bowie97 Posted April 13, 2012 Posted April 13, 2012 Ik heb de Sportage voorzien van een extra oog aan de voorkant. Deze camera heb ik gebruikt Link Ik heb hem bevestigt op twee aluminium L profielen van 2 mm dik 2cm bij 1cm en 48 cm lang. ( 50 cm was waarschijnlijk makelijker geweest met het vastzetten) Voor het vastzetten heb ik 2 RVS M6 slotbouten van 5 cm gebruikt wat RVS ringen 6x M 6, 2x M 8 en 7x M 6 moertjes. Twee daarvan zijn zelfborgend. Op 2 centimeter van de uiteinde van de strips zijn de gaten geboort 6 mm voor de slotbouten. Gaten in de voorste strip zijn vierkant gemaakt voor de slotbouten. 2x M 8 ringen er acher daarna 2x M 6 en twee moertjes. Achterste strip sluitring en zelfbogende moertjes.. De camera zit iets uit het midden, dit kan niet anders. voorste strip 6 mm achterste 8 mm.geboort. Boutje wat bij de camera zit heb ik voor de strip zitten zodat hij iets verder naar voren zit. Sluiring, strip en weer sluitring en moertje. Bij deze camera zit een 5 meter lange video kabel, deze is lang genoeg om in de auto te komen. + draad heb ik wel zelf verlengd. De - blijft in de motor ruimte. De + en de video kabel gaan via de linkerzijde naar de linker deur via binnen zijde van het spatscherm. De kabels komen uit ter hoogte van de kabelboom die de deur verbind met de auto. Daar zit namelijk een doorvoerrubber achter die uitkomt iets lager dan de zekeringkast in de auto. Hierboven zie je het gat waar de rubber doervoer zat. Hier zijn de kabels van de video + stroom en een kabel voor mijn portierverlichting door de rubber stop getrokken. Vervolg hieronder. Quote
bowie97 Posted April 13, 2012 Author Posted April 13, 2012 Ik heb een schakelaar op de + draad (met lampje) gezet. Dit was een hele klus om hem daar in te krijgen. Op de foto zit hij scheef maar dat valt in werkelijkheid wel mee. Schakelaar bij van Heutz gekocht. De video kabel aangesloten op de bekende nokia kabel en deze verbonden met de aux aansluiting. Dit is het beeld dat ik binnen zie. Ik zie nu 5 cm loodrecht naar beneden voor mijn bumper. Ik heb wel een aanpassing gemaakt zodat ik de handrem niet meer nodig heb. Als ik wat meer tijd heb komt de DHZ. Quote
soomers Posted April 13, 2012 Posted April 13, 2012 Ben eens benieuwd na het eind product,je beeld weergave wordt deze via je radio gedaan of externe TFT monitor? Had alleen de strip zwart gemaakt , dit persoonlijke smaak. Sus6 met je project Quote
bowie97 Posted April 13, 2012 Author Posted April 13, 2012 Ben eens benieuwd na het eind product,je beeld weergave wordt deze via je radio gedaan of externe TFT monitor? Had alleen de strip zwart gemaakt , dit persoonlijke smaak. Sus6 met je project Beeld is via de radio navigatie zoals hij op de foto staat. Werkt ook tijdens het rijden. De strip is opgepoets maar als hij dof wordt is zwart spuiten ook nog een optie. Quote
Guest remcob Posted April 13, 2012 Posted April 13, 2012 Mooiste zou zijn als je split screen had met het beeld van de cam voor en achter gelijktijdig. Handig bij file parkeren. Nu moet je denk ik de voor cam uitschakelen voordat je de achter cam kan zien. Wel leuk Bowie dat je zo er mee bezig bent en de dhz zijn heel duidelijk van je. Ik zou idd de strip ook zwart spuiten. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Quote
Wimis on Posted April 13, 2012 Posted April 13, 2012 Ziet er fraai uit bowie, netjes. Maar......... wat is het nut van die camera daar? Ik zou hem liever aan de achterkant hebben! Wel mooi gemaakt. Idd, stripje zwartmaken. Deel 1 = voor. Deel 2 = achter? Groet Wim Quote
