Fragger Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Hallo allemaal, Sinds een paar dagen heb ik een Kia Picanto 2011, een 1.0 motor. Nu heb ik een bestelling gedaan in een winkel in Zoetermeer voor lichtmetalen velgen. Ik heb voor 15inch velgen gekozen, want dan zijn ze iets groter dan er nu onder zit, namelijk 14inch. Maar nu begin ik te denken, kloppen de maten allemaal wel? Ik heb gekeken op sites over velgenmaten, maar ik snap daar echt helemaal niets van, dus ik hoop dat jullie mij kunnen zeggen of ik de juiste velgen gekocht heb. Hier is wat er omschreven word: VS Duplicate LF-367 DRIFT F35 15 inch met ET 38 en een breedte van 65J in de steek 4x100 is geschikt voor de KIA PICANTO (BA) vanaf april 2004 1.0 45kW 999ccm En hier is een link naar de pagina: http://www.velgensho...65-steek-4-100/ Ik hoop dat iets van jullie te horen, of ik de juiste maat heb aangehouden, of dat ik dus de verkeerde heb gekocht. Zoniet dan kan ik het annuleren. Mvg, Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Hallo Hans, Wees gerust, wat de velgenshop hanteert is op basis van ervaringsgegevens. Zij kunnen het zich niet permitteren om het fout op de site te plaatsen. Basis is de Picanto 2011 met 165/60/R14 velgen/banden. ET- waarde is volgens mij 45. Het hart van de velg steekt dan 7 mm naar buiten. Volgens mij geen echt probleem. Bij twijfel altijd even bellen toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Specialmade Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Ook mijn vrouw wil andere velgen onder haar Picanto (2011). Zijn de velgmaten, steek, ET-waarden etc. hetzelfde als picanto model <2011 ?. De specificaties voor de aan te schaffen velgen zijn: - Breedte: 6.0 J, - Inch:14 - Steek:4x100 - ET:35. Deze velgen worden opgegeven als passend voor de Picanto maar er staat geen 2011 bij. (Voor de Sportage staat dit er wel bij. Grtz Specialmade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Dit vond ik op http://www.kia-press.com Wheels & Tyres Picanto 2011 Standard 14 in x 5.0J Steel 165/60 R14 tyres Optional 14 in x 5.0J Alloy 165/60 R14 tyres 15 in x 5.5J Alloy 175/50 R15 tyres Spare Tyre mobility kit (depending on country) Temporary wheel T105/70 D14 (depending on country) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Specialmade Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Dank je wel voor je antwoord Bigmac. Weet je toevallig ook nog de steek (is dit 4 x 100) en de ET waarde ? Grtz Specialmade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fragger Posted August 20, 2011 Author Share Posted August 20, 2011 15 in x 5.5J Alloy 175/50 R15 tyres Ik heb dus 15 inch velgen besteld, kan jij zien aan mijn post of de gegevens dus overeen komen met wat jij over 15 inch hebt gevonden? want 5.5J snap ik niet namelijk, weet niet wat dat is en kan het niet vinden bij mij velgen op die site. Bijvoorbaat dank Groet Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Ik lees op die site waar je besteld hebt, dat xe velgen voor picanto 2004- heden aanbieden. Maar enkel indien de wielen voor de vorige picanto gelijk zijn aan de huidige, zou je die kunnen gebruiken volgens mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fragger Posted August 20, 2011 Author Share Posted August 20, 2011 Bedankt voor jullie reacties. Ik ga maandag voor de zekerheid de helpdesk van velgenshop bellen voor de zekerheid. Mij lijkt het toch dat het allemaal wel moet passen, maar gewoon voor de zekerheid. Jullie horen van me! Groetjes Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MauS Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Bedankt voor jullie reacties. Ik ga maandag voor de zekerheid de helpdesk van velgenshop bellen voor de zekerheid. Mij lijkt het toch dat het allemaal wel moet passen, maar gewoon voor de zekerheid. Jullie horen van me! Groetjes Hans Dit gaat 100% passen, je hebt