Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo mede Rio rijders. Ik vind dat het erg donker moet zijn voordat de verlichting automatisch aan gaat. Is dat ook jullie ervaring. ?

Posted

Ja dat vind ik ook maar niet altijd

Als het erg mistig of erg donkere wolken zijn dan dan vind ik dat hij wel wat eerder aankan

Maar helaas dat kan je niet instellen

Posted

Grappig, ik zat in mijn Sportage soms te wachten op de automatische ruitenwissers.

Die deden het best goed, maar dat had ik zelf ook best kunnen doen.

Posted

Hij is soms wat aan de late kant, dat klopt. Maar over het algemeen werkt hij prima. De leds geven ook voldoende licht om goed op te vallen dus men ziet je wel.

Posted

Hij is soms wat aan de late kant, dat klopt. Maar over het algemeen werkt hij prima. De leds geven ook voldoende licht om goed op te vallen dus men ziet je wel.

Je hebt alleen ook nog een achterkant :P die wordt dan misschien minder snel ontdekt haha!

Het is maar goed dat de lampen niet bij elke lichtverandering (donkerder) aangaan. Dat zou betekenen dat je soms een knipperlicht wordt.

Posted

Je hebt alleen ook nog een achterkant :P die wordt dan misschien minder snel ontdekt haha!

Het is maar goed dat de lampen niet bij elke lichtverandering (donkerder) aangaan. Dat zou betekenen dat je soms een knipperlicht wordt.

ja, je hebt gelijk! De achterkant is wat belangrijker dan de voorkant ook :)

Ik heb het wel eens dat als ik onder een viaduct door ga dat mijn lampen aanspringen en daarna weer uit, ze reageren dan best snel want zo lang is het dan niet donker.

Waar zit die sensor eigenlijk weet iemand dat ?

Posted

ja, je hebt gelijk! De achterkant is wat belangrijker dan de voorkant ook :)

Ik heb het wel eens dat als ik onder een viaduct door ga dat mijn lampen aanspringen en daarna weer uit, ze reageren dan best snel want zo lang is het dan niet donker.

Waar zit die sensor eigenlijk weet iemand dat ?

Zit voor op je dashboard in het midden :) Denk zelf dat voor- en achterkant wel belangrijk zijn haha, vorige week kwam ik een nieuwe Peugeot 308 tegen en die had zijn dagrijverlichting (lees leds) aan en achter dus niets. Het regende, was schemerig en vond hem/haar zeer slecht zichtbaar!

Posted

oke die bol dus :)

Ik dacht dat ik achter ook leds had overdag maar helaas. achterkant vindt ik belangrijker, als je bijv bij een stoplicht stil staat en er komt iemand aan dan zien ze je staan. Vaak kan je aan de achterkant weinig doen, aan de voorkant kan je zelf nog inschatten of het fout gaat of niet en hopelijk op tijd reageren. naja maakt niet uit, nog beter om gewoon altijd je lampen aan te hebben zowel voor als achter;)

Posted

Als je de verlichting op stadslicht zet dan branden alleen de leds voor maar volgens mij ook de achterlichten.

Dat dacht ik dus ook maar volgens mij is dat dus niet zo als ik het goed begrijp.
Posted

Als je de '0' stand hebt, branden alleen de leds voor, als je stadsverlichting aandoet gaan de leds voor zachter en branden de leds achter ook. Echter zal deze stand nooit in automatische modus ingeschakeld worden. ;)

Posted

Als je de '0' stand hebt, branden alleen de leds voor, als je stadsverlichting aandoet gaan de leds voor zachter en branden de leds achter ook. Echter zal deze stand nooit in automatische modus ingeschakeld worden. ;)

Dat klopt inderdaad. Maar zo is ondanks dat de led verlichting voor niet zo vel brand het probleem wel opgelost voor diegene die graag alleen led verlichting voor en achter aan willen hebben.

Vooral wanneer het te licht is voor vol verlichting aan, maar te donker voor helemaal niets achter.

Posted

Dat klopt inderdaad. Maar zo is ondanks dat de led verlichting voor niet zo vel brand het probleem wel opgelost voor diegene die graag alleen led verlichting voor en achter aan willen hebben.

Vooral wanneer het te licht is voor vol verlichting aan, maar te donker voor helemaal niets achter.

