Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Waarom garantieaanspraken eerst via Euroedition moeten lopen begrijp ik niet en op hun site lees ik niet voor niets "service via merkdealer bij u om de hoek". Voor mij is dat dan Kia Tilburg en niet Smeeing Soest.

Het staat zo in het speciale garantieboekje dat ik ontving (tevens onderhoudsboekje). Heb jij dat niet ontvangen ?

Ik zal de betreffende pagina's proberen te scannen en zal de jpg's dan plaatsen.

Geplaatst

Hier de eerste 4 scans. De rest komt on de volgende post (te groot)

post-1978-0-64740100-1307020760_thumb.jpg

post-1978-0-45794500-1307020795_thumb.jpg

post-1978-0-65835000-1307020822_thumb.jpg

post-1978-0-66712700-1307020875_thumb.jpg

Geplaatst

En de laatste 2 , maar dat lukt niet meer. Ik heb mijn uploadcapaciteit overschreden denk ik. Maar het belangrijkste staat er nu op

Geplaatst

Hallo Ger,

dank je voor je informatie.

Nee, een garantie- en onderhoudsboekje heb ik van Smeeing nooit ontvangen.

Bij aankoop heb ik dat meteen geconstateerd en er om gevraagd.

Daarop gaf Smeeing als antwoord dat ze er een zouden hebben bij een volgend bezoek.

Ik ben later bij Smeeing terug geweest vanwege vliegroest op de wagen maar ze hadden nog geen onderhoudsboekje. Dat zou opgestuurd worden.

Uiteindelijk heb ik er nooit een ontvangen!

Zouden ze toen al geweten hebben dat er garantieproblemen met deze auto te verwachten waren?

Bij het herstel van enkele fabricagefouten door Kia Denissen Tilburg heb ik van hen een origineel garantie- en onderhoudsboekje ontvangen.

Daarbij is ook het garantieprobleem van dit topic voor het eerst aan het licht gekomen.

Ger, nogmaals dank je voor de scans. Het geeft weer wat extra informatie.

Geplaatst

Hallo Ger,

dank je voor je informatie.

Nee, een garantie- en onderhoudsboekje heb ik van Smeeing nooit ontvangen.

Bij aankoop heb ik dat meteen geconstateerd en er om gevraagd.

Daarop gaf Smeeing als antwoord dat ze er een zouden hebben bij een volgend bezoek.

Ik ben later bij Smeeing terug geweest vanwege vliegroest op de wagen maar ze hadden nog geen onderhoudsboekje. Dat zou opgestuurd worden.

Uiteindelijk heb ik er nooit een ontvangen!

Zouden ze toen al geweten hebben dat er garantieproblemen met deze auto te verwachten waren?

Bij het herstel van enkele fabricagefouten door Kia Denissen Tilburg heb ik van hen een origineel garantie- en onderhoudsboekje ontvangen.

Daarbij is ook het garantieprobleem van dit topic voor het eerst aan het licht gekomen.

Ger, nogmaals dank je voor de scans. Het geeft weer wat extra informatie.

Ik heb daar uitdrukkelijk om gevraagd. Kreeg bij aflevering keurig een officiële nederlandse handleding (500 pagina's !!!!) van Toyota en het garantie- en onderhoudsboekje waarvan ik de scans stuurde. Daar is ook ruimte in opgenomen voor de onderhoudsbeurten

Geplaatst
ger.w., op 3 mei 2011 - 12:49, zei:

...smeeing in Soest....een duistere parallelimport....al dan niet mogelijk omgekat.....Onduidelijk waar deze auto vandaan is gekomen.....Mogelijk zelfs een schadeauto.

...toch maar eens op bezoek gegaan bij vriend Smeeink in Soest...hebben we besloten een "italiaanse" Toyota Prius te kopen...Ik heb er dus alle vertrouwen in dat er geen enkel probleem met de garantie zal zijn.... Met de open europese grenzen en niet te vergeten internetaanbieders is dit wellicht toch ook een manier om je auto te kopen...

Tsja, we blijven hollanders he... <_<

:blink:

Geplaatst

Zeg EB dat riekt een beetje naar een sneer richting ons afscheid-genomen KCG-lid en tevens Kiaclub ex-moderator Ger.

Ger heeft samen met mevr. Ger een keuze gemaakt en het is goed.

