elmerblues Geplaatst 19 Mei, 2011 Geplaatst 19 Mei, 2011 Ik heb dit echt met plezier gelezen, ik kan bijna niet meer wachten om alles ook eens uit te testen. Kan mij voorstellen Het is trouwens wel zo dat sommige negatieve puntjes wat minder belangrijk zijn, en ook wellicht een kwestie van wennen, wat Bowie97 ook al aangaf. Als eindconclusie overheerst zonder meer het overweldigende positieve gevoel. Het is gewoon een hele fijne auto voor dat geld, met een verrassend goed en soepel weggedrag voor zo'n hoge, grote kist. En natuurlijk de geweldige imposante looks...ik zit met een grote glimlach op de kaken achter het stuur. Nou hopen dat het qua betrouwbaarheid goed zit. Dat moet zich de komende jaren bewijzen. De eerste SP3's zijn bijna een jaar oud maar er is volgens mij nog niet echt sprake van typische sp3 klachten (buiten het sturen en de navi). Heb voor het laatste even een nieuw topic gestart. Quote
der Rudi Geplaatst 19 Mei, 2011 Geplaatst 19 Mei, 2011 Kan mij voorstellen Het is trouwens wel zo dat sommige negatieve puntjes wat minder belangrijk zijn, en ook wellicht een kwestie van wennen, wat Bowie97 ook al aangaf. Als eindconclusie overheerst zonder meer het overweldigende positieve gevoel. Het is gewoon een hele fijne auto voor dat geld, met een verrassend goed en soepel weggedrag voor zo'n hoge, grote kist. En natuurlijk de geweldige imposante looks...ik zit met een grote glimlach op de kaken achter het stuur. Nou hopen dat het qua betrouwbaarheid goed zit. Dat moet zich de komende jaren bewijzen. De eerste SP3's zijn bijna een jaar oud maar er is volgens mij nog niet echt sprake van typische sp3 klachten (buiten het sturen en de navi). Heb voor het laatste even een nieuw topic gestart. Ik rij nu sinds september 2010 in deze auto en ik stap er elke dag met veel plezier in en nog steeds voelt het een beetje als nieuw en avontuurlijk ................ ; het is nog steeds geen sleur of zie het nog steeds niet als sec een vervoermiddel. En die minpuntjes? Deels kloppen ze wel maar de meeste zijn al met al details; overal is wel iets op aan te merken (niet hatelijk bedoelt naar de schrijver). Quote
elmerblues Geplaatst 19 Mei, 2011 Geplaatst 19 Mei, 2011 niet hatelijk bedoelt naar de schrijver Absoluut niet zo opgevat! Quote
der Rudi Geplaatst 19 Mei, 2011 Geplaatst 19 Mei, 2011 Absoluut niet zo opgevat! Fijn ......... Want dat is vaak het probleem met sms, mail, etc. Een zinsnede kan soms verkeerd worden opgevat omdat er geen emotie in zit. Hoe dan ook: we hebben een top-auto. Ik heb al met al tot op heden zo'n 12 auto's gehad, waarvan de meeste nieuw gekocht sinds dat ik mijn rijbewijs heb (bijna 40 jaar geleden) maar dit is echt een van de auto's waar ik het meest van geniet. En het is zeker niet de duurste auto die ik gekocht heb. Quote
vand.m Geplaatst 20 Mei, 2011 Geplaatst 20 Mei, 2011 Bedankt voor alle reacties!! Ben druk bezig met inrijden. 1000km rijden met max. 3000 toeren en niet lang achtereen dezelfde snelheid valt niet mee. Rond de 1000km zal ik de toerentallen wat opvoeren. Bochtenverlichting ben ik nog niet aan toegekomen. Ben druk aan het puzzelen hoe ik het telefoonboek van mijn Nokia 2730 kan kopieeren naar de sportage, wat me dus ook niet lukt Kan iemand wat meer vertellen over hoe de nieuwe SP3 in te rijden? Wat moet je wel en wat juist niet doen? Waarom moet je het zo doen en waarom niet zo. Quote