de juiste steek 4x100 ET waarde is oke, (komt wel ietsjes verder naar buiten dan standaard) maar dat is juit dik ! veel plezier met je nieuwe velgen! (en foto's plaatsen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fragger Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Ze steken inderdaad wat uit, wat ik overigens niet echt fraai vind. Hoor van veel mensen leuke reacties maar zelf heb ik zoiets van "dat had niet gehoeven" van me. Nu moet ik eerdaags terug omdat de banden niet de juiste maat hebben en dan word dat geregeld. Tevens zal ik dus vragen of ze iets aan de te brede wielen kunnen doen of terugnemen zoniet, dan denk ik dat ik ze maar meteen op markplaats zet. Heel erg zonde van het geld en van de velgen, want ze zijn heel erg mooi, alleen dat ze iets uitsteken (1cm) vind ik erg jammer. Groet Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Leuke velgen voor onder een pica! Helaas dus niet goed op de ET-waarde van de velgen gelet toen je ze besteld hebt.. Ik zou me spatborden uitlaten rollen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Banden/velgen mogen niet uitsteken buiten het spatbord. Zeker geen 1cm daarbuiten. Is bij een evt. APK een afkeur. Wanneer dat zo is, mag je degene die het besteld heeft daarop aanspreken, want de ET-waarde is onjuist opgegeven (ET = hart v/d velg). Het is dus belangrijk vast te stellen wie nu heeft besteld en wat is doorgegeven bij de bestelling. Wanneer het een fout van de dealer/bandenboer is, direct reklameren en niet wachten op de verkeerde maat banden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fragger Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Ik ben juist expres naar de winkel zelf gegaan ipv online bestellen omdat ik er geen verstand van heb. Ik heb dit ook aangegeven en we hebben dus samen met iemand van velgenshop deze velgen besteld. Naar mijn idee ben ik dan niet goed voorgelicht. Morgen moet ik heen en dan ga ik er uiteraard over beginnen. Maarja nemen ze velgen retour? Heb er wel op gereden. Hoop op een goed afloop morgen. Groet Hans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MauS Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Ik ben juist expres naar de winkel zelf gegaan ipv online bestellen omdat ik er geen verstand van heb. Ik heb dit ook aangegeven en we hebben dus samen met iemand van velgenshop deze velgen besteld. Naar mijn idee ben ik dan niet goed voorgelicht. Morgen moet ik heen en dan ga ik er uiteraard over beginnen. Maarja nemen ze velgen retour? Heb er wel op gereden. Hoop op een goed afloop morgen. Groet Hans. Vind je het zo vervelend dan Hans ? Ik ben het wel met Smart eens dat de banden-boer je goed had moeten voorlichten zeker ivm APK keuringen. Banden/velgen mogen niet uitsteken buiten het spatbord. Zeker geen 1cm daarbuiten. Is bij een evt. APK een afkeur. Wanneer dat zo is, mag je degene die het besteld heeft daarop aanspreken, want de ET-waarde is onjuist opgegeven (ET = hart v/d velg). Het is dus belangrijk vast te stellen wie nu heeft besteld en wat is doorgegeven bij de bestelling. Wanneer het een fout van de dealer/bandenboer is, direct reklameren en niet wachten op de verkeerde maat banden. Ik denk dat mijn Picanto straks op 17 inch ook niet helemaal APK-proof is... maar dat is toch pas over 4 jaar... nee regels zijn regels maar het oog wil ook wat maar dat weet men van te voren en ben het met jullie eens dat de banden-boer je daar duidelijk over zou moeten informeren van: dit is de maat die volgens de apk-richtlijnen oke is... en dit is de maat dat niet meer apk-proof is... dus eigen risico. