Jump to content

Recommended Posts

Posted

Op 24 december 2010 kocht ik bij Smeeing in Soest een nieuwe Kia Ceed via de site euroedition.nl.

Aanvankelijk was er geen enkel probleem. Auto aangemeld op mijnkia.nl.

Na enige weken een loszittende sensor en en portierslot laten vervangen bij KIA dealer Denissen in Tilburg. Fabricagefouten die moesten worden hersteld.

Alles goed en wel totdat De KIA dealer in Tilburg op 2 mei 2011 dit bericht stuurde:

Wij hebben voor uw Kia Cee`d een garantie aanvraag gedaan bij Kia Motors Nederland.

Echter is deze afgewezen omwel de volgende reden.

De auto is van Roemenië ingevoerd naar Nederland.

Dit is normaal geen probleem.

Echter heeft de Roemeense importeur verzuimt om de garantie startdatum bij de fabriek in te dienen.

Waardoor de auto niet bekend is bij de fabriek in Korea.

Dit betekent dat er geen garantie op de auto is.

De leverende importeur is verantwoordelijk voor het aanmelden.

En kan niet achteraf nog gedaan worden.

De leverende importeur is bij uw auto de Roemeense importeur.

Tot onze spijt kunnen wij u niet verder helpen in zake garantie.

De door ons uitgevoerde werkzaamheden zullen wij dan ook bij u in rekening brengen.

Waanzinnig natuurlijk. Een dikke rekening voor fabricagefouten. Hoe zat het ook alweer? 7 jaar garantie op een KIA??

Ik houd jullie op de hoogte!

Posted

Ik zou direct contact opnemen met je rechtsbijstand.

Dit wordt een gevalletje kastje muur etc.

Je hebt overigens een koop overeenkomst met je dealer/leverancier Smeeing.

Die staan dacht ik redelijk bekend.

Die Roemenië route is hier nieuw volgens mij, en daar zal Kia NL ook niet blij mee zijn.

Had je dit kunnen weten ? (bijv opmerkelijk lage aankoopprijs ?)

Posted

Ik zou direct contact opnemen met je rechtsbijstand.

Dit wordt een gevalletje kastje muur etc.

Je hebt overigens een koop overeenkomst met je dealer/leverancier Smeeing.

Die staan dacht ik redelijk bekend.

Die Roemenië route is hier nieuw volgens mij, en daar zal Kia NL ook niet blij mee zijn.

Had je dit kunnen weten ? (bijv opmerkelijk lage aankoopprijs ?)

BW, harstikke leuk en aardig maar Kia Nederland heeft geen cent aan de verkoop van deze auto verdient, waarom moeten zij hier dan voor op draaien?

Dit moet je direct opnemen met de eigenaar van die website en hem aansprakelijk stellen (je hebt toch minstens bovag garantie of wat dan ook op die auto)

Wij geven ook geen garantie op buitenlandse auto's :)

Posted

KIA geeft 7 jaar garantie op een nieuwe auto in Europa. Ik kan met mijn Belgische SW naar Nederland gaan en daar een garantie geval laten repareren zonder dat dit mij enige vorm van geld kost. De wagen staat sowieso aangemeld bij Kia Moters Europe en zij kunnen de garantie omzetten naar Nederland moest het nodig zijn.

Posted

KIA geeft 7 jaar garantie op een nieuwe auto in Europa. Ik kan met mijn Belgische SW naar Nederland gaan en daar een garantie geval laten repareren zonder dat dit mij enige vorm van geld kost. De wagen staat sowieso aangemeld bij Kia Moters Europe en zij kunnen de garantie omzetten naar Nederland moest het nodig zijn.

deze auto is dus nergens in europa geregistreerd.

Garantie klussen kosten altijd geld, levert voor een dealer/importeur geen cent op. Als jij met je Belgische Kia in Nederland geholpen wordt dan belast Kia Nederland dit door aan Kia Belgie en die claimen het bij Kia.

Dat is in ieder geval bij ons merk zo :)

Posted

BW, harstikke leuk en aardig maar Kia Nederland heeft geen cent aan de verkoop van deze auto verdient, waarom moeten zij hier dan voor op draaien?

