Jump to content

Welke Sorento op G3 ?


freek123

Recommended Posts

Ik weet het niet meer........ :blink:

Wil graag een Sorento maar om het leuk te houden wel op G3.

Ik lees verschillende ervaringen / tips / onderhoud etc.

Keuze is;

Sorento 3.5 V6 uit 2006 op G3; kmstand 68000

Sorento 3.3 V6 uit 2008 op G3; kmstand 44000

Wat is slim, onze voorkeur gaat uit naar de 2008-versie, geleverd met 6 maanden BOVAG, mogelijk uitbreidbaar naar 12 maanden.

G3 (Vialle) zit er vanaf nieuw in van de eerste berijder.

Onderhoud ( waarschijnlijk 2-beurten) bij de KIA-dealer geweest.

Graag jullie tips / adviezen etc.

Freek123

Link to comment
Share on other sites


Guest Angelique

Ik weet het niet meer........ :blink:

Wil graag een Sorento maar om het leuk te houden wel op G3.

Ik lees verschillende ervaringen / tips / onderhoud etc.

Keuze is;

Sorento 3.5 V6 uit 2006 op G3; kmstand 68000

Sorento 3.3 V6 uit 2008 op G3; kmstand 44000

Wat is slim, onze voorkeur gaat uit naar de 2008-versie, geleverd met 6 maanden BOVAG, mogelijk uitbreidbaar naar 12 maanden.

G3 (Vialle) zit er vanaf nieuw in van de eerste berijder.

Onderhoud ( waarschijnlijk 2-beurten) bij de KIA-dealer geweest.

Graag jullie tips / adviezen etc.

Freek123

Tenzij het een witte is ging ik ten alle tijden voor de nieuwste met de minste kilometers :)

Link to comment
Share on other sites


Verstandigste keuze is de 3.5V6 uit 2006.

De 3.5V6 motor is beter bestand tegen de hogere verbrandingstemperaturen die door het rijden op gas in de motor ontstaan.

De 3.3V6 kun je alleen op gas rijden als er geharde klepzittingen ingebouwd zijn. Kostenpost ca. 1800 euro.

Inbouw van zogenaamde extra klepsmering (GasFX of Flashlube) helpt niet veel.

Verder brengt een 3.3V6 op gas extra onderhoudskosten met zich mee. Dat is zeker iets wat je in je berekeningen moet meenemen.

Elke 30.000 km controle van de klepspeling a 323 euro. Kleppen afstellen indien nodig kost 826 euro.

Afstellen van de kleppen is bij de 3.5V6 niet nodig.

Link to comment
Share on other sites


Verstandigste keuze is de 3.5V6 uit 2006.

De 3.5V6 motor is beter bestand tegen de hogere verbrandingstemperaturen die door het rijden op gas in de motor ontstaan.

De 3.3V6 kun je alleen op gas rijden als er geharde klepzittingen ingebouwd zijn. Kostenpost ca. 1800 euro.

Inbouw van zogenaamde extra klepsmering (GasFX of Flashlube) helpt niet veel.

Verder brengt een 3.3V6 op gas extra onderhoudskosten met zich mee. Dat is zeker iets wat je in je berekeningen moet meenemen.

Elke 30.000 km controle van de klepspeling a 323 euro. Kleppen afstellen indien nodig kost 826 euro.

Afstellen van de kleppen is bij de 3.5V6 niet nodig.

Prachtig om zo'n techneut onder ons te hebben.clap.gif

Je advies is veel geld waard masimo!

Ben je ook op de hoogte van de nieuwe sportage? Dan weet ik waar aankloppen als ik ooit eens een probleem heb dat niemand kan oplossen...wink.gif

Link to comment
Share on other sites


Prachtig om zo'n techneut onder ons te hebben.clap.gif

Je advies is veel geld waard masimo!

Ben je ook op de hoogte van de nieuwe sportage? Dan weet ik waar aankloppen als ik ooit eens een probleem heb dat niemand kan oplossen...wink.gif

Ik ben slechts een enthousiast hobbyist en Sorento liefhebber! Ik kan daarom niet alle credits opstrijken.

