bigwade Geplaatst 23 Mei, 2011 Geplaatst 23 Mei, 2011 Ben sinds 4 maanden in het bezit van een sportage 3 ex met alle toeters en bellen ,maar ik moet zeggen dat hij me erg tegenvalt. had voorheen bmw 3.0 en dus mis ik heel veel vermogen.ook de wegligging is niet om over naar huis te schrijven erg windgevoelig. ben er deze week mee naar Italy geweest en heb me ook rot gerergerd aan het brommen bij 3000 toeren en een navigatie systeem dat je honderden kilometers om stuurt. gelukkig wist ik de weg anders was nu waarschijnlijk nog niet thuis. al met al een heleboel poeha ,maar niet wat je ervan mag verwachten. ben dus al weer naarstig op zoek naar vervanging. Ik begrijp het best. Vanuit een lage BMW met lekker power en top-onderstel, naar een minder sturende hogere auto met geknepen motor is geen feest. De combinatie automaat en 2.0B is idd geen gelukkige, en ook ik ben op zoek of dat beter kan middels luchtfilter e/o andere uitlaat. Het is net of de boel geknepen is en het geluid bij 3000-3500 t/m kan wat knerpend/hinderlijk zijn. Aangezien ik het meeste in de Randstad rij kom ik amper boven de 90-110 en heb er niet zo'n last van, buiten het sturen. Zo'n rit naar Italië is natuurlijk wat anders. Die navi ? Daar ga ik het even niet over hebben, maar ik zou voor 99,95 euro een refurbished TT ergens in de auto leggen voor het geval dat.. Ben benieuwd wat je gaat doen. Leuke Turbo uit Canada importeren ? Moet kunnen grtz! Quote
Kia 910 Geplaatst 23 Mei, 2011 Geplaatst 23 Mei, 2011 Goeieavond allemaal, Ik heb mijn Sportage zo'n 3,5 week geleden op mogen halen. Een 1.6 GDI pluspack, panoramadak en als extra optie de X-clusive 18 inch wielen. Ik ben nu bijna zo'n 1200 km verder en kan niet anders zeggen dat de auto mij heel erg bevalt. Het wel of niet bevallen van een nieuwe auto ligt er natuurlijk ook aan wat je daarvoor hebt gereden. Tenslotte maak je een nieuwe keuze. Vergelijken doe je altijd. Mijzelf gaat het er vooral om hoe voel ik mij in de auto. Ook de manier hoe je de auto rijd en er mee omgaat bepaalt hoe je de auto gaat ervaren. Als ik naar mezelf kijk reed ik hiervoor een snelle 207. Zou oneerlijk zijn om de Sportage nu de grond in te boren omdat hij niet zo snel is en de wegligging pet is. Mijn mening is, je hebt een proefrit gemaakt, informatie vergaart en gebaseerd daarop deze auto aangeschaft. Beoordeel de auto waar hij voor bedoelt is. Mijn 207 heb ik destijds ook niet gekozen omdat ik zo graag lekker "off road" wil rijden. Ook weet ik dat een acceleratietijd van 12 seconden niet snel is. dit zijn zaken die je van te voren wist. Zijn er dan geen minpunten, natuurlijk wel, ik heb er twee. Ik noem het verbruik, gem. 1 op 10 en het koppelen van mijn BB 9700, lukt voor geen meter en geloof me, ik heb alles geprobeerd (ook de tips van het forum). Gaat een paar dagen goed en daarna schiet ie weer in de stress. Ik ga hiervoor (telefoon) ook terug naar de dealer. Ik hoop hiermee toch de (toekomstige) Sportage rijders een andere invalshoek te geven omdat ik vind dat Kia voor dit geld toch een relatief goede auto heeft neergezet. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Dit wel gebaseerd op dat iedereen zijn mening mag geven natuurlijk. Groet, Kia 910 Quote
