Jump to content

Olieverbruik 1.6 GDi praktijkervaringen

Kofferbak

Recommended Posts

Na de eerste 1000km gereden te hebben, de peilstok maar eens uit het blok getrokken, je bent immers voorzichtig als eigenaar van dit fraaie nieuwe blok. Mijn vorige nieuwe auto's hebben geen van allen een verleden gekend van ook maar een spoor van olieverbruik, ik wordt dan ook iemand die op een gegeven moment helemaal de peilstok niet meer uit een blok trekt als hij de motor eenmaal kent, enkel nog als hij van de dealer terugkomt, daar al veel fratsen mee meegemaakt, maar dat is weer een ander verhaal.

Oke, na de 1e 1000km, peilstok schoongemaakt, weer erin en eruit, tot het max puntje gevuld met olie en de olie voelde enigzins dik aan en was nog heel licht van kleur. Niets aan de hand dus. :-D

Nu, na 3500km gereden te hebben de peilstok nog maar eens een keer uit het blok getrokken, ik had immers een paar lange wat zwaardere en snellere ritten gemaakt en ook af en toe het blok eens flink op toeren gejaagd om hem los te maken, wil absoluut geen lui geval en heb dat in het verleden met al mijn nieuwe auto's ook altijd zo gedaan. De peilstok schoongemaakt en er weer in en uit, ik mis ongeveer 4mm tot de max punt, heb dus met de laatse 2500km wat olie verbruikt, de olie voelde nu ook dunner aan en was lekker zwart geworden, maar dat had ik bij mijn vorige auto's ook altijd al, daar ben ik dan ook niet van onder de indruk. Heb nog even bij de uitlaat gekeken en daar even een vinger langs de binnenkant gehaald(motor was natuurlijk koud, ik peil nadat de motor een aantal uren had uitgestaan en plaats hem dan ook zodanig dat hij recht staat) mijn vinger was na een kleine draai pikzwart, dit verbaasde mij wel, mijn andere auto's ook met katalysator, waren altijd schoon bij de uitlaat, nu waren mijn laatse paar ritjes wel een paar korte boodschappenritjes geweest, maar daar mag volgens mij de uitlaat nog niet pikzwart van worden. :001_9898:

Mijn vraag luid of er nog meer 1.6 GDi eigenaren zijn met een zelfde soort ervaring( na een bepaald aantal kilometers enig olieverbruik en een zwarte uitlaat aan de binnekant) of andere ervaring, en als u gaat kijken, en uw vinger langs de binnenkant van de uitlaat haalt, wees er dan van te voren van overtuigd dat hij wel koud is, ik wil niet dat mijn mede Sportage liefhebbers gewond de feestdagen ingaan. Alvast bedankt voor uw bijdragen :flowers:

BTW, hoe goed bedoeld ook, graag enkel de ervaringen van de 1.6 GDi eigenaren/gebruikers/rijders, het olieverbruik van de andere motoren maakt het topic anders veel te onoverzichtelijk.

• 2 weeks later...

Roetvorming vereist een combinatie van een hoge temperatuur en een lokaal tekort aan zuurstof. In benzinemotoren is dit laatste niet het geval omdat een min of meer homogeen lucht-brandstofmengsel wordt aangestoken met een bougie en lucht en brandstof al in de luchtinlaat wordt gemengd. Hierdoor krijgt vorming van roet geen kans. Overigens is dit niet het geval voor moderne direct ingespoten benzinemotoren. (GDI = gasoline direct injection), waarbij lucht en brandstof veel minder tijd hebben om goed te mengen voordat de verbranding begint. In dit type benzinemotoren wordt wel degelijk roet gevormd, wat vervolgens met nabehandeling weer moet worden opgelost in de uitlaat.

(bron, nwt scheurkalender 4 november jl. :wink: , michael boot, vakgroep Verbrandingtechnologie, TU eindhoven)

Olie is bij mij ook goed donker na 9000 km, en ja bij mij ook flink wat pikzwarte roet in de uitlaat, referentie heb ik niet (niet gebruikelijk voor mij om mijn vinger in de uitlaat te steken).

