wat meerdere jaren kost) om ons dat stukje plezier te geven van een betrouwbare auto. Ik zou als ik een auto koop met 7 jaar garantie het risico niet willen lopen of je moet bij een gespecialiseerd bedrijf zijn (die dus alleen kia en Hyundai doet) en weet waar die mee bezig is (en dus niet alle merken tuned want die kopen software in) maar bespreek altijd verhaal garantie.

 

En het hierboven geschetste beeld van de tuningswereld is helaas echt waar. extern of intern beide zorgen ze voor het zelfde resultaat.

 

Vaak is goed inrijden (laag in toeren 1200/1500 toeren tot 3500/4500 toeren laten klimmen) een fijner alternatief om een goed rijdende auto te krijgen dan een dure chiptuning. Hierdoor leert de software van de auto om onderin te compenseren en wordt je auto beduidend vlotter. Tevens het type brandstof wat je tankt is ook redelijk bepalend een liter tango heeft nou eenmaal minder energie dan een liter BP of shell (zeker als het import brandstof uit duitsland/frankrijk is (E10))

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

" Vaak is goed inrijden (laag in toeren 1200/1500 toeren tot 3500/4500 toeren laten klimmen) een fijner alternatief om een goed rijdende auto te krijgen dan een dure chiptuning. ""

 

 

Hmmmm, Ooit wel eens gereden in een gechipte auto??

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

 Tevens het type brandstof wat je tankt is ook redelijk bepalend een liter tango heeft nou eenmaal minder energie dan een liter BP of shell (zeker als het import brandstof uit duitsland/frankrijk is (E10))

Een litertje Tango komt van Q8 en die halen het weer uit hetzelfde depot als Shell of BP.

En dat is feit.

Google er maar eens op.

Verschil zit hem in additieven en die hebben bijna een homeopathische verdunning.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt helemaal Bigwade, er zijn al zoveel testen geweest met de brandstoffen.

En telkens waren de verschillen onderling minimaal.

Ofwel geldklopperij.

 

Ene... Inrijden is al lang niet meer nodig. Ze kunnen beter in de boekjes zetten, rij niet als een oud wijf in de beginperiode.

2 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle nieuwe auto's worden met een te rijk mengsel onder in toeren afgesteld dit om de co2 te verminderen, het omgekeerde bovenin toeren dat is het mengsel te arm terwijl het rijker moet zijn (tempratuur + kwaliteitsbehoud) Dit betekend dat een auto onder in toeren traag of loom reageert en bovenin toeren gretig is. wat chiptuners doen (2 of 3 bedrijven in Europa) is het inspuit gedrag anders maken. hoe nieuwer het type auto hoe meer vermogen er mogelijk is (zeker bij kia slag x boring)

 

98% van de chiptuners haalt zijn software bij één van de drie grote bedrijven het enige wat ze doen is software uitladen om voor de zekerheid te bewaren, ze downloaden tegen betaling de nieuwe software (daarom zijn ze zo genaamd boven of ergens anders bezig) en zetten de nieuwe gedownloade software weer terug. Hier kunnen bij sommige nog wat parameters worden ingesteld maar dan praat je over het algemeen over bedrijven die al meer in software hebben geïnvesteerd van het bedrijf waar ze het vandaan halen en er iets meer hun eigen sausje over heen gooien.

 

Dit betekend dat maar een klein deel van de tuners (lees heel weinig) eigensoftware ontwikkelen (alleen maar merk gespecialiseerd) en de rest gewoon bij de grossier vandaan komt.

 

Bedrijven als V-tune leveren een piggybag en het enige wat die piggybag doet is de luchtverhouding 1:14,7 terug brengen (ideale verbrandingsverhouding) oftewel geef jij gas onderin gaat hij minderbrandstof inspuiten en bij hogere toeren iets meer inspuiten om altijd de verhouding 1:14,7 aan te houden. Dit maakt de kastjes natuurlijk wel compex maar uiteindelijk is dit de werking.

 

Heeft chiptunen dan zin? tuurlijk alleen vraag je af waarom een fabrikant iets maakt wat wel overwogen is gemaakt (en wat meerdere jaren kost) om ons dat stukje plezier te geven van een betrouwbare auto. Ik zou als ik een auto koop met 7 jaar garantie het risico niet willen lopen of je moet bij een gespecialiseerd bedrijf zijn (die dus alleen kia en Hyundai doet) en weet waar die mee bezig is (en dus niet alle merken tuned want die kopen software in) maar bespreek altijd verhaal garantie.

