Guest asterix Posted February 19, 2012 Posted February 19, 2012 Nou, dat was dus handig. Ik heb mijn SP3 naar de garage gebracht voor zijn 30.000 km beurt. Olie vervangen etc. Na 3000 kilometer ga ik weer eens de olie peilen maar dat lukt dus niet. Op de peilstok zit gewoon te veel olie en het niveau is niet te meten. Dus terug naar de garage om, enigszins met wat schaamte, te vragen hoe je die olie nu moet peilen. Blijkt de garage er dus te veel ingegooid te hebben. 5.8 liter i.p.v. 4.3 liter (of zo). Dit komt omdat ze werken op basis van een soort werkbon waarop staat wat ze moeten doen. Op dit formulier staat inderdaad 5.8 liter, maar met kleine lettertjes eronder staat dat het 4.3 liter moet zijn als er geen een of ander sensor in zit. Lekker handig zo'n formulier wat notabene op mijn VIN nummer is uitgeprint. Ze weten op basis van zo'n VIN nummer altijd precies wat er in zit, maar niet hoeveel olie erin moet?? Affijn, de olie is teruggebracht naar 4.3 liter en kun kan ik inderdaad zelf weer de olie peilen. Dacht trouwens altijd dat een motor het teveel aan olie er uitgooide, maar blijkbaar dus niet. Marcel Quote
bigwade Posted February 19, 2012 Posted February 19, 2012 Afscheid nemen van werkplaats. Chef werkplaats en monteurs hebben geen enkel gevoel en/of notie van wat ze moeten/kunnen doen. Een beetje monteur peilt na de oliewissel. Ik krijg dan ook meteen jeuk hoe ze met de rest van de beurt zijn omgegaan.. Weg daar... is het enige wat ik kan zeggen.. Quote
Guest Timo0103 Posted February 19, 2012 Posted February 19, 2012 Luister naar Bigwade en snel wegwezen daarzo. Een ietsiepietsie te veel olie is helemaal niet erg maar 1,5 liter te veel is gewoon schadelijk voor je blok. Bij te veel olie krijgen de olieafdichtingen te veel druk waardoor deze kunnen gaan lekken. Quote
Major Case Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Kijk eens wat er in de handleiding op blz. 8.4 staat geschreven. Inderdaad 5,8 Ltr en geen kleine lettertjes. Wel een beetje wazig vinden jullie dat ook niet? Het kan dus zeer wel mogelijk zijn dat meneer de monteur er de handleiding er bij gepakt heeft en hoppa, wat voor de auto goed is is ook goed voor de baas. Blijft over dat hij toch even had moeten peilen na het vullen, maar er zal wel een koffiepauze tussen het vullen en peilen gezeten hebben, Of het is een monteurtje van 16 jaar geweest zin waar je de volle mep aan arbeidsloon voor moet neertellen. Net als wat Bigwade, zegt inpakken en wegwezen daar. De vraag blijft, Hoeveel Kia's rijden er daar in de omgeving rond met teveel olie in het carter? Quote
Azzaro Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Iedere constructeur waarschuwt er ook voor dat een teveel aan motorolie in het carter kan leiden tot onherstelbare schade aan de katalysator!!! Hebben bij ons in de garage sporadisch ook wel eens een wagen waar iets teveel motorolie werd ingedaan (meestal omdat de oude olie niet volledig werd opgezogen) maar nog nooit met katalysatorschade tot gevolg, enkel melding van de vlotter omdat de olie bij hoge snelheden begint te schuimen... Ik geef dit enkel mee, moest Asterix binnen afzienbare tijd een defect voorhebben aan de KAT, hij de betreffende garage hiermee kan confronteren teneinde onkosten terug te vorderen... Quote
Smart Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Heb je misschien ook voor 5.8 liter betaald i.p.v. 4.3 liter olie....? Met die literprijzen toch interessant om na te kijken op het factuur! Quote
Guest asterix Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Ja, 5.8 liter betaald ja. Wel consistent en mijn bewijs van hun fout. Marcel Quote
Smart Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Anderhalve liter terugvorderen en eisen dat eventuele motorschade op het bedrijf wordt verhaalt! Quote