chrichri Geplaatst 23 Mei, 2011 Geplaatst 23 Mei, 2011 Natuurlijk gaat iedereen vergelijken met zijn vorige wagen.Als die vorige zo perfect bleek te zijn vraag je je soms af waarom mensen dan niet bij hetzelfde merk blijven .Van mijn vorige(Toyota Rav4)was ik ook tevreden maar na 9 jaar was het tijd voor een andere.De Sportage beviel me zo dat ik niet heb getwijfeld.Dan ben je ook bereid om eventuele minpunten erbij te nemen en heb je dat trouwens niet bij elke wagen.Vergelijken mag natuurlijk maar vergelijk a.u.b geen appelen met peren.En ben je niet tevreden over de Sportage(of KIA),doe hem dan weg en koop een ander merk.Maar blijf er niet over zeuren.Ga dan ook eens bij jezelf ten rade want het ligt niet altijd aan de auto zelf . Quote
bigwade Geplaatst 23 Mei, 2011 Geplaatst 23 Mei, 2011 Ach hier in NL hebben ze nu een aardig radio reclame spotje. Geen idee wat het product is maar het gaat over een man die van een X5 naar lijn5 gaat...... Kan dus ook (BMW>>Tram) Quote
Dutchy Geplaatst 24 Mei, 2011 Geplaatst 24 Mei, 2011 Natuurlijk gaat iedereen vergelijken met zijn vorige wagen.Als die vorige zo perfect bleek te zijn vraag je je soms af waarom mensen dan niet bij hetzelfde merk blijven .Van mijn vorige(Toyota Rav4)was ik ook tevreden maar na 9 jaar was het tijd voor een andere.De Sportage beviel me zo dat ik niet heb getwijfeld.Dan ben je ook bereid om eventuele minpunten erbij te nemen en heb je dat trouwens niet bij elke wagen.Vergelijken mag natuurlijk maar vergelijk a.u.b geen appelen met peren.En ben je niet tevreden over de Sportage(of KIA),doe hem dan weg en koop een ander merk.Maar blijf er niet over zeuren.Ga dan ook eens bij jezelf ten rade want het ligt niet altijd aan de auto zelf . Eens...... niks meer aan toe te voegen!!!!!!!!!!!! Quote
kialoog Geplaatst 24 Mei, 2011 Geplaatst 24 Mei, 2011 Eens...... niks meer aan toe te voegen!!!!!!!!!!!! Zijn jullie er al mee op vakantie geweest dan???? uurtje of 10 sturen. 2x een proefritje van pak um beet, uur?? is iets heel anders dan deze rit van "walter4'' Ook ik moet nog bezien of ik met een andere mening ga komen als ik er zo'n rit op heb zitten. Ook bij het zelfde merk blijven is ook niet gezegd dat dat dan automatisch goed is b.v. een andere vorm stoel (dat voel je niet direct in een halfuurtje proefrijden ) of een toch niet bevallend dashbord waar je dan lang tegenaan moet kijken om zomaar een paar voorbeelden te noemen kan de pret toch erg drukken en je mening nadat toch bijstellen van tevreden - ontevreden, niet helemaal wat ik gedacht had. Dat kan zomaar toch, en daar zou je dan niks van mogen/of wat van willen zeggen (zeuren).Lijkt mij niet. Maar ja , ieder z'n mening toch, las ik hier ergens boven. Quote
Kia 910 Geplaatst 24 Mei, 2011 Geplaatst 24 Mei, 2011 Zijn jullie er al mee op vakantie geweest dan???? uurtje of 10 sturen. 2x een proefritje van pak um beet, uur?? is iets heel anders dan deze rit van "walter4'' Ook ik moet nog bezien of ik met een andere mening ga komen als ik er zo'n rit op heb zitten. Ook bij het zelfde merk blijven is ook niet gezegd dat dat dan automatisch goed is b.v. een andere vorm stoel (dat voel je niet direct in een halfuurtje proefrijden ) of een toch niet bevallend dashbord waar je dan lang tegenaan moet kijken om zomaar een paar voorbeelden te noemen kan de pret toch erg drukken en je mening nadat toch bijstellen van tevreden - ontevreden, niet helemaal wat ik gedacht had. Dat kan zomaar toch, en daar zou je dan niks van mogen/of wat van willen zeggen (zeuren).Lijkt mij niet. Maar ja , ieder z'n mening toch, las ik hier ergens boven. Hé Kialoog, Natuurlijk mag iedereen zeggen wat hij/zij vind over de Sportage, graag zelfs. Als dat niet het geval zou zijn dan bestond het forum tenslotte