Jump to content

1Ste Beurt: Bij 15.000 Of 30.000 Km ?


Recommended Posts

Posted (edited)

Staat er bij jullie ook op het kaartje dat de dealer aan het stuur heeft gehangen: 15.000km?

In het boekje staat toch bij 30.000??

Edited by der Rudi
Posted

Staat er bij jullie ook op het kaartje dat de dealer aan het stuur heeft gehangen: 15.000km?

In het boekje staat toch bij 30.000??

Uhhh ik heb nog geen stuur laat staan een kaartje hahaha. -

Posted

Staat er bij jullie ook op het kaartje dat de dealer aan het stuur heeft gehangen: 15.000km?

In het boekje staat toch bij 30.000??

Ik zou zeggen kijk even in het topic over de onderhouds intervallen, hierin staan de officiële termijnen volgens KIA en die kunnen afwijken van het boekje.

Posted

Kijk eensw goed op het forum. Er is veel over te doen geweest maar is sinds 4 februari zo helder als glas:

http://www.kiaclub.nl/topic/5496-onderhoudsintervallen/page__view__findpost__p__53626

of gelijk naar:

http://media.kia.nl/mijnkia/Kia%20Reparatie-%20en%20Onderhoudsprijzen%202011.pdf

Daar staat:

Zowel voor benzine als diesel om de 30.000 km of 2 jaar afwisselend kleine en grote beurt en voor de bezineversies daarnaast een oliebeurt na elke 15.000 km of elk jaar.

Als Rudi dus een benzine Sportage III heeft klopt het 15.000 km kaartje.

Posted (edited)

Kijk eensw goed op het forum. Er is veel over te doen geweest maar is sinds 4 februari zo helder als glas:

http://www.kiaclub.nl/topic/5496-onderhoudsintervallen/page__view__findpost__p__53626

of gelijk naar:

http://media.kia.nl/mijnkia/Kia%20Reparatie-%20en%20Onderhoudsprijzen%202011.pdf

Toch vind ik het nog steeds niet duidelijk. Er staat in de lijst:

Sportage V * (vanaf 10/2010) benzine kleine beurt 24 / 72 / 120 maanden of * 30.000 / 90.000 / 150.000 kilometer

En onderaan de pdf staat:

* Bij de Sportage V benzine dient om de 12/36/60/84/108 maanden of 15.000/45.000/75.000/105.000/135.000 km een Oliebeurt uitgevoerd te worden.

Het zal wel aan mij leggen maar....ik begrijp het niet.

Edited by elmerblues
Posted (edited)

Toch vind ik het nog steeds niet duidelijk. Er staat in de lijst:

Sportage V * (vanaf 10/2010) benzine kleine beurt 24 / 72 / 120 maanden of * 30.000 / 90.000 / 150.000 kilometer

En onderaan de pdf staat:

* Bij de Sportage V benzine dient om de 12/36/60/84/108 maanden of 15.000/45.000/75.000/105.000/135.000 km een Oliebeurt uitgevoerd te worden.

Het zal wel aan mij leggen maar....ik begrijp het niet.

Je OH boekje is het uitgangspunt voor de garantie en dat dien je aan te houden.

Mocht je de auto nog niet hebben kun je deze hier http://www.kiaclub.nl/topic/2841-digitale-instructieboekjes-kia/

bekijken.

Edited by bigwade
Posted

Ik zie dat een hele verdere discussie weggecensureerd is, incl. mijn eigen verdere reactie op het hele verhaal. Merkwaardige zaak, lijken wel Libische toestanden.

Posted

Op verzoek van enkele deelnemers aan deze discussie zijn berichten verwijderd. Niet meer en niet minder.

  • 1 year later...
Posted

Voor diegene die nog twijfelen wanneer nou wel of niet de 1e oliebeurt, hieronder een mail van KIA NL:

Het onderhoudsinterval voor de Sportage 1.6 GDI was 12 maanden of 15.000 km. Bij de 15.000 km moest er een oliebeurt uitgevoerd worden. Bij de 30.000 km een kleine beurt etc. Dit is gewijzigd per 1 februari 2012. Het onderhoudsinterval is nu 12 maanden of 30.000 km. Bij de 12 maanden of 30.000 km dient er een oliebeurt uitgevoerd te worden. Bij de 24 maanden of 30.000 km dient er een kleine beurt uitgevoerd te worden

Posted

Het onderhoudsinterval voor de Sportage 1.6 GDI was 12 maanden of 15.000 km. Bij de 15.000 km moest er een oliebeurt uitgevoerd worden. Bij de 30.000 km een kleine beurt etc. Dit is gewijzigd per 1 februari 2012.

Dat is aantoonbaar onjuist.

In de Duitse Wartungsintervalle van augustus 2011 staat klip en klaar

dat de 1.6 van modeljaar 2012 (leverbaar v.a. ±juni 2011)

pas na 24 maanden of 30000km de werkplaats in moet en NIET eerder.

Die oliebeurt is er later tussen gefrommeld..

post-742-0-03232000-1350580933_thumb.png

Posted

Dat is aantoonbaar onjuist.

In de Duitse Wartungsintervalle van augustus 2011

Voordat je iets zegt van "dat is onjuist", je hebt het zelf over informatie die afkomstig is van augustus 2011. Ik heb de mail rechtstreeks van KIA van afgelopen week !

Tevens wordt duidelijk aangegeven dat de situatie is veranderd per februari 2012 !

