Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Voldoet Sportage Aan Je Verwachtingen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Goede minpunten. Dat trekkracht en acceleratie tegenvallen in de 5 en 6 is vrij logisch, het blijft een wat licht motortje waarbij de 6 een echte 'spaarversnelling' is. Gewoon consequent terug naar zijn 4 gaan bij inhaal/invoeg acties e.d.

Dat hill assist werkt echt wel. De auto moet er echter flink 'schuin' voor staan.

Zelfs terug naar 4 dus.... gaan we maar eens testen nu er 1000km op de teller staat is het tijd om wat meer te verlangen van de motor wat betreft de toeren.

Ook de hill assist zal ik wat beter moeten testen, ik heb nog niet echt schuin gestaan...

Bedankt voor je reply!

Geplaatst

Even hierop inhaken; de auto up voor de ramen is inderdaad schandalig... Mijn 18 jaar oude toyota heeft dit al. Echt een flinke misser!

Overigens; de spraakherkenning werkt in het nederlands ook prima, maar wel ná update!

Update, ... update...?? Wat waar en hoe??

Geplaatst

Als extra minpunt denk ik aan het feit dat de boordcomputer geen melding maakt wanneer de wagen op onderhoud moet.

Ik vind dat niet echt een min punt. Een melding wanneer er echt iets stuk is of niet goed werkt, lijkt me voldoende. En verder gewoon 1x per jaar een oliebeurt en onderhoudsschema om de 2 jaar of 30000km.....

Geplaatst

Mijn Seat geeft weer als er iets defekt is of wanneer hij binnenkort op onderhoud moet. Is echt geen overbodige luxe, zeker voor mij, zo moet ik niet steeds naar mijn kilometers kijken en zelf beginnen te rekenen. Op die manier kan je ook niet over je kilometers gaan zonder het te beseffen en zo misschien kans maken dat je garantie vervalt.

Geplaatst

Idd... Maar denk dat dat ook een manier is om wat centen binnen te krijgen...

Ik rijd 30k per jaar, maar zou volgens het standaard onderhouds-interval elke 15k een beurt moeten laten uitvoeren... Wat in mijn ogen wat vlot is voor een moderne auto.

Veel andere merken hebben een meer variabele onderhoudsinterval.

Geplaatst

Idd... Maar denk dat dat ook een manier is om wat centen binnen te krijgen...

Ik rijd 30k per jaar, maar zou volgens het standaard onderhouds-interval elke 15k een beurt moeten laten uitvoeren... Wat in mijn ogen wat vlot is voor een moderne auto.

Veel andere merken hebben een meer variabele onderhoudsinterval.

Onderhouds interval van Sportage is 2 jaar of 30000Km.... (uitgezonderd Olie, die moet elk jaar worden ververst....)

• Like 1
Geplaatst

Update, ... update...?? Wat waar en hoe??

Effe bij de dealer langsgaan en een klein uurtje wachten tot hij er alles op heeft gespeeld.

Geplaatst

Even hierop inhaken; de auto up voor de ramen is inderdaad schandalig...

Is dat dan afhankelijk van de uitvoering? Bij mij werkt de auto up aan bestuurderskant wel; even knopje omhoog trekken en loslaten en ondertussen sluit het venster weer.

Geplaatst

Mijn Seat geeft weer als er iets defekt is of wanneer hij binnenkort op onderhoud moet. Is echt geen overbodige luxe, zeker voor mij, zo moet ik niet steeds naar mijn kilometers kijken en zelf beginnen te rekenen. Op die manier kan je ook niet over je kilometers gaan zonder het te beseffen en zo misschien kans maken dat je garantie vervalt.

Misschien nog een systeem insteken dat hij dan automatisch met jou naar de garage rijdt voor onderhoud,dat hij ook zichzelf wast en een automatische piloot zodat jij niet meer hoeft te rijden :sleeping: .

Als je de moeite neemt om naar een lampje voor onderhoud te kijken dan is even naar de kilometers kijken toch ook niet zo'n grootse moeite(2 sec. werk).Olie na 15000km en groot onderhoud na 30000km.Toch niet zo moeilijk?Natuurlijk kan ik in een geval van dyscalculie je frustratie bij het ontbreken van deze functie wel begrijpen :whistling: .

• Like 1
Geplaatst

Onderhouds interval van Sportage is 2 jaar of 30000Km.... (uitgezonderd Olie, die moet elk jaar worden ververst....)