Jantje, dat zeg ik

Je hebt overigens een koop overeenkomst met je dealer/leverancier Smeeing

Ben ook erg benieuwd naar de garantie en instructie boekjes van peterketelaars

Nogmaals, ook de prijs zou argwaan moeten wekken.

Posted

Scheelt wel een bak geld via die site.... Maar is goedkoop dan toch duurkoop???

Garantie zal ook wel ergens door betaald moeten worden....

Van de website:

1.4cvvt x-tra ecodynamics

Grijs, € 590 aan extra opties

Dealerprijs € 19.185

Korting € 3.240

U betaald € 15.945

Posted

....een duistere parallelimport....al dan niet mogelijk omgekat.....Onduidelijk waar deze auto vandaan is gekomen.....Mogelijk zelfs een schadeauto.

Nou, nou, nou...ik vind dat wat kort door de bocht om dergelijke conclusies te trekken voor een al genoemde simpele verklaring: 'Echter heeft de Roemeense importeur verzuimt om de garantie startdatum bij de fabriek in te dienen'.

Om dit soort conclusies -volkomen ongefundeerd en zonder aanwijsbare gronden- te trekken maak je mensen onnodig ongerust.

Posted

De dealer waar ik mijn Kia vandaan heb was ook geen officiële. Die was ook gewipt van de dealerlijst (net als destijds vele anderen na het failliet gaan van Kroymans). Maar alles is toch prima verlopen. Maar ik ben het met je eens dat die "smeeing" dit gewoon op dient te lossen (en zeker als een auto daar vandaan komt). Zoals al eerder genoemd lijkt dit een leuke klus voor de rechtsbijstand.

Als koper ben je (volgens mij) helemaal onschuldig. De gemiddelde koper heeft geen verstand en belang bij het reilen en zeilen tussen autodealer en importeur. Het is geen bestaande auto waarbij een verkoper zich nog op onderzoekplicht van de koper kan herroepen. Dit is een nieuw product en er is een overeenkomst met Smeeing. Dus Smeeing, fixen met die hap!

En voor de weet: Elke dealer mag een elke Kia sleutelen, zolang het maar volgens opgaaf van Kia's specificaties. En alleen Kia dealers mogen garantiewerk verrichten. Dit ivm met verhalen van de schade/garantie bij Kia. De niet Kia dealers brengen een Kia in geval van garantie gewoon naar de "echte" Kia dealer.

Smeeing is geen officiële Kia dealer. Daar begint het probleem al. Dan vrees ik dat het hier om een duistere parallelimport gaat van een auto uit Roemenië (al dan niet mogelijk omgekat) die op geen enkele wijze voorkomt in de "boeken"van Kia. Onduidelijk waar deze auto vandaan is gekomen. Mogelijk zelfs een schadeauto. Hier blijkt goedkoop echt duurkoop te zijn. Ik heb maar één advies: Rechtsbijstandverzekering inschakelen en op naar vriend Smeeing in Soest. Dat is het aanspreekpunt. Denissen staat hier buiten. Die hebben te goeder trouw onder garantie (wat geen garantie was) gerepareerd.

• Like 1
Posted

Smeeing is geen officiële Kia dealer. Daar begint het probleem al. Dan vrees ik dat het hier om een duistere parallelimport gaat van een auto uit Roemenië (al dan niet mogelijk omgekat) die op geen enkele wijze voorkomt in de "boeken"van Kia. Onduidelijk waar deze auto vandaan is gekomen. Mogelijk zelfs een schadeauto. Hier blijkt goedkoop echt duurkoop te zijn. Ik heb maar één advies: Rechtsbijstandverzekering inschakelen en op naar vriend Smeeing in Soest. Dat is het aanspreekpunt. Denissen staat hier buiten. Die hebben te goeder trouw onder garantie (wat geen garantie was) gerepareerd.

Dat smeeing geen officiele kia dealer is klopt, dat ze veel parallel import doen klopt ook. Zo hebben ze regelmatig splinternieuwe volkswagen polo's enzo staan. Maar dat hun "eventueel" omgekatte auto's verkopen gaat mij een beetje ver..

Posted

Volgens mij is euroedition.nl de gesprekspartner.

als je het zo leest wel, idd.

"Op 24 december 2010 kocht ik bij Smeeing in Soest een nieuwe Kia Ceed via de site euroedition.nl."

