Ga naar inhoud

Kia dealer stelt teleur.


Tazteam

Aanbevolen Berichten

Ja, je leest het goed, onze Kia dealer heeft ons best teleurgesteld.

Dat er een fout wordt gemaakt, oke, maar een opeenstappeling van fouten wordt ons zelfs teveel.

Onze Pica is voor een kleine beurt naar de lokale Kia dealer geweest.

Thuis de rekening eens doorgekeken, en wat blijkt, er wordt € 209 in rekening gebracht, terwijl er toch duidelijk op MijnKia een bedrag staat van € 153.

Een verschil van € 56 vind ik toch te zot voor woorden.

Op de specificatie van de rekening staat dat er voor 3 liter olie maar liefst € 92,67 wordt gerekend, das bijna € 31 per liter.

Deze prijs wordt door Kia Nederland geadviseerd, vraag mij verder niet hoe en waarom.

Ook bij controle van het oliepeil, doe ik elk weekend, dus ook net na een beurt, kwam ik tot de conclusie dat het oliepeil maar liefst ruim 2 cm boven de maximale aanduiding staat.

Te weinig olie in een blok is niet goed, maar teveel doet hem ook geen goed.

Omdat de auto tijdens de kleine beurt, 84888 km gelopen heeft, en de distributieriem en spanrollen bij 90.000 km vervangen dienen te worden, maar ook van de dealer geen melding.

Mijn vrouw is terug gegaan naar de dealer, en alles voor gelegd aan de dealer.

Ze hebben toegegeven dat er een foutieve rekening aan ons is gegeven...............namelijk voor een diesel, en ja die kleine beurt kost dan € 209.

We hebben idd € 56 teruggekregen.

De auto is de garage in gegaan, en daar is bijna 3/4 liter olie uit het blok gehaalt.

Nu staat hij tenminste op het juiste peil.

Over de distributieriem en spanrollen waren ze kort.............had op de bon moeten staan, maar als ze de gegevens van een diesel uitdraaien, komen ze er nooit achter van de juiste gegevens van een benzinemotor.

Een ander klein minpunt: elke 12, 24, 36, 48, 60 maanden dient de dealer een zg lakcontrole te doen, dit ivm garantie ed.

Is pas gebeurt toen wij er om vroegen.

Kortom: een kleine beurt van de kleinste telg van Kia is uitgelopen op een grote frustratie van ons naar de dealer.

Als ik de rekening niet had gecontroleerd had via mijnKia, was het te duur uitgevallen, en had ik kunnen fluiten naar mijn teveel betaalde centen.

En de vraag natuurlijk: wat had er met de motor gebeurt met het teveel aan olie.

En allerbelangrijkste: wie is er verantwoordelijk voor als de auto pas bij 100.000 km naar de garage zou gaan voor de eerst volgende grote beurt, en tussentijds had de distributieriem gebroken?

Daarom mijn advies: ga niet zomaar af op het goed vertrouwen van uw Kiaddealer, maar controleer de auto.

Raadpleeg MijnKia, en ga daar van uit, anders kan het zeer fout aflopen.

Ik ben zeer teleurgesteld in mijn dealer, en overweeg maar naar een zg universeel garagebedrijf te gaan.

Ik moest het even kwijt.

Philip

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Oef, dat is goed afgelopen Philip! 't Is dat je zelf het eea. hebt gecontroleerd! Doe ik zelf trouwens ook altijd. Het is niet dat de dealer niet te vertrouwen zou zijn, dat geloof ik nou ook weer niet, maar zelf op het vinkentouw zitten kan nooit kwaad zonder nu een controlefreak te worden. Waar ik me wel aan ereger is het standaardzinnetje op de faktuur: klein materiaal. Dat zit al lang in de onderdelen en ook wanneer er geen zgn. klein materiaal gebruikt is of kan zijn staat dat erop. Dan zijn bij mij de rapen gaar. Heb dat nu dus ook niet meer, over vinkentouw gesproken.

Heeft jouw dealer je trouwens geen excuses aangeboden? Zou toch wel het minste zijn.

Wens je wijsheid, ook universeel garagebdrijven maken fouten, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heey Willem,

over die kleine bedragen zoals klein materiaal enz, tja daar maak ik mijn niet zo druk over.

