Guest asterix Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 L.S., Ik wil eigenlijk bij de volgende servicebeurt (ja, BigWade, bij de 30.000) zelf mijn olie aanleveren en niet gebruik maken van die van de garage. Dat komt gewoon uit een slangetje uit een onduidelijk vat. Ik geloof er niets van dat dit Full Synthetic olie is zoals voorgeschreven. Ik breng dus liever zelf mijn Shell of Mobil Full Synthetic mee ... maar weet iemand waar je die 5 liter verpakkingen kan kopen? Bij de tankstations staan alleen die liter flessen die nogal duur zijn per liter. De 5 liter verpakking is vast goedkoper per liter. Iemand een idee? Marcel Quote
bigmac Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Bij de ATU bijvoorbeeld: 5 Ltr Motorolie Shell Helix Plus 10W40 Synthetic Technology Motor Olie, 10W40 Prijs €61.49 maar ik kan me ook de Halfords, Gamma, Praxis, Shell-tankstation etc voorstellen dat ze dit in voorraad zouden hebben. Quote
JeeCee Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Ik ben vrijwel zeker dat er tegenwoordig de juiste olie uit dat slangetje komt hoor. Indien niet, zou de roetfilter geen lang leven beschoren zijn en zou men een hoop problemen met garanties ed. gaan krijgen, zeker bij KIA (7 jaar). Natuurlijk is het wel zo dat men bij de dealers meestal de duurste prijzen toepast. Men kan dus zeker zijn voordeel doen met de juiste olie in't groot binnen te doen Quote
bigwade Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Hadden we dat niet ergens in een draadje onderhoud staan ? Duitse olie was een stuk goedkoper, zelfs incl. verzenden. Beter ook trouwens, want die zou 30K mee gaan ipv 15K De OH prijzen staan vast, dus vraag even hoe je dealer hier mee om denkt te gaan ivm korting op factuur. Quote
Jantje.2 Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Denk niet dat je dealer dit accepteert.. En ze gaan absoluut niet de verkeerde olie erin stoppen want dan krijg je dat alles wat motorisch garantie werk zou kunnen worden uit hun zak betaald wordt. Quote
rimorke Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 hallo, denk wel dat je dealer er de goede olie in doet , zou mij sterk verbazen dat ze hun daar aan zullen laten kennen, of is het voor de prijs van de olie bij den dealer dat je u olie zelf wilt meebrengen, denk niet da ze dat graag hebben (nergens denk) dat je zelf u olie meebrengt, veel succes. Quote
Guest asterix Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 hallo, denk wel dat je dealer er de goede olie in doet , zou mij sterk verbazen dat ze hun daar aan zullen laten kennen, of is het voor de prijs van de olie bij den dealer dat je u olie zelf wilt meebrengen, denk niet da ze dat graag hebben (nergens denk) dat je zelf u olie meebrengt, veel succes. Nou, bij mijn Toyota dealer voor onze Toyota's is dat geen enkel probleem. Onder de motorkap van de Sportage staat een Sticker van "Shell Oil recommended" (of zoiets), dus ik kan me niet voorstellen dat ze daar een probleem van maken als ik met de voorgeschreven Shell olie zou komen. Ik ga het wel even vragen. Marcel Quote
Smart Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Een Sportage X-clusive met alle toeters en bellen en dan zelf de olie meenemen......hahahaha! Quote
bigwade Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Hey grappenmaker,het is crisis,weet je wel wat zo'n auto kost per maand.. @asterix, je had je eigen draadje even kunnen bezoeken met alle links en prijzen: http://www.kiaclub.nl/topic/6756-welke-motorolie-is-het-beste/ Had je die 15K wissel nou gedaan ? En wat kostte dat ? Die olie van mij ziet er met 18K nog prima uit.. nog 12K te gaan.. Quote
Smart Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 @asterix, je had je eigen draadje even kunnen bezoeken met alle links en prijzen: http://www.kiaclub.n...e-is-het-beste/ In dat topic geeft hij nog aan dat de kosten geen rol spelen..... Quote
tonisaez Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 In Polen raden ze LOTOS OIL aan, zelfde auto verschillende aangeraden olies, dut aan de olie zal het niet liggen....... hallo, denk wel dat je dealer er de goede olie in doet , zou mij sterk verbazen dat ze hun daar aan zullen laten kennen, of is het voor de prijs van de olie bij den dealer dat je u olie zelf wilt meebrengen, denk niet da ze dat graag hebben (nergens denk) dat je zelf u olie meebrengt, veel succes. Nou, bij mijn Toyota dealer voor onze Toyota's is dat geen enkel probleem. Onder de motorkap van de Sportage staat een Sticker van "Shell Oil recommended" (of zoiets), dus ik kan me niet voorstellen dat ze daar een probleem van maken als ik met de voorgeschreven Shell olie zou komen. Ik ga het wel even vragen. Marcel Quote