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fragger Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 Hoi, Gisteravond bij een vriend langs geweest en die begreep ook al niet waar ik me druk om maak. Hij vind het erg mooi staan en dat ie 1cm uitsteekt vind hij niet storend. We hebben wel de apk regels geraadpleegd op internet en daar staat dat hij niet verder dan 3cm mag uitsteken. Dus volgens rdw gaat het geen problemen opleveren met een apk. Wel moet je ook opletten op de spoorbreedte, mag 2% afwijken en daar zit ik onder. Dus nouja, ik ga straks de deur uit en zal vragen aan de velgenboer wat nu de mogelijkheden zijn. Misschien iets van spatbordverbreeders? Uitbollen viel ik weinig voor overigens want dan zou je het nooit meer ongedaan kunnen maken. Goed als ik thuis ben zal ik een foto maken dan kunnen jullie hem zien. Velgen zijn echt heel mooi, maar ik Staar mezelf blind op die 1cm grrrr. Groet Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MauS Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Hoi, Gisteravond bij een vriend langs geweest en die begreep ook al niet waar ik me druk om maak. Hij vind het erg mooi staan en dat ie 1cm uitsteekt vind hij niet storend. We hebben wel de apk regels geraadpleegd op internet en daar staat dat hij niet verder dan 3cm mag uitsteken. Dus volgens rdw gaat het geen problemen opleveren met een apk. Wel moet je ook opletten op de spoorbreedte, mag 2% afwijken en daar zit ik onder. Dus nouja, ik ga straks de deur uit en zal vragen aan de velgenboer wat nu de mogelijkheden zijn. Misschien iets van spatbordverbreeders? Uitbollen viel ik weinig voor overigens want dan zou je het nooit meer ongedaan kunnen maken. Goed als ik thuis ben zal ik een foto maken dan kunnen jullie hem zien. Velgen zijn echt heel mooi, maar ik Staar mezelf blind op die 1cm grrrr. Groet Hans Ik ben zeer benieuwd naar de foto's Hans, die ene centimeter lijkt het me niet te doen hoor, zag vd week een hagel nieuwe BMW M3 en die zat volgens mij ook wel aan de 1 tot 2 centimeter (nu is dat natuurlijk een hele andere klasse... ) ik hoop vrijdagavond foto's te kunnen plaatsen van 17" op mijn nieuwe Picanto-tje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Marcvane86 Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Aanvulling ET waardes en steek waarde. Steek 4*100*54 Het enige wat je benodigt heb is dus 4*100. ET waardes: Standaard staal 14" 5.0J 165/60 R14 ET 49 Lichtmetaal 15" 5.5J 175/50 R15 ET 52 Net in de wielen gekeken lichtmetaal 14 inch weet ik niet aangezien niet voorhanden zijn. Het staat namelijk in de binnenkant van je spaken. Als iemand dus de 14" LM heeft zou die keer onder de auto willen kijken???? Als de ET-waarde van de wielophanging 49 is en je monteert velgen met een waarde van ET 35, dan komt het wiel 14 mm verder naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel. Groet Marc Dit vond ik op http://www.kia-press.com Wheels & Tyres Picanto 2011 Standard 14 in x 5.0J Steel 165/60 R14 tyres Optional 14 in x 5.0J Alloy 165/60 R14 tyres 15 in x 5.5J Alloy 175/50 R15 tyres Spare Tyre mobility kit (depending on country) Temporary wheel T105/70 D14 (depending on country) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 @Fragger, als je foto's neemt doe dit dan recht vanaf de voorkant naar achteren, dus parallel aan de zijkant van de auto. Zo kunnen we zien hoe opvallen de velgen uitsteken. Het ligt er ook maar net aan waar en hoe je kijkt of de velgen uitsteken. Normaal gesproken bekijk je de velg van boven het spatbord naar beneden, om vast te stellen of de velg uitsteekt buiten de carrosserie. De velgen mogen wel een beetje lijnen met het spatbord. Dat staat juist sportief. Iedereen wil toch sportief zijn...