MartijnvandeWouw Geplaatst 31 Mei, 2012 Geplaatst 31 Mei, 2012 Ik heb sinds een paar weken mij nieuwe Kia Rio Plus pack. Super auto maar wat een bagger geluid! Dit topic daarom aandachtig doorgelezen en tot de conclusie gekomen dat als ik m'n HU niet wil wijzigen ik het beste uit ben met de JBL GTO6528S of de JBL GTO-638. Daarnaast demping materiaal plaatsen tegen het trillen. Aantal vragen: - Waar plaats je dat demping materiaal precies? - Is de low pass filter op de achterspeakers uit te schakelen? Als ik nu de fader naar de achterspeakers zet komen daar alleen lage tonen uit?! Zover ik gehoord heb komen uit de voorspeakers wel gewoon laag en hoge tonen. (voor zover die speakers die geven dan) - Ben erg benieuwd naar het geluid, iemand in de buurt van Tilburg met deze speakers toevallig? Verder vroeg ik me af of iemand een soort korte handleiding heeft voor het verwijderen van de deurbekleding zodat er (zo min mogelijk) beschadigingen op komen. Thnx voor de reactie's alvast! Quote
blackviper Geplaatst 31 Mei, 2012 Geplaatst 31 Mei, 2012 Martijn, - Het dempingsmateriaal plaats je in de deur in het gat waar je speaker komt en rondom het gat. Hier in het topic staat wel ergens een foto die ik gepost had, hier dus, foto is van de voordeur daar heb je iets minder ruimte. Bitumen zijn vrij goedkoop en werken prima (met dank aan Hitmark). Let op dat je het niet te hoog doet zodat je geen last heb van je raam. En bij het rondje op letten dat het niet onder je kappen uitsteekt. - Naar mijn weten zit er geen filter op de speakers achter heb iig geen fysieke filter gezien in de deur. Wellicht zit dit in de speaker zelf.. Vervangen zou dus voldoende moeten zijn. Maar pin mij hier niet op vast. Ik heb de standaard HU niet meer. - Verwijderen van de kappen is vrij simpel. Je moet 3 schroeven verwijderen. Als je je deur open doet zit er aan de zijkant paar cm onder het raam 1 schroef. De tweede zit achter een klepje in je bakje waar je knop voor je raam zit. De laatste zit achter je deuropener. Let op dat je met een kleine schroevendraaier de kapjes open wipt anders beschadig je deze. Daarna verwijder je het kapje dat links bovenin zit. Daar zit een klein zwart plaatje. Gewoon voorzichtig trekken. En daarna de kap van de deur. Je moet met je vingers erlangs en dan trekken op de plaatsen waar je weerstand voelt. Liefst aan beide kanten van de weerstand (daar zit een wit pinnetje) zodat je niet buigt. Je hoort dan harde geluiden van losschieten van pinnetjes, hier hoef je niet van te schrikken. Vergeet trouwens niet de pasringen te bestellen. Of anders MDF ringen te maken. Let ook goed op dat je je kabels goed wegwerkt als je via de binnenkant van je deur gaat. Anders kan het zijn dat je raam de boel stuk trekt. Quote
Bardje-x Geplaatst 31 Mei, 2012 Geplaatst 31 Mei, 2012 Zo, Ik heb ook een afspraak gemaakt bij een inbouw bedrijf dichtbij Arnhem. http://www.schutcarsystems.nl Volgende week gaan ze nieuwe speakers en tweeters in bouwen. ik heb gekozen om nog geen subwoofer ergens erin te verwerken omdat die eigenaar het bijna geen toevoeging vond. dit omdat ik geen kofferbak ruimte wil inleveren. Hij zei dat een klein subwoofertje onder de bijrijders stoel misschien een oplossing was maar dat je daar maar minimaal toevoegt aan het geluid in de auto. dus ik ben benieuwd. volgende week donderdag wordt het pas ingebouwd dus zou jullie het daarna laten weten hoe het is! Quote
blackviper Geplaatst 31 Mei, 2012 Geplaatst 31 Mei, 2012 De eigenaar van de audio tent vond het geen toevoeging? Zou snel een andere zoeken.. Vind dat het juist heel veel toevoegt. De speakers die erin gaan zijn vaak aangesloten op mid en tweeters op High. Hierdoor mis je gewoon laag. Alleen de achter speakers hebben dan nog low en die zijn niet echt van top kwaliteit. Kortom slecht advies naar mijn menig. Quote