Bij de 1,7 CRDI moet volgens Kia de olie bij normaal gebruik ook maar om de 30000km of 2 jaar worden ververst, alleen bij zware omstandigheden raadt men 15000km of jaarlijks aan.

• Like 1
Geplaatst

Misschien nog een systeem insteken dat hij dan automatisch met jou naar de garage rijdt voor onderhoud,dat hij ook zichzelf wast en een automatische piloot zodat jij niet meer hoeft te rijden :sleeping: .

Als je de moeite neemt om naar een lampje voor onderhoud te kijken dan is even naar de kilometers kijken toch ook niet zo'n grootse moeite(2 sec. werk).Olie na 15000km en groot onderhoud na 30000km.Toch niet zo moeilijk?Natuurlijk kan ik in een geval van dyscalculie je frustratie bij het ontbreken van deze functie wel begrijpen :whistling: .

Dit is mijn persoonlijke visie, je kan je daar in vinden of niet.

Maar zo'n commentaar dient mij niet van een antwoord, en is geenszins productief.

Laat ik het voor jou even toelichten, voor je zonder aanleiding weer met zulke fantastische woorden begint te jongleren.

Onderhoud gaat per 15.000 km. Gaat hij bijvoorbeeld binnen op 89.376, dan zal het volgende onderhoud op 104.376 zijn ( zou ik hier nou een rekenmachine gebruikt hebben of niet? :huh:^_^ ). En zo gaat dit maar verder. Ik kan natuurlijk later binnengaan, maar als goede huisvader ligt dit niet in mijn aard. Dus kom ik uit bij een dynamisch onderhoudsinterval. Snap je hem nu? Bij de garage is het ook vaak wachten tot hij binnen kan, en dus heb ik zo tijd genoeg om alles te regelen.

Geplaatst

Is dat dan afhankelijk van de uitvoering? Bij mij werkt de auto up aan bestuurderskant wel; even knopje omhoog trekken en loslaten en ondertussen sluit het venster weer.

Geen idee... Bij mij doet ie het iig niet...

Staat ook alleen "auto down" op...

Heb je het ook alleen op het bestuurdersraam?

Geplaatst

Dit is mijn persoonlijke visie, je kan je daar in vinden of niet.

Maar zo'n commentaar dient mij niet van een antwoord, en is geenszins productief.

Laat ik het voor jou even toelichten, voor je zonder aanleiding weer met zulke fantastische woorden begint te jongleren.

Onderhoud gaat per 15.000 km. Gaat hij bijvoorbeeld binnen op 89.376, dan zal het volgende onderhoud op 104.376 zijn ( zou ik hier nou een rekenmachine gebruikt hebben of niet? :huh:^_^ ). En zo gaat dit maar verder. Ik kan natuurlijk later binnengaan, maar als goede huisvader ligt dit niet in mijn aard. Dus kom ik uit bij een dynamisch onderhoudsinterval. Snap je hem nu? Bij de garage is het ook vaak wachten tot hij binnen kan, en dus heb ik zo tijd genoeg om alles te regelen.

Persoonlijke visie,heb ik zeker geen probleem mee maar als je vindt dat ik je toevoeging in het belachelijke trek is dit misschien omdat deze functie geen echte meerwaarde heeft voor de wagen.Toch als dit iets is dat je gemakkelijk zelf kan onthouden.De wagen zal niet stilvallen moest je 300km later je onderhoud laten doen.Dus als dit rond de vooropgestelde termijn gebeurt is dit toch voldoende.Natuurlijk wordt het wel moeilijk als je zoals in jouw geval pietje precies wil zijn en telkens stipt op de vooropgestelde termijn de garage wil binnenrijden.

Aangezien deze functie er toch niet op zit kan je misschien in de plaats een post-it gebruiken om je kmstand bij een volgende onderhoudsbeurt op te schrijven.Deze kan je dan op je dashboard aanbrengen.Zo weet je op tijd wanneer je wagen binnen moet.

En ja,ik ben ook een goede huisvader :) .

• Like 1
Geplaatst

Aangezien deze functie er toch niet op zit kan je misschien in de plaats een post-it gebruiken om je kmstand bij een volgende onderhoudsbeurt op te schrijven.Deze kan je dan op je dashboard aanbrengen.Zo weet je op tijd wanneer je wagen binnen moet.

Heb ik ook al aan gedacht ;) .

