MelskeH Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Hallo, Ik heb in mijn Sportage 1.6 GDi GEEN ingebouwd navigatie systeem zitten omdat ik destijd een goedwerkend en veel goedkopere TomTom navi had. Echter mijn probleem is 3 ledig: 1) Zelfs met een verlengde Raamhouder is de TomTom te ver weg om goed bediend te worden. 2) Omdat de TomTom zover weg is kan ik deze dus ook niet goed aflezen. 3) Ik heb een nieuwe TT gekocht met XXL scherm, echter probleem 1 blijft. Maar ik heb geen mogelijkheid om deze goed zichtbaar en dichtbij te plaatsen. Mijn vraag is dan ook; Zijn er leden die de TomTom aan het ventilatie rooster bevestigd hebben, zo ja dan hoor ik dat graag. Ook natuurlijke andere oplossingen. (heb al gekeken bij TomTom zelf, Mediamarkt, Brodit clip on Hama allemaal leuk echter de meeste alleen voor horizontale montage) Alvast bedankt voor jullie reactie. Quote
bigmac Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 ik heb de tomtom net voor de 12V aansluiting, in dat bakje op een antislip-matje. Quote
bigwade Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Daar heeft een SP3 rijder niet zo veel aan BM.. Ik heb de XL links laten liggen en net het maatje kleiner genomen. Met de raamplakker ligt die keurig in de bekerhouder. Meestal weet ik de weg wel en anders hoor ik wel wat mijn vlaamse vriendin te melden heeft. Als het wat drukker is is dit geen goede plek. Vanwege XL heb je hier ook niks aan want die past niet in het bakkie vanwege handvat links van de damesstoel. Ik zou voor een oplossing ala Remco.me gaan met montage links op dash. TT levert platte schijven voor plak en je moet een draadje weg zien te werken. Quote
Wimis on Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Ik zou gaan voor een dashmount, kost wat maar dan zit deze naast de radio/cd speler. En je hebt geen gaten in het dashboard. Ik heb de Pioneer (alles erop en eraan) en de TT ligt naast de aansluiting van de 12 V Ik wen snel, vrouwtje heeft daar nog problemen mee. Net als de BT voor de Samsung hiervoor. Roep wel, in het topic of iemand iets/wat weet .......... Maar krijg geen reactie, helaas. We groeten dan weer. Gr Wim Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Dat is het Bigwade. Tomtom heeft inderdaad zwarte zelfklevende schijfjes die je op het dashboard kan plakken. Ik heb die dingen in alle auto's geplakt en het werkt echt top. Dat schijfje valt niet op, je hebt nooit een scherm in het zicht zitten en geen sporen op de voorruit van de wagen. Quote
rollyturbo Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Hallo, Ik heb in mijn Sportage 1.6 GDi GEEN ingebouwd navigatie systeem zitten omdat ik destijd een goedwerkend en veel goedkopere TomTom navi had. Echter mijn probleem is 3 ledig: 1) Zelfs met een verlengde Raamhouder is de TomTom te ver weg om goed bediend te worden. 2) Omdat de TomTom zover weg is kan ik deze dus ook niet goed aflezen. 3) Ik heb een nieuwe TT gekocht met XXL scherm, echter probleem 1 blijft. Maar ik heb geen mogelijkheid om deze goed zichtbaar en dichtbij te plaatsen. Mijn vraag is dan ook; Zijn er leden die de TomTom aan het ventilatie rooster bevestigd hebben, zo ja dan hoor ik dat graag. Ook natuurlijke andere oplossingen. (heb al gekeken bij TomTom zelf, Mediamarkt, Brodit clip on Hama allemaal leuk echter de meeste alleen voor horizontale montage) Alvast bedankt voor jullie reactie. Hallo ; mogelijk dat U iets naar uw gading vind op deze site : http://www.pdaplus.nl/nl/kuda-243385-naviconsole-kia-sportage-07-2010.html Greetz Rolly Quote
rollyturbo Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 @ MelskeH Indien u op bovenstaande link op 2011 klikt ziet U er houders staan die op de ventilatiesleuf in het midden van uw dash te moteren zijn , en nog goedkoper dan de zijdelingse mount . Mvg Rolly Quote
Smart Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Mooie bevestiging van die Kuda Navi console. Beste idee tot nu toe (sorry guys)! Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Mooie bevestiging van die Kuda Navi console. Beste idee tot nu toe (sorry guys)! Geeft echt niet hoor Smart. Het stoort BW en mij echt niet wanneer jij permanent met zo'n enorme puist op het dashboard wilt rondrijden. Quote