MartijnvandeWouw Geplaatst 31 Mei, 2012 Geplaatst 31 Mei, 2012 Martijn, - Het dempingsmateriaal plaats je in de deur in het gat waar je speaker komt en rondom het gat. Hier in het topic staat wel ergens een foto die ik gepost had, hier dus, foto is van de voordeur daar heb je iets minder ruimte. Bitumen zijn vrij goedkoop en werken prima (met dank aan Hitmark). Let op dat je het niet te hoog doet zodat je geen last heb van je raam. En bij het rondje op letten dat het niet onder je kappen uitsteekt. - Naar mijn weten zit er geen filter op de speakers achter heb iig geen fysieke filter gezien in de deur. Wellicht zit dit in de speaker zelf.. Vervangen zou dus voldoende moeten zijn. Maar pin mij hier niet op vast. Ik heb de standaard HU niet meer. - Verwijderen van de kappen is vrij simpel. Je moet 3 schroeven verwijderen. Als je je deur open doet zit er aan de zijkant paar cm onder het raam 1 schroef. De tweede zit achter een klepje in je bakje waar je knop voor je raam zit. De laatste zit achter je deuropener. Let op dat je met een kleine schroevendraaier de kapjes open wipt anders beschadig je deze. Daarna verwijder je het kapje dat links bovenin zit. Daar zit een klein zwart plaatje. Gewoon voorzichtig trekken. En daarna de kap van de deur. Je moet met je vingers erlangs en dan trekken op de plaatsen waar je weerstand voelt. Liefst aan beide kanten van de weerstand (daar zit een wit pinnetje) zodat je niet buigt. Je hoort dan harde geluiden van losschieten van pinnetjes, hier hoef je niet van te schrikken. Vergeet trouwens niet de pasringen te bestellen. Of anders MDF ringen te maken. Let ook goed op dat je je kabels goed wegwerkt als je via de binnenkant van je deur gaat. Anders kan het zijn dat je raam de boel stuk trekt. Thnx man! Heb de ringen inmiddels besteld dus dit weekend hobbyen! Twijfel nog tussen de twee bovengenoemde speakers maar dat komt goed! Heb goede ervaring met JBL speakers bij m'n vorige twee auto's. Resultaat hoor (of lezen) jullie hier! Quote
Bardje-x Geplaatst 31 Mei, 2012 Geplaatst 31 Mei, 2012 De eigenaar van de audio tent vond het geen toevoeging? Zou snel een andere zoeken.. Vind dat het juist heel veel toevoegt. De speakers die erin gaan zijn vaak aangesloten op mid en tweeters op High. Hierdoor mis je gewoon laag. Alleen de achter speakers hebben dan nog low en die zijn niet echt van top kwaliteit. Kortom slecht advies naar mijn menig. als ik er een subwoofer in zou doen dan is onder de stoel de beste optie voor mij. ik heb daar nu nog niet voor gekozen omdat ik eerst wou horen hoe het nu zou worden. maar het ging er vooral om dat een subwoofer niet echt tot zijn recht komt onder een stoel of in de kofferbak met bagage en spul erop (zoon platte). maar ik laat het volgende week weten Quote
blackviper Geplaatst 31 Mei, 2012 Geplaatst 31 Mei, 2012 als ik er een subwoofer in zou doen dan is onder de stoel de beste optie voor mij. ik heb daar nu nog niet voor gekozen omdat ik eerst wou horen hoe het nu zou worden. maar het ging er vooral om dat een subwoofer niet echt tot zijn recht komt onder een stoel of in de kofferbak met bagage en spul erop (zoon platte). maar ik laat het volgende week weten Ik heb zo een platte en die hoor je prima incl zooi erop.. natuurlijk is het altijd beter om je hele kofferbak ruimte in sub te veranderen maar goed dat lijkt mij niet zo praktisch Quote
J-J Geplaatst 31 Mei, 2012 Geplaatst 31 Mei, 2012 De eigenaar van de audio tent vond het geen toevoeging? Zou snel een andere zoeken.. Vind dat het juist heel veel toevoegt. De speakers die erin gaan zijn vaak aangesloten op mid en tweeters op High. Hierdoor mis je gewoon laag. Alleen de achter speakers hebben dan nog low en die zijn niet echt van top kwaliteit. Kortom slecht advies naar mijn menig. Misschien luistert die persoon alleen naar klassieke muziek zonder bass Quote
