Jump to content

TOD Sorento en garantie

Recommended Posts

Guest ton van der winden
Posted

Hoi,

Ik rij in een Sorento van 3 jaar en twee maanden, maar nu al moet mijn tussenbak vernieuwd worden.

Omdat ik uit de garantie ben wil Kia nederland niet de gehele bak vergoeden.

Belachelijk natuurlijk als je maar 62000 km op de teller hebt staan en de auto ongeveer 7 keer in het zand heb laten spelen.

Mijn dealer werkt voortreffelijk, mee ook met de kosten, maar Kia Nederland dus niet. Als Kia Nederland dit niet naar tevredenheid oplost ben ik helaas verplicht mijn lidmaatschap op te zeggen, want dan is het over en uit met een Sorento voor mij.

Verder heb ik altijd genoten van deze auto en vooral van zijn kracht in combinatie met comfort.

Als ik weer zoiets wil moet je wel naar Toyota Landcruiser

Veel plezier verder met de Sorentos.

groeten,

Ton van der Winden :twisted:

Posted

Jammer Ton, niet iets eerder al iets gemerkt van de tussenbak.

Verder ben ik benieuwd hoe dit afloopt. Iemand al eerder met dit probleem gezeten.

Posted

Het moge onderhand wel duidelijk zijn dat de versnellingsbakken van Kia gewoon ondeugdelijke producten zijn. Vrijwel elke Rio-bezitter die ik ken heeft wel eens te maken gehad met problemen met de versnellingsbak. Ook zijn er op dit forum helaas zat zaken waarin dit tot de orde komt. Onze dealer was trouwens alles behalve coulant. Sterker nog, ze hadden nog nooit gehoord van het probleem.

Posted

Dan kan ik afkloppen. Ik heb nu bijna 160.000 km gereden met mijn Sorento en vooralsnog geen problemen gehad met de versnellingsbak. Ook mijn Sorento komt in de zandbak, echter naar mijn mening kan dat niet aan de zandbak liggen. Dat heeft er weinig mee te maken. Te meer omdat je in de zandbak nauwelijks schakelt.

Posted

Het enige wat naar mijn idee kan gebeuren door het in de zandbak rijden is dat er bagger door de kleine kiertjes en gaatjes naar binnen komt welke op de tandwielen kunnen gaan zitten, maar dit lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ook door de "schokken" die je dat ding geeft door als 'ie heet is het koude water in te rijden, zou voor problemen kunnen zorgen, maar als je dit niet te vaak doet dan zouden er ook hier geen al te grote problemen mogen optreden.

• 2 years later...
Posted

Kom net van de garage omdat mij Kia Sorento, 4x4 2003 2.4 Benzine, bij het los laten van het gas het gevoel gaf dat ie ergens aanliep. Dacht eerst aan de remklauwen, maar gaven in de garage aan dat het waarschijnijk de tussenbak is.

Heb 3 dagen geleden nieuwe banden achter laten monteren, en lees in dit forum dat een verschil in omtrek nogal negatief van invloed kan zijn.

Mag toch van harte hopen dat het niet de tussenbak is, gezien de kosten die daar mee gemoeid zijn. Kan iemand aangeven wat Kia Nederland hiermee kan doen? Zou een tweede hands tussenbak een optie zijn?

Posted
Het moge onderhand wel duidelijk zijn dat de versnellingsbakken van Kia gewoon ondeugdelijke producten zijn. Vrijwel elke Rio-bezitter die ik ken heeft wel eens te maken gehad met problemen met de versnellingsbak. Ook zijn er op dit forum helaas zat zaken waarin dit tot de orde komt. Onze dealer was trouwens alles behalve coulant. Sterker nog, ze hadden nog nooit gehoord van het probleem.

ik weet niet hoeveel KIA's er rijden op de wereld en van hoeveel jij de eigenaar kent. maar om te beweren dat kia slechte versnellingbakken en tussenbakken maken. is volgens mij laster en zeker niet onderzocht door jou. dus lijkt het me zinvol om je negative reactie wat in te dammen en nornaal te reageren. er zijn miljoenen mensen die nooit iets hebben met hun auto. overaal waar produkten worden gemaakt worden fouten gemaakt. er zijn 1000ende redenen waarom iets kapot kan gaan.