bowie97 Geplaatst 20 Mei, 2011 Geplaatst 20 Mei, 2011 Kan iemand wat meer vertellen over hoe de nieuwe SP3 in te rijden? Wat moet je wel en wat juist niet doen? Waarom moet je het zo doen en waarom niet zo. Door de zoek functie te gebruiken had je het ook kunnen vinden. Zoeken op Inrijden Kijk hier maar eens even LINK Quote
woskam Geplaatst 20 Mei, 2011 Geplaatst 20 Mei, 2011 Een erg fijne auto en rijd er ook met veel plezier in, alleen kan ik nog maar niet wennen aan de werking van het gaspedaal. Met wegrijden en opschakelen gaat het vaak met schokken en soms slaat de motor af. Zal wel door het electrische pedaal komen, maar vind het wel erg lastig. Ik rijdt al van af 1966 auto en dit is de 1e waarbij ik zulke problemen heb, zelfs na 4000 Km. Quote
vand.m Geplaatst 20 Mei, 2011 Geplaatst 20 Mei, 2011 Door de zoek functie te gebruiken had je het ook kunnen vinden. Zoeken op Inrijden Kijk hier maar eens even LINK Bedankt! Ik had bij zoeken ook inrijden getypt maar toch niet gevonden. Maar nu wel, dus bedankt. Groet, vand.m Quote
bigwade Geplaatst 20 Mei, 2011 Geplaatst 20 Mei, 2011 Nou hopen dat het qua betrouwbaarheid goed zit. Dat moet zich de komende jaren bewijzen. De eerste SP3's zijn bijna een jaar oud maar er is volgens mij nog niet echt sprake van typische sp3 klachten (buiten het sturen en de navi). Betrouwbaarheid ? Waarom zou je daar aan twijfelen ? Mijn vorige SP2 was na 42K nog geheel fris, zonder kraak, en onze i10 van moederbedrijf Joendaai doet ook gewoon wat het moet doen, rijden. (3jr/45K, geen dingen) Heb er met, maar ook zonder die garantie echt vertrouwen in hoor. Ik heb tijdens de stuurmodificatie een tijdje onder de auto mogen vertoeven en dan zie je hoe zorgvuldig/doordacht alles in elkaar zit. Echt heel anders dan bij mijn eerdere merken, en dan met name Chrysler. Tja Sturen en Stoelen dat zijn de echte minpunten en daarnaast het wonderlijke gedrag van de automaat op de 2.0B (als een gek naar de 6 en er moeilijk weer uit te krijgen bij inhalen) Dat laatste is trappen met het gas, de stoel kan een andere worden, maar het sturen is een echte Kia kwestie. Ik heb EN de laatste stuur update EN de hardware modificatie maar het is gewoon nog niet goed. Heb er ondanks dat alle vertrouwen in dat het goed komt. Volgens plan wordt de auto over ca 4,5 jr "ingerolen*" met ca 150000km op de teller. Beurten om de 30K, geen oliewissels tussendoor. Plan hè.. Kan ook zomaar anders worden... *ingerolen is een KIA forum woord uit ca dec 2009, komt ergens uit West Brabant........ Quote
Preston Geplaatst 20 Mei, 2011 Geplaatst 20 Mei, 2011 het wonderlijke gedrag van de automaat op de 2.0B (als een gek naar de 6 en er moeilijk weer uit te krijgen bij inhalen) Dat laatste is trappen met het gas, Toch niet alleen kickdown , trappen met het gas , maar je kan toch even de hendel naar je toe trekken en handmatig 1 of 2 tikkies ( versnellingen ) terug schakelen ? Tijdens de proefrit verliep dat handschakelen naar mijn gevoel prima. Quote
bigwade Geplaatst 20 Mei, 2011 Geplaatst 20 Mei, 2011 Toch niet alleen kickdown , trappen met het gas , maar je kan toch even de hendel naar je toe trekken en handmatig 1 of 2 tikkies ( versnellingen ) terug schakelen ? Tijdens de proefrit verliep dat handschakelen naar mijn gevoel prima. Ja dat kan, maar automaat hè, ben (was) gewend aan schakelen met het gas.. daar moet je voor de SP3 soms wel heel diep voor trappen, en dat kan soms bij effe vlot inhalen lastig zijn. Maar zoals je zegt tikkie naar links en 2 naar beneden doet het ook. Gas reageert dan alleen een beetje gek, auto gaat dan bij minder juist harder. Zal allemaal wel milieu zijn. Kalm cruisen gaat iig prima. Quote