niet. Wat ik probeerde uit te leggen is dat het niet helemaal eerlijk is om over bepaalde zaken negatief te zijn die je van tevoren zou kunnen weten. Natuurlijk weet je niet of een stoel lekker zit na 10 uur sturen, het verbruik tegenvalt (klopt tenslotte nooit met de opgegeven cijfers), de auto goed rijd met een caravan enz. Echter zaken als acceleratie, waar zit het koppel, is ie stil of rumoerig, jouw genoemde dashboard, Sportage versus 3.0L BMW enz., zijn toch zaken die je vrij snel herkent met een proefrit. Dat wil niet zeggen dat je er niets over mag roepen maar vind ik niet echt een "verborgen gebrek". Daarom zei ik ook dat het vaak gaat over hoe voel je jezelf in een auto en ben je inderdaad dan wat soepeler m.b.t. sommige minpuntjes. Natuurlijk heeft dat er alles mee te maken wat je gewend bent geweest. Als het je dan allemaal erg tegen valt kan je niets anders concluderen dat je waarschijnlijk een verkeerde keuze gemaakt hebt. Shit happens, zeg ik dan altijd maar alleen het probleem is dat het hier niet gaat om een zak met drop. Groet, Kia 910 Quote
AntonE Geplaatst 24 Mei, 2011 Geplaatst 24 Mei, 2011 Natuurlijk gaat iedereen vergelijken met zijn vorige wagen.Als die vorige zo perfect bleek te zijn vraag je je soms af waarom mensen dan niet bij hetzelfde merk blijven .Van mijn vorige(Toyota Rav4)was ik ook tevreden maar na 9 jaar was het tijd voor een andere.De Sportage beviel me zo dat ik niet heb getwijfeld.Dan ben je ook bereid om eventuele minpunten erbij te nemen en heb je dat trouwens niet bij elke wagen.Vergelijken mag natuurlijk maar vergelijk a.u.b geen appelen met peren.En ben je niet tevreden over de Sportage(of KIA),doe hem dan weg en koop een ander merk.Maar blijf er niet over zeuren.Ga dan ook eens bij jezelf ten rade want het ligt niet altijd aan de auto zelf . Jammer, dat je zo reageert op iemand die oprecht zijn mening geeft. Ik vind het juist ook interessant om berichten van gebruikers te lezen die minder enthousiast zijn. Ik ervaar dit bericht ook niet als zeuren maar als vaststelling. Zeker moet in een oordeel prijskwaliteitsverhouding meegenomen worden. Groet Quote
bigwade Geplaatst 24 Mei, 2011 Geplaatst 24 Mei, 2011 Jammer, dat je zo reageert op iemand die oprecht zijn mening geeft. Ik vind het juist ook interessant om berichten van gebruikers te lezen die minder enthousiast zijn. Ik ervaar dit bericht ook niet als zeuren maar als vaststelling. Zeker moet in een oordeel prijskwaliteitsverhouding meegenomen worden. Groet Sluit ik me bij aan. In dit geval is het geen zeuren maar idd een teleurstelling. Proefritten toch te kort gedaan ? We horen het graag van Wolter4 Quote
chrichri Geplaatst 24 Mei, 2011 Geplaatst 24 Mei, 2011 Jammer, dat je zo reageert op iemand die oprecht zijn mening geeft. Ik vind het juist ook interessant om berichten van gebruikers te lezen die minder enthousiast zijn. Ik ervaar dit bericht ook niet als zeuren maar als vaststelling. Zeker moet in een oordeel prijskwaliteitsverhouding meegenomen worden. Groet Zoals dan iemand zijn oprechte mening mag geven over zijn auto mag ik evengoed daarover ook mijn mening kwijt. Iedereen mag natuurlijk zijn teleurstelling ventileren.Iedereen denkt ook niet hetzelfde.Ik vraag me dan ook af hoe het komt dat iemand zo teleurgesteld is(waren de verwachtingen te hoog gespannen?).Je kan over iets mistevreden zijn maar als er bijna niets goed is aan de wagen ligt het toch meer bij jezelf dan bij de wagen(denk ik toch).Vooral als het merendeel hier op het forum redelijk tevreden is met wat ze hebben gekocht.Vooral degenen die er al veel kilometers mee gereden hebben zijn het best geplaatst om hierover te oordelen. Niet iedereen moet de Sportage mooi en goed vinden maar wees eerlijk en durf het ook eens bij jezelf gaan zoeken.Zeg gewoon dat je iets anders had verwacht maar kraak alles niet af . Quote