Een groot deel van mijn kennis komt van het Duitse Sorento-forum.de in combinatie met veel zelfstudie over mijn auto.

Verder heeft mijn eigen Kia-dealer (!) met ten zeerste afgeraden de 3.3V6 op LPG over te zetten met de al genoemde redenen.

In het Duitse forum zijn fans al sinds 2002 aktief met de Sorento als enig onderwerp.

Als je niet te zeer gehandicapt bent in de Duitse taal, zou ik me daar zeker aanmelden.

Een fantastische schat aan kennis en ervaring. En ook nog eens zeer behulpzame mensen (zou je niet verwachten van Duitsers :rolleyes: )

Aangezien ik kort bij de Duitse grens woon, kom ik bij 1 van de moderatoren van het forum wel eens over de vloer.

Hij heeft veel kontakten die al zeer handig gebleken zijn.

Mijn eigen kennis beperkt zich tot de Sorento. Er is echter wel een klein forum deel over de Sportage. Misschien eens de moeite waard te bekijken.

Link to comment
Share on other sites


Verstandigste keuze is de 3.5V6 uit 2006.

De 3.5V6 motor is beter bestand tegen de hogere verbrandingstemperaturen die door het rijden op gas in de motor ontstaan.

De 3.3V6 kun je alleen op gas rijden als er geharde klepzittingen ingebouwd zijn. Kostenpost ca. 1800 euro.

Inbouw van zogenaamde extra klepsmering (GasFX of Flashlube) helpt niet veel.

Verder brengt een 3.3V6 op gas extra onderhoudskosten met zich mee. Dat is zeker iets wat je in je berekeningen moet meenemen.

Elke 30.000 km controle van de klepspeling a 323 euro. Kleppen afstellen indien nodig kost 826 euro.

Afstellen van de kleppen is bij de 3.5V6 niet nodig.

Hartelijk dank !

Inderdaad had mijn vrouw haar KIA-dealer ( ja ja, zij rijdt een Picanto ) hetzelfde verteld.

We hadden bijna een 3.3 V6 op G3 aangeschaft in Soest, laten deze maar passeren en gaan, als het een Sorento wordt, voor een ouder model op G3 !

Groeten

Freek123

Link to comment
Share on other sites


Hartelijk dank !

Inderdaad had mijn vrouw haar KIA-dealer ( ja ja, zij rijdt een Picanto ) hetzelfde verteld.

We hadden bijna een 3.3 V6 op G3 aangeschaft in Soest, laten deze maar passeren en gaan, als het een Sorento wordt, voor een ouder model op G3 !

Groeten

Freek123

Keuze is gewijzigd maar heeft direct een vraag tot gevolg.

Momenteel is de keuze uitgevallen naar een Sorento 2.5 diesel uit 2007 ( met de 5-traps automaat ).

Deze heeft net een nieuwe turbo gekregen en daar gaat mijn vraag over;

Als de turbo de geest geeft, heeft dit nog verdere gevolgen voor de motor behalve sterk vermogensverlies ?

Is de turbo een zwak punt bij deze auto ( 60.000 km ) ???

Groeten

Freek123

Link to comment
Share on other sites


De turbo (+intercooler) van de diesel zijn zeker geen sterk punt. Als ik het Duitse forum erop nalees gaat er geregeld eentje kapot. Ik zag een geval waar de turbo al twee keer kapot was binnen 60.000 km. Gelukkig voor de eigenaar binnen de garantietermijn. Het lijkt erop dat de turbo behoorlijk belast wordt en dat dat extra slijtage oplevert. Kosten kapotte turbo ongeveer een 2000 euro.

Kia heeft als oplossing een software update uitgebracht, waarmee het vermogen van de diesel, en daarmee de belasting van de turbo, wordt verlaagd. Of ze daarmee alleen optreden van het probleem tot na de garantietermijn verschuiven?