Let wel, het is wettelijk niet toegestaan om met parkeerlichten (vroeger heette het stadslichten, maar die bestaan niet meer) te rijden.

Officieel mag je met alleen dagrijverlichting voor en geen achterlichten rijden OF met dimlichten voor (eventueel met zwakke dagrijverlichting daarbij) en achterlichten aan rijden.

Misschien raar, maar waar.

Posted

Let wel, het is wettelijk niet toegestaan om met parkeerlichten (vroeger heette het stadslichten, maar die bestaan niet meer) te rijden.

Officieel mag je met alleen dagrijverlichting voor en geen achterlichten rijden OF met dimlichten voor (eventueel met zwakke dagrijverlichting daarbij) en achterlichten aan rijden.

Misschien raar, maar waar.

Dank allemaal voor de vele reakties.
  • 3 months later...
Posted

het viel mij ook al op dat met dagrijverlichting alleen de ledlicht voor werkt en achter niet zodra je de parkeerlicht/stadslicht aanhebt dan brand de ledjes voor en het achterlicht wel, de ledlichten achter doen het alleen als je remt en dimlicht voert, klopt dit allemaal?? zou wel mooier geweest zijn dat bij dagrijverlichting de ledlichten voor en achter zouden branden.

Posted

klopt zou zeker mooier zijn.

Je kan ze wel beide aan zetten maar dan zijn de leds voor weer minder fel wat minder mooi is :(

Er zijn misschien wel handige harry's onder ons die met een paar draadjes de achterlichten ook aan kunnen laten gaan overdag tegelijk met de leds voor.

Posted

het is geen ramp of een erg gemis maar het viel me zo ineens op maar sowieso zijn de achterlichten ook mooi om te zien als ze aan zijn en met remmen dan nog eens extra de ledjes erbij :) beide aanzetten hoe dan?? heb ik iets over het hoofd gezien? ;)

Posted

ja, of ik heb het mis maar volgens mij als je dagrijverlichting voert staan ze beide aan. en dan niet de automatische bedoel ik dan.

Posted

bij de normale dagrijverlichting "stadlicht" dan doet bij mij alleen de ledlampen voor en de gewone lichten achter als ik rem dan doen de ledlampen het achter ook....

Posted

D.R.L is alleen voor de ledjes

STADSLICHT is voor gedimde ledjed en je achterlichten aan

DIMLICHT is koplampen aan gedimde ledjes en je achter lichten aan

het is helaas bij de wet verboden om als je je D.R.L aan hebt om daar nog andere verlichting bij te voeren dus ook geen achterlichten

beetje vreemd maar het is niet anders

Posted

het viel mij ook al op dat met dagrijverlichting alleen de ledlicht voor werkt en achter niet zodra je de parkeerlicht/stadslicht aanhebt dan brand de ledjes voor en het achterlicht wel, de ledlichten achter doen het alleen als je remt en dimlicht voert, klopt dit allemaal?? zou wel mooier geweest zijn dat bij dagrijverlichting de ledlichten voor en achter zouden branden.

Eigenlijk is dat het idee van dagrijverlichting.

Dagrijverlichting is bedoelt (zoals al jaren in Scandinavie; denk maar aan de Vovo's met Zweeds kenteken) om de zwakkere verkeersdeelnemers (voetgangers, fietsers) beter te laten zien dat je er met je "monster" aan komt. Dan kunnen ze opzij springen. Daarom brandt alleen de voorkant. De achterkant komt er namelijk niet aan, maar rijdt juist weg (tenzij je achteruit rijdt). Het nadeel tot dusver was het energieverbruik en daarom werd het in veel landen niet toegestaan. Maar met de komst van de energiezuinige felle LED's die ook nog eens overdag beter opvallen is het nu in heel Europa op nieuw ontworpen auto's verplicht om dagrijverlichting te voeren. Daarom kun je ze ook niet uit zetten.

Wettelijk moet je, indien je achterlichten branden, voor minimaal dimlicht voeren. De dagrijverlichting is dus niet voldoende. De mag (maar moet niet) zwakker meebranden.

Ik heb nog een pdf schrijven voor APK keurmeesters waar een en ander in staat beschreven, maar dat bestand is 720 kb groot en kan het dus niet op dit forum uploaden.