bowie97 Posted April 14, 2012 Author Posted April 14, 2012 Mooiste zou zijn als je split screen had met het beeld van de cam voor en achter gelijktijdig. Handig bij file parkeren. Nu moet je denk ik de voor cam uitschakelen voordat je de achter cam kan zien. Ik zou idd de strip ook zwart spuiten. -Lukt jammer genoeg niet bij het huidige systeem. -Nee, dat doet het systeem wel zelf, achter camera wordt ingeschakel op het moment als hij in zijn achteruit gezet wordt en gaat over op de voor camera zodra je hem in zijn vooruit zet. -Zal eens een foto maken op meer afstand dan heb je daar ook een indruk van. Maar wie weet, zwart kan nog altijd. Maar......... wat is het nut van die camera daar? Ik zou hem liever aan de achterkant hebben! Wel mooi gemaakt. Idd, stripje zwartmaken. Deel 1 = voor. Deel 2 = achter? Groet Wim -Wedervraag. Wat is het nut van parkeersensors voor? Nu zie ik of zich iets voor de auto bevind. Zelf iets wat de sensors niet opmerken. -Die heb ik al. -Of verchromen? Maar zoals gezegd zwart kan nog altijd. -Was een tikfout die niet meer weg te halen is. Maar wie weet er zijn ook camera's die naar links en rechts kunnen kijken. Quote
Guest remcob Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Ik zou er eentje op het dak plaatsen Bowie die een helikopter view geeft van de omgeving rondom je auto Infiniti en nog wat merken hebben de mogelijkheid om je auto van bovenaf te bekijken zodat je de ruimte om je auto van alle richtingen in 1 beeld ziet. Quote
J-J Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Nu kan je wel je eigen "blik op de weg" maken met deze camera Quote
rollyturbo Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 @bowie97 Opnieuw een prachtig staaltje van uw kunnen en van uw vindigrijkheid . Velen hebben misschien ook dergelijke ideeën , maar realiseren is nog altijd iets anders - " chapeau " zeg ik maar ; en alvast bedankt voor uw telkens maar weer uitvoerige uitleg . De DHZ die zal volgen zal dan de gedetailleerde versie worden wwet ik nu reeds . Alvast nogmaals many thanks Greetz Rolly 1 Quote
Remko .me Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Volgens mij is wat jij hier nu doet illegaal!! Ik moet toch met de Venga ook mijn camera NIET aan tijdens het rijden, alleen met in zijn achteruit. jij kan hem aanzetten wanneer je wilt, en als je controle krijgt kun je een boete krijgen. Quote
xtra40 Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Volgens mij is wat jij hier nu doet illegaal!! Ik moet toch met de Venga ook mijn camera NIET aan tijdens het rijden, alleen met in zijn achteruit. jij kan hem aanzetten wanneer je wilt, en als je controle krijgt kun je een boete krijgen. nou dat is wel zo maar bij ons vracht wagen boys bouwen ook wel kamera systeemen in 1 achter op en eentje rechts boven op de cabine voor de dode hoek zeg maar zo dat je daar geen enorme spiegel hoeft te monteeren het is dus een spiegel of een camera en dis staat onder het rijden gewoon aan de duurdere systeemen dis schakelen wel uit bij een bepaalde snel heid maar daar is dus niks ilegaals aan net als dat het niet ilegaal is om op je navigatie te kijken ???? Quote
Remko .me Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Ik zoek even de topic waar ik toen ook achter kwam dat het wel degelijk niet mocht... toen zelfs contact gehad met politie. Quote