Heb er geen zin in om garantie kwijt te zijn omdat hij te laat op onderhoud zou gaan. Voorkomen is beter dan genezen nietwaar? B)

Geplaatst

Heb ik ook al aan gedacht ;) .

Heb er geen zin in om garantie kwijt te zijn omdat hij te laat op onderhoud zou gaan. Voorkomen is beter dan genezen nietwaar? B)

Ik weet niet waar je dat haalt maar waarom zou je je garantie kwijt raken als je te laat zou zijn voor je onderhoud.By the way,wat is te laat?1000 of 2000 km over?En dan nog.Moest je nu gewoon geen onderhoud laten doen en er gaat iets stuk dan zou ik nog begrijpen dat ze moeilijk kunnen doen i.v.m. de garantie(zal wel ergens in de kleine lettertjes staan) maar omdat je wat later binnenkomt...?Je kan toch nooit perfect op je 15000 km de garage binnenrijden?Bij ons in België ga je normaal na 1000km even binnen.Ik heb dit niet gedaan.Ik heb niemand horen klagen.Ik denk gewoon dat je een beetje teveel schrik hebt en dat is nergens voor nodig.

Ik ga morgen binnen voor onderhoud(vorige week gevraagd) en ik zit er nu 350km over.Dat is toch niets om je zorgen over te maken ;) .De volgende keer zal het dan op 30000km zijn maar dat kan evengoed 30100 als 31000km zijn.Ik ga daarvoor niet bijhouden wat er morgen op de teller staat.Het zal gewoon rond de 30000km zijn.

Waar heb jij dejouwe gekocht?Garage Europa op de Gentse steenweg?

Geplaatst

Ik zal pas zoals voorzien de eerste keer voor een onderhoud gaan als ik 30000km heb. Ik zie niet in waarom ik dan mijn garantie zou kunnen verliezen.

• Like 1
Geplaatst

... als ik even :offtopic: mag heb ik nog een leuke anekdote over het 'te laat zijn voor de onderhoudsbeurt'

Vorige week had ik met een bedrijfswagen een klein akkefietje: ik reed op de autosnelweg bij hevige wind en regen en plots vloog er een harde plastic plaat tegen de wagen.

Eerst tegen de voorspoiler, dan via de motorkap over de voorruit en weg via het dak. Achter mij sloeg de plaat van zo'n 3 bij 1 meter in stukken uit elkaar.

Gelukkig was alles in een flits voorbij. Mocht het een motorrijder geweest zijn die zo geraakt werd, dan was het waarschijnlijk anders afgelopen...

Nu, om een lang verhaal kort te maken, de wagen werd bij de dealer binnengedaan om een schadebestek op te maken. Er zit nl. een omniumverzekering op.

En wat bleek: de wagen moest al 15.000 Km geleden zijn eerste onderhoudsbeurt gekregen hebben !! :lol: (heeft er nu 30.000) Iemand was dit blijkbaar vergeten.

Zo zie je dat het soms wat kan uitlopen hé :wink:

Geplaatst

Waar heb jij dejouwe gekocht?Garage Europa op de Gentse steenweg?

Klopt. Jij ook?
Geplaatst

Zoals reeds meermaals vermeld door Jocar moet de Sportage 1.7 CRDI en waarschijnlijk ook de 2.0 CRDI maar binnen om de 2 jaar of 30000km, leasingmaatschappijen volgen dit dan ook stikt zo op en zijn dan ook 100 procent in orde met de garantie, om de 15000 of jaarlijks voor de dieselwagens is dan ook niet nodig en is meer een "commerciele beurt", wat natuurlijk niet wegneemt dat deze 'tussenbeurt' wel de levensduur van je motor ten goede zal komen, nietwaar?

TIP

Maar eenieder die wat technisch onderlegd is kan ook gewoon zelf de tussenbeurt uitvoeren, wel een voor de dieselpartikelfilter correct voorgeschreven olie gebruiken (LOW SAPS 5W30) én een originele oliefilter, alle nodige gegevens vind men terug in de bij de wagen behorende bijbel...

Geplaatst

Geen idee... Bij mij doet ie het iig niet...

Staat ook alleen "auto down" op...

Heb je het ook alleen op het bestuurdersraam?

Yep, alleen op het bestuurdersraam.

Geplaatst

Klopt. Jij ook?