Smart Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Geeft echt niet hoor Smart. Het stoort BW en mij echt niet wanneer jij permanent met zo'n enorme puist op het dashboard wilt rondrijden. Gelukkig, stel je voor dat we eensgezind waren. Het leed was niet te overzien geweest.....! Maar ik waardeer jullie wel hoor......soms! Quote
kruis Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Ik vind de 'Brodit clips' perfect (http://www.broditcenter.nl/?gclid=CObr7aPuz60CFURN3godun5lmg) Per type auto kan je kiezen uit plastic clips welke zonder schroeven of boren op het dashboard geklikt kunnen worden. Dit past perfect en zit muurvast. Voor de SP3 zijn er 3 keuzes mogelijk ; links van stuur of op de middelste ventilatiesleuven (ik heb voor de rechter van de middelste ventilatie sleuven gekozen). Op deze clip schroef je de houder welke bij je telefoon past (van Brodit, maar een ander merk past meestal ook). Voor deze houders is de keus enorm. Vaste positie of met 'tilt swivel' zodat je de telefoon kan draaien. Met of zonder vaste aansluiting voor het voedingssnoer. Enz. Je kan ook nog extra clips ertussen zitten waardoor je de complete houder in 1x van je dashboard kan klikken. Zo reed ik in mijn vorige auto met of een iphone of een ipad op het dashboard (lekker groot navigatie scherm....). Van hetzelfde merk zijn er ook houders voor achter de hoodsteun, zo kan je met 1 hand zelfs tijdens het rijden de ipad (of een dvd scherm) achter de hoodsteun klikken zodat de kids achterin film kunnen kijken. Ik wil nooit meer iets anders. En voor degenen die een iphone hebben en nog navigatie voor de Kia zoeken, kijk eens naar de Pioneer app radio. Ik heb deze in laten bouwen door de dealer omdat na 6 maanden wachten op mijn SP3 met navi er in ineens een auto direct beschikbaar was, exact zoals besteld maar dan zonder navi. Uiteindelijk bleek dit de helft goedkoper dan het fabriekssysteem en vele malen beter. Werkt echter alleen met een iphone4. Zonder deze telefoon heb je er niets aan. Quote
MelskeH Posted January 15, 2012 Author Posted January 15, 2012 Beste Leden, Bedankt voor jullie tips en adviezen. Heb na dit gelezen te hebben gekozen voor de Brodit Proclip voor montage in het midden, net langs het stuur http://www.pdaplus.nl/media/catalog/product/cache/2/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/8/5/854557-4.jpg. Daarop wordt nog de houder voor de TomTom bevestigd http://www.pdaplus.nl/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/1/7/1758_.jpg. Als alles gemonteerd is stuur ik wel een fotoke. Quote
Kofferbak Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Wat een toestanden, ik plak mijn Tom Tom gewoon onder de achteruitkijkspiegel, kan overal goed bij en hij zit dan tevens makkelijk aflees en bedienbaar op zijn plek. Het is niet een echt fraai gezicht, maar heb de Tom Tom echt niet dagelijks nodig. Quote
Birdie Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Wat een toestanden, ik plak mijn Tom Tom gewoon onder de achteruitkijkspiegel, kan overal goed bij en hij zit dan tevens makkelijk aflees en bedienbaar op zijn plek. Het is niet een echt fraai gezicht, maar heb de Tom Tom echt niet dagelijks nodig. Ja inderdaad die mensen zie ik ook rijden, enig idee hoeveel minder zicht je dan hebt, je zal die fietser maar zijn die je over het hoofd ziet, omdat je TomTommetje zo lekker makkelijk bedienbaar is. Is onderzoek naar gedaan kijk maar naar "Blik op de weg" van enige tijd geleden, dan schrik je. De beste plaats is linksonder op de voorruit en als het niet anders kan midden onder. Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Het is ook ronduit verboden om hem daar op te hangen. In principe mag er maar één ding op de ruit vast zitten. Inderdaad, de af fabriek geleverde binnenspiegel. Ik bedoel het niet persoonlijk Kofferbak, maar ik hoop dat jij snel een oplettende oom agent tegenkomt die jou op een enorme boete trakteert. Ik moet er niet aan denken dat jij iemand doodrijdt doordat er een tomtom onnodig in jou blikveld zit. Een fietsertje is klein genoeg om tot heel dicht bij te naderen achter die 'blinde vlek' op jou ruit. Quote