Specialmade Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Volgens mij is wat jij hier nu doet illegaal!! Ik moet toch met de Venga ook mijn camera NIET aan tijdens het rijden, alleen met in zijn achteruit. jij kan hem aanzetten wanneer je wilt, en als je controle krijgt kun je een boete krijgen. Ben benieuwd op basis van welk wetsartikel deze bekeuring wordt uitgeschreven. Er zit geen opname unit aangesloten op deze camera, dus ik zie geen probleem. Camera registreert wat Bowie97 door zijn voorraam ziet. Grtz. Specialmade Quote
Remko .me Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 http://www.kiaclub.n...d-aan-verboden/ http://www.iusmentis.com/maatschappij/privacy/filmen-cameratoezicht/ Aangebrachte camera Het wetsartikel gaat specifiek over aangebrachte camera’s. Dit betekent niet alleen maar aan de muur of het plafond vastgeschroefd. Elke vorm van min of meer permanent installeren van een camera betekent dat deze onder de bovengenoemde regel valt. Denk bijvoorbeeld aan het wegwerken van de camera in een kast, het verstoppen achter een scherm of in een koffer of doos. Zo ongeveer de enige uitzondering is wanneer de fotograaf of cameraman de camera zelf vasthoudt. De camera hoeft niet per se in de plaats in kwestie te hangen. Er buiten mag ook, mits hij dan maar gericht is op die voor het publiek toegankelijke plaats. Quote
Remko .me Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Verder wil ik zeggen dat het er echt HEEL mooi uit ziet, goed gedaan..!! Ik zou er scheid aan hebben als ik jou was. Quote
bowie97 Posted April 15, 2012 Author Posted April 15, 2012 Verder wil ik zeggen dat het er echt HEEL mooi uit ziet, goed gedaan..!! Ik zou er scheid aan hebben als ik jou was. Thanks. Scheid doe ik niet, (komt van scheiden van). Maar schijt wel. Hier nog wat foto's En zo kun je kijken of je kunt aanhaken. Quote
Bert Jan Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 Mooi gedaan Bowie. Ziet er strak uit. Heldere instructies ook. Wel heb ik nog twee vragen n.a.v. je beschrijving: - Ik neem aan dat je de camera gewoon via een stekkertje (Nokia kabel schreef je al) op je aux ingang hebt zitten zodat je ook nog eens wat anders in de ingang kunt stoppen? - Hoe heb je de 'handrem-beveliging' van de aux ingang afgekregen zodat je ook beeld hebt tijdens het rijden? Is dat gewoon een kabeltje die je moet verbreken/doorverbinden o.i.d. ? Ik zou het zelf ook interessant vinden om de aux ingang tijdens het rijden te gebruiken, om bijv. internet (bijv. fileinfo) of TomTom vanaf telefoon/ipad/laptop op het navi scherm te tonen. groeten, Bert Jan Quote
smetjesmee Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 Maar......... wat is het nut van die camera daar? Ik zou hem liever aan de achterkant hebben! Da's heel simpel Wimis... Bowie97 heeft de fabrieksnavi, en daar zit standaard al een camera aan de achterzijde . Quote
Wimis on Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 Da's heel simpel Wimis... Bowie97 heeft de fabrieksnavi, en daar zit standaard al een camera aan de achterzijde . ... gisteren, 6:39 uur Beantwoord, dus dat wist ik toen al Quote
smetjesmee Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 ... gisteren, 6:39 uur Beantwoord, dus dat wist ik toen al Heb ik overgelezen... sorry! Quote
