Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste mensen,

Ik vind het erg vreemd en bovendien jammer dat niemand van al degenen waarbij het windgeruis door afstelling van het panoramadak is opgelost, kan (of wil) aangeven op welke wijze de dealers dit hebben gedaan.

Er heeft niemand gereageerd, noch via het Duitse-, noch via het Nederlandse forum. En dit terwijl tientallen mensen zijn geholpen.

Ik dacht dat het de bedoeling was om ervaringen, zowel positief als negatief, met anderen te delen.

Jammer.......

Met vriendelijke groet,

Herman

Geplaatst

Herman, voor zover ik kan nagaan is er op dit moment maar 1 forumlid bekend waarbij de schuifdakfix is uitgevoerd en dat is DNKA.

Ik heb aan DNKA via pm zijn privégegevens (zijn naam en dealer) gevraagd. Tevens zijn toestemming gevraagd om zijn dealer te benaderen over dit schuifdak issue, dit omdat ik naar hem moest refereren anders weten ze niet om welke auto het gaat. Die gegevens heb ik gekregen (nog bedankt DNKA) en ik heb gelijk contact met zijn dealer opgenomen. Dat loopt echter helaas nog omdat de monteur die dat heeft uitgevoerd met vakantie is.

Tevens heb ik een mailtje naar iemand van de after sales afdeling van KiaNL gestuurd...maar die is helaas dus ook met vakantie.

Dus achter de schermen loopt het nog, maar het is een wat lastige tijd nu.

Dat neemt niet weg dat ik graag nog andere gevallen hoor waarbij het is opgelost (en het dus niet aan de dakdragers ligt).

Geplaatst

Herman, voor zover ik kan nagaan is er op dit moment maar 1 forumlid bekend waarbij de schuifdakfix is uitgevoerd en dat is DNKA.

Ik heb aan DNKA via pm zijn privégegevens (zijn naam en dealer) gevraagd. Tevens zijn toestemming gevraagd om zijn dealer te benaderen over dit schuifdak issue, dit omdat ik naar hem moest refereren anders weten ze niet om welke auto het gaat. Die gegevens heb ik gekregen (nog bedankt DNKA) en ik heb gelijk contact met zijn dealer opgenomen. Dat loopt echter helaas nog omdat de monteur die dat heeft uitgevoerd met vakantie is.

Tevens heb ik een mailtje naar iemand van de after sales afdeling van KiaNL gestuurd...maar die is helaas dus ook met vakantie.

Dat neemt niet weg dat ik graag nog andere gevallen hoor waarbij het is opgelost (en het dus niet aan de dakdragers ligt).

Gezien de ervaring die ik heb met elmerblues dan kun je erop vertrouwen Herman dat Elmerblues er boven op zit.

En we moeten daarom even geduld hebben kom tijd komt raad .B)

Geplaatst

Elmerblues, dank je!

Groet, Herman

Geplaatst

Ook ik heb windgeruis van mijn gloednieuwe Kia met panorama dak. Begint boven de 120 a 130 km/hr.

Met zonnescherm dicht heb ik er niet zoveel last van, maar moet zeker afgesteld kunnen worden zou je denken...

Klopt het overigens dat het dak in de kantel functie maar maximaal zo'n 2 a 3 cm open kantelt aan de achterzijde??

Had verwacht dat dit meer zou zijn...

Geplaatst

Beste mensen,

Ik ben sinds een week de trotse bezitter van een schitterende Kia Sportage met panoramadak. De auto is geweldig en rijdt heerlijk. Inmiddels zitten de eerste 1000 km erop. Toch heb ik één punt van kritiek: het panoramadak veroorzaakt in gesloten toestand erg veel windgeruis. Vanaf 100 km per uur is dit heel goed hoorbaar, vooral als het rolgordijn geopend is. Het windgeruis komt duidelijk van het dak vandaan. Als ik het dak aan de voorzijde iets naar beneden druk, dan wordt het geluid aanzienlijk minder. Volgens mijn dealer is er weinig aan te doen.

Op het Duitse forum is te lezen dat het dak wel degelijk kan worden afgesteld. Er zijn veel Sportage bezitters die dit hebben laten doen.

Heeft iemand dezelfde ervaring? Heeft iemand het dak laten afstellen? Op welke wijze gebeurt dit?

Ik ben benieuwd naar de reacties, Herman

Geplaatst

Heb mijn Sportage sinds 1 okt. 2010.

Windgeruis van het dak gaat inderdaad weg als je (dan als bijrijder) het dak met je vingertoppen naar beneden trekt.

Ik heb dit uitgelegd aan mijn dealer. Hij heeft het dak opnieuw gesteld (iets aangedraaid). Probleem weg.

Geplaatst

BREKEND NIEUWS!!

