Jump to content

probleem met sensor voor de lichten


Recommended Posts

Posted

Al een paar dagen wanneer ik 's morgens de wagen start dat de lichten aangaan in de stand "automatisch".Op zich geen probleem als het niet klaar genoeg zou zijn maar dat is het wel.Het enige wat ik kan bedenken is (omdat de wagen buiten staat) dat er misschien wat condens in de sensor zou zitten en dat die daarom de opdracht geeft om de lichten te doen branden.Eénmaal dat het in de wagen wat warmer wordt gaan de lichten weer uit(wat me nog meer sterkt in de veronderstelling van de condens).Zijn er hier al Sportagerijders die hetzelfde hebben meegemaakt?

Posted

Ik vind de afstelling van de sensor - want daaraan ligt het volgens mij - ook wat ruim.

Ik ondervind het vooral 's avonds (want dan kan ik er eindelijk eens mee de baan op laugh.gif)

De dimlichten worden rond 19u30 al ontstoken, zelfs op een zonnige avond.

Van mij zou de afstelling gerust wat minder mogen.

Aan een condensprobleem zal het wel niet liggen vermoed ik.

Posted

De sensor zit volgens mij midden op het dashboard tegen de vooruit.

Pagina 4-71

Bedek de sensor (1) op het

dashboard nooit, zodat een

optimale werking van de automatische

verlichting gegarandeerd

blijft.

• Reinig de sensor niet met een

ruitenreiniger. Deze laat een

dunne laag achter op de sensor,

waardoor deze niet meer goed

werkt.

• Als de voorruit van uw auto getint

glas heeft of is voorzien van een

metaalhoudende coating,

functioneert het automatische

verlichtingssysteem mogelijk niet

goed

Heeft ook iets te maken met de climate control.

Posted

Wat ik jammer vind is dat de automatische verlichting niet is gekoppeld aan de ruitenwissers. Bij m'n vorige auto (Peugeot 307sw) ging de verlichting automatisch aan wanneer de ruitenwissers constant aan het wissen waren.

Posted

De sensor zit volgens mij midden op het dashboard tegen de vooruit.

Pagina 4-71

Bedek de sensor (1) op het

dashboard nooit, zodat een

optimale werking van de automatische

verlichting gegarandeerd

blijft.

• Reinig de sensor niet met een

ruitenreiniger. Deze laat een

dunne laag achter op de sensor,

waardoor deze niet meer goed

werkt.

• Als de voorruit van uw auto getint

glas heeft of is voorzien van een

metaalhoudende coating,

functioneert het automatische

verlichtingssysteem mogelijk niet

goed

Heeft ook iets te maken met de climate control.

Dat wist ik ook al maar daar ligt het niet aan.De climate control kan maar wat Kurt(smetjesmee) zegt is ook een mogelijkheid.

Posted

Van mij mogen de lampen ook best wat eerder aan gaan , zeker in korte tunnels waar lampen aan verplicht is duurt het best lang voordat er een reactie komt

Geen idee of dat aan te passen is ?

Posted

Van mij mogen de lampen ook best wat eerder aan gaan , zeker in korte tunnels waar lampen aan verplicht is duurt het best lang voordat er een reactie komt

Geen idee of dat aan te passen is ?

Zo'n ramp is dat ook niet voor korte tunnels. Je dagrijverlichting brandt toch?

Posted

Zo'n ramp is dat ook niet voor korte tunnels. Je dagrijverlichting brandt toch?

Klopt maar je achterlichten niet

  • Like 1
Posted

Ik heb al eens overwogen om een sterk ledlampje in de achterlichten hiervoor in te bouwen op de continue +12V. Die dagrijverlichting in de koplampen geeft een puist licht, ruim genoeg voor in tunnels e.d. Ik kan er zelfs 's avonds mee inparkeren. Als dan permanent in de achterlichten een ledlampje brandt hoeven de dimlichten niet steeds aan. Stuk handiger dan kloten met de instelling van autolight (als het al kan).

Zeker in het buitenland, waar vaker/meer tunnels zijn, is het een stuk praktischer om dagrijverlichting te gebruiken dan autolight. En zeker als je Xenon hebt. Xenon vind het namelijk nooit zo leuk om meerdere keren achter elkaar kort aan te gaan. Dit is ook de reden waarom ik autolight nooit meer gebruik (ook omdat je dan bij starten in het donker rare bijeffecten hebt met autolight: bij contact aan gaan de koplampen branden, als je start weer uit en als hij loopt weer aan. Xenon vindt zoiets ook niet leuk).

  • Like 1
Posted

Ik heb al eens overwogen om een sterk ledlampje in de achterlichten hiervoor in te bouwen op de continue +12V. Die dagrijverlichting in de koplampen geeft een puist licht, ruim genoeg voor in tunnels e.d. Ik kan er zelfs 's avonds mee inparkeren. Als dan permanent in de achterlichten een ledlampje brandt hoeven de dimlichten niet steeds aan. Stuk handiger dan kloten met de instelling van autolight (als het al kan).

