JSA Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Wie heeft er al ervaring met de nieuwe actie van KIA v.w.b. de nieuwe achteraf in te bouwen LED verliching als alternatief voor de stads/parkeerverlichting? Is dit ook wettelijk toegestaan overigens als je deze aan hebt? Het is een leuke actie overigens van KIA, ziet er goed uit. Quote
bigwade Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Wie heeft er al ervaring met de nieuwe actie van KIA v.w.b. de nieuwe achteraf in te bouwen LED verliching als alternatief voor de stads/parkeerverlichting? Is dit ook wettelijk toegestaan overigens als je deze aan hebt? Het is een leuke actie overigens van KIA, ziet er goed uit. Loop deze even door http://www.kiaclub.nl/topic/6056-nieuw-accessoire-led-stadsverlichting/page__p__51685__hl__%2Bled+%2Bverlichting__fromsearch__1#entry51685 Quote
dirkiedik Posted February 27, 2011 Posted February 27, 2011 ik heb ze er vorige week op laten zetten,ze komen onder de koplamp, het is geen alternatief voor het parkeerlicht,ze komen er gewoon bij. het staat erg stoer mag ik wel zeggen. sorry maar ik heb er nog geen foto van gemaakt Quote
Peterrrrr Posted February 28, 2011 Posted February 28, 2011 ik heb ze er vorige week op laten zetten,ze komen onder de koplamp, het is geen alternatief voor het parkeerlicht,ze komen er gewoon bij. het staat erg stoer mag ik wel zeggen. sorry maar ik heb er nog geen foto van gemaakt kom op met die foto dan... ben benieuwd ! Quote
ste-ven Posted August 20, 2012 Posted August 20, 2012 Hallo allemaal, Ben sinds 2 weken de gelukkige bezitter van een ceed sw van sept 2010, vind het jammer dat er net geen standaard led-verlichting op zit, nu heb dit anderhalf jaar oude topic gevonden, ben benieuwd of er al meer van de plakstrips geplaatst zijn en naar foto's. Ik denk er serieus aan om ze te laten plaatsen. Ik zal later me netjes voorstellen met foto's (zit nu op mn werk , heb geen foto's bij me) Steven Quote
Alex VB Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 Hoi Ste-ven, Ik heb ze al een jaar onder de koplampen zitten.. foto's staan hier ergens op het forum als ik me niet vergis. Quote
ste-ven Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 Hoi Alex, tevreden?? aanrader?? Tis mij ook niet duidelijk waar het stripje geplakt word, is het tussen het glas en de bumper of achter het randje glas van de koplamp? (komt dan de kpolamp niet een paar mm naar voren?) En blijft het goed zitten? Met vriendelijke groet, Steven Quote
Alex VB Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 Ik ben zeker tevreden. Het vervangt je stadslicht en de led's zijn goed te zien. Alleen moet ik hier in België deze als DRL gaan gebruiken. Of dat mogelijk is weet ik niet. Quote
ste-ven Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 Hoi Alex, Bedankt voor je reaktie maar wilt u aub ook mijn (technische) vragen beantwoorden? Met vriendelijke groet, Steven Quote
Leo 442 Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 Het stadslicht mag nimmer vervangen worden door dagrijverlichting. Stadslicht moet altijd branden in combinatie met het dimlicht/grootlicht. Het is tevens een APK eis dat de stadslichten branden. Gr. Leo. Quote
Alex VB Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 @Ste-ven, De led's worden onder de koplampen bevestigd. Foto's staan in mijn garage @Leo, Misschien is het je ontgaan maar ik woon als Nederlander in België en daar zijn de keuringsmeesters vrij inventief mbt deze led-stadslichten. Quote
The Wizard Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 Het stadslicht mag nimmer vervangen worden door dagrijverlichting. Stadslicht moet altijd branden in combinatie met het dimlicht/grootlicht. Het is tevens een APK eis dat de stadslichten branden.Gr. Leo. Op de nieuwe Cee'd zitten ook geen aparte stadslichten, de DRL's gaan gewoon minder fel branden als het dimlicht of stadslicht aan gezet wordt. Een dubbel functie dus. Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk Quote
