Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nog 1 keer ga ik er over (zeuren) beginnen : de zijwind gevoeligheid, ook na de update-sturen.

Vandaag, af en toe windkracht 6 a 7 en behoorlijk last van.(snelheden tussen 90 en de 120 km/per uur)

In het na-gesprek met de heren van Kia na de update-sturen meldde ik dat hij daar nogal last van had, maar dat werd direct tegengesproken, is ie absoluut niet.

Misschien ligt dat dan echt aan mij,dus vandaar mijn vraag naar jullie beleving indeze.

grtz.

Guest Timo0103
Posted

Het ligt niet aan de auto maar aan de wind.

Klinkt dom maar het is een hoge auto en die zijn altijd windgevoeliger.

Moet je eerlijk zeggen dat de Kia minder windgevoelig lijkt als mijn " oude " Mazda 6 ( nieuwe model ).

Posted

Kan beamen dat dit de meest zijwindgevoelige auto is die ik ooit gehad heb. Maar is, zoals hierboven aangegeven, wel wat inherent aan het ontwerp. Aan de andere kant wordt je met dit weer wel aan alle kanten voorbijgereden door gelijksoortige type (Duitse) auto's die ook hoog op de poten staan.

Posted

Moet je eerlijk zeggen dat de Kia minder windgevoelig lijkt als mijn " oude " Mazda 6 ( nieuwe model ).

Dank voor de snelle reacties , ook Ronnie, maar moet er even aan toevoegen dat ik veel hogere en grotere MPV's en SUV's in bezit heb gehad, en niet onbelangrijk ook hoger op de poten als de SP3 en geen centje pijn , ook niet bij hogere windkrachten, vindt dit behoorlijk gevoelig en zo hoog is de huidige SP3 nu ook weer niet.

Hoe zat dit danb.v. bij de SP2, die was toch een stukje hoger???

Groet Kialoog.

Guest Timo0103
Posted

Het type band/bandenspanning speelt ook een grote rol.

Posted

Het type band/bandenspanning speelt ook een grote rol.

Bandenspanning volgens sticker in de auto, en tja, die Hangkook's he, is een middelmatig bandje (zoals menig test ook schrijft)

Die zijn er onder gezet alleen maar voor de mindere rolweerstand om zodoende een B label te verkrijgen net zoals het ISG, werkt ook

voor geen meter bij mij.Accu is 100 % (laten doormeten) en hij levert maar 77 a 78 te weinig om het ISG naar behoren te laten werken.

Posted

Bij bandenspanning 2.8 rondom minder last van zijwindgevoeligheid!!!

Oke, gaan we uitproberen.(is wel veel)

Ik zie dat het uw eerste post hier op het forum is, rijdt u zelf ook een SP3, dus ervaring uit eigen praktijk?

Groet.

Posted

ook ik merkte vandaag dat mijn sportage er last van had.

maar eens wachten tot er minder wind staat

Posted

ook ik merkte vandaag dat mijn sportage er last van had.

maar eens wachten tot er minder wind staat

Uh, even uitleg, windgevoeligheid uitproberen als er geen wind staat??

Klinkt als een paraplu gebruiken/uitproberen als het niet regent :).

Posted

Uh, even uitleg, windgevoeligheid uitproberen als er geen wind staat??

ik bedoelde dat er minder wind staat vanmiddag in een hoosbui met behoorlijk veel wind had het er druk mee om rechtuit te rijden.

dus van de week met minder wind eens weer de autobaan op (was de eerste keer zins de stuur update dat ik een lange rit op de autobaan maakte)

Posted

ik bedoelde dat er minder wind staat vanmiddag in een hoosbui met behoorlijk veel wind had het er druk mee om rechtuit te rijden.

dus van de week met minder wind eens weer de autobaan op (was de eerste keer zins de stuur update dat ik een lange rit op de autobaan maakte)

Ja, oke, is weer opgeklaard,ik had het er ook druk mee om hem recht tussen de lijntjes te houden en te blijven, laat het wel even weten als je wilt.

groet.

Posted

ik had het er ook druk mee om hem recht tussen de lijntjes te houden en te blijven,

Is dat niet een probleem om aan te voelen wat de elektronische bekrachtigde besturing doet ?