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fragger Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 Volgens mij heb ik wel een paar duidelijke foto's. Zal ze vanavond even posten als ik achter mijn pc zit. Groet Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fragger Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 Hallo, Hierbij wat foto's van de picanto met velgen. Ze zijn een beetje wazig, ik weet niet hoe dat komt, misschien dat ik een beetje te haastig was want het druppelde al een beetje De laatste foto heb ik echt van bovenaf de velg/wielkast genomen. Je kan de foto's klikken voor een groter formaat, en daarna nog een keer voor nog een groter formaat Banden zijn nog vettig van het insmeren van vaseline, omdat dat makkelijker gaat om de band om de velg te krijgen. Is nu inmiddels schoon, maar niet toen ik de foto's nam Groet Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frietbakker Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Blijft lastig te beoordelen op de foto's. Als ik de foto's van mijn eigen auto (zie garage) bekijk lijkt het ook alsof de standaardwielen iets binnen de spatbordrand blijven, waardoor het uitsteken natuurlijk des te meer opvalt. Echter ik denk dat iemand die er niet speciaal op let het niet zal zien. Wat mij hier wel opvalt is dat het ontwerp van de velg een factor speelt. Dit zorgt optisch al voor een soort uitbollingseffect hetgeen versterkt wordt door de lagere ET waarde c.q. uitsteekfactor. Bij elkaar wellicht wat teveel van het goede, maar dat is mijn persoonlijke mening erover. Wat hebben ze nu qua banden veranderd als ik vragen mag ? Hadden ze eerst de standaardbanden op die 15" velgen gemonteerd ? ik hoop vrijdagavond foto's te kunnen plaatsen van 17" op mijn nieuwe Picanto-tje Gaat dat echt lukken ? Heb me laatst eens er in verdiept wat maximaal mogelijk zou zijn op een picanto, rekening houdend met gelijkblijvende afrolomtrek van de band. Kwam toen uit op 195/40 R 16. Een 17 inch velg met bijbehorende brede en superlage band (215/35 o.i.d.) moet wel een enorm hoge ET waarde hebben en zorgt ervoor dat je snelheidsmeter circa 5% teveel aangeeft. Daarnaast kan je in de problemen komen qua aanlopen tegen de wielkast bij maximale stuuruitslag (lijkt me sterk maar het zou kunnen.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fragger Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 Ze hadden eerst banden van 175 erop gezet, maar daardoor zag je een rand (toevallig ook 1cm haha) van de velg, wat niet mooi was. Nu hebben ze een band van 195 op gezet, lijkt teveel voor het goede, maar het is een niet al te hoge band. Helemaal naar rechts en links sturen geeft geen problemen, loopt niet aan. Groet Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fragger Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 PS. Ik moet meerdaagse wel even naar de garage, want mijn km teller, verschilt met de tomtom 4 km. Dus als ik 80 rij, gaf tomtom 76 aan. Moet dus even gecheckt worden. Groet Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frietbakker Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 PS. Ik moet meerdaagse wel even naar de garage, want mijn km teller, verschilt met de tomtom 4 km. Dus als ik 80 rij, gaf tomtom 76 aan. Moet dus even gecheckt worden. Die afwijking is op zich niet vreemd, de snelheidsmeter zal bij bijna iedereen meer aangeven dan de tomtom. De garage (neem dan aan je dealer en niet de bandenboer) kan daar niets aan veranderen. Die kunnen enkel constateren dat er een band met andere afrolomtrek gemonteerd is en dat is (grof gezegd) niet hun probleem. Iets "bijstellen" waardoor de snelheidmeter synchroon loopt met je navi zullen ze met zekerheid niet doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Er zit altijd verschil in de kilometerteller van een auto en een Navigatie zoals een TomTom. Het heeft echt geen zin om hiermee langs de dealer te rijden. Bewust is ervoor gekozen om de kilometerteller iets té optimistisch de snelheid weer te geven. Dit mag niet meer dan een bepaald percentage zijn. Bij 100km/u mag het niet meer dan 5km verschillen, heb ik mij weleens laten vertellen. Edit! Ik zie dat de weledelgestrenge heer FR-TB-KR ook al hierop heeft geantwoord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts