ruud.valentijn Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Geachte foruumers, Een auto is heen pond koekjes en inmiddels heb ik een weloverworgen beslissing gemaakt om voor een Sportage benzine te gaan. Ik rij ca 12000 km per jaar 30 % stad en de rest snelweg, 1 x per jaar wintersport. Kortom niet zo veel. Mijn oog was gwevallen op de 1,6, prima auto en rijkwaliteiten, echter ben ik afgeleopen week met mijn huidige auto 2,2 liter benzine op vakantie en denk ik "rijdt toch wel lekker met wat meer CC". ook mijn vrouw vindt het wel lekker, hoeft ze niet zoveel te schakelen. Het pijsverschil is ca 2000€ en per maand iets meer wegenbelasting + beninzeverbuik. Als ik het uitreken kom ik op jaarbasis op 120€ prijsverschil wegenbelasting en benzine zal 150 liter zijn oftewel zo'n 220€. eenmalig 2000€ per jaar 340€. Wat is wijs? een extra proefrit gaat dit niet oplossen. Wellicht dat hier nog suggesties zijn. Ook de kleur is in de familie een punt van discussie, waren voor de vakantie op sand track uitgekomen nu verdient phoenis silver weer de voorkeur. Een tweedehands kopen is toch eenvoudiger, kleurkeuze is er in principe niet, geen levertijden etc. Groet Ruud Valentijn Quote
stillen Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Ik heb met beide proef gereden en vond de 1.6 gdi vlotter en rustiger rijden. Inderdaad bij de hogere toeren gaat de 2.0 iets vlotter. Quote
elmerblues Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Geachte foruumers, Een auto is heen pond koekjes en inmiddels heb ik een weloverworgen beslissing gemaakt om voor een Sportage benzine te gaan. Ik rij ca 12000 km per jaar 30 % stad en de rest snelweg, 1 x per jaar wintersport. Kortom niet zo veel. Mijn oog was gwevallen op de 1,6, prima auto en rijkwaliteiten, echter ben ik afgeleopen week met mijn huidige auto 2,2 liter benzine op vakantie en denk ik "rijdt toch wel lekker met wat meer CC". ook mijn vrouw vindt het wel lekker, hoeft ze niet zoveel te schakelen. Het pijsverschil is ca 2000€ en per maand iets meer wegenbelasting + beninzeverbuik. Als ik het uitreken kom ik op jaarbasis op 120€ prijsverschil wegenbelasting en benzine zal 150 liter zijn oftewel zo'n 220€. eenmalig 2000€ per jaar 340€. Wat is wijs? een extra proefrit gaat dit niet oplossen. Wellicht dat hier nog suggesties zijn. Ook de kleur is in de familie een punt van discussie, waren voor de vakantie op sand track uitgekomen nu verdient phoenis silver weer de voorkeur. Een tweedehands kopen is toch eenvoudiger, kleurkeuze is er in principe niet, geen levertijden etc. Groet Ruud Valentijn 'Een auto is (g)heen pond koekjes' nee, maar wel erg lekker Ik weet niet welke overwegingen belangrijk voor je zijn: 2.0 liter: + goede trekker, mag 1900 kilo aan de trekhaak hebben + Kan geleverd worden met AWD (handig voor de wintersport) - Verbruik schommelt sterk, maar kan niet zuinig genoemd worden - Alleen leverbaar met handgeschakelde 5 bak of automaat - 1 klasse duurder in houderschapsbelasting dan de 1.6GDI - X-clusive uitvoering is mogelijk - moet op toeren gehouden worden voor vlotte prestaties - geen ISG 1.6 liter: + relatief zuinig, 1:12 is makkelijk haalbaar + standaard handgeschakelde zesbak + rijbeleving is rustiger/stiller + standaard ISG - kan niet geleverd worden met AWD - kan niet geleverd worden met automaat - matige trekker (1200 kilo max) - niet leverbaar in X-clusive uitvoering Aha, eindelijk weer een kleurendiscussie!! Er wordt mijns inziens te weinig geleuterd over de o_zo_belangrijke kleur. Zie voor verschillende kleuren sportage fotootjes (even naar beneden scrollen): topic met foto's Let er op dat phoenix silver een wat groenachtige gloed heeft. Sand track is bruin met een wat grijzige gloed. Quote