Kofferbak Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Het is ook ronduit verboden om hem daar op te hangen. In principe mag er maar één ding op de ruit vast zitten. Inderdaad, de af fabriek geleverde binnenspiegel. Ik bedoel het niet persoonlijk Kofferbak, maar ik hoop dat jij snel een oplettende oom agent tegenkomt die jou op een enorme boete trakteert. Ik moet er niet aan denken dat jij iemand doodrijdt doordat er een tomtom onnodig in jou blikveld zit. Een fietsertje is klein genoeg om tot heel dicht bij te naderen achter die 'blinde vlek' op jou ruit. Ja inderdaad die mensen zie ik ook rijden, enig idee hoeveel minder zicht je dan hebt, je zal die fietser maar zijn die je over het hoofd ziet, omdat je TomTommetje zo lekker makkelijk bedienbaar is. Is onderzoek naar gedaan kijk maar naar "Blik op de weg" van enige tijd geleden, dan schrik je. De beste plaats is linksonder op de voorruit en als het niet anders kan midden onder. Geachte vogelvrienden, als er iets het uitzicht bederft, dan zijn het wel de raamstijlen, maar daar kan ik niets aan veranderen. Het zicht naar achteren zou ook beter kunnen, maar als je de achteruitkijkspiegel zo optimaal mogelijk instelt, dan gaat het nog net, zowel het zicht naar opzij aan de voorzijde van de auto als het zicht naar achteren en schuin naar achteren worden iets belemmerd door het design van de auto...... mij hoor je niet klagen, vind het een mooie car en daar heb je wat voor over, onder anderen dat je heel goed moet opletten, ik zorg er dan ook voor dat mijn zijspiegels altijd goed schoon zijn zodat ik tenminste nog een beetje goed overzicht kan houden wat er zoal rond mij afspeelt. Zoals ik al schreef, zo'n Tom Tom aan een plakker op je voorruit bevestigen is niet echt fraai en als je dat doet zoals die TRUT (ander woord heb ik niet voor zo'n achtelijke doos) van Blik op de weg dat deed, midden in haar blikveld, dan spoor je inderdaad voor geen meter. Ook de Tom Tom in het midden van de voorruit plakken belemmerd het zicht, dat is dus ook niet slim en dat is dus dan ook verboden. Het is NIET verboden om dingen aan je raam te besvestigen, alleen mogen die dingen niet je zicht belemmeren, zodoende vind ik de tekst van birdfeedertje ver bezijden de waarheid....... heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt om het zo maar eens uit te drukken. In mijn bescheiden mening vliegen de fietsers niet rond, als je dus je Tom Tom HOOG onder de achteruitkijkspiegel monteerd, dan zit hij absoluut - niet in de weg/ belemmerd dan niet het zicht- of je moet 2 meter 20 lang zijn en al last hebben van de zonnekleppen zonder dat zij zijn uitgeklapt, dan is dat een heel ander verhaal. In mijn bescheiden ervaring wil ik de Tom Tom houden daar waar ik op de weg let, zonder naar de plek waar bij mij de radio zit te hoeven kijken. Persoonlijk vind ik de plek hoog onder de achteruitkijkspiegel de beste plek, het zit in de rijrichting, tevens op de plek waar je als goed chauffeur regelmatig in kijkt, de achteruitkijkspiegel. De Tom Tom - laag links onder of onder in het midden - monteren lijkt mij eerder het zicht naar fietsers, voetgangers en kleine kinderen te verstoren/belemmeren dan hem zo hoog mogelijk onder/achter je achteruitkijkspiegel te plaatsen waarbij hij in mijn geval met mijn lengte en stoelafstellingen etc tetc etc, absoluut niet het zicht belemmerd. Als er al fietsers doodgereden gaan worden met de SP3(hopenlijk niet de mijne), dan komt dat zeker niet door mijn (kleine) Tom Tom die niet zichtbelemmerend gemonteerd is, maar eerder door die brede voorraamstijlen. Oh ja, nog zoiets, ik monteer de Tom voordat ik ga rijden, stel hem in voordat ik ga rijden en hoef hem dan tijdens het rijden niet meer te bedienen, al hangt hij wel op een plek waar ik hem wel makkelijk kan bedienen. Als er boetes uitgedeeld moeten worden....... dan heb ik er 2 in gedachte die er 1 verdienen voor: mensen die anderen beschuldigen van blond gedrag terwijl ik na het lezen van hun bijdragen mij afvraag hoe blond ze zelf zijn. Quote
harter Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Zoals ik al schreef, zo'n Tom Tom aan een plakker op je voorruit bevestigen is niet echt fraai en als je dat doet zoals die TRUT (ander woord heb ik niet voor zo'n achtelijke doos) van Blik op de weg dat deed, midden in haar blikveld, dan spoor je inderdaad voor geen meter. Ook de Tom Tom in het midden van de voorruit plakken belemmerd het zicht Mag ik hier uit opmaken dat TomTom ook in 2012 nog steeds met een zuignap op het raam werkt. Wordt het niet is tijd voor wat nieuwe innovatie. BW kom er maar in Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 zodoende vind ik de tekst van birdfeedertje ver bezijden de waarheid....... heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt om het zo maar eens uit te drukken. Als er boetes uitgedeeld moeten worden....... dan heb ik er 2 in gedachte die er 1 verdienen voor: mensen die anderen beschuldigen van blond gedrag terwijl ik na het lezen van hun bijdragen mij afvraag hoe blond ze zelf zijn. Yup. That's me! Ik denk wel vaker iets te weten. O ja, en hij is nog blond ook. Het liefst vanuit de heup vol erop, maar daar ga ik eerst een bevriende blauwe pet iets voor vragen. Wat mij betreft is het een blinde vlek op een voorruit plaatsen altijd een zicht belemmerende actie. Verkeersborden en verkeerslichten staan echt niet allemaal op vliegende fietsershoogte. Quote