MelskeH Geplaatst 5 Juni, 2011 Geplaatst 5 Juni, 2011 Ik meende dat "de stuurproblemen alleen zijn opgemerkt bij de 2.0 benzine uitvoeringen en niet bij de andere motorisaties". (zie Sturen Sportage; bericht 264) Blijkbaar is er met het sturen van de Sportage 1.6 GDI van Melske ook iets mis. Misschien kan Melske het probleem nader omschrijven. Bovendien rijst de vraag of er meer eigenaars zijn van een Sportage 1.6 GDI die iets aan te merken hebben op het stuurgedag van hun wagen. Het probleem van het sturen kan ik het best beschrijven door dit: Op een rechte weg zonder verkanting, hobbels of andere oneffenheden blijft de SP3 niet in zijn spoor. Na enkele sec. stuurt deze of naar links of naar rechts, nooit mooi rechtdoor of zo. Ook is het 1ste moment van aan het stuur draaien is vrij zwaar, hier merk je normaal niets van als je links of rechts af slaat. Maar als je continue stuurcorrectie's moet uitvoeren is dat hinderlijk. Ik krijg er zelfs pijn van in mijn schouder na een lange rit van zo'n 8 uur met 3 pauzes van ca. 15 min. Quote
kialoog Geplaatst 5 Juni, 2011 Geplaatst 5 Juni, 2011 Het probleem van het sturen kan ik het best beschrijven door dit: Op een rechte weg zonder verkanting, hobbels of andere oneffenheden blijft de SP3 niet in zijn spoor. Na enkele sec. stuurt deze of naar links of naar rechts, nooit mooi rechtdoor of zo. Ook is het 1ste moment van aan het stuur draaien is vrij zwaar, hier merk je normaal niets van als je links of rechts af slaat. Maar als je continue stuurcorrectie's moet uitvoeren is dat hinderlijk. Ik krijg er zelfs pijn van in mijn schouder na een lange rit van zo'n 8 uur met 3 pauzes van ca. 15 min. Ja, ik voel helemaal met je mee,en dan heb ik nog geen echte lange rit achter de rug maar behoorlijk irritant is het, je moet er wel heel erg bij blijven (moet je normaal ook wel) maar dit is gewoonweg te erg. Ook de goede zit nog niet gevonden, maar voor de rest wel keurig, zoals het geluidniveau in de auto,(alleen bij ongeveer 130 km steekt het windgeruis de kop op) het erg soepele schakelen, de toeters en bellen, bagageruimte. Toch eerdaags maar eens even informeren wat te doen aan het sturen, want zo blijf ik niet rijden, moet toch terug want ergenis nummer 1 bij het van voren benaderen van de auto is wel het feit dat mijn voorste kentekenplaat wel heel erg scheef geplaatst is, en dat is ook niet nodig voor het zelfde geld zit hij netjes recht. Groet Kialoog. Quote
bigwade Geplaatst 5 Juni, 2011 Geplaatst 5 Juni, 2011 w.b sturen.. geef het nog even 2 wk tijd.... wordt (hard) aan gewerkt.. Quote
kialoog Geplaatst 5 Juni, 2011 Geplaatst 5 Juni, 2011 w.b sturen.. geef het nog even 2 wk tijd.... wordt (hard) aan gewerkt.. Komt er iets aan dat wel de goedkeuring heeft gekregen van KIA??. Wacht misschien nog wel iets langer tot er meer ervaring bij de dealer is op dit punt. Trouwens zie ook hier en daar dat b.v. de stootstrips voor op de flanken er verkeerd op geplakt zitten (dus ook met de div. acc. moeten ze nog wat ervaring op doen) vandaar. Al ondervonden want hoe moeilijk is het om een kentekenplaat netjes recht te plaatsen,dat is toch bijna dagelijks werk, maar dat houden we natuurlijk gewoon op slordigheid . Quote