Specialmade Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 @Asterix, Terugvorderen van de teveel in rekening gebrachte olie mag per bank of cash. Eventuele motorschade a.g.v. te veel olie op papier. Mondelinge afspraken zijn niet of nauwelijks te bewijzen. Als er straks een wisseling van monteur en/of receptie komt weet niemand meer iets van de gemaakte (mondelinge) afspraak. Grtz. Specialmade Quote
Kofferbak Posted February 21, 2012 Posted February 21, 2012 Vind dit soort fouten ook onvergeeflijk, bozer kunnen ze me niet krijgen Het is het bewijs van grote onkunde als ze zo je wagen na een beurt aan je afleveren, zelf controleer ik na een beurt altijd het oliepijl, dit omdat ik het nu al een aantal keren heb meegemaakt dat er veel teveel inzat. Oh....ja en die bedrijven zijn mij als klant kwijt, ach zo kom je dan ook eens bij andere merken terecht. Heb mijn auto momenteel niet bij een merkendealer in onderhoud, duur en vaak onvakkundig is helaas mijn ervaring in de loop der tijden, zo'n goedkoop net afgestuurd prutsertje laten ze je voor de volle mep ervaring opdoen met jouw grote liefde, mag je meebetalen voor de koffiejuffrouw, de chef, zijn chef en de directeur, de extra kosten voor het kantoor van de chef, zijn chef en ...... Ach, doe maar gewoon denk ik dan en breng hem bij de bij mij vertrouwde garage zonder poeha die wel voor je klaarstaat en je niet als nummer ziet, maar als klant. Quote
santy Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Bij mij ook. Na ongeveer 2000 kilometers (dus maar net ingereden ongeveer) toch maar zelf olie peilen en ja, weet niet hoeveel in inhoud maar zo ongeveer 4 à 5 cm. boven het maximum. Meteen naar de dichtsbijzijnde garage gereden en het teveel laten weghalen. Ik vraag mij dus soms ook af hoeveel monteurs dus ook daadwerkelijk monteurs zijn als je op zo een manier een auto de deur uit laat. Het zijn gewoon basis/standaard monteurswerkzaamheden die ook een ieder van ons kan uitvoeren, en als zelfs dat niet goed gaat!!!!..… Quote
HobbyRobby Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Uiteindelijk perst de motor de olie er wel uit, door de koppakkingen... en da's geen leuke schadepost. Quote
elmerblues Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Om te beginnen zitten er in de SP3's alleen maar 4 cilindermotoren en is er dus maar sprake van 1 koppakking. En als er teveel olie in het carter zit heeft de koppakking daar helemaal niets van te lijden. Als het peil extreem hoog staat wordt de olie tot schuim geklopt en dat is slecht voor je motorsmering. Verder kan er de katalysator er stuk van gaan, via de carterontluchting komen er veel te veel oliedampen in de verbrandingsruimtes van de motor. En dat vind je kat niet weer niet zo lekker. Bij een diesel heb je dan ook nog kans op 'op hol slaan' (vroeger hadden golfjes daar ook wel een last van). Ook heb je kans op olielekkage via de krukasafdichtingen. Dat is het wel. Dus allemaal geen beste dingen, toegegeven, maar met je koppakking heeft het niets te maken. Als het trouwens ietsje boven max staat is er nog geen probleem. Maar anderhalve liter(!) is echt teveel van het goede. Hoe krijgen ze het voor elkaar. Het minste wat je toch wel kan doen, is even napeilen als je olie hebt bijvult? Is dat al teveel moeite voor ze. Zal wel weer zo'n zaterdaghulpbromfietsstageloperhyvespetje aan je auto gewerkt hebben Quote
riodriver Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 ennn hopelijk ook de goede olie ,is mij ook gebeurd te dikke olie erin gekiept. Quote
luc1 Posted July 15, 2012 Posted July 15, 2012 Blijkbaar zou er bij de 2.0crdi 8liter olie inzitten. Weet iemand of dit kan kloppen? Mvg luc1 Quote
