der Rudi Geplaatst 16 Maart, 2011 Geplaatst 16 Maart, 2011 Volgens mij is er een topic met verbruikscijfers en de handbak haalt gemiddeld rond de 1:11 en de automaat 1:12 Misschien toch iets minder de kickdown gebruiken Rudi En ja, ik weet dat dat een heerlijk gevoel geeft Ach sorry; hij geeft aan 9,5; maar dat is natuurlijk 1 op 10,5 ........... En dat iemand 1 op 11 of 12 rijdt; ach; wie weet of hij net zoveel stad rijdt als ik ................. Ik heb altijd moeite met dat soort cijfers. Vaak is het appels met peren vergelijken. Want als ik op de snelweg 100 rijdt dan rij ik ook 1 op 13 tot 1 op 14 ............... En dat met die kick-down; ik reed hiervoor 6 cylinder diesel (common rail); man, dat was echt lachen; het leek wel een vliegtuig als je gas gaf .............................; dat ding bleef acceleren; en erg stil; en toch maar 1 op 12 tot 1 op 16. Ach ja; maar mij hoor je nu niet klagen .................. Quote
scorpioshuma Geplaatst 16 Maart, 2011 Geplaatst 16 Maart, 2011 OK ik heb even het topic erbij gezocht: http://www.kiaclub.nl/topic/5158-praktijk-verbruik-nieuwe-sportage/ En dan mijn bericht over het verbruik per type: http://www.kiaclub.nl/topic/5158-praktijk-verbruik-nieuwe-sportage/page__st__40__p__44612#entry44612 Quote
der Rudi Geplaatst 16 Maart, 2011 Geplaatst 16 Maart, 2011 OK ik heb even het topic erbij gezocht: http://www.kiaclub.n...ieuwe-sportage/ En dan mijn bericht over het verbruik per type: http://www.kiaclub.n...4612#entry44612 Dank, Tja, dan is de automaat dus inderdaad zuiniger ..............; maar ja, met een 6-bak i.t.t. een 5-handbak is dat ook logisch. En als het gemiddelde voor een automaat op 1 op 11,5 ligt en ik zit op 1 op 10,5 dan ben ik niet ontevreden, gelet op mijn rijstijl in vrij veel rijden in de bebouwde kom. Wellicht komt dat omdat ik eingelijk voortdurend op de cruise control rijd. Zodra ik 50/55 rij zet ik hem aan; en zodra ik weer moet optrekken na een bocht, stoplichjt, etc zet ik hem weer aan. Ik denk echt dat ik 80/90% op de cruise control rijd, zowel op de snelweg, de provinciale weg of de bebouwde kom. Op de snelweg en de provinciale weg rij ik eigenlijk uitsluitend op de cruise control. Ik ga eens bij de eerstvolgende tankbeurt een tank lang constant en overal heel rustig accelereren. Eens kijken wat er dan gebeurt qua verbruik. Want even snel optrekken tot 50 kost natuurlijk even veel brandstof maar het is ook maar over een korte periode. We zullen zien. Ik zal het gemiddelde verbruik dan resetten. Quote
bigwade Geplaatst 16 Maart, 2011 Geplaatst 16 Maart, 2011 OK ik heb even het topic erbij gezocht: http://www.kiaclub.nl/topic/5158-praktijk-verbruik-nieuwe-sportage/ En dan mijn bericht over het verbruik per type: http://www.kiaclub.nl/topic/5158-praktijk-verbruik-nieuwe-sportage/page__st__40__p__44612#entry44612 Mooi hè zo'n forum olifant , weet alles te vinden.. Ik zit met die automaat na 6000km gemiddeld vanaf dag 1 tot aan nu 1:11,4 Het nieuwe rijden kan zeker ook met een automaat, je gaspedaal is je schakelaar tenslotte. Om terug te keren op verstand of hart. Als je geen automaat of 4wd wil en schakelen geen punt vind zou ik beslist voor de 1.6 gaan vanwege juist die 6bak met minder herrie op de snelweg in 6. Dat je dan ook nog centen in de zak houd is een meevaller. Nogmaals, ga effe proefrijden (eega ook) en kijk wat het doet. Suc6! Quote