bigwade Geplaatst 5 Juni, 2011 Geplaatst 5 Juni, 2011 1 is ja en de rest is slordigheid dealer. Wie is dat ? Quote
kialoog Geplaatst 5 Juni, 2011 Geplaatst 5 Juni, 2011 1 is ja en de rest is slordigheid dealer. Wie is dat ? Zal even netjes blijven, ik doe dit in PM. Quote
arabica Geplaatst 6 Juni, 2011 Geplaatst 6 Juni, 2011 Hoi, Sinds zaterdag al enkele honderden kilometers gereden, het sturen is mij nog niet opgevallen. Stuurt erg soepel, heb hiervoor een Astra GTC Turbo gereden en daar had ik een nog lichtere besturing. Schakelen gaat juist erg soepel, voelt aan als een automaat. Vermogen van de auto (1.6) is genoeg, natuurlijk minder als de Astra (200pk) maar dat weet je als je deze auto koopt, hij nodigt juist uit tot rustig rijden Telefoon koppelen ging in 1 keer goed, Voel inderdaad in het gaspedaal wel een trilling maar ervaar dat niet als vervelend, ben zelf ook motorrijder en voel graag dat het leeft. Quote
Questor Geplaatst 6 Juni, 2011 Geplaatst 6 Juni, 2011 Het probleem van het sturen kan ik het best beschrijven door dit: Op een rechte weg zonder verkanting, hobbels of andere oneffenheden blijft de SP3 niet in zijn spoor. Na enkele sec. stuurt deze of naar links of naar rechts, nooit mooi rechtdoor of zo. MelskeH, Bedankt voor je antwoord. Dit lijkt sterk op wat reeds door meerdere Sportage 2.0 eigenaars is beschreven. Blijkbaar heeft geen enkel ander bezoeker van dit forum met een 1.6 voering een soortgelijk ervaring m.b.t. het (niet) sporen van de wagen. Hopelijk werkt KIA snel een adequate oplossing uit. Quote
kialoog Geplaatst 6 Juni, 2011 Geplaatst 6 Juni, 2011 MelskeH, Bedankt voor je antwoord. Dit lijkt sterk op wat reeds door meerdere Sportage 2.0 eigenaars is beschreven. Blijkbaar heeft geen enkel ander bezoeker van dit forum met een 1.6 voering een soortgelijk ervaring m.b.t. het (niet) sporen van de wagen. Hopelijk werkt KIA snel een adequate oplossing uit. Dan zou je de stukjes nog maar eens moeten lezen m.b.t. de 1.6. Quote
kialoog Geplaatst 6 Juni, 2011 Geplaatst 6 Juni, 2011 name='arabica' Hoi, Schakelen gaat juist erg soepel, voelt aan als een automaat. Hoi, wie zei dat dat niet soepel ging dan? het gaat als door de gesmolten boter. grtz. Quote
KiaMickey Geplaatst 6 Juni, 2011 Geplaatst 6 Juni, 2011 Na 20 jaar Volkswagen (met 1 x een zijsprong naar Seat en vlug weer terug naar VW) en na lang wikken en wegen hebben we de Kia Sportage aangeschaft. Sterke concurrenten tijdens onze 3 maanden zoektocht en proefritten waren de Nissan Qashqai en de Hyundai IX35. Voor de degelijkheid zouden we Nissan hebben gekozen maar die heeft een beetje een gedateerde 'look' en de zetels vonden we te stof- en sponsachtig. De Hyundai is een mooie auto maar te Koreaans qua styling. Andere merken met crossovers/suvs die we probeerden vielen af: te duur, te kaal. De Kia Sportage heeft een duidelijk Europees gezicht, mede vanwege de ontwerpkwaliteiten van (ex-Audi) Kia designer Peter Schreyer. We hebben de Sportage voornamelijk gekocht vanwege de gigantische ruimte voor de achterpassagiers. Wij zijn geen 'heavy auto users' met onze 18.000 km per jaar en dus de 7 jaar KIA garantie, de supergave styling, heerlijke rijkwaliteiten en compleetheid van de Kia Sportage 1.6 Eco-Dynamics (benzine) met Executive Plus pakket hebben ons met overtuiging over de streep getrokken. Inmiddels staat er al weer bijna 2.000 km op de teller. De auto voldoet aan onze verwachtigingen