Blijft raar dat er dus een Roemenen route is.

Ik dacht dat ze de auto's bij ONS van de automarkt kwamen halen, HAHA!, maar er werken dus ook andere krachten.

Jammer dat Topic Starter niet wat actiever reageert...

Posted

Inderdaad... zo blijkt maar weer dat goedkoop duurkoop kan zijn.

Even ter vergelijk; ik heb 3 Cee'd SW's 1.4 staan in de X-tra uitvoering. Die hebben wij rijklaar geprijsd voor € 17.950,- , vertrouw me dat dat niet veel goedkoper kan op een normale manier. Dat zo'n bedrijf deze dan aanbieden voor € 15.950 zegt genoeg toch ?

Hopelijk kom je wat verder met je verhaal en ga je ook langs Smeeing !

Posted

Dat zo'n bedrijf deze dan aanbieden voor € 15.950 zegt genoeg toch ?

Ja inderdaad. Dat schreeuwt "Ingekocht zonder garantiemarge". Wanneer er niet op die website zou staan dat die auto's worden verkocht met volledige fabrieksgarantie dan zou ik zeggen dat je niet moet zeuren. Dan betaal je die garantiekwaaltjes zelf van de marge die jij had op de prijs die jij ervoor hebt betaalt. Maar ja, op de website staat prominent vermeldt dat de wagens worden verkocht met volledige fabrieksgarantie.

Dit zal een goeie deal worden voor Arag of Das. Hier is de consument de dupe van een vuile streek. De waar voldoet niet aan de verwachting dus IMHO kan de koop ontbonden worden.

Posted

Op de website wordt idd met geen woord gerept over "7 jaar garantie". Er staat wel "6 maand bovag" en dat die nog eens met 6 maand verlengd kan worden.

Die 7 jaar garantie is toch wel een van de grote verkoopplussen van de Kia.

Denk dat dit zelfs wel een leuk en interesant onderwerp is voor programma's als Kassa of Radar of Opgelicht.

Ik kan bijna niet geloven dat TS de enige is die zoiets overkomt....

Posted

Met "omgekat"ben ik idd wat uit de bocht geschoten vrees ik. Maar dat de garantie startdatum op geen enkele wijze is te traceren bij Kia Europe is natuurlijk wel heel merkwaardig.

Idd leuke case voor Radar, belbus en andere consumentenprogramma's en natuurlijk voer voor Arag en Das achtigen

Wij horen graag de afloop van de topic openaar die zich vooralsnog hult in stilzwijgen

Posted

Weer een stukje wijzer geworden....

De auto is dus geimporteerd uit Roemenië. Door Kia Denissen Tilburg zijn de gegevens opgevraagd en omdat de delivery date niet is ingevuld en country nog steeds op Roemenië staat wordt geen garantie geboden. Er is dus iets mis gegaan met de import. Daar wil ik als koper uiteraard niet de dupe van worden.

Bij de RDW staat de auto geregistreerd als origineel Nederlandse auto.

Smeeing Soest heeft inmiddels snel gereageerd en gaan het probleem de komende weken oplossen. Het schijnt bij meer auto's zo te zijn.

De factuur voor het herstellen van enkele fabricagefouten die ik van Kia Denissen Tilburg mocht ontvangen wordt nu betaald door Smeeing Soest. Daarmee laat Smeeing Soest zich in elk geval van een betere kant zien dan een officiele KIA dealer.

wordt vervolgd....

Posted

Nog wat aanvullende informatie:

Natuurlijk gewoon een hagelnieuwe, goed rijdende KIA Ceed SW 1.4. Niet omgekat en geen schade. Dus 0 km op de teller.

Aangemeld en geaccepteerd bij MijnKia.nl.

Op het kenteken geen bijzondere zaken.

In de uitvoering zitten nuanceverschillen:

-geen afstandbediening op de centrale deurvergrendeling

-geen in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.

Wat betreft de andere opties valt geen verschil te vermelden.

Posted

als je het zo leest wel, idd.

"Op 24 december 2010 kocht ik bij Smeeing in Soest een nieuwe Kia Ceed via de site euroedition.nl."

Blijft raar dat er dus een Roemenen route is.

Ik dacht dat ze de auto's bij ONS van de automarkt kwamen halen, HAHA!, maar er werken dus ook andere krachten.