Sommigen doen dat zonder overleg in de relatie en ik ben er zo een, HAHA, dank je Ger voor vermelding.

Ger en eega, veel plezier met de nieuwe tuut, Peter, we houden je draadje levendig, jouw gedoe komt goed

en Smeeing is geen oplichter, omkatter oid, je krijgt alleen een anderlandsche uitvoering.

Probleem ? nee

Interessante ontwikkeling ? Jazeker !

Geplaatst

Op het Prius forum natuurlijk een massa rijders die in Priussen uit Duitsland, Italië en Spanje rijden en het verhaal is eigenlijk erg eenvoudig:

Euro-edition biedt Bovag garantie.

Het punt is echter, dat sinds 2010 de fabrieksgarantie geldt ongeacht de verkopende instantie en dat elke merk-dealer die in principe moet verzorgen. (europese wetgeving)

Geplaatst

Het punt is echter, dat sinds 2010 de fabrieksgarantie geldt ongeacht de verkopende instantie en dat elke merk-dealer die in principe moet verzorgen. (europese wetgeving)

Wat opzich te achterlijk voor woorden is.. De dealer heeft de auto niet verkocht, maar de gemiddelde garantie klus kost meer dan dat ze kunnen claimen bij de importeur. De nederlandse importeur verdient er in dit geval ook al geen cent aan, aan de verkoop van de auto.

Lang leve we gaan de merkdealers en importeurs de nek omdraaien :)

Geplaatst

Helemaal mee eens jantje !

@ Woeper: Heb jij je Verso S bij van Dorst gekocht ? Kreeg nml. via een handelaar een Venga aangeboden !

Geplaatst

@ Woeper: Heb jij je Verso S bij van Dorst gekocht ? Kreeg nml. via een handelaar een Venga aangeboden !

Laat me raden.....eeeeeh.......beiden werkzaam in de autobranche........:rolleyes:

Voor de volledigheid (en dat zal denk ik mijn laatste bijdrage zijn aan dit forum) nog even de ANWB aan het woord met de officiële wetgeving (had dit eerder moeten opzoeken):

Garantie

Op uw nieuw gekochte auto wordt een garantie gegeven. Wat betekent zo'n garantie nu eigenlijk? Als bijvoorbeeld na afloop van de termijn de kilometerteller het begeeft, moet u dan zelf de reparatie betalen of kunt u nog iets verwachten van de importeur of verkoper?

Fabrieksgarantie

Bij een nieuwe auto wordt fabrieks- of importeursgarantie gegeven, meestal voor twee of drie jaar. Garantie wil zeggen dat de garantieverlener instaat voor herstel van bepaalde gebreken. Garantie wordt dan ook vaak gezien als een waarborg voor kwaliteit.

Het voordeel van garantie is dat als de auto een mankement vertoont, u niet hoeft te bewijzen dat het mankement door uw fout is ontstaan. De garantieverlener moet het mankement herstellen. Hij hoeft dit niet als hij kan bewijzen dat het mankement door onjuist gebruik is ontstaan.

Terug naar verkoper

Ook bij fabrieksgarantie moet u met klachten naar de verkoper of een merkdealer. Het mankement moet natuurlijk wel onder de garantie vallen en u zult zich moeten houden aan de garantievoorwaarden, bijvoorbeeld uw klacht tijdig na ontdekking te melden. Bij problemen is het verstandig om ook de fabrikant of importeur hiervan op de hoogte te stellen.

Als tegen het einde van de garantietermijn de gebreken nog niet zijn hersteld, is het verstandig om de klachten schriftelijk vast te leggen en officieel een beroep te doen op de verstrekte garantie. Voor deze brief kunt u gebruik maken van Modelbrief beroep op garantie

Wie doet onderhoud

In veel bepalingen is de verplichting opgenomen dat u verplicht bent reparaties en onderhoudsbeurten te laten uitvoeren door een merkdealer of garage. Zo niet, dan vervalt de garantie. Dit mag nu niet meer. Wanneer u tijdens de garantieperiode onderhouds- en reparatiewerkzaamheden door een niet merkdealer of -garage heeft laten uitvoeren, mag de fabrikant of importeur u geen garantie weigeren. De enige eis die nog gesteld mag worden is dat de werkzaamheden vakkundig en volgens de voorschriften van de fabrikant zijn uitgevoerd.