De dealer heeft wel excuses aangeboden ivm de rekening.

Omtrent de hoeveelheid olie in het blok werd simpel gedaan van: oh de monteur zal er met niet zijn hoofd niet bij zijn geweest.

Misschien de volgende keer de kans dat er geen olie in wordt gedaan??

Ik heb er een rotgevoel over, en moest het even van mij afschrijven.

Philip

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je bent het vertrouwen kwijt Philip! Zou de dealer nog eens bellen en hem hierop wijzen. Bedrijven waar men geen vertrouwen meer in heeft sluiten hoe dan ook heel snel hun deuren. Kijk hoe hij/zij zich opstelt en handel dan naar bevinden....

Vwb. de kleine posten als 'klein materiaal' is voor mij een principiele. Dat gaat ook over vertrouwen....

Succes en groeten daar!

Link naar reactie
Delen op andere sites


De dealer heeft wel excuses aangeboden ivm de rekening.

Omtrent de hoeveelheid olie in het blok werd simpel gedaan van: oh de monteur zal er met niet zijn hoofd niet bij zijn geweest.

Misschien de volgende keer de kans dat er geen olie in wordt gedaan??

Geloof mij dat er richting jouw luchtig over gedaan is maar dat de monteur echt wel een beste lezing gekregen heeft over wat er gebeurd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo TazTeam,

Dat is echt niet zo netjes, en zit men daar een beetje te suffen dan?

Een benzine met een diesel verwarren, daar kom je dan toch echt achter als je de motorkap omhoog doet, of ben ik dan zo alert?

Dat is bij mij altijd het eerste wat mij opvalt, of het een benzine motor is of een diesel, je ruikt het trouwens toch ook.

Bij het aftappen van de motorolie ruik je het, en je ziet het ook nog eens aan de kleur van de olie.

Is het brandstoffilter dan niet vernieuwd en het luchtfilter, daar ruik je het toch ook al!

Nu zijn we allemaal mensen, en fouten kunnen we allemaal maken.

Maar dan ook nog teveel olie in de motor gieten, word er na de verversing dan nooit meer gepeild dan, dat dien je tenalle tijden te doen, of ben ik nu ouderwets bezig, zo heeft men het mij tenminste altijd geleerd.

Peilen na het vullen!

Wat er kan gebeuren bij teveel aanwezige olie.

Het is in elk geval niet goed voor de motor, de zuigers kunnen in de olie gaan plonzen, dat geeft weerstand, je kan dit merken doordat de motor niet op toeren wil of kan komen.

De olie die teveel aanwezig is, die word heel snel als eerste verbrand, je kan een motor ook leren oliezuipen, sorry voor deze uitdrukking.

En het kan ook gebeuren dat het oliekeringen kost, ze worden kapot geperst.

In elk geval, het kan aan alle kanten schade veroorzaken aan de motor.

Te weinig olie is niet goed, en teveel is ook niet goed, de juiste hoeveelheid, dat is gewoon erg goed.

Ik zelf vul net iets tot onder het max. streepje ongeveer 1 tot 2 millimeter.

De meeste mensen denken dat olie enkel en alleen voor de smering is, wel, dit is niet juist!

De olie heeft ook nog een koelend effect voor het hart van de motor, waar dus geen koelvloeistof komt, kijk maar eens naar de krukas en omliggende delen.

Het is dus gewoon erg goed dat er is opgelet, anders had je meer problemen gekregen, en ook teveel geld betaald.

Soms voel je gewoon dat er iets niet klopt, en vaak zijn die gevoelens gewoon juist.

Ik hoop echter dat men hier niet te wantrouwend over gaat doen, misschien is het maar eenmalig.

Ik zou de volgende keer er een gekheidje over maken, even gekscheren.

Dan even goed naar de reactie van het gezicht kijken.

Je laat het ze dan even goed voelen op een erg nette manier.

Ik wens jou verder veel succes en heel veel rijplezier in de KIA.

met vriendelijke groet,

Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites


1) prijs te hoog; is administratieve fout, opgelost dus

2) Olie en distributie is met een verkeerd ingeklopt type een misser.