Zeker in het buitenland, waar vaker/meer tunnels zijn, is het een stuk praktischer om dagrijverlichting te gebruiken dan autolight. En zeker als je Xenon hebt. Xenon vind het namelijk nooit zo leuk om meerdere keren achter elkaar kort aan te gaan. Dit is ook de reden waarom ik autolight nooit meer gebruik (ook omdat je dan bij starten in het donker rare bijeffecten hebt met autolight: bij contact aan gaan de koplampen branden, als je start weer uit en als hij loopt weer aan. Xenon vindt zoiets ook niet leuk).

Goed plan

Gr cobus

Guest Timo0103
Posted

Ik heb al eens overwogen om een sterk ledlampje in de achterlichten hiervoor in te bouwen op de continue +12V. Die dagrijverlichting in de koplampen geeft een puist licht, ruim genoeg voor in tunnels e.d. Ik kan er zelfs 's avonds mee inparkeren. Als dan permanent in de achterlichten een ledlampje brandt hoeven de dimlichten niet steeds aan. Stuk handiger dan kloten met de instelling van autolight (als het al kan).

Zeker in het buitenland, waar vaker/meer tunnels zijn, is het een stuk praktischer om dagrijverlichting te gebruiken dan autolight. En zeker als je Xenon hebt. Xenon vind het namelijk nooit zo leuk om meerdere keren achter elkaar kort aan te gaan. Dit is ook de reden waarom ik autolight nooit meer gebruik (ook omdat je dan bij starten in het donker rare bijeffecten hebt met autolight: bij contact aan gaan de koplampen branden, als je start weer uit en als hij loopt weer aan. Xenon vindt zoiets ook niet leuk).

Toch maakt het niet zo veel uit als de ballast van de xenon achter elkaar moet starten.

Het kan er gewoon tegen en het is er voor gemaakt.

Als het al even gestart gestart is en je rijdt een tunnel uit en 10 sec erna weer in dan is ie vrijwel meteen op sterkte.

Auto light werkt bij mij overigens prima met achteraf ingebouwde xenon.

Posted

Ik beweer ook niet dat autolight niet goed werkt met achteraf ingebouwde Xenon. Dat werkt prima.

Ik ben het echter niet met je eens dat snel aan/uit/aan schakelen van Xenon geen negatieve effecten heeft op de lange termijn. Xenon lampen slijten namelijk. Ik had begrepen dat het even duurt voordat een Xenon lamp op temperatuur is. Als je een lamp telkens uit/aan schakelt terwijl de lamp nog niet op temperatuur is, verkort dit de levensduur van de lamp aanzienlijk.

Onderstaande quote van een Xenon leverancier:

"Xenon verlichting heeft bij inschakeling enkele minuten nodig om op bedrijfstemperatuur te komen, wij adviseren om de verlichting niet te snel achter elkaar aan en uit te schakelen"

Op internet kom ik ook wat wat gebruikerservaringen tegen van Xenon gebruikers die daarom wat vaker een lamp moeten wisselen.

Maar goed, ieder moet het voor zich uitmaken.

  • 2 months later...
Posted

Verlichting schakelt niet aan bij mist

AMSTERDAM - De verlichting van auto's met automatische verlichting gaat bij mist niet aan, omdat de lichtcel de mist niet herkent.

Bestuurders hebben de knop van de verlichting op de stand ’automaat’ staan en rekenen er dan op dat het inschakelen onder alle omstandigheden vanzelf gaat. Bij tunnels is het vaak geen probleem, want dan is het donker genoeg, maar bij mist is het toch een ander verhaal”, zegt Markus van Tol van de ANWB in De Telegraaf.

„De lichtcel die de lampen aan en uit doet, herkent de mist niet. De oplossing is heel simpel door gewoon het licht in te schakelen zodra je de weg op gaat. Je bent als bestuurder zelf verantwoordelijk.”

Posted

Bij mij gaat de verlichting automatisch goed aan maar als ik bvb terug buiten een tunnel kom in het daglicht dan gaan de lichten niet meer uit, bizar :excl2:

  • 8 years later...
Posted (edited)

Mijn binnen verlichting (kia sportage)gaat soms automatisch aan en dan weer van zelf uit. we hebben speciale  hoesjes gekocht + een tinnen blik waar we de auto sleutel in bewarren . Iemand ervaring  hier mee

Edited by Kevin05
Posted

Hallo Kevin,
Geen ervaring, maar wat jij beschrijft heeft in ieder geval NIETS met de lichtsensor te maken.
Er is eerder wat mis met een deurschakelaar, of de auto pikt een (vals) signaal op van een afstandsbediening, waardoor het binnenlicht aan gaat en weer uit als er niet binnen 30 seconden een deur wordt geopend.
Alleen zou in het eerste geval volgens mij het alarm ook moeten afgaan en zou ik in het tweede geval verwachten dat de richtingaanwijzers een keer knipperen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...