Jump to content

Recommended Posts

Posted

Graag zou ik jullie ervaringen lezen hoe de sportage zich gedraagt op winterbanden.

ik heb deze week mijn winterbanden laten monteren en zodra ik er een aantal kilometers mee heb gereden zal ik mijn bevindingen hier melden.

Het eerste wat mij wel opviel dat mijn banden meer geluid produceren maar ik moet er nog mee op de snelweg

wordt vervolgd.

Posted

Graag zou ik jullie ervaringen lezen hoe de sportage zich gedraagt op winterbanden.

Is het niet handig om ook fabricaat en model te vermelden ?

De ene band is de andere niet.

Cor

Posted

Ik kan je vermelden,dat ik verleden jaar voor het eerst in de 43 jaar dat ik auto rijdt, met winter banden gereden heb en toevalig ook nog flink sneeuw was.

waar een ander geen brug op kwam,ik woon in Amsterdam, of bij het stoplicht niet weg kwam, was het met de 2 wiel aangedreven Sportage 3 net of er geen sneeuw was.

Heb wel Continetal banden genomen nou grote klasse echt een aanrader

Posted

Hoe zit het nu met de maten?

Ik heb nu 18inch velgen met 235/55 100h zomerband.

Ik pak voor winterbanden dezelfde 18inch velg.

Moet ik dan ook dezelfde bandenmaat 235/55 100h?

Of zijn de maten in winterbanden anders?

Verder als ik op bandenmerken sites zoek voor banden dan staat daar altijd de keuze: Personenwagen banden en 4x4/SUV banden. Welke moet je met de Sportage kiezen en waarom/wat is het verschil?

Posted

Ik heb nu sinds 14 dagen mijn winterbanden op de SP3. Ik heb Continental 830P

in de maat 215/65/R17. De originele zomerbanden hebben de maat 225/60/R17.

Ik heb bewust een iets smallere band gekozen om meer grip, lees druk per vierkante

centimeter, te hebben. De afwijking in kilometer is minimaal. Dit is na te kijken

via de banden omrekentabel welke op internet te vinden is. De banden bevallen mij

uitstekend alhoewel ik natuurlijk nog geen sneeuw heb meegemaakt. V.w.b. het geluid

van de winterbanden vind ik dat heeeeeel erg meevallen.

Grtz.

Specialmade

Posted

Leuke topic!

Ik heb een winterset gekocht (velg + banden) via onze dealer, momenteel nog maar 200km mee gereden.

235/55-18 YokohamaW.drive - V 902 100V

Ik post later mijn bevindingen als ik wat meer km gedaan heb.

Opm: origineel heb ik wielen met tpms, de winterset niet, nu blijft controle lampje van bandendruk branden?

Posted

hallo, wij hebben onder onze kia als zomer band de 18ers, en hebben als winterband extra velgen 16ers met 215/70/16, continental, ze ligger er nog niet op dus nog geen ervaring ermee , echter onder onze andere wagen (bmw) nen achtertraks al wel met sneeuwbanden gereden vorig jaar en moet zeggen nergens problemen gehad , en dit zijn dunlops, kwa rolgeluid ga je bij elke winterband wel meer hebben zalle, band is zachter en de groeven zijn wa groffer ook he , grts bart.

Posted

Op mijn Venga rij ik met 205/55/16 (originele velgmaat) met Continental TS830P winterbanden.

Hiermee reed ik met veel plezier tijdens de afgelopen winterperiode. Kwam/komt ook als goed/zeer goed uit de diverse testen.

Posted

Ik heb nu sinds 14 dagen mijn winterbanden op de SP3. Ik heb Continental 830P

in de maat 215/65/R17. De originele zomerbanden hebben de maat 225/60/R17.

Ik heb bewust een iets smallere band gekozen om meer grip, lees druk per vierkante

centimeter, te hebben. De afwijking in kilometer is minimaal. Dit is na te kijken

via de banden omrekentabel welke op internet te vinden is. De banden bevallen mij

uitstekend alhoewel ik natuurlijk nog geen sneeuw heb meegemaakt. V.w.b. het geluid

Grtz.

Specialmade

Dat is ook toeval? ik heb de zelfde keuze gedaan en er verleden jaar al mee in de sneeuw gereden, top banden

Posted

Dat is ook toeval? ik heb de zelfde keuze gedaan en er verleden jaar al mee in de sneeuw gereden, top banden

En ik heb ook dezelfde keuze! ze gaan er volgende week onder!

Deze continental ts830 banden komen bijna altijd als beste uit de tests.

Posted

V.w.b. het geluid

Wat is met het geluid van winterbanden dan? maken die meer geluid met rijden, waarom?

Ik vind de Hankook die er nu onder liggen al redelijk veel geluid maken en erg gevoelig/hobbelig.

Posted

Wat is met het geluid van winterbanden dan? maken die meer geluid met rijden, waarom?

Ik vind de Hankook die er nu onder liggen al redelijk veel geluid maken en erg gevoelig/hobbelig.