van.bemmelen Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Een Sportage X-clusive met alle toeters en bellen en dan zelf de olie meenemen......hahahaha! Ik ken er nog een. Auto bestellen, maar dan graag zonder wielen. Neem ik zelf mee.! Quote
Guest asterix Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Ik ken er nog een. Auto bestellen, maar dan graag zonder wielen. Neem ik zelf mee.! Nou, als je zelf betere velgen en banden kan leveren ... gaat niet altijd om goedkoper, soms gewoon beter. Hoewel ik denk dat je hem niet nieuw zonder kan bestellen. Een garage wordt al snel zenuwachtig als je wat anders wilt dan ze zelf kunnen leveren. Hebben ze geen vaste leverancier voor, geen prijsafspraken, of wat dan ook. Dan regel je het toch zelf en huur je de man van de garage in om het te laten monteren, installeren, etc. Als je zelf zo'n brug zou hebben zou het wel handig zijn, maar is geen gezicht zo'n brug op de parkeerplaats voor mijn huis. Marcel Quote
rimorke Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Ik ken er nog een. Auto bestellen, maar dan graag zonder wielen. Neem ik zelf mee.! Nou, als je zelf betere velgen en banden kan leveren ... gaat niet altijd om goedkoper, soms gewoon beter. Hoewel ik denk dat je hem niet nieuw zonder kan bestellen. Een garage wordt al snel zenuwachtig als je wat anders wilt dan ze zelf kunnen leveren. Hebben ze geen vaste leverancier voor, geen prijsafspraken, of wat dan ook. Dan regel je het toch zelf en huur je de man van de garage in om het te laten monteren, installeren, etc. Als je zelf zo'n brug zou hebben zou het wel handig zijn, maar is geen gezicht zo'n brug op de parkeerplaats voor mijn huis. Marcel ja , dat is nog altijd het beste dat je het thuis zelf kon doen , dan heb je zelf ook alles eens nagezien en heb je er een beter overzicht over , ik zelf doe alles zelf aan onze autos , en doe elk jaar een groot onderhoud ongeacht de km , voor winterwielen ga ik toch ergens anders horen , bij kia 1250euro en hoe lang zouden we daar op moeten wachten dan ??? Quote
Smart Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Ik ken er nog een. Auto bestellen, maar dan graag zonder wielen. Neem ik zelf mee.! Helaas een voorbarige conclusie.....! De 17 inch velgen/banden zijn door de dealer geleverd en ook de winterbanden zijn op de originele velgen gegaan en geleverd. Ik blijf lachen..... Quote
Jantje.2 Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Ik kan snappen als Asterix het voor de kosten zou willen doen, maar gewoon zo ff de conclusie trekken dat een dealer er gewoon weg de verkeerde olie in zou flikkeren gaat mij echt te ver Quote
Guest asterix Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Ik kan snappen als Asterix het voor de kosten zou willen doen, maar gewoon zo ff de conclusie trekken dat een dealer er gewoon weg de verkeerde olie in zou flikkeren gaat mij echt te ver Het is in ieder geval 100% zeker niet Shell maar blijkbaar Valvoline. En het is dezelfde olie die in alle KIA's gaat. Beide opmerkingen direct van de dealer. Ze rekenen 65 euri voor 4.1 liter "Full Synthetic 5W30 Valvoline" en 20 euri voor "motorreiniging" ... wat in de benzinetank gaat. Dus elke KIA auto heeft Full Synthetic? Ook als je met je 'oude bakkie' binnenkomt? Mmmm ... Marcel Quote
Jantje.2 Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Ik kan snappen als Asterix het voor de kosten zou willen doen, maar gewoon zo ff de conclusie trekken dat een dealer er gewoon weg de verkeerde olie in zou flikkeren gaat mij echt te ver Het is in ieder geval 100% zeker niet Shell maar blijkbaar Valvoline. En het is dezelfde olie die in alle KIA's gaat. Beide opmerkingen direct van de dealer. Ze rekenen 65 euri voor 4.1 liter "Full Synthetic 5W30 Valvoline" en 20 euri voor "motorreiniging" ... wat in de benzinetank gaat. Dus elke KIA auto heeft Full Synthetic? Ook als je met je 'oude bakkie' binnenkomt? Mmmm ... Marcel De gemiddelde werkplaats heeft meer dan 1 olieslang in hun werkplaats. Zo hebben wij een oliebar en daar zitten 4 verschillende soorten motorolie in, 2 verschillende soorten versnellingsbak olie en 3 verschillende soorten cardan-as olie. En ik denk dat 99% van alle kia's die nog naar de kia dealer gaan inderdaad full synthetic olie horen te krijgen. Quote
Guest asterix Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Waarom heb je vier slangen met verschillende motorolie als 99% Full Synthetic moet hebben? Ik sta altijd bij de brug erbij en de monteur kon me niet vertellen wat voor olie het was (de manager vertelde het me), dus hoe weet die monteur dan de goede olie te pakken? En dan nog steeds is het niet het door KIA gesuggereerde merk wat op de sticker in de auto staat. Marcel Quote