 

En het hierboven geschetste beeld van de tuningswereld is helaas echt waar. extern of intern beide zorgen ze voor het zelfde resultaat.

 

Vaak is goed inrijden (laag in toeren 1200/1500 toeren tot 3500/4500 toeren laten klimmen) een fijner alternatief om een goed rijdende auto te krijgen dan een dure chiptuning. Hierdoor leert de software van de auto om onderin te compenseren en wordt je auto beduidend vlotter. Tevens het type brandstof wat je tankt is ook redelijk bepalend een liter tango heeft nou eenmaal minder energie dan een liter BP of shell (zeker als het import brandstof uit duitsland/frankrijk is (E10))

Zal allemaal waar zijn.....maar het gaat bij fabrikanten en importeurs veel vaker over dingen als marketing....inderdaad naast de uitstoot reductie waardoor een nieuwe auto in een lager BPM tarief valt en daarmee aantrekkelijker gepositioneerd kan worden (en evt. bijtelling plezieriger is). Bij sommige merken, zoals VAG en Volvo, kun je achteraf met behoud van garantie de auto flink laten "boosten", maar daar betaal je dan wel stevig voor. Niet omdat de auto er stuk van gaat, maar omdat het anders de modellenpolitiek in de wielen rijdt...niemand zou meer de uitvoering met de grotere motor kopen.....die dan vaak ook wat rijker van duurbetaalde opties is voorzien waar flink aan verdiend wordt. Inderdaad gewoon door nieuwe software te laden, klaar terwijl je wacht en verder niets. Bij Volvo is de huidige T2, de T3 en de T4 machine helemaal identiek...op de software na. Tuning kost bijna 1000 euro, maar omdat het binnen de marges van de wet gebeurt, wordt er maximaal 20% meer vermogen geleverd. Er is ergens bepaald dat bij een grotere vermogenstoename de auto niet meer aan de typegoedkeuring voldoet. Dus een T2 mag wel een T3 worden en een originele T3 mag een T4 worden, maar een T2 mag geen T4 vermogen krijgen.

Mijn eigen tuningservaring uit het verleden betroffen een 2.0 T benzine en een D5 diesel. Beide veranderden volslagen van karakter en dat in positieve zin. Maar een turboloze motor tunen met alleen een beetje software is tot hevige teleurstelling gedoemd. Want het "kietelen" gaat verder echt wel verder dan de mengverhouding optimaliseren....er wordt gespeeld met inspuitmoment en inspuitduur, turbodruk en drukopbouw etc.

4 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zit groot verschil in de motor van de Volvo, namelijk de injectoren zijn al anders. brandstof pomp is anders. turbo druk sensor is anders. Dit is importeur gebonden omdat er geld mee te verdienen is, dat klopt. Alleen wat de meeste omdehoektuners doen is gewoon standaard file inladen. tuurlijk wordt er gespeeld met inspuitmoment en inspuitduur maar waarom... idd ideale verhouding.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Om even een update te geven omtrent de verschillen bij de 136pk en 184 pk sportage diesel:

 

In  het beginstadium hoorde je verhalen dat het alleen de software is die anders is.

 

Dit is er allemaal anders aan:

 

136 pk: Borgwarner Turbo VGT-Turbo  184pk: Garret turbo e-VGT-Turbo

136pk: compressie 16,5:1    184pk: compressie 16:1

 

136pk heeft andere injectoren

136pk heeft een andere koppeling en een ander ( 2 massa ) vliegwiel

 

Verder is het blok en de bak hetzelfde.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk.... daarom rij ik de originele 184 pk versie. En tot nu toe geen seconde spijt van. Power puur zonder chipje, maar wel garantie!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9305 met Tapatalk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik rij ook de 184pk 2.0 diesel, doch vraag ik me af wie deze versie gechipt rijdt en hoe zijn ervaringen daarmee zijn.

Ondanks de hoge cijfers op papier mbt pk en koppel, zijn de prestaties niet helemaal naar gelang voor mijn gevoel. Ik ken zat mensen met minder pk's en koppel, doch die ik altijd dien voor te laten als we aan de verkeerslichten staan..

Grtz,

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!


Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.


Nu aanmelden
9 9