bowie97 Posted April 16, 2012 Author Posted April 16, 2012 Mooi gedaan Bowie. Ziet er strak uit. Heldere instructies ook. Wel heb ik nog twee vragen n.a.v. je beschrijving: - Ik neem aan dat je de camera gewoon via een stekkertje (Nokia kabel schreef je al) op je aux ingang hebt zitten zodat je ook nog eens wat anders in de ingang kunt stoppen? - Hoe heb je de 'handrem-beveliging' van de aux ingang afgekregen zodat je ook beeld hebt tijdens het rijden? Is dat gewoon een kabeltje die je moet verbreken/doorverbinden o.i.d. ? Ik zou het zelf ook interessant vinden om de aux ingang tijdens het rijden te gebruiken, om bijv. internet (bijv. fileinfo) of TomTom vanaf telefoon/ipad/laptop op het navi scherm te tonen. groeten, Bert Jan -yep -Een draad van connector C wordt doorgeknipt (niet te dicht bij de connector) en dan, vanaf de stekker, doorverbonden naar de massa op de radio.. Alleen zou ik NOOIT tijdens het rijden gaan internetten of gaan tomtommen. Quote
vand.m Posted April 16, 2012 Posted April 16, 2012 Ziet er weer perfect uit Bowie97! Ik heb enkele weken geleden ook een camera besteld. Maar dan een dashcam. Dus voor achter de voorruit. Die maakt dus video-opnamen op een SD card. Deze is het : http://www.aliexpress.com/product-fm/464509795-F-209-Portable-2-5-Inch-30Fps-Car-Camera-Vehicle-DVR-with-Motion-Detection-120-Degree-wholesalers.html Ik heb hem alleen niet hier besteld. Maar deze site laat wat beter de specificaties zien. Ik heb hem nog niet binnen maar hij is wel onderweg. Nu heb ik een paar vragen. Is zo`n dashcam ook zo aan te sluiten dat ik het beeld op mijn navigatiescherm kan zien? Dat hoef niet tijdens het rijden maar wel handig als je het beeld op het grotere scherm van de SP3 kan terug zien ipv. op het kleinere display van de dashcam. Maar ook nog een andere vraag in navolging van je antwoord aan Bert Jan. Ik heb ook een TomTom Go 750 live met Live Service. Die wordt tijdens het rijden bijna altijd door mijn (v)echtgenoot bedient. Die zou ik ook graag op het grotere navigatiescherm willen zien. Ik weet helaas van elektronica helemaal niets. Is het zo dat het hele navigatiescherm gedemonteerd moet worden om bij de connector voor de handrem kabel te kunnen komen? Voor als ik mijn TomTom zou willen verbinden met het navigatie scherm. Is dat voor een leek zoals ik wel te doen? Je mag het me ook uitleggen/adviseren op 28 april bij de bij de toeterverherombouwdag. Ik hoop dat mijn dashcam tegen die tijd ook binnen is, kun je die ook gelijk bekijken. Verder volg ik je uitleg en DHZ van de tot nu toe door je uitgevonden mogelijkheden, aanpassingen cq. uitbreidingen op de voet. Ziet er allemaal super goed uit. Petje af. Groet, vand.m Quote
bowie97 Posted April 16, 2012 Author Posted April 16, 2012 Is zo`n dashcam ook zo aan te sluiten dat ik het beeld op mijn navigatiescherm kan zien? Is het zo dat het hele navigatiescherm gedemonteerd moet worden om bij de connector voor de handrem kabel te kunnen komen? Is dat voor een leek zoals ik wel te doen? Groet, vand.m -Ja, zit een av uitgang op de camera met de bijgeleverde kabel. Gele en eventueel rode connector via verloop/koppel steker en nokia kabel in de navigatie aux pluggen. -Ja en nee je moet massa maken op de kabel het is of de radio of de complete midden console, daar zou het ook kunnen bij de handrem. - Een leek = "Een persoon die weinig of geen verstand heeft van een bepaald vakgebied" dus iemand die niets of weinig weet. Met de beschikbare info ben je geen leek meer. Je moet alleen durven. 1 Quote
vand.m Posted April 17, 2012 Posted April 17, 2012 Dank voor de uitleg. Is een stuk duidelijker. Alleen "verloop/koppel steker en nokia kabel in de navigatie aux pluggen" begrijp ik niet. Ik weet niet wat voor nokia kabel en wat voor verloop/koppel steker ik dan nodig heb. Maar dat hoor ik nog wel hoop ik.De camera is er ook nog niet! Ben na je uitleg nu gelukkig geen leek meer.Thanks iig. groet, vand.m Quote
Recommended Posts