Maar wellicht is de GDI helemaal niet zo eco dan de brochure en de marketingmensen doen geloven. Door de GDI is er minder brandstof verbruik en dus maar 149 g/km CO2 uitstoot, maar wel meer roet dan een conventionele benzine motor. De 1.6 GDI voldoet wel aan de Euro 5-norm en mag dan niet meer dan 5mg/km deeltjes(roet) uitstoten.

• Like 1

Dank voor je antwoord, hier heb ik wat aan :-D

Heb je ook de peilstok nog even uit het blok getrokken?

Kan begrijpen dat je het niet gebruikelijk vind om je vinger in de uitlaat te steken, doe dat zelf ook niet dagelijks, misschien een tip voor andere 1.6GDi rijders om hiervoor een papiertje te gebruiken, net als bij die andere uitlaat :innocent:

Hallo,

Heb inmiddels 9500 km gereden met mijn SP3 maar tot op heden geen olie verlies of bij moeten vullen.

Ook de is de olie niet zwart of zo. De uitlaat is nagenoeg "brand"schoon. Ben net terug van wintersport

en de SP3 heeft dus heel wat km's de berg(en) op en af gemoeten. Alles prima zonder problemen gegaan.

Rijd normaal een mix van veel stads kilometers en wat minder snelweg.

Grtz.

Specialmade

Klein beetje olieverbruik, zeker in het begin, is niet abnormaal. De boel moet nog goed inlopen.

Verder hou ik nauwkeurig (ook op andere site's en in andere auto's) de betrouwbaarheid van van 1.6GDI in de gaten en die lijkt vooralsnog 'bulletproof' te zijn. De mijne heeft nu 11.000km gelopen en peilstok staat 2mm onder max en krijgt toch goed op zijn donder (als hij warm is).

Olieverbruik is de 1.6GDI vooralsnog vreemd.

Overigens moet je bijvullen het niet uitdrukken in mm van de peilstok, maar in liters. Dus een kwart litertje ofzo over zoveel duizend km. Dan weet je wat.

Klein beetje olieverbruik, zeker in het begin, is niet abnormaal. De boel moet nog goed inlopen.

Verder hou ik nauwkeurig (ook op andere site's en in andere auto's) de betrouwbaarheid van van 1.6GDI in de gaten en die lijkt vooralsnog 'bulletproof' te zijn. De mijne heeft nu 11.000km gelopen en peilstok staat 2mm onder max en krijgt toch goed op zijn donder (als hij warm is).

Olieverbruik is de 1.6GDI vooralsnog vreemd.

Overigens moet je bijvullen het niet uitdrukken in mm van de peilstok, maar in liters. Dus een kwart litertje ofzo over zoveel duizend km. Dan weet je wat.

Dank voor je antwoord, het bijvullen natuurlijk in liters, maar daar is, nadat er pas 4mm onder max aanduiding al olie was, nog geen noodzaak toe lijkt mij, al houd ik het nu even scherper in de gaten. Jouw verbruik is keurig, hoop dat die van mij ook zijn leven gaat beteren en dat ie het alleen even nodig heeft gehad om in te draaien. De aanduiding in mm onder de max aanduiding op de peilstok is wel duidelijk om een goed beeld van een eventueel olieverbruik te krijgen......

Las dat Specialmade zijn olie niet zwart was ofzo, en dat verbaast me tenzeerste na 9000Km, hoe was de kleur van jouw olie?

PS, bijna vergeten...... en was de uitlaat een beetje zwart van binnen?

Hallo,

Heb inmiddels 9500 km gereden met mijn SP3 maar tot op heden geen olie verlies of bij moeten vullen.

Ook de is de olie niet zwart of zo. De uitlaat is nagenoeg "brand"schoon. Ben net terug van wintersport

en de SP3 heeft dus heel wat km's de berg(en) op en af gemoeten. Alles prima zonder problemen gegaan.

Rijd normaal een mix van veel stads kilometers en wat minder snelweg.

Grtz.

Specialmade

Zou bijna jaloers worden, hoe is je rijstijl? Hoop dat die van mij zijn leven na het inrijden gaat beteren, al zou een weinig olieverbruik helemaal niet verkeert zijn.

Zou bijna jaloers worden, hoe is je rijstijl? Hoop dat die van mij zijn leven na het inrijden gaat beteren, al zou een weinig olieverbruik helemaal niet verkeert zijn.