elmerblues Geplaatst 21 Mei, 2011 Geplaatst 21 Mei, 2011 Betrouwbaarheid ? Waarom zou je daar aan twijfelen ? Nou...in een periode van 25 jaar ongeveer 100 auto's gehad. Heb zo'n beetje elk merk en elk defect wel meegemaakt (en opgelost). Nou is dit mijn eerste nieuwe auto, dus dat is dan al anders natuurlijk. Vaak koop je met 2ehands ook andermans ellende. Maar het blijft een bepaald risico. Kia is ook niet helemaal smetvrij. Bij een bepaalde serie Picanto's heb je risico op een gebroken krukas en de 2.4 benzine Sorento van het oude type is berucht om zijn chronisch olieverbruik en bakperikelen. De SP3 is nog vrij nieuw en moet zich nog bewijzen, dat bedoel ik. Het zou bijv. in de toekomst kunnen dat de 1.6GDI's helemaal niet zulke goede blokken blijken zijn (ik heb geen enkele aanleiding daarvoor, zit een heerlijk snorrend blokje in zo'n SP3 wat dat betreft) of dat de AWD na 75.000km in de soep draait. Als je een auto koopt die 4 a 5 jaar in productie is, weet je vaak wel of het een betrouwbaar ding is. De eerste SP3's zijn nog geen jaar oud en de hoogste kmstand tot nu toe is 30.000 (overigens probleemloos, zoals ik het kon zien) dus het vertrouwen moet nog groeien. Maar de prognoses zijn positief Quote
der Rudi Geplaatst 21 Mei, 2011 Geplaatst 21 Mei, 2011 Nou...in een periode van 25 jaar ongeveer 100 auto's gehad. Heb zo'n beetje elk merk en elk defect wel meegemaakt (en opgelost). Nou is dit mijn eerste nieuwe auto, dus dat is dan al anders natuurlijk. Vaak koop je met 2ehands ook andermans ellende. Maar het blijft een bepaald risico. Kia is ook niet helemaal smetvrij. Bij een bepaalde serie Picanto's heb je risico op een gebroken krukas en de 2.4 benzine Sorento van het oude type is berucht om zijn chronisch olieverbruik en bakperikelen. De SP3 is nog vrij nieuw en moet zich nog bewijzen, dat bedoel ik. Het zou bijv. in de toekomst kunnen dat de 1.6GDI's helemaal niet zulke goede blokken blijken zijn (ik heb geen enkele aanleiding daarvoor, zit een heerlijk snorrend blokje in zo'n SP3 wat dat betreft) of dat de AWD na 75.000km in de soep draait. Als je een auto koopt die 4 a 5 jaar in productie is, weet je vaak wel of het een betrouwbaar ding is. De eerste SP3's zijn nog geen jaar oud en de hoogste kmstand tot nu toe is 30.000 (overigens probleemloos, zoals ik het kon zien) dus het vertrouwen moet nog groeien. Maar de prognoses zijn positief En dan is 7 jaar garantie toch een grote geruststelling. Hoewel je natuurlijk ook daar nog van moet afwachten hoe dat in de praktijk uitpakt (zonder negatief te willen overkomen). Want wanneer is het slijtage of valt het toch onder garantie na bijvoorbeeld 5 jaar? Als voorbeeld: mijn vorige auto was een (nieuw gekochte) Opel Vectra 6 cylinder common rail diesel; na 6 jaar (170.000km) waren de inspuiters (1000 Euro PER STUK !!!!) defect, verstopt, whatever. Dat lijkt me dan een aardige discussie te worden .............. Quote