Rick, wat het geluid aangaat klop dit, winterbanden zijn van een zachtere rubbersamenstelling,en hebben een meer lossend profiel wat iets meer geluid geeft.

heb sins 14 dagen een winterset laten monteren (velg met band) type Pirelli 235 x 55 / 18, zie foto's in Garage onder modificaties.

met vr groet,

a.kaag

Posted

Hoe vind je deze dan vergeleken met de standaard hankook die eronder zaten?

Ik denk dat ik ook maar winterbanden bestel aangezien ze steeds zeggen dat we zoveel sneeuw enz gaan krijgen.. Al moet ik zeggen dat ik vorig jaar weinig last had in de sneeuw met de AWD.

Heb nog 1 vraag: Wat is het verschil tussen de personenwagen banden en de SUV banden? Moet op sites steeds kiezen of ik een personen auto heb of een 4x4/Suv...?

Posted

Heb nog 1 vraag: Wat is het verschil tussen de personenwagen banden en de SUV banden?

Moet op sites steeds kiezen of ik een personen auto heb of een 4x4/Suv...?

Heeft te maken met het draagvermogen van de band. Een SUV is per definitie zwaarder dan

een personenwagen.

Posted

Heeft te maken met het draagvermogen van de band. Een SUV is per definitie zwaarder dan

een personenwagen.

Ok, maar ik kan dus ook personenwagen banden pakken?

De sportage 3 is ongeveer even zwaar dan onze oude personen auto :P

Posted

Ok, maar ik kan dus ook personenwagen banden pakken?

De sportage 3 is ongeveer even zwaar dan onze oude personen auto :P

Dat ligt eraan wat er op jouw vorige personenauto heeft gelegen, toch?

Misschien was dat ook een verzwaarde band. Jouw keus......:lol:

• 2 weeks later...
Posted

Dat ligt eraan wat er op jouw vorige personenauto heeft gelegen, toch?

Misschien was dat ook een verzwaarde band. Jouw keus......:lol:

Heb er geen verstand van, laat het over aan de banden man :P

Posted

Hoe zit het eigelijk met de banden spanning van de Sportage?

In het boekje staat:Normale belasting:

Vóór Achter

2.3 - 2.3

Maximum belasting:

Vóór Achter

2.6 - 2.7

Maar een Sportage met vanalles op is natuurlijk zwaarder.. Bijvoorbeeld een met AWD is al wat meer dan 100 kilo zwaarder. (weet niet of dat veel is)

Welke moet je dan aanhouden?

Posted

Bij 18 inch (Hyundai Tucson) heb ik altijd rondom 2.6 bar gepompt en dat beviel mij goed. Bij 17 inch volstaat 2.5 bar rondom.

Posted

Ik heb de zomerbanden laatst op 2.4 laten zetten, had het gevoel dat ze daarna meer lawaai maakte en wat anders/minder fijn op de weg liggen.

Kan ook maar het idee zijn... Op hoeveel ze eerst stonden weet ik niet.

Zal ik de winterbanden(18 inch) dan maar op 2.6 laten zetten?

Posted
Zal ik de winterbanden(18 inch) dan maar op 2.6 laten zetten?

Probeer het eens uit zou ik zeggen. Je kunt altijd nog bijv. naar 2.5 bar gaan, als dat beter bevalt. Het blijft ook persoonlijk.

Daarnaast gedraagt zich niet elke band hetzelfde. Ik heb zelf met Dunlop Sport Maxx (245/45/R18) gereden met 2.6 bar en

dat beviel mij uitstekend. Daarnaast was de rolweerstand prima en de band zeer comfortabel.

Een winterband heeft een grover profiel en veel groeven. Het kan zijn dat het juist met bovenstaande spanning minder prettig

rijden is. Het is en blijft proefondervindelijk.

Posted

Proefondervindelijk blijft het magische woord...

Ik heb afgelopen winter (veel sneeuw) met een iets verhoogde bandendruk.

Mij kostelijk vermaakt op de standaard banden (zowel dienstauto als) eigen KIA Soul :lol:

Bijna nieuwe banden, voldoende profiel en gewoon aangepaste snelheid tijdens de winterse omstandigheden.

Een winterband heeft iets meer grip tijdens de koude temperaturen en dat is het...

Volgens mij kun je met een echte (goede) winterband beter scoren qua, remafstand en wegrijden.

Maar als je gewoon rustig aan doet, kan het ook op een standaard (met voldoende profiel)

Posted

Leuke topic!

Ik heb een winterset gekocht (velg + banden) via onze dealer, momenteel nog maar 200km mee gereden.

235/55-18 YokohamaW.drive - V 902 100V

Ik post later mijn bevindingen als ik wat meer km gedaan heb.

Opm: origineel heb ik wielen met tpms, de winterset niet, nu blijft controle lampje van bandendruk branden?

Lampje blijft idd branden. Heb afgelopen winter met deze set rongereden, geen problemen ondervonden