PaulR Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Qua motorinhoud kan ik niet meehelpen in de discussie, ik heb zelf de sportage als leaseauto genomen dus de keuze voor de 1.6 was vrij snel gemaakt. Qua kleur zat ik ook vrij lang te dubben. Totdat ik bij een dealerzaak was die alle kleuren op voorraad had behalve blauw. De auto echt zien in de verschillende kleur uitvoeringen; Daar kunnen geen plaatjes tegenop. En nu vind ik het niet netjes om reclame te maken voor dealers maar mocht je in de buurt van Vianen wonen... Quote
wim181261 Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 'Een auto is (g)heen pond koekjes' nee, maar wel erg lekker Ik weet niet welke overwegingen belangrijk voor je zijn: 2.0 liter: + goede trekker, mag 1900 kilo aan de trekhaak hebben + Kan geleverd worden met AWD (handig voor de wintersport) - Verbruik schommelt sterk, maar kan niet zuinig genoemd worden - Alleen leverbaar met handgeschakelde 5 bak of automaat - 1 klasse duurder in houderschapsbelasting dan de 1.6GDI - X-clusive uitvoering is mogelijk - moet op toeren gehouden worden voor vlotte prestaties - geen ISG 1.6 liter: + relatief zuinig, 1:12 is makkelijk haalbaar + standaard handgeschakelde zesbak + rijbeleving is rustiger/stiller + standaard ISG - kan niet geleverd worden met AWD - kan niet geleverd worden met automaat - matige trekker (1200 kilo max) - niet leverbaar in X-clusive uitvoering Aha, eindelijk weer een kleurendiscussie!! Er wordt mijns inziens te weinig geleuterd over de o_zo_belangrijke kleur. Zie voor verschillende kleuren sportage fotootjes (even naar beneden scrollen): topic met foto's Let er op dat phoenix silver een wat groenachtige gloed heeft. Sand track is bruin met een wat grijzige gloed. grijze gloed je weet er is maar een kleur sand track en niks anders phoenix silver heb ik ook nog overwogen maar toch de mooiste genomen Quote
Guest DSign Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 'Een auto is (g)heen pond koekjes' nee, maar wel erg lekker Ik weet niet welke overwegingen belangrijk voor je zijn: 2.0 liter: + goede trekker, mag 1900 kilo aan de trekhaak hebben + Kan geleverd worden met AWD (handig voor de wintersport) - Verbruik schommelt sterk, maar kan niet zuinig genoemd worden - Alleen leverbaar met handgeschakelde 5 bak of automaat - 1 klasse duurder in houderschapsbelasting dan de 1.6GDI - X-clusive uitvoering is mogelijk - moet op toeren gehouden worden voor vlotte prestaties - geen ISG 1.6 liter: + relatief zuinig, 1:12 is makkelijk haalbaar + standaard handgeschakelde zesbak + rijbeleving is rustiger/stiller + standaard ISG - kan niet geleverd worden met AWD - kan niet geleverd worden met automaat - matige trekker (1200 kilo max) - niet leverbaar in X-clusive uitvoering Aha, eindelijk weer een kleurendiscussie!! Er wordt mijns inziens te weinig geleuterd over de o_zo_belangrijke kleur. Zie voor verschillende kleuren sportage fotootjes (even naar beneden scrollen): topic met foto's Let er op dat phoenix silver een wat groenachtige gloed heeft. Sand track is bruin met een wat grijzige gloed. Ik wil toch even Elmerblues bedanken voor zijn meestal uitstekende informatie, erg waardevol! Tja en die kleur. Als er iets duidelijk is dan is het dat machine silver gewoon het mooiste is Quote
bigwade Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Extra proefrit, beslist doen. Machine Silver is de kleur natuurlijk. 1 Quote