MelskeH Geplaatst 21 Mei, 2011 Geplaatst 21 Mei, 2011 We hebben de SP3 1.6 GDI nu 4 weken met 1100 km op de teller. Eerlijk gezegd de auto bevalt zo'n 80 a 90 %. Al die negatieve punten die Elmerblues aanhaalt heb ik niet, wel sommige zoals het sturen bij rechtdoor. Ook is de SP3 nogal traag in de 3de en hogere versnellingen. Effe inhalen gaat niet, dat is dus terug schakelen, en zeker met een motortrailer, in mijn geval, er achter. Wat het verbruik betreft deze is, volgens de BC, 7.8 l/100km dus bijna 1 op 12,8, niet gek met een wisselende rijstijl. Er is toch iets waar ik me aan stoor. Ik ben 2 weken geleden naar de Moezel in Duitsland geweest, de weg er naar toe had ik op de autobahn de cruisecontrole aan staan. Toen het iets berg op ging schakelde deze plots uit. Het was effe schrikken, ik dacht ja hoor heb ik weer. Toen besefte ik dat het de Cruisecontrole was. Ben benieuwd hoe het jullie dadelijk vergaat op weg naar jullie zuidelijke vakantie bestemmingen. Je bent gewaarschuwd. De autoradio is in de stand USB natuurlijk beter dan de radio, dat heeft met de max. freq. van de radio te maken. Met de radio heb ik tot nu toe geen probleem, en voor een nav. systeem heb ik mijn TT voor. Om af te sluiten: De positieve punten van Elmerblues ervaar ik ook En tot slot: ik heb geen spijt ervan dat ik deze SP3 gekocht heb, gewoon VEEEL luxe en comfort voor relatief weinig geld. Quote
kialoog Geplaatst 21 Mei, 2011 Geplaatst 21 Mei, 2011 de cruisecontrole aan staan. Toen het iets berg op ging schakelde deze plots uit. Toch vreemd, naar mijn weten en ondervindingen van div auto's met CC vond ik dit een wonder van techniek, er wordt gas bij gegeven of vermindert en merkt er nauwelijks iets van zo soepel als dat gaat/ging en uitvallen helemaal nog nooit meegemaakt. (en dan juist al bij iets bergop, heuveltje dus??) Ik heb het op onze SP3 nog niet kunnen uitproberen maar is toch niet helemaal oke zou ik zeggen, of zoals het tegenwoordig zo mooi heet is dit dan een producteigenschap?? Groet. Quote
woskam Geplaatst 21 Mei, 2011 Geplaatst 21 Mei, 2011 Als de motor overbelast wordt in een te lage versnelling, wat heel goed kan bergopwaarts, dan schakelt de CC vanzelf uit, als hij te weinig toeren maakt. Dit gebeurde bij mijn vorige auto ook. Quote
der Rudi Geplaatst 21 Mei, 2011 Geplaatst 21 Mei, 2011 Als de motor overbelast wordt in een te lage versnelling, wat heel goed kan bergopwaarts, dan schakelt de CC vanzelf uit, als hij te weinig toeren maakt. Dit gebeurde bij mijn vorige auto ook. Ik heb heel wat op de snelweg gereden in Duitsland en heb nog nooit meegemaakt dat de cruise control spontaan bergopwaarts uitschakelt (heb een automaat). Wat de vorige schrijver zegt (Woskam: top antwoord !!) kan dus wellicht de oorzaak zijn; als je een handgeschakelde SP3 hebt schakelt hij niet vanzelf terug; en als je hem in de 6 hebt staan dan krijg je bergopwaarts (zeker de heuvels op de duitse snelweg) een probleem. Die van mij schakelt dan vanzelf terug; of ik moet hem al met de hand in de 6 laten staan (en die mogelijkheid gebruik ik nooit). Ruud Quote
kialoog Geplaatst 21 Mei, 2011 Geplaatst 21 Mei, 2011 Als de motor overbelast wordt in een te lage versnelling, wat heel goed kan bergopwaarts, dan schakelt de CC vanzelf uit, als hij te weinig toeren maakt. Dit gebeurde bij mijn vorige auto ook. Hallo, Woskam, ja dat is helder maar het ging hier om (Toen het IETS berg op ging schakelde deze plots uit) Vaak genoeg met verschillende merken (handgeschakelde) auto's binnendoor naar Zuid-Frankrijk gereden, heuvel op en heuvelaf en soms meer dan een heuvel (met CC) maar eigenlijk nog nooit aan de hand gehad, misschien dat ik dit nu ook ga ondervinden want dit is de eerste auto met weinig koppel voor zover het daaraan ligt, maar nu waag ik mij op een terrein waar ik niet veel (franse) kaas van gegeten heb Groet. Quote