blackviper Geplaatst 31 Mei, 2012 Geplaatst 31 Mei, 2012 Misschien luistert die persoon alleen naar klassieke muziek zonder bass Dat kan Quote
gerwin1 Geplaatst 31 Mei, 2012 Geplaatst 31 Mei, 2012 Naar aanleiding van de vraag of de achterspeakers de lage tonen (of wat er voor door moet gaan) produceren: nee, dit doet de HU zelf. Ik heb de vier speakers vervangen door infinity speakers. Achterin blijft het geluid vreselijk! Ik werd trouwens ook beroerd van de slechte radioontvangst van de originele HU. Vandaar dat morgen bij mij de HU wordt vervangen door een dubbeldin Alpine systeem. Ik ben benieuwd! Quote
J-J Geplaatst 1 Juni, 2012 Geplaatst 1 Juni, 2012 Naar aanleiding van de vraag of de achterspeakers de lage tonen (of wat er voor door moet gaan) produceren: nee, dit doet de HU zelf. Ik heb de vier speakers vervangen door infinity speakers. Achterin blijft het geluid vreselijk! Ik werd trouwens ook beroerd van de slechte radioontvangst van de originele HU. Vandaar dat morgen bij mij de HU wordt vervangen door een dubbeldin Alpine systeem. Ik ben benieuwd! Is het niet een idee om alle 4 de speakers op de voorste 2 aansluitingen van de HU aan te sluiten? Dan mis je wel de fader mogelijkheid en moet je eigenlijk 2 ohm speakers hebben (laat ik die nou net hebben), maar dan heb je wel voor en achter full range sound. De draden zullen wel op onderstaande manier op de HU zijn aangesloten, maar ik kan de speaker draden doorknippen en met 2 kroonsteentjes ervoor zorgen dat alle speakers op de voorste 2 outputs terecht komen. Of zijn er hier mensen die dit idee ten sterkste afraden om te doen? Quote
Jordan Geplaatst 1 Juni, 2012 Geplaatst 1 Juni, 2012 Is het niet een idee om alle 4 de speakers op de voorste 2 aansluitingen van de HU aan te sluiten? Dan mis je wel de fader mogelijkheid en moet je eigenlijk 2 ohm speakers hebben (laat ik die nou net hebben), maar dan heb je wel voor en achter full range sound. De draden zullen wel op onderstaande manier op de HU zijn aangesloten, maar ik kan de speaker draden doorknippen en met 2 kroonsteentjes ervoor zorgen dat alle speakers op de voorste 2 outputs terecht komen. Of zijn er hier mensen die dit idee ten sterkste afraden om te doen? Ga je ons nu echt vertellen dat Kia niet met ISO-stekkers werkt? Nog meer aanpassingen pfff. Quote
J-J Geplaatst 1 Juni, 2012 Geplaatst 1 Juni, 2012 Ik weet niet wat voor stekkers eraan zitten, ik verwacht dit soort stekker te zien. Maar het idee is hetzelfde. Quote
Jordan Geplaatst 1 Juni, 2012 Geplaatst 1 Juni, 2012 Ik weet niet wat voor stekkers eraan zitten, ik verwacht dit soort stekker te zien. Maar het idee is hetzelfde. Oh zo. Laten we hopen van niet. Wat jij wil zou in principe wel kunnen. Volgens mij wordt het kanaal van de achterspeakers voornamelijk gebruikt voor het surround geluid en de lage tonen. Ik kan alleen niet met zekerheid zeggen of je kanaal voor 4 speakers trekt, ook al zijn het 2 Ohm speakers. Je hebt dan wel full range op 4 speakers maar naar mijn idee mis je dan wel vermogen. Misschien een ideetje om er toch een lichte versterker tussen te zetten? Wellicht bestaan er kleine " boosters" die je achter je autoradio in het dashboard weg kan werken. Zie je er niks van. Bij mij moet de audio uitbreiding even wachten. Heb pas vakantie geboekt.... Keuzes hè Quote
J-J Geplaatst 1 Juni, 2012 Geplaatst 1 Juni, 2012 Zo de eerste zit er eindelijk in, het werd al bijna donker Best een k-werkje, maar nu weet ik precies hoe ik het moet doen dus de rest zal makkelijker gaan. Morgen de rest doen met RdeRio Quote
blackviper Geplaatst 1 Juni, 2012 Geplaatst 1 Juni, 2012 kabel goed vast gemaakt in je deur? Zodat je raam het niet kapot rukt? Quote
