Stevie Posted January 28, 2012 Posted January 28, 2012 Afgelopen weken proefritten gemaakt met een aantal auto's die ons wel wat leken, Seat Ibiza, Suzuki Swift en vandaag de Kia Rio. Erg fijne en mooie auto en we willen komende weken kijken wat voor offertes we kunnen krijgen. We willen graag een metallic kleur, 5 deurs en pluspakket. Nu koop ik voor het eerst een nieuwe auto en ik weet niet hoe het allemaal zou moeten werken. In de Consumentengids las ik dat er goed valt te onderhandelen over de afleverkosten. Ik heb bij alle dealers gevraagd of er onderhandelingsruimte is. Wat me opvalt is dat ze erg moeilijk kunnen doen en ik voel me soms echt niet serieus genomen. Bij de Suzuki dealer werd uiteindelijk aangegeven dat een korting van 5% gebruikelijk is en er nog wel 1000 euro ongeveer vanaf gaat (14.000 euro, is toch 7%). Bij de Kia dealer ging het vanmiddag heel anders. Ten eerste vind ik de afleverkosten echt schandalig, je komt uit op 981 euro wat voor de basisuitvoering neer komt op bijna 10%. Toen ik vroeg om onderhandelingsruimte werd er bijna geïrriteerd gereageerd, zeker toen ik iets over de afleverkosten vroeg. Die afleverkosten moeten zij nou ook eenmaal weer betalen, vertelde de dealer. Naar mijn idee zijn die afleverkosten alleen maar adviesprijzen vanuit Kia en kunnen ze daar echt makkelijk mee spelen. De Consumentengids stelt zelfs dat als ze hierover 'nee' verkopen dat je goed recht hebt om het gesprek af te kappen. Ondertussen stond er in de showroom wel 4 nieuwe Rio's die afgeprijsd waren van 16.800 naar 14.700 incl. afleverkosten, Dus schijnbaar kan het allemaal wel voor hun uit om bijna 2.000 euro korting op te geven maar als je er om vraagt krijg je nee. Ik heb vanavond ook een andere dealer gemaild en die gaf op dit late tijdstip nog antwoord. Hij kwam niet verder dan 5% korting (€15300), de uitvoering die dus te koop staat bij de dealer van 14700 ineens een hele goede deal, maar daar geloof ik (nog) niet helemaal in. Wat is jullie ervaring? Is de marge voor de dealer zo ontzettend laag? Er moet toch wel wat meer uit halen zijn? En die afleverkosten, dat moet toch minder kunnen? Quote
betominice Posted January 28, 2012 Posted January 28, 2012 Hallo stevie Ten eerste welkom op het forum de keuze ligt aan je zelf en je portomonee . De ervaring leert dat je niet af moet gaan van 1 dealer mijn eerste aankoop met kia scheelde me 2000 euro ja lees echt waar de dealer is de gene waar ik dus echt me auto volgend jaar hoop ik weer gaat omruilen. Afleverkosten is wel erg hoog de keuze voor het product is aan je zelf ik moet zeggen de keuze voor kia voor mij was snel gemaakt . Quote
Stevie Posted January 28, 2012 Author Posted January 28, 2012 Dankjewel voor je welkom €2000,- zegt natuurlijk niet zoveel, wellicht is jouw Kia wel €32.000 . Hoeveel % heb je nu uiteindelijk dan gekregen? En natuurlijk gaan we naar verschillende dealers en gaan gaan we offertes laten maken en die meenemen naar andere dealers in de hoop zij ons iets leukers kunnen aanbieden. Ik ben ze nu voornamelijk aan het mailen en heb ik op nieuwautokopen.nl een aanvraag gedaan. Iemand daar toevallig ervaring mee? Het grappige is dat je via internet al snel 5% korting kan regelen en een dealer mij vanavond mailde daar niet onder wil gaan zitten. Dat is toch bizar, geef 7% en je hebt er wellicht een auto verkocht en een klant erbij... Wellicht is er veel vraag naar de Rio en spelen ze het spelletje nu ook anders :S. Quote
Bink058 Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 De Rio is populair, gezien de lange levertijden van meer dan 3 maanden. Sommige uitvoeringen zijn pas in juni leverbaar ! de dealers geven daardoor ook minder voor de inruil. Quote
FreddyRio Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 IK heb zelf ook het plus pack met als extra nog erbij de armsteun. Ze geven je zoiezo 1000 euro korting maar ik vond dat niet genoeg en heb totaal 1800 euro eraf gekregen. Heb wel 4 uur zitten onderhandelen maar dat is het ook zeker waard. En willen ze het echt niet dan ga je gewoon naar een andere dealer toe want het is echt wel mogenlijk! Quote
silly Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 Heb ook een plus packet op mijn witte 1.2 en heb er 14.500 euro voor betaald. Quote
J-J Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 Ik heb mijne bij nieuweautokopen.nl gekocht. Nadat ik een aantal offertes had van dealers, heb ik met hun gebeld en heb uiteindelijk voor de prijs van een pluspack die ik bij de dealers kreeg een superpack + chrome sierlijsten bij NAK gekregen. Ze gaven aan dat de prijs voor hun nooit een issue is, ze willen hun target van 1500 auto's verkopen dit jaar halen. Quote
Stevie Posted January 29, 2012 Author Posted January 29, 2012 Wow, damn, dat is wel heel goed onderhandelen. Er is dus wel ruimte. Nieuwautokopen.nl staat mijn aanvraag voor een offerte, daar ga ik dan nog over onderhandelen en vervolgens ermee naar de dealer. Ik ben erg benieuwd. Kijken of zij daar nog in mee gaan Als het dus voor 14500 kan dan doe weet ik in ieder geval wat voor tegenbod ik kan doen bij nieuwautokopen Nog onderhandeltips? Quote