der Rudi Geplaatst 22 Mei, 2011 Geplaatst 22 Mei, 2011 Hallo, Woskam, ja dat is helder maar het ging hier om (Toen het IETS berg op ging schakelde deze plots uit) Vaak genoeg met verschillende merken (handgeschakelde) auto's binnendoor naar Zuid-Frankrijk gereden, heuvel op en heuvelaf en soms meer dan een heuvel (met CC) maar eigenlijk nog nooit aan de hand gehad, misschien dat ik dit nu ook ga ondervinden want dit is de eerste auto met weinig koppel voor zover het daaraan ligt, maar nu waag ik mij op een terrein waar ik niet veel (franse) kaas van gegeten heb Groet. Melske heeft een 1.6; dat is dus een 6-bak zonder automaat. Die heeft dus heel weinig koppel als je in de 6 rijdt ....... Ik ben ervan overtuigd dat het dat is wat Woskam schrijft. Ik heb een automaat (2.0 benzine); als de cc aanstaat en ik rij op de snelweh en de weg loopt IETS omhoog (via duct) dan schakelt hij direct automatisch terug; dus als dat niet kan (zoals bij een handgeschakelde) dan doet hij wat anders: de cc uitzetten. Quote
kialoog Geplaatst 22 Mei, 2011 Geplaatst 22 Mei, 2011 Melske heeft een 1.6; dat is dus een 6-bak zonder automaat. Die heeft dus heel weinig koppel als je in de 6 rijdt ....... Ik ben ervan overtuigd dat het dat is wat Woskam schrijft. Ik heb een automaat (2.0 benzine); als de cc aanstaat en ik rij op de snelweh en de weg loopt IETS omhoog (via duct) dan schakelt hij direct automatisch terug; dus als dat niet kan (zoals bij een handgeschakelde) dan doet hij wat anders: de cc uitzetten. Oke, Woskam /der Rudi, klinkt eigenlijk wel logisch, dus niets meer tegenin te brengen, ben er in ieder geval op voorbereid. Scheelt weer een moment van opgetrokken wenkbrauwen Waar ik trouwens ook een beetje van opkeek is de opmerking (Ook is de SP3 nogal traag in de 3de en hogere versnellingen. Effe inhalen gaat niet) is mij bij het proefrijden ook niet opgevallen, maar die auto had zo'n 3000km op de teller, ikzelf nog maar 400km, misschien dat de verklaring zou kunnen zijn, ik weet dat het geen asfaltridder is maar dat het zo erg is heb ik toen echt niet gemerkt, het viel juist wel mee. Groeten. Quote
Questor Geplaatst 22 Mei, 2011 Geplaatst 22 Mei, 2011 Al die negatieve punten die Elmerblues aanhaalt heb ik niet, wel sommige zoals het sturen bij rechtdoor. Ik meende dat "de stuurproblemen alleen zijn opgemerkt bij de 2.0 benzine uitvoeringen en niet bij de andere motorisaties". (zie Sturen Sportage; bericht 264) Blijkbaar is er met het sturen van de Sportage 1.6 GDI van Melske ook iets mis. Misschien kan Melske het probleem nader omschrijven. Bovendien rijst de vraag of er meer eigenaars zijn van een Sportage 1.6 GDI die iets aan te merken hebben op het stuurgedag van hun wagen. Quote
smetjesmee Geplaatst 22 Mei, 2011 Geplaatst 22 Mei, 2011 Ik meende dat "de stuurproblemen alleen zijn opgemerkt bij de 2.0 benzine uitvoeringen en niet bij de andere motorisaties". (zie Sturen Sportage; bericht 264) Dit bericht werd hier idd. gepost, en deed mij eerlijk gezegd de wenkbrauwen fronsen. Zowel de 1.7 diesel als de 2.0 diesel waarmee wij proefreden hadden ook last van de genoemde stuurproblemen. Dat waren geen wereldschokkend grote problemen, maar toch moest ik bij bepaalde snelheden meer corrigeren in de rechtuitstand dan ik ook heb moeten doen bij iedere andere wagen waarmee ik ooit reed. Het valt wel op dat er meer eigenaars van benzinemotoren die opmerking maken, da's juist... Quote