Hank

Posted

En komt die random voor dan? Of rond een bepaald aantal KM? Onze RIO heeft namelijk nog nooit ergens last van gehad. Zit nu 80k op de teller.

Gaat om RIO van 2003 facelift model.

Posted
ik weet niet hoeveel KIA's er rijden op de wereld en van hoeveel jij de eigenaar kent. maar om te beweren dat kia slechte versnellingbakken en tussenbakken maken. is volgens mij laster en zeker niet onderzocht door jou. dus lijkt het me zinvol om je negative reactie wat in te dammen en nornaal te reageren. er zijn miljoenen mensen die nooit iets hebben met hun auto. overaal waar produkten worden gemaakt worden fouten gemaakt. er zijn 1000ende redenen waarom iets kapot kan gaan.

Hank

Ehhhhh Hank...

je reageert op een berichtje van 2007....... :-)

Posted
Ehhhhh Hank...

je reageert op een berichtje van 2007....... :-)

Had ik niet gezien.

maar het is toch zo de mensen roepen maar iets waar ze geen onderzoek naar gedaan hebben. sta nog steeds achter mijn commentaar.

ik ben erg blij met mijn kia's en ook de dealers, uit eindhoven voor onze SORENTO en de dealer uit helmond voor onze PICANTO

Posted

Mensen die problemen hebben met eender wat, of het nu versnellingsbakken of oorsuizingen zijn, komen daar mee naar buiten in de hoop lotgenoten te vinden die hen kunnen helpen.

Diegenen die geen problemen hebben, melden dit uiteraard niet. Ik heb op het forum nog maar heel weinig berichtjes gezien in de aard van : Hey , ik heb helemaal geen probleem met m'n Kia.

Vandaar dat mogelijks het idee ontstaat dat er enkel kommer en kwel is omdat we enkel daarover lezen. Volgens mij gaat het over een heel klein percentage chauffeurs die echt problemen hebben. Het is wel sneu als je d'r een van bent; dat geef ik toe.

Groeten,

Alex

Posted

Er zijn inderdaad nogal wat mensen die problemen met de tussenbak hebben (of hebben gehad). De tussenbak/TOD is gevoelig voor verschillen in wielomtrek. De handleiding schrijft daarom ook voor (bij auto's met permanente 4WD) om de 12000 km de wielen om te gooien. Verschil in omtrek mag niet groter zijn dan 1 a 2 cm. Houdt daarom ook de bandenspanning overal gelijk. In Low stand rijden op asfalt is zowiezo een killer voor de tussenbak.

Bij een bandenwissel wordt zowiezo aangeraden alle 4 de banden tegelijk te vervangen. En let daarbij ook weer op de omtrek. Bij sommige bandenfabrikanten zit er tussen twee nieuwe banden vaak al 1 cm verschil in omtrek. Nooit voor en achter banden van verschillend merk.

En dit is trouwens niet specifiek Kia. Ook bijvoorbeeld de Touareg kent dit euvel.

• 4 weeks later...
Posted
Kom net van de garage omdat mij Kia Sorento, 4x4 2003 2.4 Benzine, bij het los laten van het gas het gevoel gaf dat ie ergens aanliep. Dacht eerst aan de remklauwen, maar gaven in de garage aan dat het waarschijnijk de tussenbak is.

Heb 3 dagen geleden nieuwe banden achter laten monteren, en lees in dit forum dat een verschil in omtrek nogal negatief van invloed kan zijn.

Mag toch van harte hopen dat het niet de tussenbak is, gezien de kosten die daar mee gemoeid zijn. Kan iemand aangeven wat Kia Nederland hiermee kan doen? Zou een tweede hands tussenbak een optie zijn?

Ik weet niet of ik hiermee te laat ben, maar laat eerst de bevestiging van de achterste kardanas aan de flens van het differentieel kontroleren. En dan de flens checken op speling. Bij mijn vorige Sorento 2.4 van 2003 was ooit de flens los. De symptomen waren een "huilend" geluid bij het gas loslaten en vibraties bij 110-115 km/h. De flens zit met een grote moer op het achterste differentieel. Kardanas eraf en dan zie je vanzelf de moer die ik bedoel. Moet met 127 - 284 Nm vastzitten. De flens moet met de hand makkelijk rondgedraaid kunnen worden. Ik heb hem destijds met 150 Nm vastgezet en alle geluiden en trillingen waren verdwenen. Reparatiekosten 0 euro.