Rechten na garantie

Als gebreken na afloop van de garantietermijn ontstaan, betekent dit niet dat u geen rechten meer zou hebben. De verkoper is namelijk verplicht u een deugdelijke auto te leveren. Als dat niet het geval is, dan geeft de wet u een aantal rechten. Het is belangrijk te weten dat u dan altijd terug moet gaan naar de verkopende garage.

Voor meer informatie: Klachten na aankoop

Geplaatst

Zal je vertellen waarom ik het eens ben.

Vaak doe je een hoop moeite voor een klant, die koopt vervolgens een auto 100km verderop voor € 500,- minder. Klant gaat de auto ophalen en er kloppen een aantal dingen niet bij de aflevering die wij vervolgens op kunnen lossen. Zo raar is het dan toch niet dat we daar niet op staan te springen ?

Geplaatst

Welke handelaar ? en welke Kia Venga ? en ja ik heb hem bij van Dorst gekocht, bij de onze (ex) Venga wilde van Dorst nog mogelijk zelf verkopen, maar de regel is daar alleen Toyota / Lexus en geen andere merken zoals Kia / Hyundai / Nissan enz enz.

Oja onze (ex) Venga was / is overigens tip top in orde en daar bedoel ik mee dat je er geen miskoop aan had, maar ja die 1.6 motor dat was toch wel punt betreffende inruilprijs. Dit leg ik / wij je graag uit via een persoonlijk berichtje. cool.gif

Geplaatst

Ik kreeg deze via een handelaar aangeboden, hij vertelde dat de auto bij van Dorst ingeruild was.

Ik koop wel vaker auto's bij via tussen handelaren, vandaar dat deze ook aangeboden werd !

Geplaatst

Beste medelezers,

Er lijkt voortgang te zijn.

Vandaag ontving ik dit bericht van Smeeing Soest:

Quote:

Ik heb vanmorgen begrepen van mijn collega die de garantie afhandelingen doet dat de garantie op uw auto vanaf vandaag geldig is.

Hij meldt mij het volgende.

Vanaf vandaag kan er geclaimd worden op de partij Kia Cee’ds die we vorig jaar verkocht hebben.

Een Kia dealer kan dit claimen onder “Foreign Warranty”. (dit staat in hun Kia-Systeem)

Einde quote

Aan KIA Denissen heb ik gevraagd om na te gaan of nu alles écht in orde is.

Geplaatst

Eindelijk! Alles is in kannen en kruiken.

Na het bericht van Smeeing Soest dat de garantie was geregeld heb ik het laten controleren door KIA Denissen in Tilburg.

Zij hebben navraag gedaan bij KIA Motors Nederland.

Vandaag kreeg ik van KIA Denissen het volgende antwoord:

quote:

Ik heb zojuist contact gehad met Kia Motors Nederland.

We hebben de garantie gecontroleerd.

De auto heeft de normale garantie nu.

De garantie start datum is 30-06-2011

De auto heeft 3 jaar garantie met onbeperkte kilometers.

En 4 jaar aanvulende garantie met een maximum van 150000 km.

Dus in totaal 7 jaar garantie.

Er is volgens Kia Motors Nederland 1 beperking op de garantie.

De auto heeft geen recht op hulp onderweg bij eventuele pech.

Ook niet op de Kia klanten kaart die u van ons heeft gekregen.

Dit omdat het hier geen Nederlandse auto betreft.

Dit zou u kunnen ondervangen met een lidmaatschap van de A.N.W.B.

Ik hoop u hier voldoende mee geïnformeerd te hebben.

Mocht u vragen hebben kunt u mij op onderstaand nummer bellen.

Of u belt met Kia Motors Nederland.

Einde quote

KIA Denissen kan me als tevreden klant tegemoet zien.

Ik ga er van uit dat Smeeing Soest dit soort fouten in de toekomst zal kunnen voorkomen.

Hoewel mijn geduld me soms parten speelde kan ik nu zeggen dat Smeeing het geheel naar wens heeft opgelost.

Nu kan ik dan ook met een gerust hart gaan rijden!

Ik hoop nog veel plezierige jaren met deze Ceed SW vooruit te kunnen.

Want de auto bevalt prima. Veel ruimte, lekker stil. Met een niet al te zware rechtervoet een redelijk brandstofverbruik.