De monteur heeft dat van zijn baas inmiddels wel begrepen denk ik zo..

Fouten kunnen overal gemaakt worden.

Hoe waren eerdere beurten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Fouten maken kan inderdaad iedereen overkomen. Maar fouten toegeven is een ander verhaal. Ik heb overwogen om ook naar deze dealer te gaan na onze ronduit frusterende ervaringen met een dealer in de directe omgeving.

Ik heb zo langzamerhand het vertrouwen in het merk Kia en de wijze waarop je als klant behandeld wordt wel verloren. Er zullen ongetwijfeld goede Kia-dealers zijn maar Kia Nederland....uhm, ik wordt er niet vrolijk van.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1) prijs te hoog; is administratieve fout, opgelost dus

2) Olie en distributie is met een verkeerd ingeklopt type een misser.

De monteur heeft dat van zijn baas inmiddels wel begrepen denk ik zo..

Fouten kunnen overal gemaakt worden.

Hoe waren eerdere beurten ?

Andere beurten waren goed.

Zoals jij nu schrijft, ga je er gemakkelijk om.

Maar als het straks jouw auto betreft, ga je ook je bedenkingen krijgen bij je dealer.

Ik geef alleen aan dat ik de auto/rekening/mijnkia heb geraadpleegd/gecontroleerd, en daaruit concludeer dat er wel erg veel fouten werden gemaakt.

Niet iedereen kijkt na een beurt onder de motorkap, hele volksstammen weten zelfs niet hoe deze te openen.

Rijst tevens de vraag: als ik het NIET had gecontroleerd, wie was dan aansprakelijk voor de gevolgschade van de overtollige olie, of erger het breken van de distributieriem.

Om dus zomaar over deze gebeurtenis heen te stappen gaat mij net even te ver, en wil ook hiermee andere Kiarijders even attenderen op hetgeen is uitgevoerd, en juist is uitgevoerd.

Philip

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou Philip, aan snelle reacties geen gebrek! Denk dat je het eea. prettig kan oplossen maar laat niet over je lopen immers for time being vertrouwen beschaamd. Jij het beste, groeten, Willem.

PS. Jij nog plannen met de Pica? Mijn plannen zojuist moeten cancelen, moest voor een dag of wat naar Parijs, Sorento mee, maar een van de zoons net opgenomen en geopereerd aan blinde darm. Daar ga je dan met je plannen......

Link naar reactie
Delen op andere sites


Fouten maken kan inderdaad iedereen overkomen. Maar fouten toegeven is een ander verhaal. Ik heb overwogen om ook naar deze dealer te gaan na onze ronduit frusterende ervaringen met een dealer in de directe omgeving.

Ik heb zo langzamerhand het vertrouwen in het merk Kia en de wijze waarop je als klant behandeld wordt wel verloren. Er zullen ongetwijfeld goede Kia-dealers zijn maar Kia Nederland....uhm, ik wordt er niet vrolijk van.

Die Kia dealer in Oosterhout (heb je historie even bekeken) is na aankoop een zak uien, dat was helder. (met een zeer brakke werkplaats, wegblijven daar)

Het bedrijf waar Tazteam de auto in OH heeft is die waar ons gewaardeerd lid peterrrrrrrrrrrrrr werkt, en JA er zal beslist een medewerker met een rood oortje rondlopen morgen, denk ik.

Heeft niks met het merk te maken hoor :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


allemaal wel vervelend en ik begrijp dat je er een beetje narrig van wordt. Echter, komt bij elk merk wel voor. Heb een collega waar men in zijn BMW 2 liter olie meer bijvulde dan er in zou kunnen. Rekening teruggedraaid met het motto "vergissinkje". Ook wilde men doodleuk zijn auto een jaar te vroeg APK keuren. Brengt allemaal geld op moet je maar denken.:?

aangepast door snowy12
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben er nog niet zo zeker van of het niets met het merk te maken heeft. We hebben inmiddels weer een ander probleem met dit geweldige autootje. Binnenkort zal ik jullie daar wel over informeren.

Met Kia Nederland heb ik inmiddels ervaring en dat stemt mij niet tot grote vreugde.