der Rudi Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Kijk ook hier eens. http://www.kiaclub.nl/topic/6535-tomtom/page__p__56379__hl__1000__fromsearch__1#entry56379 Quote
Opa Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Mijn TomTom zit zo laag mogelijk op de voorruit recht voor de bestuurder. Ik kan er dan bij (maar dat hoeft niet, omdat ik hem instel vóór ik ga rijden) en het enige uitzicht dat hij wegneemt is op een stukje motorkap (waar géén fietsers, voetgangers, stoplichten of wat dan ook verblijven). Het zicht op de TomTom is beter dan op alle overige instrumenten, dus leidt hij minimaal af ! Bevalt me prima ! (Daarnaast is de TomTom superieur t.o.v. de 10 x duurdere vaste KIA-oplossing, en wordt hij verkocht met een actuele kaart.) 1 Quote
Kofferbak Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 Yup. That's me! Ik denk wel vaker iets te weten. O ja, en hij is nog blond ook. Het liefst vanuit de heup vol erop, maar daar ga ik eerst een bevriende blauwe pet iets voor vragen. Wat mij betreft is het een blinde vlek op een voorruit plaatsen altijd een zicht belemmerende actie. Verkeersborden en verkeerslichten staan echt niet allemaal op vliegende fietsershoogte. Blond, oke..... dat verklaart een hoop Heb zelf maar een kleine Tom Tom, het is zeker niet het nieuwste model, maar hij brengt me als het nodig is wel waar ik zijn moet Ik denk dat het plaatsen waar hij niet het uitzicht bederft van een aantal factoren afhankelijk is, mede je eigen lichaamslengte, met name van je bovenlichaam. Vlak onder de spiegel, zelfs een klein stukje steekt er bij mij dan nog achter de spiegel is voor mij ideaal, hij zit dan nergens in de weg, van het draadje heb ik hoegenaamd geen last, maar dat komt om dat je niet bent gefocust bent op die afstand van het draadje, je ziet het daardoor amper en de Tom Tom bederft bij mij nergens het uitzicht, ook niet op laagvliegende verkeersborden en stoplichten etc etc. De zonnekleppen kunnen meer afschermen dan m'n Tom Tom en die dingen zijn toch ook niet verboden. Quote
Kofferbak Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 Mag ik hier uit opmaken dat TomTom ook in 2012 nog steeds met een zuignap op het raam werkt. Wordt het niet is tijd voor wat nieuwe innovatie. BW kom er maar in Mijn Tom Tom zal nu een jaartje of 5 a 6 oud zijn, maar hij werkt inderdaad ook in 2012 nog gewoon met de zuignap op het raam, zullen nog wel te koop zijn met zuignap bevestiging, gaten boren in mij raam lijkt me niets Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 Ik zou nog even navraag doen bij een bevriende blauwe pet en dit is zijn antwoord. Hoi Wolter, indien je een TomTom onder de spiegel aanbrengt dan moet ik als agent kunnen bewijzen dat jouw zicht belemmerd wordt en zo ja met hoeveel procent. Bij een TomTom onder de speigel zul je mss net een belemmering van 1 procent halen. Het oppervlak van de spiegel is groter als de Tomtom, dus zo moet je het zien.Dit artikel wordt voornamelijk gebruikt bij vrachtwagenchauffeurs, vaantjes, gordijnen en andere atributen die ze in de cabine hangen. Bij automobilisten gebruik ik het wel eens bij als ze zo'n zonne werende sticker op de voorruit plakken die wat groot is uitgevallen. Conclusie: TomTom is geen probleem omdat het percentage zichtbelemmering nagenoeg verwaarloosbaar is. Ps: als je puur de letter van de wet gaat volgen mag er helemaal niks op je voorruit zitten. Echter dat zal geen agent in Nl in zijn hoofd halen. Hopelijk heb je hier wat aan. Het vergrijp is inderdaad niet zo ernstig als ik dacht. Quote
bigwade Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 Bovenin een boom is de lucht wat ijler soort van hoogtestage.. Kan de beleving beïnvloeden, ook na boerenkool. Quote
Recommended Posts