Derrek Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Het stadslicht mag nimmer vervangen worden door dagrijverlichting. Stadslicht moet altijd branden in combinatie met het dimlicht/grootlicht. Het is tevens een APK eis dat de stadslichten branden. Stadslichten bestaan officieel niet meer! Dat was vroeger. Ze mogen tijdens het rijden ook nooit alleen gevoerd worden; alleen samen met dim- of grootlicht. "Stadslichten" heten tegenwoordig officieel "parkeerlichten" en mogen dan ook allen gevoerd worden in stilstand (parkeren dus). Sinds 1 januari zijn bij nieuw ontworpen modellen dagrijverlichtingslampen verplicht. Dit zijn meestal LED lampen. Deze zijn feller en moeten altijd branden tijdens rijden tenzij er dim- of grootlicht gevoerd wordt. Dan moeten ze of uitgaan of zwakker gaan branden. Een en ander wordt vermeld in het schrijven "APK keurmeester nr. 53 van juni 2011". Ik heb het in pdf, maar het bestand is 740 kb groot en kan het dus niet in dit forum uploaden. Quote
Leo 442 Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Op de nieuwe Cee'd zitten ook geen aparte stadslichten, de DRL's gaan gewoon minder fel branden als het dimlicht of stadslicht aan gezet wordt. Een dubbel functie dus. Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk Auto is ook als zodanig gehomologeerd in nederland, maar als een bestaand type stadslichten heeft moeten zij ook blijven branden en mogen niet uitgeschakeld zijn. Gr. Leo. Quote
Leo 442 Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Stadslichten bestaan officieel niet meer! Dat was vroeger. Ze mogen tijdens het rijden ook nooit alleen gevoerd worden; alleen samen met dim- of grootlicht. "Stadslichten" heten tegenwoordig officieel "parkeerlichten" en mogen dan ook allen gevoerd worden in stilstand (parkeren dus). Sinds 1 januari zijn bij nieuw ontworpen modellen dagrijverlichtingslampen verplicht. Dit zijn meestal LED lampen. Deze zijn feller en moeten altijd branden tijdens rijden tenzij er dim- of grootlicht gevoerd wordt. Dan moeten ze of uitgaan of zwakker gaan branden. Een en ander wordt vermeld in het schrijven "APK keurmeester nr. 53 van juni 2011". Ik heb het in pdf, maar het bestand is 740 kb groot en kan het dus niet in dit forum uploaden. De vraag in dit topic was: Is het ACHTERAF inbouwen een alternatief voor het stadslicht/parkeerlicht? Hierop was mijn antwoord gebaseerd. Het parkeer/stadslicht is tevens een backup verlichting voor als men het niet in de gaten heeft dat een van de dimlichten defect is. Quote
Derrek Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Als je bijv. een Fiat 500 ziet (hen nieuwe type) dan worden volgens mij vanaf de fabriek de parkeerlichten simpelweg als DRL's gebruikt. Ze branden nl. standaard altijd en zonder achterlichten. Het zijn geen LED's maar gewone gloeilampjes. (wettelijk hoeven de DRL's ook geen LED's te zijn). Ik weet niet of ze ook zwakker gaan branden als je de dimlichten (en dus de achterlichten) aan zet. Volgens de APK keur zou dat moeten. Maar ik zie dan geen problemen om de stadlichten te vervangen door DRL's die zwakker gaan branden als je dim- of grootlicht voert. Quote
ste-ven Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Stadslichten bestaan officieel niet meer! Dat was vroeger. Ze mogen tijdens het rijden ook nooit alleen gevoerd worden; alleen samen met dim- of grootlicht. "Stadslichten" heten tegenwoordig officieel "parkeerlichten" en mogen dan ook allen gevoerd worden in stilstand (parkeren dus). Sinds 1 januari zijn bij nieuw ontworpen modellen dagrijverlichtingslampen verplicht. Dit zijn meestal LED lampen. Deze zijn feller en moeten altijd branden tijdens rijden tenzij er dim- of grootlicht gevoerd wordt. Dan moeten ze of uitgaan of zwakker gaan branden. Een en ander wordt vermeld in het schrijven "APK keurmeester nr. 53 van juni 2011". Ik heb het in pdf, maar het bestand is 740 kb groot en kan het dus niet in dit forum uploaden. Dus als je een auto hebt met gewoon "stadslichten/parkeerlichten" en dimlicht, dan mag je overdag of geen licht voeren of dimlicht , terwijl als je "stadslicht/parkeerlicht" voert je veel beter zichtbaar bent en achter is er geen verschil (stads of dim)? Quote
ste-ven Posted September 22, 2012 Posted September 22, 2012 Of het nu mag of niet......vanaf vandaag rijd ik overdag met stadslichten aan! Quote
Smart Posted September 22, 2012 Posted September 22, 2012 Je mag overdag met stadsverlichting aan rijden..... Doet ik ook namelijk met mijn Venga met ledverlichting. Quote
Recommended Posts