Nee, ik heb demijne een jaar geleden gekocht bij Vanneste Motors.Die verkopen verscheidene merken en vooral Amerikanen.Mijn vader had zijn Chrysler in Eke gekocht en ik kreeg daar een speciale prijs die ik in de garages in onze streek niet kreeg.Ondertussen is de garage/showroom in Eke verdwenen en zijn de mensen overgeheveld naar hun andere filialen in Kortrijk en Roeselare.Naar daar rijden voor een onderhoud vond ik te tijdrovend dus heb ik me aangeboden in Ninove.Daar waren ze een paar maand na aankoop van mijn wagen overgestapt van Nissan naar Kia.Ze maakten er geen probleem van om mijn onderhoud daar te laten doen.Ik heb er wel gehoord dat er al veel mensen van Aalst naar Ninove zijn overgestapt omdat het onderhoud er veel te duur is.Ik zou dus zeggen om dit in de gaten te houden.Desnoods zet je het hier maar op het forum.Kan je vergelijken ;) .

Geplaatst

Zoals reeds meermaals vermeld door Jocar moet de Sportage 1.7 CRDI en waarschijnlijk ook de 2.0 CRDI maar binnen om de 2 jaar of 30000km, leasingmaatschappijen volgen dit dan ook stikt zo op en zijn dan ook 100 procent in orde met de garantie, om de 15000 of jaarlijks voor de dieselwagens is dan ook niet nodig en is meer een "commerciele beurt", wat natuurlijk niet wegneemt dat deze 'tussenbeurt' wel de levensduur van je motor ten goede zal komen, nietwaar?

TIP

Maar eenieder die wat technisch onderlegd is kan ook gewoon zelf de tussenbeurt uitvoeren, wel een voor de dieselpartikelfilter correct voorgeschreven olie gebruiken (LOW SAPS 5W30) én een originele oliefilter, alle nodige gegevens vind men terug in de bij de wagen behorende bijbel...

Klopt, bij mijn vorige wagen (Lancia Delta) ging ik ook pas binnen alle 30000km. Moderne synthetische olie is gemaakt om bij normaal gebruik zolang of nog langer mee te gaan. Het spreekt vanzelf dat men dan wel regelmatig zelf de olie checkt, de andere vloeistoffen bijvult en de bandenspanning op peil houdt. Ik heb geen leasingauto en hou mij gewoon aan wat Kia voorschrijft. Als men al deze dingen opvolgt zijn die tussentijdse onderhoudsbeurten weggegooid geld imo.

• Like 1
Geplaatst

Nee, ik heb demijne een jaar geleden gekocht bij Vanneste Motors.Die verkopen verscheidene merken en vooral Amerikanen.Mijn vader had zijn Chrysler in Eke gekocht en ik kreeg daar een speciale prijs die ik in de garages in onze streek niet kreeg.Ondertussen is de garage/showroom in Eke verdwenen en zijn de mensen overgeheveld naar hun andere filialen in Kortrijk en Roeselare.Naar daar rijden voor een onderhoud vond ik te tijdrovend dus heb ik me aangeboden in Ninove.Daar waren ze een paar maand na aankoop van mijn wagen overgestapt van Nissan naar Kia.Ze maakten er geen probleem van om mijn onderhoud daar te laten doen.Ik heb er wel gehoord dat er al veel mensen van Aalst naar Ninove zijn overgestapt omdat het onderhoud er veel te duur is.Ik zou dus zeggen om dit in de gaten te houden.Desnoods zet je het hier maar op het forum.Kan je vergelijken ;) .

Ok, zal ik in het oog houden. Heb nog iets opgemerkt vandaag toen ik er de eerste keer mee reed. De buitenspiegel bestuurder is niet voorzien van zo'n dode hoek gedeelte.
Geplaatst

Ok, zal ik in het oog houden. Heb nog iets opgemerkt vandaag toen ik er de eerste keer mee reed. De buitenspiegel bestuurder is niet voorzien van zo'n dode hoek gedeelte.

Is niet nodig.Ik had hiervoor een Toyota Rav4.Ik had de buitenspiegel op het uiterste staan maar toch was het soms opletten op de autostrade als er iemand langs links voorbijkwam.Daarom dat ik meestal wat naarvoor leunde om zo te kijken wat je anders net niet zag.Ik moet zeggen dat bij de Sportage dat zeker in orde is.Je kan je spiegel op zijn uiterste zetten en toch is er geen dode hoek.Misschien omdat hij ook wat verder staat dan mijn Rav4 destijds.Ik zou me er dus niet veel zorgen over maken.Je zal het dus ook wel ondervinden als je je wagen nu hebt.Veel rijplezier :wink: .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...