J-J Geplaatst 1 Juni, 2012 Geplaatst 1 Juni, 2012 kabel goed vast gemaakt in je deur? Zodat je raam het niet kapot rukt? De kabels die binnen zitten zijn precies lang genoeg om bij de contactje's te komen, dus het zal niet in de weg van het raam zitten. Maar morgen gaat het nog ff los, heb de bitumen er namelijk nog niet achter, maar wilde alvast even horen hoe het klonk. Quote
gerwin1 Geplaatst 1 Juni, 2012 Geplaatst 1 Juni, 2012 Vanochtend mijn Rio opgehaald met een Infinity dubbeldin cd receiver, waarbij de speakers al eerder alle vier door mij waren vervangen door Infinity luidsprekers (voorste met losse twee tweeter boven in de deur). Wat een verademing!!!! Perfecte radioontvangst, mooi vol en kristalhelder geluid met mooi laag. Bluetooth werkt uitstekend met mijn Blackberry telefoon. Alleen de interface blijkt niet te werken met de stuurbediening maar dat zal nog verholpen worden. Ik zou zeggen. investeer even in een nieuwe HU en wat mooie speakers met een losse tweeter. Anders zal de kritische luisteraar zich blijven ergeren aan de geluidskwaliteit. Totaal kun je voor circa 500 euro klaar zijn. maar dan heb je ook iets wat muziek luisteren als prettig doet ervaren. Naar mijn mening heeft de originele HU onvoldoende vermogen ien kwaliteiten in zich om enigszins aan de eisen van een muziekliefhebber te voldoen. Quote
mavi86 Geplaatst 1 Juni, 2012 Geplaatst 1 Juni, 2012 €500 incl nieuwe HU. ? Gaat niet lukken denk ik. Heb je een foto van het resultaat? Edit: je hoeft natuurlijk niet gelijk dubbel din. Dan zou het idd wel mogelijk zijn Quote
Presiozo Geplaatst 2 Juni, 2012 Geplaatst 2 Juni, 2012 en J-J ? de moeite waard om 4 speakers te bestellen ? succes met inbouwen vandaag! Quote
J-J Geplaatst 2 Juni, 2012 Geplaatst 2 Juni, 2012 Zo, de speakers zitten er bij ons allebei in en we zijn zeer tevreden. We begonnen om 14:30 en zijn net een half uurtje klaar, dus het was best nog een klus zeg. Het leek er trouwens op dat de speakers van RdeRio niet goed waren, maar dit kwam omdat hij virtual surround aan had staan en hierdoor wordt je geluid ontzettend vervormd aan de achterkant. Als je dit uitzet heb je gewoon gelijkwaardig geluid als bij de voorste 2 speakers, dus ik hoef daar niks meer aan aan te passen. Ik las meer mensen die aangaven dat het geluid achter anders is dan voor en ik denk dat die mensen virtual surround nog aan hebben staan. Quote
gerwin1 Geplaatst 2 Juni, 2012 Geplaatst 2 Juni, 2012 Hierbij de foto's van mijn nieuwe systeem: Infinity speakerset (2 paar speakers, via Pim Tensen besteld en zelf gemonteerd), 199 euro) Alpine dubbeldin systeem (type 235 BT, zie alpine website) door Automat in laten bouwen (systeem kost 200 euro als je op internet een beetje zoekt). Het mooie van deze Alpine is dat je displaykleur kunt aanpassen aan dat van de Rio. Verder vind ik het ontwerp wel bij de Kia passen. Dit vond ik bij de Pioneer minder het geval, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Verder heb je nog een inbouwpaneel nodig (79 euro op ebay.de) en een interface (via automat, 75 euro). Dus je kunt wel degelijk voor 500 euro klaar zijn met een dubbeldinsysteem als je ook wat goedkopere speakers opzoekt. Zie verder de foto's! Quote
J-J Geplaatst 2 Juni, 2012 Geplaatst 2 Juni, 2012 Net even de audio instellingen nagelopen, heb nu de volgende instellingen: Bass +10 Trebble +10 Normaal 0 Fader B4 Virtual Bass On Virtual Trebble Off Virtual Surround Off De meeste virtuele settings maken het geluid juist minder, de bass heb ik wel aanstaan omdat ik wat extra bass wel fijn vind klinken. Quote
mavi86 Geplaatst 2 Juni, 2012 Geplaatst 2 Juni, 2012 Ziet er zeker wel netjes uit met die alpine HU Quote
Sicco83 Geplaatst 2 Juni, 2012 Geplaatst 2 Juni, 2012 Virtual Surround moet je zeker uitzetten ja! Daar wordt het geluid nog baggerder (dubbele woordwaarde) van Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.