Verifieer het zelf zou ik zeggen bij KIA NL indien je toch nog het een en ander in twijfel trekt.

Posted

Onjuist in die zin dat Kia aangeeft hoe de situatie was, 15k of 12 mnd en dat was nou juist niet zo.

Voor verschillende leden zijn die extra oliebeurten als olie op het vuur :wink:

Posted

Yep,

mooi hè dat de dieselrijders die oliewissel niet hebben terwijl diesel veel vervuilender werkt op motorolie dan benzine.

Nu worden er wat minder diesels in NL verkocht dan benzine dus de oude intervallen blijven staan.

De oliewissel op 15.000bij de 1.6MY2012 en verder is er tussen gefrommeld.

Kosten ca 150,- in het putje…

Ik blijf hardnekkig.

Kia Korea ontwerpt en maakt auto's die met minder onderhoud toe kunnen.

Grote exportmarkt is nl. USA waar de gemiddelde gebruiker NUL onderhoud doet na de aankoop (buiten olie vullen)

Niet eens zo'n slecht idee, vooral omdat latere klachten vooral voorkomen vanuit slecht sleutelen tijdens beurten.

In Nederland hebben we uitstekende, stofvrije wegen.

We kunnen inmiddels aardig doorrijden en gezien de oliekwaliteiten van vandaag zitten we helemaal top.

Vol synthetische olie gaat echt lang mee, langer dan de werkplaatsen zouden willen.

En dat is het punt.

KiaWW is goed bezig maar krijgt tegengas van de dealers die de klant gewoon elk jaar op zijn minst 1x in de werkplaats willen hebben.

Guest Timo0103
Posted

" mooi hè dat de dieselrijders die oliewissel niet hebben terwijl diesel veel vervuilender werkt op motorolie dan benzine. "

Vroeger wel ja, tegenwoordig is het verschil te verwaarlozen. Vandaar ook de intervallen van 30000km wat overigens probleemloos kan en misschien nog wel ruimer.

Posted

Voor diegene die nog twijfelen wanneer nou wel of niet de 1e oliebeurt, hieronder een mail van KIA NL:

Het onderhoudsinterval voor de Sportage 1.6 GDI was 12 maanden of 15.000 km. Bij de 15.000 km moest er een oliebeurt uitgevoerd worden. Bij de 30.000 km een kleine beurt etc. Dit is gewijzigd per 1 februari 2012. Het onderhoudsinterval is nu 12 maanden of 30.000 km. Bij de 12 maanden of 30.000 km dient er een oliebeurt uitgevoerd te worden. Bij de 24 maanden of 30.000 km dient er een kleine beurt uitgevoerd te worden

Nu is mijn Sportage in maart 2012 afgeleverd, heeft de dealer er toch een kaartje in gehangen dat er bij 15.000 km een oliebeurt gedaan moet worden. Geldklopperij of toch maar laten doen (ivm garantie)

Guest Timo0103
Posted

Dealer op de hoogte stellen want die zijn niet allemaal even wakker en lekker om de 30000km laten doen

Posted

Dealer op de hoogte stellen want die zijn niet allemaal even wakker en lekker om de 30000km laten doen

Ik rij een Spaanse Kia Sportage en ben keurig gebeld door de dealer dat mijn auto 1 jaar oud is en een beurt moet hebben heeft 25000 km gereden

Guest Timo0103
Posted

Ik rij een Spaanse Kia Sportage en ben keurig gebeld door de dealer dat mijn auto 1 jaar oud is en een beurt moet hebben heeft 25000 km gereden

Het is keurig dat de dealer belt.

Het is maar net wat het eerste komt, of 30000km of 1 jaar.

  • 2 weeks later...
Posted

Nu is mijn Sportage in maart 2012 afgeleverd, heeft de dealer er toch een kaartje in gehangen dat er bij 15.000 km een oliebeurt gedaan moet worden. Geldklopperij of toch maar laten doen (ivm garantie)

Het is dus pure geldklopperij bij de 1.6. In je boekje staat 2 jr of 30.000 km en wordt er helemaal niet gesproken over een oliebeurt. Gewoon olie wisselen bij kleine/grote beurt. Overigens BW: het 2012 model werd vanaf begin mei 2011 geleverd (en niet vanaf juni 2011).

Dit zint de importeur/dealers niet want die zien je het liefst elk jaar in de werkplaats, even lekker cashen is dat. De importeur/dealers kunnen echter geen invloed uitoefenen op wat in het instructieboekje staat (is op basis van fabrieks instructies) dus hebben ze die tussentijdse oliebeurt verzonnen.

Ik onderhou de mijne volgens het boekje, dus die 2 jr/30.000 km. Mocht daar met een garantieclaim problemen over ontstaan zal ik hier zeker (juridische) stappen in ondernemen en de publiciteit gaan zoeken. Maar zover is het nog niet.

Het is voor mij overigens meer in een principekwestie (en de hogere belasting voor het milieu met al die onzinnige oliebeurten).

Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat elk jaar een carrosserieinspectie moet worden uitgevoerd volgens het boekje, om (later) in aanmerking te komen voor de carosseriegarantie. Maar volgens KiaNL wordt dit kostenloos uitgevoerd. En dat klopt, die heb ik laten uitvoeren (plus oh zo belangrijke stempel in boekje).

Dat laatste moet je wel doen, ik ken wat Sorento carrosserie problemen die niet onder garantie zijn hersteld door het ontbreken van die carrosserieinspecties.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...