der Rudi Geplaatst 16 Maart, 2011 Geplaatst 16 Maart, 2011 Ik zit met die automaat na 6000km gemiddeld vanaf dag 1 tot aan nu 1:11,4 Het nieuwe rijden kan zeker ook met een automaat, je gaspedaal is je schakelaar tenslotte. Maar het nieuwe rijden betekent toch relatief snel optrekken maar tegelijkertijd al heel snel, bij een laag toerental, opschakelen? En dat kan ik toch niet beïnvloeden? Quote
bigwade Geplaatst 16 Maart, 2011 Geplaatst 16 Maart, 2011 Maar het nieuwe rijden betekent toch relatief snel optrekken maar tegelijkertijd al heel snel, bij een laag toerental, opschakelen? En dat kan ik toch niet beïnvloeden? Jawel, vlot optrekken met weinig gas, probeer het maar, het werkt. Ik kom zelden boven de 2000 toeren en rij gewoon mee met de bubs. Quote
der Rudi Geplaatst 16 Maart, 2011 Geplaatst 16 Maart, 2011 Jawel, vlot optrekken met weinig gas, probeer het maar, het werkt. Ik kom zelden boven de 2000 toeren en rij gewoon mee met de bubs. Ik gooi hem morgen vol, reset het verbruik en ga dan een tank lang zeg-maar vlot optrekken zonder kickdown. Ben net terug van mijn 500 km snelweg-rit. Dus dat komt goed uit. We zullen zien ............... Ben benieuwd. Quote
chuckion Geplaatst 17 Maart, 2011 Geplaatst 17 Maart, 2011 Ruud, ik zou zeker voor de 2.0 gaan! Quote
der Rudi Geplaatst 19 Maart, 2011 Geplaatst 19 Maart, 2011 Ik gooi hem morgen vol, reset het verbruik en ga dan een tank lang zeg-maar vlot optrekken zonder kickdown. Ben net terug van mijn 500 km snelweg-rit. Dus dat komt goed uit. We zullen zien ............... Ben benieuwd. Heb nu 1 dag (ongeveer 40 km en voornamelijk in de bebouwde kom) ) gereden met een 'porceleinen' gaspedaal. BW: het is wel erg moelijk zo niet onmogelijk om èn vlot op te trekken èn toch niet boven de 2000 toeren te komen (heb dus net als jij een automaat).Ik kan inderdaad wel optrekken en dat hij niet boven de 2000 toeren komt; maar dan moet ik het gaspedaal nauwelijks aanraken .......... Niet erg hoor; maar dat is wat ik constateer. Ik rij dan wel redelijk mee met de bubs; ik sluit dan niet helemaal meer aan maar er ontstaat geen echt groot gat (20 meter?). Als ik een ietsje meer gas geef bij een stoplicht dan schommelt hij ergens tussen de 2000 en 2500 (max) bij het schakelen. In dat geval rij ik helemaal mee met de bubs en blijf keurig aansluiten. Maar goed; we zien wel; ik zit nu op 9,2 liter per 100. En als ik deze tank leeg heb ga ik weer hetzelde doen; maar dan op mijn manier rijden; eens kijken wat het verschil is. Hoort dit nog bij dit topic? Een beetje wel. Het begon ook met het kiezen tussen de 1.6 en de 2.0; en dat heeft toch heel veel met verbruik (en trekkracht) te maken. Quote
kristof Geplaatst 26 Maart, 2011 Geplaatst 26 Maart, 2011 Ik heb een techno Orange gekozen dus dit is niet echt een saai kleur Quote
der Rudi Geplaatst 29 Maart, 2011 Geplaatst 29 Maart, 2011 Heb nu 1 dag (ongeveer 40 km en voornamelijk in de bebouwde kom) ) gereden met een 'porceleinen' gaspedaal. BW: het is wel erg moelijk zo niet onmogelijk om èn vlot op te trekken èn toch niet boven de 2000 toeren te komen (heb dus net als jij een automaat).Ik kan inderdaad wel optrekken en dat hij niet boven de 2000 toeren komt; maar dan moet ik het gaspedaal nauwelijks aanraken .......... Niet erg hoor; maar dat is wat ik constateer. Ik rij dan wel redelijk mee met de bubs; ik sluit dan niet helemaal meer aan maar er ontstaat geen echt groot gat (20 meter?). Als