ruud.valentijn Posted March 14, 2011 Author Posted March 14, 2011 Ik wil toch even Elmerblues bedanken voor zijn meestal uitstekende informatie, erg waardevol! Tja en die kleur. Als er iets duidelijk is dan is het dat machine silver gewoon het mooiste is Dank voor uitleg, nog even ter aanvulling: -trekken caravan of aanhangwagen n.v.t -AWD nvt, wel veilig maar ik was gestart met een budget van 25000€ 2 liter wordt al 27000. -hoeveel trekkracht lever ik in met 1,6? Groet Ruud Valentijn Quote
Jantje.2 Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Ik zou voor verstand gaan in dit geval. Ik kan natuurlijk niet in jouw budget kijken maar benzine gaat alleen maar nog duurder worden. Ik zou graag een auto willen kiezen met mijn hart maar dat is helaas voor mij niet te betalen Quote
elmerblues Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Ik wil toch even Elmerblues bedanken voor zijn meestal uitstekende informatie, erg waardevol! Geen dank, graag gedaan. Heb dit soort dingen allemaal al uitgezocht voordat ik de mijne bestelde en ik vind het leuk om mijn kennis te delen. Maar ik heb het ook wel eens mis hoor, en een hoop is persoonlijke mening machine silver natuurlijk EB mompelt iets over 'leasegrijs' en parkeerterreinen vol benzine gaat alleen maar nog duurder worden En dat....dat is misschien nog wel het belangrijkste argument..... Quote
chrichri Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 En als je niet kan kiezen welke kleur.Er zijn nog de saaie wit en zwart versies.Erg in trek in België . Quote
bigwade Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 EB mompelt iets over 'leasegrijs' en parkeerterreinen vol Jij als zelfbenoemd kleurenkenner kunt toch wel het onderscheid maken tussen leasegrijs en Machine Silver ? Quote
bigwade Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Dank voor uitleg, nog even ter aanvulling: -trekken caravan of aanhangwagen n.v.t -AWD nvt, wel veilig maar ik was gestart met een budget van 25000€ 2 liter wordt al 27000. -hoeveel trekkracht lever ik in met 1,6? Groet Ruud Valentijn GA RIJDEN IN EEN 1.6 ! DOEN !! Quote
elmerblues Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Jij als zelfbenoemd kleurenkenner kunt toch wel het onderscheid maken tussen leasegrijs en Machine Silver ? Kijk jij maar eens wat voor kleur er op je kentekenbewijs staat HAHAHA Quote
bowie97 Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Extra proefrit, beslist doen. Machine Silver is de kleur natuurlijk. Helemaal mee eens. Welke kleur ruil je makkelijk in? Machine Silver. Quote
elmerblues Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Toevallig heb ik met een aantal kia verkopers eens gehad over de vraag met welke kleur ze me over een paar jaar graag terug willen zien qua inruil. Ik heb er namelijk niet veel aan dat de verkopers verschrikt onder de tafel duiken als ik aan kom zetten met mijn sportage. Heb ooit eens een poepbruine jaguar XJ gehad (wat een slechte auto was dat) en een aquariumgroene Opel Monza en dat waren toch wel lastige kleuren om in te ruilen hoor. Over het algemeen zijn de donkere kleuren (zwart, donkerblauw, donkergrijs) altijd courant. Grijs en zilver varianten zijn ook altijd goed, heel veilig. Wit is ietsje gevaarlijker, nu courant maar kan over een paar jaar weer anders zijn, al staat het de Sportage wel erg goed. Ronduit link zijn kleuren techno orange en byte blue. Dergelijke schreeuwende kleuren kunnen op kleine auto's prima, maar op grotere auto's is het een risico. Zonder uitzondering waren ze erg kritisch over het orange pack interieur, dat zal het lastigste in te ruilen zijn. Het liefst zien ze (beuhh) zwarte/donkergrijze interieurs. Opties zoals panoramadak en navi doen later niet veel qua inruil, daar schrijf je het snelste op af. Wat wel gewaardeerd wordt zijn de luxere uitvoeringen zoals X-cutive Plus (zeker vanwege het halfleder, absoluut toegevoegde waarde) en de X-xlusive. Een X-tra of X-cutive zijn ze wat minder enthousiast over (zonder uitzondering kreeg ik het advies om ALTIJD het plus pack op een X-cutive te nemen, vandaar). Quote