Jantje.2 Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Waarom heb je vier slangen met verschillende motorolie als 99% Full Synthetic moet hebben? Ik sta altijd bij de brug erbij en de monteur kon me niet vertellen wat voor olie het was (de manager vertelde het me), dus hoe weet die monteur dan de goede olie te pakken? En dan nog steeds is het niet het door KIA gesuggereerde merk wat op de sticker in de auto staat. Marcel Wij werken met vrachtwagens De stralis moet rimula r6 olie hebben De daily moet AC ultra hebben De daf moet weer een ander soort olie hebben En dan hebben we nog voor de oudere daily's 15w40 (iveco is redelijk lang de euro 3 motor in daily's blijven leveren) Merk maakt uiteindelijk geen reet uit, zoals iemand anders al zei raden ze in een ander land een ander merk olie aan Het gaat uiteindelijk om de specificaties (de soorten dope die erin de olie verwerkt zitten) wat er in jouw motor hoort. En als jouw Kia dealer inderdaad maar 1 slang heeft voor motor olie, dan zijn hun of heel fout bezig of iedereen krijgt inderdaad de full synthetic olie.. Alleen vraag ik me af of de benzine en diesel motoren geen verschillende soorten olie gebruiken.. Quote
Smart Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 En toch....en toch vind ik dat Asterix iets gewonnen heeft. Gefeliciteerd! Quote
elmerblues Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 Merk maakt uiteindelijk geen reet uit, zoals iemand anders al zei raden ze in een ander land een ander merk olie aan Het gaat uiteindelijk om de specificaties (de soorten dope die erin de olie verwerkt zitten) wat er in jouw motor hoort. Merk zegt wel iets natuurlijk. Shell/Valvoline zullen betere of meer dopes gebruiken dan zeg een kannetje Aldi olie (hoewel die olie ook weer van een toeleverancier komt). Maar het gaat inderdaad om de specificaties. Bij oudere motoren kan het zelfs contra werken om hypermoderne oliën te gebruiken. Ik heb gevallen gezien waarbij blokken in de soep zijn gelopen omdat men ineens volsyntheet olie ging gebruiken die vervolgens alle vuiligheid in het blok gingen losweken met alle gevolgen van dien. Ook kunnen bepaalde (oudere) keerringen soms slecht tegen volsyntheet. Oudere motoren moeten soms dikke olie gebruiken omdat de toleranties in het blok daarop zijn afgestemd, of dienen een monograde olie te gebruiken ipv multigrade (bijv. stationaire motoren). Da's wel heel oud hoor. Daarom altijd olie gebruiken die voorgeschreven is en probeer niet iets beter te vinden. En bij voorkeur volsyntheet alleen gebruiken als de motor het vanaf nieuw er in heeft zitten of vanaf een complete revisie. En een moderne volsyntheet kan echt wel 30k/2jaar mee. Zeker in een ongeblazen benzineblok. Al zien de dealers dat liever anders....(kassa!) Quote
bigwade Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 We dwalen af naar merken/soorten. Synth Olie doet het minstens 30-40K Dealers zijn er niet blij mee vanwege geld. Rij nou maar lekker even door met je olie, scheelt iig een hoop geld en afval. Quote
Jantje.2 Posted August 21, 2011 Posted August 21, 2011 Merk maakt uiteindelijk geen reet uit, zoals iemand anders al zei raden ze in een ander land een ander merk olie aan Het gaat uiteindelijk om de specificaties (de soorten dope die erin de olie verwerkt zitten) wat er in jouw motor hoort. Merk zegt wel iets natuurlijk. Shell/Valvoline zullen betere of meer dopes gebruiken dan zeg een kannetje Aldi olie (hoewel die olie ook weer van een toeleverancier komt). Maar het gaat inderdaad om de specificaties. Bij oudere motoren kan het zelfs contra werken om hypermoderne oliën te gebruiken. Ik heb gevallen gezien waarbij blokken in de soep zijn gelopen omdat men ineens volsyntheet olie ging gebruiken die vervolgens alle vuiligheid in het blok gingen losweken met alle gevolgen van dien. Ook kunnen bepaalde (oudere) keerringen soms slecht tegen volsyntheet. Oudere motoren moeten soms dikke olie gebruiken omdat de toleranties in het blok daarop zijn afgestemd, of dienen een monograde olie te gebruiken ipv multigrade (bijv. stationaire motoren). Da's wel heel oud hoor. Daarom altijd olie gebruiken die voorgeschreven is en probeer niet iets beter te vinden. En bij voorkeur volsyntheet alleen gebruiken als de motor het vanaf nieuw er in heeft zitten of vanaf een complete revisie. En een moderne volsyntheet kan echt wel 30k/2jaar mee. Zeker in een ongeblazen benzineblok. Al zien de dealers dat liever anders....(kassa!) Heb jij helemaal gelijk in maar ik zie een garagebedrijf nog geen stageloper naar de Aldi sturen om voor elke auto een paar liter olie te halen Quote
Recommended Posts