Als je het stuur met 2 handen krampachtig vast zit te houden en bij elke beweging een tegenbeweging maakt gaat het fout.

De afgelopen week heb ik elke dag op de weg gezeten en totaal geen last van zijwind gevoeligheid ( 1 keer iets gevoeld bij de luchtsluis toen ik 2 vrachtwagens passeerde die dicht achter elkaar reden ) en kan op de snelweg rijden met de 2 wijsvingers aan het stuur.

Het lijkt wel over 2 totaal verschillende modellen praten ( uitproberen mag van mij )

Guest Timo0103
Posted

Is dat niet een probleem om aan te voelen wat de elektronische bekrachtigde besturing doet ?

Als je het stuur met 2 handen krampachtig vast zit te houden en bij elke beweging een tegenbeweging maakt gaat het fout.

De afgelopen week heb ik elke dag op de weg gezeten en totaal geen last van zijwind gevoeligheid ( 1 keer iets gevoeld bij de luchtsluis toen ik 2 vrachtwagens passeerde die dicht achter elkaar reden ) en kan op de snelweg rijden met de 2 wijsvingers aan het stuur.

Het lijkt wel over 2 totaal verschillende modellen praten ( uitproberen mag van mij )

4WD

Posted

4WD

Denk je echt dat dát zoveel uitmaakt bij zijwind of rechtuit rijden op een snelweg ? Dan kan ik me haast niet voorstellen.

Standaard worden de voorwielen aangedreven en als het écht nodig is gaan 1 of 2 achterwielen meespelen in de aandrijving.

Ik merk de 4WD wel als ik op een provinciale weg een rotonde moet nemen en als die overzichtelijk is de rotonde neem met 60 - 70 km.

Dan merk je dat de lijn gevolgd wordt en er geen gevoel is van uitbreken.

Maar de 4WD is voor mij meer van toepassing om in de winter wat meer grip te hebben.

Ik zou dat best wel eens willen testen met iemand die veel problemen heeft met het stuurgedrag.

Posted

4WD

Dit lijkt me niet de verklaring.

Normaal rijdt ook de 4WD als 2WD (vandaar ook dat er nagenoeg geen verschil in brandstofverbruik is !). De 4WD wordt pas (automatisch) ingeschakeld als dat nodig is. Wat zijwind lijkt me dat niet tot gevolg te hebben. Ik zie ook nooit het AWD controlelampje aan gaan (heb zelf ook AWD).

Overigens merk ook ik niets van speciale zijwindgevoeligheid, ondanks de relatief hoge auto. Maar ik rijd ook geen hoge snelheden; wel sinds april al 10.000 km op de teller.

Posted

Zaterdagavond vertrokken we naar Slovenië. Rit van 1200 Km met onze 2.0 CRDi.

Barre weersomstandigheden van 21u tot 03u. Felle regen en windvlagen.

Letterlijk geen spetter last van gehad ! (Wel van de 18-duimers in spoorvorming)

Het werd hier al gezegd: blijkbaar is het sturen hoofdzakelijk een probleem bij de benzine-uitvoeringen.

Posted

Zaterdagavond vertrokken we naar Slovenië. Rit van 1200 Km met onze 2.0 CRDi.

Barre weersomstandigheden van 21u tot 03u. Felle regen en windvlagen.

Letterlijk geen spetter last van gehad ! (Wel van de 18-duimers in spoorvorming)

Het werd hier al gezegd: blijkbaar is het sturen hoofdzakelijk een probleem bij de benzine-uitvoeringen.

Zo, bofkont, lekker vakantie,lekkere rit geen last gehad, hopelijk beter weer aldaar?

Geniet ervan het is zo weer om. :angry:

Groet.

Posted

Zo, bofkont, lekker vakantie,lekkere rit geen last gehad, hopelijk beter weer aldaar?

Geniet ervan het is zo weer om. :angry:

Groet.

Bedankt Kialoog.

Het weer is hier idd. beter dan in B en N.

Vandaag zo'n 280 km op autostrade gereden en er nog eens extra op gelet: ik heb mij echt nog niks geërgerd aan het stuurgedrag.