bigwade Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Kijk jij maar eens wat voor kleur er op je kentekenbewijs staat HAHAHA Volgens mij hebben wij straks jin jang auto's Jij grijs van binnen, ik dark gun (geen zwart, want dat is het niet) Ik "grijs" van buiten, jij dark gun. Ben ik toch blij Quote
chrichri Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Het liefst zien ze (beuhh) zwarte/donkergrijze interieurs. Daar zie je het minst vlekken en ander vuil op. Quote
der Rudi Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Geachte foruumers, Een auto is heen pond koekjes en inmiddels heb ik een weloverworgen beslissing gemaakt om voor een Sportage benzine te gaan. Ik rij ca 12000 km per jaar 30 % stad en de rest snelweg, 1 x per jaar wintersport. Kortom niet zo veel. Mijn oog was gwevallen op de 1,6, prima auto en rijkwaliteiten, echter ben ik afgeleopen week met mijn huidige auto 2,2 liter benzine op vakantie en denk ik "rijdt toch wel lekker met wat meer CC". ook mijn vrouw vindt het wel lekker, hoeft ze niet zoveel te schakelen. Het pijsverschil is ca 2000€ en per maand iets meer wegenbelasting + beninzeverbuik. Als ik het uitreken kom ik op jaarbasis op 120€ prijsverschil wegenbelasting en benzine zal 150 liter zijn oftewel zo'n 220€. eenmalig 2000€ per jaar 340€. Wat is wijs? een extra proefrit gaat dit niet oplossen. Wellicht dat hier nog suggesties zijn. Ook de kleur is in de familie een punt van discussie, waren voor de vakantie op sand track uitgekomen nu verdient phoenis silver weer de voorkeur. Een tweedehands kopen is toch eenvoudiger, kleurkeuze is er in principe niet, geen levertijden etc. Groet Ruud Valentijn Ruud, Over kleur laat ik me niet uit; heeft helemaal geen zin: dat is zo persoonlijk. Maar de motorkeuze? Tja; een auto kopen is voornamelijk emotie. als het puur een financiele kwestie zou zijn dan zouden er maar een paar auto's verkocht worden, hooguit 1 of 2 per type/soort. Maar dat is niet het geval. Dus speelt emotie een heel grote rol. Jij hebt het over grofweg 560 Euro per jaar verschil, grofweg 1,50 per dag, of wel 50 cent per keer dat je in de auto stapt mocht je met de auto naar je werk rijden (geschat gemiddelde). Ik geniet elke dag van de acceleratie bij een stoplicht of bij een plotselinge benodigde acceleratie. De ander interesseert het geen bal. Maar als het je wel interesseert dan zou ik het wel weten. Voor 1,50 per dag meer rijplezier ................ En wil je echt geld besparen? Koop dan de auto die het minste brandstof verbruikt, het goedkoopst in aanschaf is en alle gezinsleden in de meeste situaties allemaal kan vervoeren. En dan denk ik dat je keus op een ander merk/type zal vallen. Ik rij een automaat; stom natuurlijk want het verbruikt meer brandstof, is duurder in aanschaf en het slokt ook nog vermogen op.maar ik heb het er graag voor over. Hoeveel me dat per dag kost? Ik zou het niet weten. Als louter geld mijn keuze zou bepalen dan reed ik nu in een tussen de 5 en 10 jaar oude kleine Japanner ........... Volg je hart en let daarbij niet op een euro meer of minder per dag als eenmaal je financiele bandbreddte bepaald is. Sterkte .............. (maar vooral veel plezier met je keuze) Quote