Er is een oplossing voor het windgeruis aan de voorrand van het panoramadak. Het is namelijk gebleken dat het panoramadak inderdaad is af te stellen. Dit is 100% zeker, ik heb het zojuist op mijn auto uitgevoerd. Dit betekend dat dealers die zeggen dat er niets aan te doen is, pertinent liegen. Het zal ook weer niet.

Even nog in het kort de probleemomschrijving: bij snelheden boven ongeveer 100-120 km/u (afhankelijk van de hoeveelheid tegenwind) begint het panoramadak aan de voorkant hinderlijk windgeruis te veroorzaken. Dit wordt erger als je van binnenuit iets tegen het dak aandrukt en is weg als je het dak aan de voorkant aan de schuine kant iets naar beneden trekt met je hand. Als het rolgordijn wordt gesloten is het geluid grotendeels weg. E.e.a wordt niet veroorzaakt door de dakdragers (nl. andere bekende oorzaak van windgeruis).

Ik heb contact gezocht met de monteur van DNKA. Ik kreeg deze viavia te spreken op zijn vakantieadres(!!). Kerel, bij deze nog bedankt. Hij gaf aan dat de 2 geleiders, die het vastzitten aan het schuifdak aan de voorkant verstelbaar zijn.

Ik wist toen waar ik het moest zoeken en ik ben niet te beroerd om dit soort dingen zelf aan mijn auto uit te voeren. Ik moest nog wel wat uitzoekwerk verrichten voordat ik wist hoe ik bij de stelschroeven kon komen, want zo op het oog zag ik ze niet zitten en ik dorst niet nog een keer te bellen naar Torremolinos. Maar ik ben er er achter en ik heb wat foto's gemaakt:

Maak allereerst de voorste afdekkappen van de dakrails los door ze omhoog te trekken. Daar is wat kracht voor nodig. Begin aan de voorkant. Voorzichtig, ze zijn van kunststof(!):

DSC02633.jpg

De 2 metalen clips horen eigenlijk dan mee te komen maar bij mij bleven ze zitten:

DSC02634.jpg

Zo ziet de afdekkap er van binnen uit:

DSC02635.jpg

Open het dak en sluit het dan weer, maar niet helemaal. Door kleine tikjes met de schakelaar kan je het dak precies manoeuvreren. Het dak moet dusdanig staan dat het nog net niet naar beneden zakt, dus op het punt vlak daarvoor. De voorste panoramadak geleider komt dan in beeld:

DSC02637.jpg

Dit is een close up van de geleider. Je ziet dat het dak hier aan de geleider is geschroefd met 2 schroeven. Hoewel je het niet kan zien, zitten deze schroeven in 2 kleine verticale sleuven waardoor je het dak op en neer kunt stellen:

DSC02638.jpg

Dit is een bitje om zo'n schroef los te kunnen draaien, een torx-20 op een 1/4" verlengstuk met sleutel (hiervoor dus een 1/4" doppenset gebruikt):

DSC02649.jpg

Hier zie je dat ik de schroeven losdraai. Ik kan er net bij doordat de afdekkappen van de dakrails er af zijn. Ik kreeg het niet voor elkaar met afdekkap, daarom moesten ze er af:

DSC02644.jpg

DSC02646.jpg

De schroeven zijn los. Nu kan je stellen:

DSC02638_pijlen.jpg

• Like 1
Geplaatst

Hier heb ik het dakraam helemaal naar beneden gedrukt:

DSC02640.jpg

En hier omhoog (even voor de duidelijkheid gedaan, het dak moet dus naar beneden toe):

DSC02641.jpg

Stel 1 kant per keer. Kras, voordat je de schroeven losdraait, eventueel aan hoe de schroeven nu zitten t.o.v. de geleider zodat je altijd weer terug kan naar de oorspronkelijke instelling. Of gebruik tipp-ex om de boel te markeren.

De voorrand van het schuifdak zit altijd (ook nu al) lager dan de omringende delen. Het is het mooiste als je links en rechts dusdanig stelt dat de diepte t.o.v. de aangrenzende zijvlak hetzelfde is:

DSC02651.jpg

DSC02650.jpg

Hoever moet het dak naar beneden gesteld worden? Nou niet veel. Ik had hem een millimeter lager gesteld en ik merkte gelijk al verschil met de eerste testrit, het was al veel stiller. Voor een hoop mensen zal dat al voldoen. Ik merkte, na verschillende ritten en verschillende instellingen, dat ik toch het dak op zijn laagst moest instellen om op topsnelheid (190 op teller) ook het dak stil te houden. En stil is het nou, ik kreeg het dak zelfs niet meer aan het suizen door het iets van binnenuit omhoog te drukken.