ik een ietsje meer gas geef bij een stoplicht dan schommelt hij ergens tussen de 2000 en 2500 (max) bij het schakelen. In dat geval rij ik helemaal mee met de bubs en blijf keurig aansluiten. Maar goed; we zien wel; ik zit nu op 9,2 liter per 100. En als ik deze tank leeg heb ga ik weer hetzelde doen; maar dan op mijn manier rijden; eens kijken wat het verschil is. Hoort dit nog bij dit topic? Een beetje wel. Het begon ook met het kiezen tussen de 1.6 en de 2.0; en dat heeft toch heel veel met verbruik (en trekkracht) te maken. heb nu meer dan een halve tank zo rustig mogelijk gereden in de bebouwde kom en dat stukje provinciale weg; dat eco-lampje heeft overuren gemaakt; ik kwam op 1 op 9,7. Ben vandaag naar den haag gereden (250 km) en het verbruik gereset; dus snelweg, keurig 100 en 120; ook een stuk file; kwam op 1 op 7,2. Ga morgen terug en zal dan opnieuw het verbruik resetten en rij dan zoals ik altijd rijd (dus stevig door). En daarna opnieuw weer resetten en dan weer de gebruikelijke ritten binnen de bebouwde kom en dat stuk provinciale weg rijden. Dus rustig rijdend: 1 op 9,2 en op de snelweg 1 op 7,2. Ben benieuwd wat het verschil zal zijn en of je dus ook een 2.0 kan nemen zonder dat het echt veel meer verbuik met zich meebrengt. Quote
Major Case Geplaatst 29 Maart, 2011 Geplaatst 29 Maart, 2011 Ruud, Der Rudi breekt een lans voor het "sportief" rijden, zonder op kosten (en milieu) te letten. Hij vindt daar zijn plezier in bij het autorijden. Da's prima. Maar evengoed zou je een uitdaging kunnen vinden in wat "Het Nieuwe Rijden" wordt genoemd en daarmee zowel milieu als je portemonaie te sparen. Misschien slaag je er in om de keuze tussen Hart en Verstand samen te laten vallen. Ook ik wens je veel plezier bij het maken van je keuze. Quote
Major Case Geplaatst 29 Maart, 2011 Geplaatst 29 Maart, 2011 Eindelijk iemand die het snapt, v.w.b. Ik zou hier een heel betoog over kunnen houden maar dan wordt ik misschien gezien als een milieuactivist. Ga na de site van "Het Nieuwe Rijden.nl en je hoeft je hart niet te volgen maar alleen even goed lezen. Verder goed gedaan Opa. En nog even dit, de Sportage 2.0 benzine is beslist geen goede caravan trekker. Het Max. koppel licht bij een te hoog toerental, dus je schakelt je eigen vrij van dienst richting het zuiden. Quote
Major Case Geplaatst 29 Maart, 2011 Geplaatst 29 Maart, 2011 Maar het nieuwe rijden betekent toch relatief snel optrekken maar tegelijkertijd al heel snel, bij een laag toerental, opschakelen? En dat kan ik toch niet beïnvloeden? Quote
Major Case Geplaatst 29 Maart, 2011 Geplaatst 29 Maart, 2011 Boven de 2200 toeren even je gas iets terug nemen en hoppa de eerst hogere versnelling is bereikt. Gr. Major Case Quote
der Rudi Geplaatst 29 Maart, 2011 Geplaatst 29 Maart, 2011 Boven de 2200 toeren even je gas iets terug nemen en hoppa de eerst hogere versnelling is bereikt. Gr. Major Case Weet je, Als je echt zuinig wilt rijden dan moet je zeker geen Kia Sportage kopen. En nu kunnen we heel technische verhalen ophangen over het nieuwe rijden; gas geven en snel gas loslaten om het met een automaat ook het nieuwe rijden te doen. En dat zal allemaal kloppen. Maar ik vind het allemaal best. Ik verbruik niet of nauwelijks meer dan een andere Sportage-rijder. En om allerhande trucs uit te halen om maar een liter te bespraen ........... Het moet wel een beetje leuk blijven. Koop dan