Opa Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Ruud, Der Rudi breekt een lans voor het "sportief" rijden, zonder op kosten (en milieu) te letten. Hij vindt daar zijn plezier in bij het autorijden. Da's prima. Maar evengoed zou je een uitdaging kunnen vinden in wat "Het Nieuwe Rijden" wordt genoemd en daarmee zowel milieu als je portemonaie te sparen. Misschien slaag je er in om de keuze tussen Hart en Verstand samen te laten vallen. Ook ik wens je veel plezier bij het maken van je keuze. Quote
scorpioshuma Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Ik rij een automaat; stom natuurlijk want het verbruikt meer brandstof Is het niet zo dat de automaat door de 6-versnellingsbak ipv de 5-bak juist zuiniger rijd !!! Naar ik meen rijd de automaat gemiddeld 1 km verder op een liter benzine. Quote
der Rudi Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Is het niet zo dat de automaat door de 6-versnellingsbak ipv de 5-bak juist zuiniger rijd !!! Naar ik meen rijd de automaat gemiddeld 1 km verder op een liter benzine. Ik moet je zeggen dat ik dat eigenlijk niet weet bij deze auto; ik ga er vanuit dat een automaat standaard meer verbruikt dan een handgeschkelde auto. Maar inderdaad zal een 6-bak zuiniger zijn dan een 5-bak. Dus misschiern klopt dat wel dat bij een Kia Sportage de automaat zuiniger is. En wat betreft mijn rijstijl kan ik iedereen geruststellen: ik rij niet als een idoot rond en combineer daarmee hart en verstand. Gemiddeld rij ik 1op 9,5; ik; heb nu 15000 km gereden vanaf begin september (incl vakantie naar kroatie) en rijd elke 2 weken 500 km snelweg en de rest voornamelijk stadsverkeer en een stukje provinciale weg. Dus ik denk dat het verbruik nogal meevalt. Probleem met een autiomaat is dat het nieuwe rijden niet mogelijk is c.q. het wordt door de software bepaalt. Maar even heel eerlijk: als we echt aan het milieu moeten denken is dunkt me een Kia Sportage geen verstandige keus ............... Quote
scorpioshuma Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Volgens mij is er een topic met verbruikscijfers en de handbak haalt gemiddeld rond de 1:11 en de automaat 1:12 Misschien toch iets minder de kickdown gebruiken Rudi En ja, ik weet dat dat een heerlijk gevoel geeft Quote
Opa Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Ik moet je zeggen dat ik dat eigenlijk niet weet bij deze auto; ik ga er vanuit dat een automaat standaard meer verbruikt dan een handgeschkelde auto. Maar inderdaad zal een 6-bak zuiniger zijn dan een 5-bak. Dus misschiern klopt dat wel dat bij een Kia Sportage de automaat zuiniger is. ............... Maar even heel eerlijk: als we echt aan het milieu moeten denken is dunkt me een Kia Sportage geen verstandige keus ............... Volgens het normverbruik zou de 2.0 Automaat iets meer verbruiken dan de Handbak. (1:12.7 ipv 1:13.3) Dat valt erg mee en is haast te verwaarlozen. Vreemd genoeg is het verschil bij de diesel (2.0) veel groter (1:14.5 ipv 1:17.5). Misschien inderdaad het effect van de 5-bak ? (Ik weet dat het normverbruik niet veel van doen heeft met de realiteit, maar je kunt het wel voor vergelijking van auto's gebruiken.) Overigens wordt mijn keuze voor de Sportage inderdaad voor een belangrijk deel bepaald doordat ik hem zo mooi vind (mijn hart). Maar anderzijds speelt ook een belangrijke rol (zoals ook bij der Rudi) dat het een goeie caravantrekker moet zijn. En dat is hij zeker. Een A-label mag vaak zelfs helemaal niets trekken ! Maar met een C-label voelt mijn verstand het nog net verantwoord. Quote
Recommended Posts