Ik ben er heus wel overtuigd dat er met elk merk wel iets is. Perfecte producten worden nu eenmaal maar sporadisch gemaakt anders valt er niets te verdienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik moet, denk ik, m'n handjes samenknijpen aangezien ik eigenlijk niets op de dealer aan te merken heb, afgezien van een paar schoonheidsfoutjes maar dat is dan ook alles....Kortom: tot nu toe tevreden-

Philip z'n vertrouwen is echter, zoveel is wel duidelijk, ernstig beschaamd en dat is iets waar de dealer zich tot 't uiterste moet inspannen om dat vertrouwen weer terug te krijgen. Dat alles heeft in het kort te maken met mentaliteit..........

Link naar reactie
Delen op andere sites


Philip z'n vertrouwen is echter, zoveel is wel duidelijk, ernstig beschaamd

Bedenk hierbij dat het geen standaard auto is (waarbij de fout eerder voor zou kunnen komen), maar een auto die heel erg opvalt en bekend is bij de dealer.

Peterrrrr heeft zelfs nog melding gemaakt dat hij hem gezien heeft en die zal vast niet voor elke Pica naar de werkplaats gaan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik had Philip al via pm gesproken, heb er in gezegd dat ik ook wel wil weten waar het fout is gegaan en wat er aan gedaan is om dit voortaan te voorkomen en dat ik daar achteraan ga ! Wij zijn geen bedrijf waar je elke keer je factuur moet checken, helaas komt het af en toe dus blijkbaar wel voor en dat is niet zoals het hoort !

Wordt vervolgd....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik had Philip al via pm gesproken, heb er in gezegd dat ik ook wel wil weten waar het fout is gegaan en wat er aan gedaan is om dit voortaan te voorkomen en dat ik daar achteraan ga ! Wij zijn geen bedrijf waar je elke keer je factuur moet checken, helaas komt het af en toe dus blijkbaar wel voor en dat is niet zoals het hoort !

Wordt vervolgd....

Ik begrijp uit dit verhaal dat de factuur niet op naam\kenteken staat, anders lijkt mij dat dit soort dingen niet voor kunnen komen. Immers in de database staat dan altijd dezelfde auto gekoppeld en de juiste werkzaamheden en prijzen. Dit zou zelfs te gebruiken zijn voor de monteurs om te kijken wat er moet gebeuren en eventueel op voorhand te waarschuwen voor mogelijk aanstaand onderhoud op basis van leeftijd of kilometrage.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je loopt ook een risico dat de motor juist olie gaat verbruiken doordat er te veel olie in zit. Druk in motor word hoger en daarmee kunnen er keerringen beschadigd raken. Maar denk dat het wel mee valt omdat er geen duizenden kilometers gereden zijn met een tehoog olie peil. Blijft wel heel slordig.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hartelijk dank voor alle op en aanmerkingen.

Ik heb nu contact gehad met Peterrrr, idd werkzaam bij mijn dealer.

Ik hoop dat hij iets meer duidelijkheid kan geven omtrent het gebeurde.

Ben blij dat de auto geen gevolgschade heeft opgelopen, dit omdat ik het tijdig kon constateren, en geen vele kilometers heb gereden, wat normaal in het weekend wel het geval is.

Binnenkort een afspraak maken met de dealer voor de distributieriem, en er nogmaals op wijzen dat zulke fouten echt net gemaakt mogen/kunnen worden door een erkend bedrijf.

Met 1 fout kan ik leven maar een opeenstappeling is zelfs voor ons teveel.

Hopelijk leert de dealer ook van deze fouten.

En.................iedereen is nu ook op de hoogte dat het bij een dealer echt wel fout kan gaan, ondanks dat ze misschien al jaren zeer goed presteren.

Nogmaals bedankt voor de reacties, en als er meer info komt vanuit de dealer, laat ik het wel weten.

Philip

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tsja zulke dingen gebeuren bij elk garagebedrijf. Het kan toevallig een drukke dag zijn geweest.. Of iets anders natuurlijk. Het is allang netjes dat ze het teveel betaalde bedrag hebben teruggegeven en dat ze de olie die er teveel inzat eruit hebben gehaald en dat ze de fout

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




×
×
  • Nieuwe Aanmaken...