Jammer dat Topic Starter niet wat actiever reageert...

Via de site euroedition kom je inderdaad terecht bij auto Smeeing.

Posted

De factuur voor het herstellen van enkele fabricagefouten die ik van Kia Denissen Tilburg mocht ontvangen wordt nu betaald door Smeeing Soest. Daarmee laat Smeeing Soest zich in elk geval van een betere kant zien dan een officiele KIA dealer.

Dat is ook weer wat kort door de bocht.

De dealer, waar je dus geen auto hebt gekocht, kan die uren en materialen niet verhalen op KIAMNL.

Dat kun je deze dealer niet kwalijk nemen, toch ?

Dat Smeeing het oplost, omdat het ook hun fout is, is natuurlijk prima.

Ik hoop voor je dat e.e.a. spoedig wordt rechtgezet.

NB de Roemenië Route is weer een aardig weetje..........

Ik kan me herinneren dat er ook eindeloos varkens werden versleept ivm btw en andere heffingen.

Garnalen kunnen ook hele tochten maken, trouwens, bizar..

Posted

Sorry, maar vind je opmerking over Denissen compleet misplaatst.

Volgens mij heb jezelf gekozen voor Smeeing als leverend bedrijf, dan verwacht je van de dealer bij je in de buurt (mag ik vanuit gaan). Dat ze staan te springen om je te helpen ? Smeeing had vanaf het begin alles netjes af moeten werken, dat hebben ze niet gedaan dus is het onlogisch om Denissen de zwarte Piet toe te wijzen !

Posted

Peterrr,

ik begrijp dat je met dit soort acties niet blij bent.

Maar peterketelaars geeft niemand direct de Zwarte Piet.

Blijft de vraag….

Wist peterketelaars dat dit een (goedkopere) import auto was ?

(Je bent aan het winkelen tenslotte)

Dan kun je toch ook niet zomaar verwachten dat je dezelfde service en garantie krijgt, als bij de normale dealer.

2000 euro verschil is een bak geld, maar dat zal toch niet alleen die garantie zijn?

Als het bij mij om een 500 Eu verschil plus of min gaat bij aankoop ga ik niet moeilijk doen op het moment dat mijn gevoel zegt doen ivm service, leenauto's etc.

Dat op een auto leven van zeg 5 jaar.

Ik weet dat er mensen zijn die er een sport van maken bij aankoop echt het onderste uit de kan te willen en dan later wat minder/niet bediend worden en daar dan weer vraagtekens bij zetten.

Hoe wil je zelf behandeld worden denk ik dan.

peterketelaars Hou ons wel op de hoogte aub…..

Posted

ben ik niet met je eens getuige dit zinnetje:

Daarmee laat Smeeing Soest zich in elk geval van een betere kant zien dan een officiele KIA dealer.

Posted

Dat ben ik met jou eens Peter.

Het autobedrijf uit Soest laat zich niet van een betere kant zien. Deze kiest eieren voor zijn geld en is waarschijnlijk als de dood dat deze constructie in de publiciteit gaat komen.

Hoe je het ook wendt of keert. De koper heeft een overeenkomst met deze dealer. Hij (de dealer) is in mijn ogen de persoon die met de fabrieksgarantie adverteert en zal dus ook op de proppen moeten komen met dit onderdeel van de deal.

Garagebedrijven doen hun trucje volgens met elkaar afgesproken regeltjes en doen dit om hun brood te verdienen. Wanneer de één de boel verkloot wil dat nog niet zeggen dat een officiële Kia dealer de boel op zijn kosten hoeft te vergoeden/repareren. Hij is per slot van rekening niet het bedrijf waarmee de overeenkomst is aangegaan.

Wat mij betreft gaat de warme douche naar Kia Denissen in Tilburg voor de correcte afhandeling van de reparatie.

Posted

Heren,

dit zijn speculaties.

Het verhaal van peterketelaars is zeer kort en er ontbreekt echt een hele hoop informatie.

Laat em dat eens rustig uitschrijven hier, kijken we dan verder.

Dealer doet het goed, Smeeing heeft wellicht een foutje gemaakt, maar gaat er goed mee om.

Een ander oordeel dan dit kunnen we nu op de bestaande info niet vellen, vind ik.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...