Ik kan mij voorstellen dat je niet gelijk met een doppenset wil losgaan op je nieuwe dure sportage. Ook heeft niet iedereen die torx bitjes. Maar misschien kan je je dealer verwijzen naar deze foto's zodat hij zich niet klem hoeft te zoeken waar de stelschroeven zitten en hoef je je niet met een 'daar is niks aan te doen' :angry: kluitje in het riet te laten sturen.

Als jullie vanavond een donkere sportage heen en weer aan het blazen gezien hebben op de A9 was ik dat. Graag een inzamelingsactie houden als er fanmail van het CJIB binnenkomt :lol:

Mensen, doe er je voordeel mee.

• Like 1
Geplaatst

Ik heb zo"n dak niet, maar knap gedaan.(ook van die monteur, de dealer waar die werkt moet hem echt behouden, een klantenbindertje). Hier worden er een paar heel blij van.

En voor die eventuele fanmail gaan we bij de dealers collecteren die het allemaal niet wisten.

Geplaatst

Hartelijk dank Elmerblues, geweldige bijdrage!

Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Wat een geweldig medium is dit forum!

Met vriendelijke groet, Herman

Geplaatst

Ik heb zelf ook geen panoramadak maar inderdaad, knappe en heldere bijdrage. :clap:

Kunnen dit soort bijdragen niet in een apart topic (bv. Doe-het-zelf) verzameld worden en vastgepind worden? Dit moet dan wel een topic worden waarin GEEN commentaren worden geleverd, kwestie van de boel niet opnieuw onoverzichtelijk te maken. Dit voorkomt dat men zich later het lazarus moet zoeken om het terug te vinden. Probeer nu nog maar eens vlot de eveneens heldere bijdrage van Bowie te vinden waarin hij uitlegt hoe je de achterlichten kunt uitbreiden...

Geplaatst

Is inderdaad raar dat met dit soort bijdragen niets wordt gedaan. Tijdje geleden had ik een stap voor stap handleiding gemaakt hoe je Xenon inbouwt in een SP3. Enorm veel werk in gegaan. Op een gegeven moment zakt zo'n topic naar beneden toe, pagina's verder, niet meer te vinden, en iedereen vergeet het dan. Al het werk voor niks.

Gast Timo0103
Geplaatst

Even een mapje aanmaken waar alle handleidingen en dergelijke in komen en gewoon sticky bovenaan zetten, simpel

Geplaatst

Tijdje geleden had ik een stap voor stap handleiding gemaakt hoe je Xenon inbouwt in een SP3. Enorm veel werk in gegaan. Op een gegeven moment zakt zo'n topic naar beneden toe, pagina's verder, niet meer te vinden, en iedereen vergeet het dan. Al het werk voor niks.

Zie je, was ik al totaal vergeten ;)

Geplaatst

Is inderdaad raar dat met dit soort bijdragen niets wordt gedaan. Tijdje geleden had ik een stap voor stap handleiding gemaakt hoe je Xenon inbouwt in een SP3. Enorm veel werk in gegaan. Op een gegeven moment zakt zo'n topic naar beneden toe, pagina's verder, niet meer te vinden, en iedereen vergeet het dan. Al het werk voor niks.

Weer een perfecte bijdrage waar ongetwijfeld veel werk in heb gezeten.

Dank je EB.

Ik had ook al met veel bewondering naar het plaatsen van de Xenon verlichting gekeken.

Ook hier geld petje af.

Ik heb (nog) geen SP3 maar als die er is wil ik ook mijn voordeel doen met zulke doe het zelf informaties.

Al was het maar om er mee naar de dealer te stappen.

Daarom een goed idee om dit veilig te stellen in een aparte map zodat je dit later weer kunt terug vinden.

Ik hoop dat EB zijn bijdrage blijft leveren, klasse.

Geplaatst

Een prima bijdrage voor het forum geleverd door Elmerblues! Bedankt, (en ik heb helemaal geen panorama-dak, maar toch leuk om te zien hoe 't werkt).

Deze handige tips zouden in een aparte map verzameld moeten worden.

Geplaatst

Goede en duidelijke beschrijving Elmerblues. En inderdaad dit soort zaken hoort boven in het forum.

Geplaatst

@ Elmerblues & @ Bowie 97

Daar ik ook een beetje doe-het-zelver ben , en ook van wat personalisatie hou ; heb ik heel wat aan jullie uitgebreide stap- voor - stap handleidingen .

Inderdaad jammer dat die niet gemakkelijker terug te vinden zijn . Misschien onder een ander tpopic " handleidingen " of zo ??

Op gebied van computers ben ik een leek , en daarmee misschien dat ik de geposte afbeeldingen van Bowie 97 niet kan openen ??

Nogmaals bedankt en hopelijk volgt er nog van dit meer .

Greetz Rolly

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...