geen auto en ga met de trein of met de fiets. Wil je echt zunig rijden koop dan een hybride auto of weet ik wat voor een type. Of rij nooooooooooooooooooit met een caravan want dan gaat je verbruik ook naar de challemiezen; ga nooit met de auto op vakantie maar pak de bus of de fiets. En wat betreft dat het een slechte caravantrekker is? Ik ben ermee naar Kroatie gereden; prima gegaan; heb een automaat; is de hele tijd in de 5 gebleven (je weet een automaat van de Sportage heeft een 6-bak); dus alles picobello. En mijn vorige auto was een 6 cylinder common rail diesel; dat ging natuurlijk beter; bergop op de snelweg met caravan gewoon 100-105;geen probleem; op de cruise control. Maar de sportage rijdt prima met een caravan erachter (overigens 1 op 10 of 1 op 10,5 gedurende die 3500 km waarbij ik op de snelweg gewoon 100-105 heb gereden). Klaar is Case .......... (grapje). Quote
der Rudi Geplaatst 29 Maart, 2011 Geplaatst 29 Maart, 2011 heb nu meer dan een halve tank zo rustig mogelijk gereden in de bebouwde kom en dat stukje provinciale weg; dat eco-lampje heeft overuren gemaakt; ik kwam op 1 op 9,7. Ben vandaag naar den haag gereden (250 km) en het verbruik gereset; dus snelweg, keurig 100 en 120; ook een stuk file; kwam op 1 op 7,2. Ga morgen terug en zal dan opnieuw het verbruik resetten en rij dan zoals ik altijd rijd (dus stevig door). En daarna opnieuw weer resetten en dan weer de gebruikelijke ritten binnen de bebouwde kom en dat stuk provinciale weg rijden. Dus rustig rijdend: 1 op 9,2 en op de snelweg 1 op 7,2. Ben benieuwd wat het verschil zal zijn en of je dus ook een 2.0 kan nemen zonder dat het echt veel meer verbuik met zich meebrengt. Nu maak ik weer dezelfde fout alslaatst; hij geeft aan 7,2; dat is natuurlijk niet 1 op 7,2 maar 1 op 14 ................. en als hij 9,7 aangeeft is het dus 1 op 10,3 .............. Quote
der Rudi Geplaatst 29 Maart, 2011 Geplaatst 29 Maart, 2011 Weet je, Als je echt zuinig wilt rijden dan moet je zeker geen Kia Sportage kopen. En nu kunnen we heel technische verhalen ophangen over het nieuwe rijden; gas geven en snel gas loslaten om het met een automaat ook het nieuwe rijden te doen. En dat zal allemaal kloppen. Maar ik vind het allemaal best. Ik verbruik niet of nauwelijks meer dan een andere Sportage-rijder. En om allerhande trucs uit te halen om maar een liter te bespraen ........... Het moet wel een beetje leuk blijven. Koop dan geen auto en ga met de trein of met de fiets. Wil je echt zunig rijden koop dan een hybride auto of weet ik wat voor een type. Of rij nooooooooooooooooooit met een caravan want dan gaat je verbruik ook naar de challemiezen; ga nooit met de auto op vakantie maar pak de bus of de fiets. En wat betreft dat het een slechte caravantrekker is? Ik ben ermee naar Kroatie gereden; prima gegaan; heb een automaat; is de hele tijd in de 5 gebleven (je weet een automaat van de Sportage heeft een 6-bak); dus alles picobello. En mijn vorige auto was een 6 cylinder common rail diesel; dat ging natuurlijk beter; bergop op de snelweg met caravan gewoon 100-105;geen probleem; op de cruise control. Maar de sportage rijdt prima met een caravan erachter (overigens 1 op 10 of 1 op 10,5 gedurende die 3500 km waarbij ik op de snelweg gewoon 100-105 heb gereden). Klaar is Case .......... (grapje). En hier ook; tijdens de vakantie was het dus niet 1 op 10 of 10,5 omdat hij dat aangaf maar ergens tussen de 1 op10 of 1 op 9,5. Quote