@kofferbak,

Ik heb een "normaal" rustige rijstijl. Maar geen oude l*llen rijstijl. Ik kom zeer goed met het verkeer mee en ben ook geen

veroorzaker van files :no: Als de motor nog koud is kom ik niet boven de 2500 tpm uit. Indien warm wil ik wel eens wat doortrekken maar blijf in de meeste gevallen onder de 3000 tpm. Bij invoegen op de snelweg, bij warme motor, trek ik soms

door tot 4000 á 4500 tpm. Verder houd ik me "redelijk goed" aan de snelheid. En echt waar mijn olie is nagenoeg zuiver, en zeker niet zwart.

Grtz.

Specialmade

Las dat Specialmade zijn olie niet zwart was ofzo, en dat verbaast me tenzeerste na 9000Km, hoe was de kleur van jouw olie?

PS, bijna vergeten...... en was de uitlaat een beetje zwart van binnen?

Uitlaat beetje zwart, niet verontrustend. De kleur van de olie was goed. Diep donkerbruin, zeker geen gitzwart zoals je dat bij diesels wel ziet. Als je naar de bovenste streepje van de peilstok kijkt, zie je een goudbruine gloed en dat is een goed teken.

Ik heb heel wat olies gezien en hier is niks mis mee.

Beiden bedankt voor uw toelichtingen :D

@Specialmade

De normaal rustige rijstijl zou ik bestempelen als een zeer rustige rijstijl, er komen bij mij wel wat hogere toeren aan te pas, ook als hij koud is. Deze rijsstijl zou die mooie blanke olie kunnen verklaren.

@elmerblues

Alles een beetje donker, lijkt mij normaal, momenteel rijd ik niet veel, zal als ik er weer een tankje doorheen gedraaid heb, het peil weer eens controleren.

Houd jullie allen natuurlijk op de hoogte :D

• 7 years later...

Weet iemand wat er kan zijn. Ik heb een Kia picanto van 7 jaar en 59000 km op  de teller.  Nu verbruikt ie elke week 2 a 3 liter olie. Hij lekt nergens  en met starten alleen zwarte rook even. De dealer  zegt er niks aan te kunnen doen

Niet lekken, niet door de uitlaat naar buiten en toch zoveel olie verliezen?
Dan klopt 1 van de eerste twee beweringen niet.

3 liter per week is bijna heel je carter leeg!
Of bijna een halve liter PER DAG!
Per maand zou nog acceptabel kunnen zijn, maar niet bij zo weinig kilometers; mijn Picanto heeft 195.000km gelopen en is nog perfect droog.

Wat heeft de dealer gedaan?
Compressietest?
Hoe ziet de olie eruit als je die peilt of in de vuldop kijkt?

4 uur geleden, berrie38 zei:

Weet iemand wat er kan zijn. Ik heb een Kia picanto van 7 jaar en 59000 km op  de teller.  Nu verbruikt ie elke week 2 a 3 liter olie. Hij lekt nergens  en met starten alleen zwarte rook even. De dealer  zegt er niks aan te kunnen doen

59000 gedeeld door 7 jaar en zeg 50 weken gebruik kom ik op ong 175km per week. Dat is dan elke 60 km een liter olie...? 

Dit is natuurlijk alles behalve normaal. Dure hobby...

Die dealer was ik al heel snel klaar mee, die kon me nog meer proberen wijs te maken...

Mijn Rio en mijn Proceed hadden nooit olie nodig tussen de reguliere beurten...

hoe lang is dat al zo en ligt het probleem ergens vast? Dan zou ik eens rechtstreeks met Kia contact op nemen.

collega had soortgelijk probleem met een VW Polo GTI. Na wat smoesjes en pogingen van de garage rechtstreeks VW benaderd en geheel nieuwe motor gekregen..

• 1 year later...
Op 20-1-2021 om 20:11, Ed Blind zei:

Ik heb een sportage van 2015, en vind dat ze te veel olie gebruikt. Kia zegt de norm is 1 liter per 1500 km....mijn verbruik ligt hoger, de dealer gaat de motor nu eerst flushen zeggen ze. Het blok lekt geen olie naar buiten....iemand een idee?

Dan zijn je zuigerveren versleten. Heb hetzelfde probleem en kia gaat dinsdag mijn motor uit elkaar halen en reviseren