RoelS Posted July 15, 2012 Posted July 15, 2012 Mijn picanto staat voor zijn eerste beurt en ik ga opletten. Overigens: teveel betaalde geld terugvragen en ik zou schriftelijk aansprakelijk stellen voor eventuele (gevolg)schade in de toekomst. Quote
Guest Timo0103 Posted July 15, 2012 Posted July 15, 2012 Bij elk onderhoud sta ik er met de neus bovenop en kijk mee wat er allemaal in gaat. Geeft een lekker gevoel vind ik. Quote
mika kjelld Posted December 26, 2012 Posted December 26, 2012 ik heb afgelopen maandag een 30000 km beurt uit laten voeren ze hebben er toen 5.3 liter olie ingedaan wat volgens het boekje ook klopt ik voor de zekerheid gisteren kijken na ruim een dag stil staan en ja hoor ook teveel olie ruim 2.5 cm boven het max dus morgen maar weer terug om er olie uit te laten halen wel raar dat ze na het vullen zelf nog niet even kijken gr patrick Quote
elmerblues Posted December 26, 2012 Posted December 26, 2012 Ik moet ook zeggen dat 5,3 liter bij een 1.7 diesel mij aan de hoge kant lijkt maar het staat inderdaad in het instructieboekje. BIj de 2.0 liter diesel zou zelf 8 liter motorolie er in moeten. In een 4 cilinder!!!! Dat heb ik nog nooit gezien. Zou dat wel kloppen? Quote
mika kjelld Posted December 26, 2012 Posted December 26, 2012 met 8 liter vul je zowat een v12 maar het staat er inderdaad in ik zal dat morgen is aankaarten bij de dealer kijken wat die zegt Quote
elmerblues Posted December 26, 2012 Posted December 26, 2012 Ja hahaha inderdaad. Ik had ooit eens een BMW 750 gekocht (met 12 cilinder) en daar zat 8,3 liter motorolie in. Altijd leuk met verversen, ik had 2 opvangbakken nodig en zag er daarna uit als een medewerker van een olieboorplatform 1 Quote
vand.m Posted January 4, 2013 Posted January 4, 2013 Vindt het wel vreemd dat in de digitale handleiding van de SP3 met 2.0 motor staat dat er 4,1 ltr. motor olie in moet en in het meegeleverde boekje staat 5,8 ltr. Gisteren de eerste oliebeurt laten doen bij iets meer dan 9000 km op de teller omdat die nu 1 jaar is en er is zoals in het boekje staat dus 5,8 ltr. in gegaan. Ook de oliefilter is vervangen en 400ml gas traetment van €20,00. Kan wel vragen of er niet teveel olie in is gegaan maar ze zullen ongetwijfeld zeggen dat het boekje de enige juiste is. Ik wil uiteraard geen schade aan de motor oplopen. Wie heeft er nu gelijk? Groet, vand.m Quote
mika kjelld Posted January 4, 2013 Posted January 4, 2013 je moet het gewoon zelf peilen bij mij hadden ze er 5.3 liter ingedaan dat was ook volgens het boekje maar toen ik de volgende dag ging peilen stond hij 2.5 cm boven het peil dus ik ben gelijk terug gegaan om er olie uit te laten halen en ze zeiden dat er inderdaad teveel inzat en ze gingen het nog navragen bij de importeur en daar heb ik nog geen antwoord op zodra ik dat weet horen jullie het gelijk gr patrick Quote
Sjölp Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Blijkbaar zou er bij de 2.0crdi 8liter olie inzitten. Weet iemand of dit kan kloppen? Mvg luc1 Ik heb gisteren de 30.000 km beurt laten doen. Volgens factuur zijn er 8,5 liter Shell Helix Ultra ingekapt. Heb zelf eens gepeild maar door die onhandige peilstok zie je bijna niet hoe hoog het peil staat; olie stopt netjes aan het maximum streepje, daarna is het dus droog tot aan de verdikking waar het rode kunststofdeel vastzit aan de metalen stok. op deze verdikking zit dan ook weer wat olie. Ik heb bij 15.00 km eveneens de olie laten wisselen en toen werd er 7,5 liter in gedaan. Aangezien de filter toen niet werd vervangen zou dit dus kunnen kloppen. Heb de afgelopen 15.000 km niets gemerkt aan de motor, dus ga er van uit dat het allemaal wel zal kloppen. Quote
Recommended Posts