harter Geplaatst 30 Maart, 2011 Geplaatst 30 Maart, 2011 Weet je, Als je echt zuinig wilt rijden dan moet je zeker geen Kia Sportage kopen. En nu kunnen we heel technische verhalen ophangen over het nieuwe rijden; gas geven en snel gas loslaten om het met een automaat ook het nieuwe rijden te doen. En dat zal allemaal kloppen. Maar ik vind het allemaal best. Ik verbruik niet of nauwelijks meer dan een andere Sportage-rijder. En om allerhande trucs uit te halen om maar een liter te bespraen ........... Het moet wel een beetje leuk blijven. Koop dan geen auto en ga met de trein of met de fiets. Wil je echt zunig rijden koop dan een hybride auto of weet ik wat voor een type. Of rij nooooooooooooooooooit met een caravan want dan gaat je verbruik ook naar de challemiezen; ga nooit met de auto op vakantie maar pak de bus of de fiets. En wat betreft dat het een slechte caravantrekker is? Ik ben ermee naar Kroatie gereden; prima gegaan; heb een automaat; is de hele tijd in de 5 gebleven (je weet een automaat van de Sportage heeft een 6-bak); dus alles picobello. En mijn vorige auto was een 6 cylinder common rail diesel; dat ging natuurlijk beter; bergop op de snelweg met caravan gewoon 100-105;geen probleem; op de cruise control. Maar de sportage rijdt prima met een caravan erachter (overigens 1 op 10 of 1 op 10,5 gedurende die 3500 km waarbij ik op de snelweg gewoon 100-105 heb gereden). Klaar is Case .......... (grapje). Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Als je een SUV koopt wat volgens mij de Sportage is moet je niet op een liter benzine kijken en moet er een lekkere motor inzitten. Ik heb om die reden daarom gekozen voor de 2.0 liter variant en dit is niet meer dan een persoonlijke keuze. Als je echt wil bezuinigen dan moet je gaan voor een cinqecento of panda die verbruiken rond de 1:18 das lekker zuinig maar weinig auto. De Sportage daar maak je indruk mee en moet je mee knallen met de panda en cinqecento kan je lekker boodschappen doen Quote
bigwade Geplaatst 4 April, 2011 Geplaatst 4 April, 2011 Wat zou het nou geworden zijn.... ruud.valentijn kom er maar in.. Quote
harter Geplaatst 5 April, 2011 Geplaatst 5 April, 2011 Wat zou het nou geworden zijn.... ruud.valentijn kom er maar in.. Ben benieuwd BW is volgens mij wel een flink ei wat hij aan het uitbroeden is Quote
ruud.valentijn Geplaatst 5 April, 2011 Topic Starter Geplaatst 5 April, 2011 wordt 2 liter, ondanks benzienprijs toch gekozen voor de extra PK's binnenkort bestellen en dan even afwachten grt ruud valentijn Quote
harter Geplaatst 5 April, 2011 Geplaatst 5 April, 2011 wordt 2 liter, ondanks benzienprijs toch gekozen voor de extra PK's binnenkort bestellen en dan even afwachten grt ruud valentijn Gewoon goede keus. Welk type en welke kleur heb je gekozen. En ja wachten dat zeker Quote
ruud.valentijn Geplaatst 6 April, 2011 Topic Starter Geplaatst 6 April, 2011 wordt een 2 liter executive met plus pack kleur phoenix silver. accesoires, de rvs lijst op achterklep, winterbanden incl velgen en dakdragers. Verwachte levertijd, juli/aug. Grt Ruud Valentijn Quote
Jantje.2 Geplaatst 6 April, 2011 Geplaatst 6 April, 2011 Gefeliciteerd Ruud! En het is heel simpel, als je het kan betalen om een 2 liter te rijden dan zou ik het ook doen. Hoop dat je er veel plezier mee gaat beleven Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.