E.e.a. betekent denk ik niet dat alle turbo's kapot gaan. Als er pas een nieuwe op zit, goed naar de garantievoorwaarden vragen. Daarnaast ook zeker stellen dat de software update uitgevoerd is. Dat scheelt wel iets aan power, maar voorkomt wellicht een kapotte turbo. Verder de turbo en de intercooler regelmatig checken op olievlekken/lekkages aan de slangen. Dat is meestal de eerste indicatie dat de turbo het gaat begeven.

Behalve flink vermogensverlies heeft het geen gevolgen voor de motor.

Link to comment
Share on other sites


De turbo (+intercooler) van de diesel zijn zeker geen sterk punt. Als ik het Duitse forum erop nalees gaat er geregeld eentje kapot. Ik zag een geval waar de turbo al twee keer kapot was binnen 60.000 km. Gelukkig voor de eigenaar binnen de garantietermijn. Het lijkt erop dat de turbo behoorlijk belast wordt en dat dat extra slijtage oplevert. Kosten kapotte turbo ongeveer een 2000 euro.

Kia heeft als oplossing een software update uitgebracht, waarmee het vermogen van de diesel, en daarmee de belasting van de turbo, wordt verlaagd. Of ze daarmee alleen optreden van het probleem tot na de garantietermijn verschuiven?

E.e.a. betekent denk ik niet dat alle turbo's kapot gaan. Als er pas een nieuwe op zit, goed naar de garantievoorwaarden vragen. Daarnaast ook zeker stellen dat de software update uitgevoerd is. Dat scheelt wel iets aan power, maar voorkomt wellicht een kapotte turbo. Verder de turbo en de intercooler regelmatig checken op olievlekken/lekkages aan de slangen. Dat is meestal de eerste indicatie dat de turbo het gaat begeven.

Behalve flink vermogensverlies heeft het geen gevolgen voor de motor.

Tja, de VGT uitvoering zullen we maar zeggen......De mijne is van 10-2006 (zgn. Sorento 2) met inmiddels 116K op de teller. Je moet het natuurlijk niet te gek maken door lang heel snel te rijden (in Duitsland bv.), daar is de auto ook ongeschikt voor maar de VGT kan echt tegen een stootje. Maw. ik heb nog nooit problemen met de turbo gehad. Wel laat ik 'm altijd een minuutje stationair draaien na een stevige rit. De turbo & intercooler is dan witheet en moet echt even op adem gebracht worden. Zelf ga ik in dergelijke omstandigheden even op het terras zitten -;) DOEN!

Link to comment
Share on other sites


Ik vermoed ook dat daar het verschil zit. De Duitsers jakkeren wat af op de Autobahn, terwijl we het hier toch wat rustiger aan doen.

Ik lees in het Duitse forum toch wel af en toe "Toen ik 170 reed hoorde ik plotseling.....".

En we weten allemaal dat de Sorento geen race-auto is (behalve de mijne :lol: :lol: )

Goeie tip trouwens over het minuutje stationair draaien.

Link to comment
Share on other sites


Wel laat ik 'm altijd een minuutje stationair draaien na een stevige rit.

Inderdaad heel goede tip van Willem. Best ook even wachten met hem ten volle te belasten als de motor(olie) nog koud is. Anders wordt hij niet optimaal gesmeerd (dat ding draait makkelijk 100.000 tr/min) en da's nefast voor de levensduur.

Alex.

Link to comment
Share on other sites


heren,

vwb de turbo; als je start is het het beste om even stationair te draaien zodat de olie ook bij de turbo is aangekomen en zijn smerende werking kan doen.

Vervolgens wegrijden en uiteraard eerst naar bedrijfstemperatuur de hele motor.

Inderdaad na vollast en/of lang rijden de turbo af laten koelen door stationair te laten draaien, zoals hierboven aangegeven.

UPDATE; het is toch geen Sorento geworden zodoende zal ik hier niet meer inloggen.

Bedankt voor alle informatie die gegeven is.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...