Dank aan de forumleden voor de reacties! Het heeft beslist bijgedragen aan de oplossing. Deze post is KIA Denissen en Smeeing niet ontgaan.

Geplaatst

Eindelijk! Alles is in kannen en kruiken.

Proficiat peterketelaars !! Nu kan eindelijk ten volle gaan genieten van je nieuwe auto.

Goed opgelost! tongue.gif

Geplaatst

Laat me raden.....eeeeeh.......beiden werkzaam in de autobranche........:rolleyes:

Voor de volledigheid (en dat zal denk ik mijn laatste bijdrage zijn aan dit forum) nog even de ANWB aan het woord met de officiële wetgeving (had dit eerder moeten opzoeken):

Garantie

Op uw nieuw gekochte auto wordt een garantie gegeven. Wat betekent zo'n garantie nu eigenlijk? Als bijvoorbeeld na afloop van de termijn de kilometerteller het begeeft, moet u dan zelf de reparatie betalen of kunt u nog iets verwachten van de importeur of verkoper?

Fabrieksgarantie

Bij een nieuwe auto wordt fabrieks- of importeursgarantie gegeven, meestal voor twee of drie jaar. Garantie wil zeggen dat de garantieverlener instaat voor herstel van bepaalde gebreken. Garantie wordt dan ook vaak gezien als een waarborg voor kwaliteit.

Het voordeel van garantie is dat als de auto een mankement vertoont, u niet hoeft te bewijzen dat het mankement door uw fout is ontstaan. De garantieverlener moet het mankement herstellen. Hij hoeft dit niet als hij kan bewijzen dat het mankement door onjuist gebruik is ontstaan.

Terug naar verkoper

Ook bij fabrieksgarantie moet u met klachten naar de verkoper of een merkdealer. Het mankement moet natuurlijk wel onder de garantie vallen en u zult zich moeten houden aan de garantievoorwaarden, bijvoorbeeld uw klacht tijdig na ontdekking te melden. Bij problemen is het verstandig om ook de fabrikant of importeur hiervan op de hoogte te stellen.

Als tegen het einde van de garantietermijn de gebreken nog niet zijn hersteld, is het verstandig om de klachten schriftelijk vast te leggen en officieel een beroep te doen op de verstrekte garantie. Voor deze brief kunt u gebruik maken van Modelbrief beroep op garantie

Wie doet onderhoud

In veel bepalingen is de verplichting opgenomen dat u verplicht bent reparaties en onderhoudsbeurten te laten uitvoeren door een merkdealer of garage. Zo niet, dan vervalt de garantie. Dit mag nu niet meer. Wanneer u tijdens de garantieperiode onderhouds- en reparatiewerkzaamheden door een niet merkdealer of -garage heeft laten uitvoeren, mag de fabrikant of importeur u geen garantie weigeren. De enige eis die nog gesteld mag worden is dat de werkzaamheden vakkundig en volgens de voorschriften van de fabrikant zijn uitgevoerd.

Rechten na garantie

Als gebreken na afloop van de garantietermijn ontstaan, betekent dit niet dat u geen rechten meer zou hebben. De verkoper is namelijk verplicht u een deugdelijke auto te leveren. Als dat niet het geval is, dan geeft de wet u een aantal rechten. Het is belangrijk te weten dat u dan altijd terug moet gaan naar de verkopende garage.

Voor meer informatie: Klachten na aankoop

Je hoort ons nergens zeggen dat dit niet mag etc. Ger.W.... Maar zoals zo vaak lees je mijn teksten niet goed omdat je persé commentaar op mij wil hebben.

Ik zeg alleen dat op deze manier alle dealer bedrijven en importeurs om zeep geholpen worden en dat gebeurd in zoveel vak gebieden als er zulke regels gelden.

Geplaatst

Eh, Jantje.......

Ger heeft inmiddels een Prius en

zal hier niet vaak meer zijn.

Peter's probleem is opgelost.

Nieuwe discussies over paralel import of wat dan ook kunnen in een vers draadje gestart worden.

@Alex.. kit deze draad maar dicht.

Geplaatst

Gefeliciteerd Peter, je garantieaanspraak wordt nu voor 7 jaar gegarandeerd.

Al die jaren zit je met ons opgescheept......;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe Aanmaken...