Stevie Posted January 29, 2012 Author Posted January 29, 2012 Ik heb overigens via de mail een aanbod voor de witte Rio 1.2 5 deurs en pluspakket incl. alle kosten voor €14785,- Dus dan moet die €14500 voor een witte ook zeker wel gaan lukken Quote
bigwade Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 In die afleverkosten zit ook de waxoyl beurt van 200 euro. Die kun je er uit halen door deze te weigeren. Quote
Peterrrrr Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 Er zit op een RIO al € 539,- afleverkosten vanuit kia. Dat zijn onder andere de transportkosten welke gewoon berekend worden. Heb ooit eens een Venga verkocht en die klant wou geen afleverpakket (o.a. volle tank en poetsen), dat was de eerste auto die ik afgeleverd heb waar geen brandstof in zat en ook niet gepoetst was, verkeerde zuinigheid als je het mij vraagt ! Quote
J-J Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 BIj NAK heb ik de waxoyl behandeling voor 145,- gekregen, dit was volgens hun de inkoop prijs. Vond het toch wel fijn om te hebben, dan zit ik de eerste paar maanden iig goed. Quote
bigwade Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 BIj NAK heb ik de waxoyl behandeling voor 145,- gekregen, dit was volgens hun de inkoop prijs. Vond het toch wel fijn om te hebben, dan zit ik de eerste paar maanden iig goed. Waxoyl is een sponsje met zut er in en dat mag een stagiaire over je auto smeren en daarna afnemen. Datzelfde pakketje kost ca 25,- op MP Waarom denk je dat je daarmee goed zit ? De profi-poetsers op dit forum vinden dit een verwerpelijk product. Quote
J-J Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 Nou omdat ik denk dat het beter is om het te hebben dan zonder, want je hebt dan toch een beschermlaag hoe goed of niet goed deze dan ook is. Ik ben geen profi-poetser maar IT'er Quote
Remko .me Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 @JJFS Doe is een leuke foto plaatsen van je auto.. Sierlijstjes ben ik wel geinteresseerd in! Quote
jvdpol Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 Ben ook bezig met de onderhandelingen voor een nieuwe Rio. Dus dit draadje is wel interessant. Hoe weet je wat je kortingspercentage is als je een inruiler hebt? Het is toch een beetje uit de lengte of breedte verhaal? Quote
J-J Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 @JJFS Doe is een leuke foto plaatsen van je auto.. Sierlijstjes ben ik wel geinteresseerd in! Ik heb hem helaas nog niet, dus dat wordt nog een paar maandjes wachten maar dan zal ik zeker wat foto's regelen Quote
Stevie Posted January 29, 2012 Author Posted January 29, 2012 Maar dat Waxoyl voor 200 euri, is dat de deal ofzo? Waar dient het voor? Wie waxt er uberhaubt zijn auto? Of is dat iets wat je 'eenmalig' moet doen en dan is je auto onsterfelijk? Of glimt hij dan gewoon zodat iedereen kan zien 'wauuw die auto is echt nieuw'. Ik denk dat ik op een nieuwe auto toch zodanig verliefd word en trots ben dat ik hem graag zelf met wax in smeer, dus als dat voor 25 euri kan ipv 200, GRAAG! Trouwens, als meer mensen een Rio willen gaan kopen op korte termijn, wellicht werkt bundeling van krachten? Als je naar een garage gaat en je zegt 'Ik wil twee Kia Rio's met superpack, 5 deurs en metallic lak voor 14500 per stuk". Wellicht interessant voor een dealer Dus @jvdpol, wanneer wil jij een nieuwe Rio aanschaffen? Quote
jvdpol Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 @stevie. ligt een beetje aan de mogelijkheden bij de dealer. Met een goed bod deze week nog. Quote
Stevie Posted January 29, 2012 Author Posted January 29, 2012 @jvdpol, ik heb je een DM gestuurd Quote
xtra40 Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 waxoyl is een sealer die je lak seald je hoefd het in prinsipe maar eenmaig te doen en je merkt het in het begin zeker dat het er op zit het water pareld van je wagen af maar ook ik vind het erg duur 195 euro maar het wekt wel altans dat vind ik maar na een paar jaar is de werking wel weg Quote
Hitmark Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 Ik heb de waxoil ook niet genomen, voor dat geld een mat voor in de kofferbak genomen en sier lijsten bij de koop afgedongen, met de prijs was verder niets te doen. Wel 1000 euro korting als ik mijn auto niet inruil. Quote
Stevie Posted January 30, 2012 Author Posted January 30, 2012 Via nieuweautokopen nu al ruim 1690 euro korting gekregen. Het is wel duidelijk dat je op die manier echt hele dikke kortingen krijgt, en dan hoef je niet eens naar dealers toe te gaan en onderhandelingspraatjes te houden die soms uren duren en irritant kunnen zijn Quote
Bink058 Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 @Stevie, en dan kan het lange wachten beginnen. Een collega van me heeft gister de knoop doorgehakt en krijgt zijn superpack pas in juli Quote
J-J Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 In juli pas??? Dat kost hem dan 600 euro extra voor dat BPM verhaal. Heeft hij nog extra opties erbij gekozen wat de lange levertijd verklaart? Quote
Recommended Posts