hoewel het brandstofverbruik wel verder omlaag mag naar mate hij meer is ingereden: moeten we 'm laten tunen? Het nieuwe rijden is ons niet vreemd en het is prettig dat de KIA aangeeft naar welke versnelling het beste te schakelen. In tegenstelling tot een VW vliegt de brandstofnaald van de KIA snel van vol naar halfvol, daarna gaat hij langzamer naar de leegstand: dat was in het begin wel even schrikken. We rijden zo'n 7,5 - 7/100km, niet slecht echter we gaan wel even door met het bijhouden van het verbruik door de aantal getankte liters en afgelegde afstand in kms zuiver te meten (aan de hand van km-teller en tankbon). De stuurbekrachtiging is subliem. Op de autosnelweg voelt het sturen soms zwabberig aan met name als het flink waait. Het voordeel hiervan is wel dat ik beide handen aan het stuur moet houden hetgeen me oplettender houdt, meer dan als ik met een werkloze arm op de zijraamstijl leun. De 25% bijtelling is een echte tegenvaller maar dat wisten we van tevoren. Persoonlijk had ik de oranje, de chocolat bruine of de gun-metal Sportage mooier gevonden. Mijn lief vindt de Syrius Silver mooier en die ging over de kleur. Eindelijk hebben we een auto gekocht waarmee ook veel emotie is gemoeid i.p.v. louter gezond verstand. We hebben een auto die we beiden keimooi vinden. We hebben het gevoel dat we met onze Kia Sportage qua techniek en luxe vooruit zijn gegaan t.o.v. onze 6 jaar oude VW Bora. Het is een heerlijke complete wagen om in te rijden. Last but not least: het is onze eerste crossover/suv en we merken dat medeweggebrukers respect tonen voor de imposante look van de Sportage mede vanwege de led-lampen aan de voorzijde...erg intimiderend of beter, verleidelijk. Onze Kia Sportage: Quote
bigwade Geplaatst 6 Juni, 2011 Geplaatst 6 Juni, 2011 Goed bezig, pracht pic Tunen wordt niks, wen maar aan 1:12- 1:13, voor een tuut met dat gewicht en hoogte prima. Sturen komt goed. Fraai kleurtje Quote
Questor Geplaatst 7 Juni, 2011 Geplaatst 7 Juni, 2011 Dan zou je de stukjes nog maar eens moeten lezen m.b.t. de 1.6. Kialoog, Bedankt voor de tip. Inderdaad wordt de negatieve stuurervaring daar ook gemeld door meerdere eigenaars met een 1.6 uitvoering. Quote
Questor Geplaatst 7 Juni, 2011 Geplaatst 7 Juni, 2011 We hebben het gevoel dat we met onze Kia Sportage qua techniek en luxe vooruit zijn gegaan t.o.v. onze 6 jaar oude VW Bora. Het is een heerlijke complete wagen om in te rijden. Last but not least: het is onze eerste crossover/suv en we merken dat medeweggebrukers respect tonen voor de imposante look van de Sportage mede vanwege de led-lampen aan de voorzijde...erg intimiderend of beter, verleidelijk. KiaMickey, Bedankt om je uitgebreide evaluatie van je Sportage met de andere forumleden te delen. Een mooie foto ook. Ik heb deze foto direct als bureaublad ingesteld. Quote
schrootboer Geplaatst 9 Juni, 2011 Geplaatst 9 Juni, 2011 Een goedendag ik rij der nu al weer 2 weken in een diesel 2.0 awd exlusief en met een woord super wat een auto heb hiervoor altijd duits gereden is ook goed maar veels te duur heb gekeken naar andere suvs maar als je een duitser aan wil kleden dan zakt je broek af ik dacht ook eerst een KIA nou ja wat is dat maar de sp3 wat toch een model niet heb veel testen gelezen en hier op de forum uren gelezen en besloten de knoop door te hakken heb hem nu en geen moment spijt willen jullie verder nog wat weten dan lees ik dat wel gr schrootboer tot later Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.