walter4 Geplaatst 23 Mei, 2011 Geplaatst 23 Mei, 2011 Ben sinds 4 maanden in het bezit van een sportage 3 ex met alle toeters en bellen ,maar ik moet zeggen dat hij me erg tegenvalt. had voorheen bmw 3.0 en dus mis ik heel veel vermogen.ook de wegligging is niet om over naar huis te schrijven erg windgevoelig. ben er deze week mee naar Italy geweest en heb me ook rot gerergerd aan het brommen bij 3000 toeren en een navigatie systeem dat je honderden kilometers om stuurt. gelukkig wist ik de weg anders was nu waarschijnlijk nog niet thuis. al met al een heleboel poeha ,maar niet wat je ervan mag verwachten. ben dus al weer naarstig op zoek naar vervanging. Quote
kialoog Geplaatst 23 Mei, 2011 Geplaatst 23 Mei, 2011 Ben sinds 4 maanden in het bezit van een sportage 3 ex met alle toeters en bellen ,maar ik moet zeggen dat hij me erg tegenvalt. had voorheen bmw 3.0 en dus mis ik heel veel vermogen.ook de wegligging is niet om over naar huis te schrijven erg windgevoelig. ben er deze week mee naar Italy geweest en heb me ook rot gerergerd aan het brommen bij 3000 toeren en een navigatie systeem dat je honderden kilometers om stuurt. gelukkig wist ik de weg anders was nu waarschijnlijk nog niet thuis. al met al een heleboel poeha ,maar niet wat je ervan mag verwachten. ben dus al weer naarstig op zoek naar vervanging. Zo, het kan snel gaan (van z'n voetstuk aan het vallen?) Er zijn er nog die 6 mnd moeten wachten op hun SP3 en deze gaat al weer weg. Wegligging - vind ik nog niet zo slecht (even buiten dat stuurprobleem) Erg windgevoelig - afgelopen dagen best aardig wat wind hier, maar erg last daarvan niet (hiervoor een 500kg zwaardere/grotere Chevy gehad maar die had hier meer last van). Walter4, betreft dit de 2.0 liter versie?? en al een beetje bekend wat de vervanger gaat worden? Groet. Quote
smetjesmee Geplaatst 23 Mei, 2011 Geplaatst 23 Mei, 2011 Ben sinds 4 maanden in het bezit van een sportage 3 ex met alle toeters en bellen ,maar ik moet zeggen dat hij me erg tegenvalt. had voorheen bmw 3.0 en dus mis ik heel veel vermogen.ook de wegligging is niet om over naar huis te schrijven erg windgevoelig. ben er deze week mee naar Italy geweest en heb me ook rot gerergerd aan het brommen bij 3000 toeren en een navigatie systeem dat je honderden kilometers om stuurt. gelukkig wist ik de weg anders was nu waarschijnlijk nog niet thuis. al met al een heleboel poeha ,maar niet wat je ervan mag verwachten. ben dus al weer naarstig op zoek naar vervanging. Een BMW met 3.0 motor - ik vermoed een diesel ? - zou je niet mogen vergelijken met een Kia met een heel wat kleinere - ik vermoed benzine aangezien je het over het brommen bij 3000 toeren hebt? - motor. Het is maar normaal dat je meer vermogen had in je BMW. Ik kan mis zijn hoor, maar je heb je bij de aanschaf wellicht laten leiden door de prijs... Aan de testrit zal het wel niet gelegen hebben. De Kia sportage is - zo denken de meeste eigenaars er toch van - een heel degelijke en goed uitgeruste wagen voor zijn geld. Dat er minpuntjes zijn is normaal... iedere wagen heeft die. Ook een BMW trouwens, maar in dat geval betaal je voor een identiek uitgeruste wagen gewoon het dubbele! Jammer dat je zulke mening toegedaan bent over je nieuwe wagen. Was misschien beter bij BMW gebleven...? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.