chrichri Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Al een paar dagen wanneer ik 's morgens de wagen start dat de lichten aangaan in de stand "automatisch".Op zich geen probleem als het niet klaar genoeg zou zijn maar dat is het wel.Het enige wat ik kan bedenken is (omdat de wagen buiten staat) dat er misschien wat condens in de sensor zou zitten en dat die daarom de opdracht geeft om de lichten te doen branden.Eénmaal dat het in de wagen wat warmer wordt gaan de lichten weer uit(wat me nog meer sterkt in de veronderstelling van de condens).Zijn er hier al Sportagerijders die hetzelfde hebben meegemaakt? Quote
smetjesmee Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Ik vind de afstelling van de sensor - want daaraan ligt het volgens mij - ook wat ruim. Ik ondervind het vooral 's avonds (want dan kan ik er eindelijk eens mee de baan op ) De dimlichten worden rond 19u30 al ontstoken, zelfs op een zonnige avond. Van mij zou de afstelling gerust wat minder mogen. Aan een condensprobleem zal het wel niet liggen vermoed ik. Quote
bowie97 Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 De sensor zit volgens mij midden op het dashboard tegen de vooruit. Pagina 4-71 Bedek de sensor (1) op het dashboard nooit, zodat een optimale werking van de automatische verlichting gegarandeerd blijft. • Reinig de sensor niet met een ruitenreiniger. Deze laat een dunne laag achter op de sensor, waardoor deze niet meer goed werkt. • Als de voorruit van uw auto getint glas heeft of is voorzien van een metaalhoudende coating, functioneert het automatische verlichtingssysteem mogelijk niet goed Heeft ook iets te maken met de climate control. Quote
bigwade Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Zelf vind ik de lampen bij invallende duisternis/slecht weer wat LAAT aangaan. Quote
Pino_1974 Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Wat ik jammer vind is dat de automatische verlichting niet is gekoppeld aan de ruitenwissers. Bij m'n vorige auto (Peugeot 307sw) ging de verlichting automatisch aan wanneer de ruitenwissers constant aan het wissen waren. Quote
chrichri Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 De sensor zit volgens mij midden op het dashboard tegen de vooruit. Pagina 4-71 Bedek de sensor (1) op het dashboard nooit, zodat een optimale werking van de automatische verlichting gegarandeerd blijft. • Reinig de sensor niet met een ruitenreiniger. Deze laat een dunne laag achter op de sensor, waardoor deze niet meer goed werkt. • Als de voorruit van uw auto getint glas heeft of is voorzien van een metaalhoudende coating, functioneert het automatische verlichtingssysteem mogelijk niet goed Heeft ook iets te maken met de climate control. Dat wist ik ook al maar daar ligt het niet aan.De climate control kan maar wat Kurt(smetjesmee) zegt is ook een mogelijkheid. Quote
cobus Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Van mij mogen de lampen ook best wat eerder aan gaan , zeker in korte tunnels waar lampen aan verplicht is duurt het best lang voordat er een reactie komt Geen idee of dat aan te passen is ? Quote
elmerblues Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Van mij mogen de lampen ook best wat eerder aan gaan , zeker in korte tunnels waar lampen aan verplicht is duurt het best lang voordat er een reactie komt Geen idee of dat aan te passen is ? Zo'n ramp is dat ook niet voor korte tunnels. Je dagrijverlichting brandt toch? Quote
cobus Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Zo'n ramp is dat ook niet voor korte tunnels. Je dagrijverlichting brandt toch? Klopt maar je achterlichten niet 1 Quote
elmerblues Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Ik heb al eens overwogen om een sterk ledlampje in de achterlichten hiervoor in te bouwen op de continue +12V. Die dagrijverlichting in de koplampen geeft een puist licht, ruim genoeg voor in tunnels e.d. Ik kan er zelfs 's avonds mee inparkeren. Als dan permanent in de achterlichten een ledlampje brandt hoeven de dimlichten niet steeds aan. Stuk handiger dan kloten met de instelling van autolight (als het al kan). Zeker in het buitenland, waar vaker/meer tunnels zijn, is het een stuk praktischer om dagrijverlichting te gebruiken dan autolight. En zeker als je Xenon hebt. Xenon vind het namelijk nooit zo leuk om meerdere keren achter elkaar kort aan te gaan. Dit is ook de reden waarom ik autolight nooit meer gebruik (ook omdat je dan bij starten in het donker rare bijeffecten hebt met autolight: bij contact aan gaan de koplampen branden, als je start weer uit en als hij loopt weer aan. Xenon vindt zoiets ook niet leuk). 1 Quote