Sturen met 1 hand is geen probleem, al mag dat niet van vrouwlief smile.gif.

Sneu voor al die mensen die wel stuurproblemen ervaren!

Posted

Bedankt Kialoog.

Het weer is hier idd. beter dan in B en N.

Vandaag zo'n 280 km op autostrade gereden en er nog eens extra op gelet: ik heb mij echt nog niks geërgerd aan het stuurgedrag.

Sturen met 1 hand is geen probleem, al mag dat niet van vrouwlief smile.gif.

Sneu voor al die mensen die wel stuurproblemen ervaren!

Ja,ik ervaar ook niet de problemen die hier op het forum worden geschreven.Ik mis alleen wat power bij het schakelen maar dit is niet echt een mankement.Het is precies dat je ofwel een paar problemen ervaart met de wagen ofwel geen problemen.Jammer natuurlijk voor die mensen die wel last hebben maar ik mag niet klagen met mijn Sportage :D .

Posted

='smetjesmee' :

Sturen met 1 hand is geen probleem, al mag dat niet van vrouwlief - Barre weersomstandigheden van 21u tot 03u - Felle regen en windvlagen -

Letterlijk geen spetter last van gehad !

Bij de combinatie van wat harde wind en toch nog enigzins het huidige stuurgedrag hoef ik dat echt niet te proberen, (zelfs met 2 handen is er dan behoorlijk werk aan de winkel) en dan hebben jullie ook nog een box op het dak, niet te geloven.

Kan waarschijnlijk niet autorijden, dat zal het zijn, of mijn vorige bolide's waren veel en veel minder gevoelig (en dat terwijl mijn vorige chevy b.v. te boek stond als echt zijwindgevoelig :blink:

Groet , en fijne vakantie verders.

Posted

Greetings from Porec Croatia.....

Week geleden vertrokken vanuit NL met veel zijwind, geen last, 2m/v met wat bagage.

1370km hoofdzakelijk snelweg, 120km op de teller, maar ook stukken 2 baans weg in zuid DE gedaan vanwege files.

Ondanks alle inspanningen w.b. sturen moet je vooral op 2 baanswegen met 60-90 km goed oppasen.

Heb er in 7 dagen inmiddels 6-7 SP3's gespot

Heerlijk weer hier :wink:

Foto's later

Posted

Greetings from Porec Croatia.....

Week geleden vertrokken vanuit NL met veel zijwind, geen last, 2m/v met wat bagage.

1370km hoofdzakelijk snelweg, 120km op de teller, maar ook stukken 2 baans weg in zuid DE gedaan vanwege files.

Ondanks alle inspanningen w.b. sturen moet je vooral op 2 baanswegen met 60-90 km goed oppasen.

Heb er in 7 dagen inmiddels 6-7 SP3's gespot

Heerlijk weer hier :wink:

Foto's later

Ja, ja, wrijf het er maar lekker in, dat gaat maar op vakantie,

maarre, dus geen last van de wind zelf maar toch het sturen opzich ??

Groet.

Posted

Ja, ja, wrijf het er maar lekker in, dat gaat maar op vakantie,

maarre, dus geen last van de wind zelf maar toch het sturen opzich ??

Groet.

Ja blijft toch een puntje van aandacht, helaas.

Krekeltjes, zachte, zwoele avond, toch ook donkere lucht.

Gisteren heftig onweer, ook wel leuk..

Posted

='bigwade' Ja blijft toch een puntje van aandacht, helaas.

Ja, helaas.

Was vorige week bij mijn dealert voor een paar andere dingetjes en hij vroeg er zelf naar en ik zei hoe ik erover dacht en van vond,wat sturen betreft en je ziet ze denken , daar heb je die zeikert weer.Zal ook wel zo zijn misschien.

Kwam thuis en echtgenote vroeg en?, mijn verhaal gedaan en riep: (meestal wordt deze term gebruikt bij voetbaltrainers) die auto haalt volgens mij de kerst niet.

Ze heeft vaak een vooruitziende blik :rolleyes:

Groeten enne fijne vakantie.