cobus Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Ik heb al eens overwogen om een sterk ledlampje in de achterlichten hiervoor in te bouwen op de continue +12V. Die dagrijverlichting in de koplampen geeft een puist licht, ruim genoeg voor in tunnels e.d. Ik kan er zelfs 's avonds mee inparkeren. Als dan permanent in de achterlichten een ledlampje brandt hoeven de dimlichten niet steeds aan. Stuk handiger dan kloten met de instelling van autolight (als het al kan). Zeker in het buitenland, waar vaker/meer tunnels zijn, is het een stuk praktischer om dagrijverlichting te gebruiken dan autolight. En zeker als je Xenon hebt. Xenon vind het namelijk nooit zo leuk om meerdere keren achter elkaar kort aan te gaan. Dit is ook de reden waarom ik autolight nooit meer gebruik (ook omdat je dan bij starten in het donker rare bijeffecten hebt met autolight: bij contact aan gaan de koplampen branden, als je start weer uit en als hij loopt weer aan. Xenon vindt zoiets ook niet leuk). Goed plan Gr cobus Quote
Guest Timo0103 Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Ik heb al eens overwogen om een sterk ledlampje in de achterlichten hiervoor in te bouwen op de continue +12V. Die dagrijverlichting in de koplampen geeft een puist licht, ruim genoeg voor in tunnels e.d. Ik kan er zelfs 's avonds mee inparkeren. Als dan permanent in de achterlichten een ledlampje brandt hoeven de dimlichten niet steeds aan. Stuk handiger dan kloten met de instelling van autolight (als het al kan). Zeker in het buitenland, waar vaker/meer tunnels zijn, is het een stuk praktischer om dagrijverlichting te gebruiken dan autolight. En zeker als je Xenon hebt. Xenon vind het namelijk nooit zo leuk om meerdere keren achter elkaar kort aan te gaan. Dit is ook de reden waarom ik autolight nooit meer gebruik (ook omdat je dan bij starten in het donker rare bijeffecten hebt met autolight: bij contact aan gaan de koplampen branden, als je start weer uit en als hij loopt weer aan. Xenon vindt zoiets ook niet leuk). Toch maakt het niet zo veel uit als de ballast van de xenon achter elkaar moet starten. Het kan er gewoon tegen en het is er voor gemaakt. Als het al even gestart gestart is en je rijdt een tunnel uit en 10 sec erna weer in dan is ie vrijwel meteen op sterkte. Auto light werkt bij mij overigens prima met achteraf ingebouwde xenon. Quote
elmerblues Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Ik beweer ook niet dat autolight niet goed werkt met achteraf ingebouwde Xenon. Dat werkt prima. Ik ben het echter niet met je eens dat snel aan/uit/aan schakelen van Xenon geen negatieve effecten heeft op de lange termijn. Xenon lampen slijten namelijk. Ik had begrepen dat het even duurt voordat een Xenon lamp op temperatuur is. Als je een lamp telkens uit/aan schakelt terwijl de lamp nog niet op temperatuur is, verkort dit de levensduur van de lamp aanzienlijk. Onderstaande quote van een Xenon leverancier: "Xenon verlichting heeft bij inschakeling enkele minuten nodig om op bedrijfstemperatuur te komen, wij adviseren om de verlichting niet te snel achter elkaar aan en uit te schakelen" Op internet kom ik ook wat wat gebruikerservaringen tegen van Xenon gebruikers die daarom wat vaker een lamp moeten wisselen. Maar goed, ieder moet het voor zich uitmaken. Quote
bigmac Posted November 22, 2011 Posted November 22, 2011 Verlichting schakelt niet aan bij mist AMSTERDAM - De verlichting van auto's met automatische verlichting gaat bij mist niet aan, omdat de lichtcel de mist niet herkent. Bestuurders hebben de knop van de verlichting op de stand ’automaat’ staan en rekenen er dan op dat het inschakelen onder alle omstandigheden vanzelf gaat. Bij tunnels is het vaak geen probleem, want dan is het donker genoeg, maar bij mist is het toch een ander verhaal”, zegt Markus van Tol van de ANWB in De Telegraaf. „De lichtcel die de lampen aan en uit doet, herkent de mist niet. De oplossing is heel simpel door gewoon het licht in te schakelen zodra je de weg op gaat. Je bent als bestuurder zelf verantwoordelijk.” Quote
KVM Posted November 22, 2011 Posted November 22, 2011 Bij mij gaat de verlichting automatisch goed aan maar als ik bvb terug buiten een tunnel kom in het daglicht dan gaan de lichten niet meer uit, bizar Quote
Kevin05 Posted February 27, 2020 Posted February 27, 2020 (edited) Mijn binnen verlichting (kia sportage)gaat soms automatisch aan en dan weer van zelf uit. we hebben speciale hoesjes gekocht + een tinnen blik waar we de auto sleutel in bewarren . Iemand ervaring hier mee Edited February 27, 2020 by Kevin05 Quote
Murcielaygo Posted February 28, 2020 Posted February 28, 2020 Hallo Kevin,Geen ervaring, maar wat jij beschrijft heeft in ieder geval NIETS met de lichtsensor te maken.Er is eerder wat mis met een deurschakelaar, of de auto pikt een (vals) signaal op van een afstandsbediening, waardoor het binnenlicht aan gaat en weer uit als er niet binnen 30 seconden een deur wordt geopend.Alleen zou in het eerste geval volgens mij het alarm ook moeten afgaan en zou ik in het tweede geval verwachten dat de richtingaanwijzers een keer knipperen. Quote
Recommended Posts